Aihe: monitorit+subbanen
1 2
mobbi
17.01.2008 10:57:15 (muokattu 17.01.2008 10:57:51)

Ostin Behkun truthit ja onhan noi ihan hyvät. Alapään miksaaminen vaan vähän hämää kun ei noissa sitä subbaria nyt ole. Tulee miksattua basso helposti liian lujalle. Noilla kun kuulostaa hyvältä niin muilla vehkeillä alataajuudet tulee aikalailla yli. Voiko noiden kaveriksi laittaa ihan jonkun stereosarjan subbasen vai tarviiko olla ihan monitorikäyttöön tarkoitettu ämyri? Nekin taas maksaa sen 200-300€ halvimmillaan..

E: Vois opetella kirjottamaan...
www.crimson-sun.org
Roberto
17.01.2008 11:36:38

Jaakkoopuukkoo
17.01.2008 23:27:18

http://www.genelec.fi/faq/subwooferit-2/

...koska Behkut on kopioitu Gentsuista?
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
Roberto
18.01.2008 07:50:16

...koska Behkut on kopioitu Gentsuista?

Koska Mätäkorvat on aika helvetin huonosti kopioitu, mutta myös koska samat fysiikan lait käsittääkseni koskee kaikkia kaiuttimia.
Jaakkoopuukkoo
18.01.2008 12:58:50

Näin olen ymmärtänyt (tässä suhteessa kuulun hyväosaisiin), mutta ko. sivulta näytti löytyvän pitkälti oppaita erilaisten Geneleccien yhdistelemisestä, eikä niinkään yhdistelyn taustalla olevista perusteista.
Roberto
18.01.2008 16:35:02

Näin olen ymmärtänyt (tässä suhteessa kuulun hyväosaisiin), mutta ko. sivulta näytti löytyvän pitkälti oppaita erilaisten Geneleccien yhdistelemisestä, eikä niinkään yhdistelyn taustalla olevista perusteista.

No tsorppa.
Jaakkoopuukkoo
18.01.2008 23:02:12

Saat :)

Virhe! Ironinen tai liian kiltti kirjoitus!
MakeM
20.01.2008 17:31:31 (muokattu 20.01.2008 17:34:05)

Jaah, ostit si Behkut... Ohan ne kohtikset, muttei mitkään parhaat valinnat. Mun käsityksen mukaan noi Truthit nimenomaan korostaa niitä bassoja, joten täysin oudot kokemukset sulla?! Ja viel subbaa siihen lisää :O Vai onko niin, että nuo "muut vehkeet" ovat joku perus stereopaketti missä bassobuusteerit päällä ja autovehkeet mis 4 subbaria maxeilla?
~*~ It is I the MetalGod ~*~
mobbi
21.01.2008 16:44:47

Juu ostin. Niin paljon kehuttu. Jotenkin vaan olen kai sitten tottunut kuulemaan kaiken niin alapäävoittoisena..
www.crimson-sun.org
mobbi
22.01.2008 14:24:43 (muokattu 22.01.2008 14:35:08)

Kuulostaa vähän siltä, että säädöissä/taidoissa/akustiikassa/kuun asennossa on vikaa, ei subbarin puutteessa. Huonosti säädetty tai huonosti yhteensopiva subbari on yleensä enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Pistä perusasiat kuntoon eka.

...

Se voi olla kaikista noista. Huoneessa yleisesti on kyllä aika hyvä saundi. Kaiuttimet on sijoitettu etuseinälle noin 30 cm päähän seinästä (tiedän että pitäisi olla enemmän muttei ole mahdollista) Olen monitoreista yrittänyt säätää kaiken mahdollisimman kohdalleen, eli vähän yläpäätä pois, koska on se alapää tullut miksattua aina liian lujalle. Pitää varmaan kuunnella enemmän kaupallisia levyjä noilla kaiuttimilla että sisäistää sen tason mikä niissä biiseissä yleensä on. Suhteuttaa sen sitten niihin omiin miksauksiin. (Jos kukaan nyt ymmärsi yhtään mitä huonolla suomen kielelläni yritän selittää.)

E: Tyhmä kysymys
www.crimson-sun.org
kiiski
22.01.2008 21:32:01
Kaiuttimet on sijoitettu etuseinälle noin 30 cm päähän seinästä (tiedän että pitäisi olla enemmän muttei ole mahdollista)

Mitä kaiuttimien takana on? Koita laittaa kaiuttimet kiinni seinään, tulee vähemmän vaihevirhettä bassopäähän. Itselläni tämä on parantanut kotona saundia mukavasti vaikka bassoa piti ekvalisoida stereoiden puolelta pois.

Omassa demopajassani b2030a:t ovat toimineet erittäin hyvin. Tällä hetkellä tavoitteena on saada kaiuttimet monitorijalustojen päälle. Nykyisellään monitorit lepäävät puhelinluettelopinojen päällä ja pöytä tykkää humista mukana :)
mobbi
23.01.2008 09:51:48

Mitä kaiuttimien takana on? Koita laittaa kaiuttimet kiinni seinään, tulee vähemmän vaihevirhettä bassopäähän. Itselläni tämä on parantanut kotona saundia mukavasti vaikka bassoa piti ekvalisoida stereoiden puolelta pois.

Juu. Tein eilen noin. Kai tuolla nyt pärjää. Niiden takana, eli etuseinällä, on t kaupan halpaa yläpäätä demppaavaa akustointi levyä ja niiden takana kipsilevyseinä, jos olen oikein ymmärtänyt.
www.crimson-sun.org
sami_sumea
23.01.2008 12:53:36

Juu. Tein eilen noin. Kai tuolla nyt pärjää. Niiden takana, eli etuseinällä, on t kaupan halpaa yläpäätä demppaavaa akustointi levyä ja niiden takana kipsilevyseinä, jos olen oikein ymmärtänyt.

Onks Behkuissa alapääleikkurit missä asennossa?

...
http://www.adamantiumstudios.com
kiiski
23.01.2008 12:58:24
t kaupan halpaa yläpäätä demppaavaa akustointi levyä

Sitä vaahtomuovista? Niitä taajuuksia, joita tuo pystyy vaimentamaan, ei taida paljoa kaiuttimen takaa kuulua mikäli Uli on yhtään kaiuttimiaan suunnitellut ;)
mobbi
23.01.2008 15:07:59

Alapääleikkurit on ihan perusasennossa (-0db). Niin no eipä ne sieltä takaa kyllä paljoa vaimentele. :D
www.crimson-sun.org
Zammy
23.01.2008 15:19:05
Sitä vaahtomuovista? Niitä taajuuksia, joita tuo pystyy vaimentamaan, ei taida paljoa kaiuttimen takaa kuulua mikäli Uli on yhtään kaiuttimiaan suunnitellut ;)

No vaikka kaiuttimen suuntaavuus olisi normaalia kotelokaiutinta suurempikin niin kyllä ne korkeat taajuudet varmasti kaiuttimen takapuolellakin kuuluvat, kokeileppa vaikka :)

Mutta se on totta, että mikäli ongelmia on nimenomaan bassotaajuuksilla, niin siihen ei kovin ohkaisilla vaimennusmateriaaleilla pysty vaikuttamaan. Tehokkaaseen vaimentamiseen vaimennusmateriaalin tulisi olla neljäsosa aallonpituudesta ja 100 Hz aallonpituus on 3.4 metriä ja 20 Hz aallonpituus 17 m.

Kannattaa kokeilla dippailla sitä bassopäätä reilusti alaspäin, ei varmasti kuulosta niin muhkealta tai välttämättä niin kivalta, mutta on todennäköisesti tarkempi.
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
sami_sumea
23.01.2008 22:20:14

Alapääleikkurit on ihan perusasennossa (-0db). Niin no eipä ne sieltä takaa kyllä paljoa vaimentele. :D

Jos alapääleikkurit on 0db ja bassoa ei kuulu, vika on sijoittelussa.. Kyllä Behkuista lähtee ihan tarpeeksi alapäätä miksaamiseen jos akustiikka on kunnossa.

...
mobbi
24.01.2008 10:32:06

Kannattaa kokeilla dippailla sitä bassopäätä reilusti alaspäin, ei varmasti kuulosta niin muhkealta tai välttämättä niin kivalta, mutta on todennäköisesti tarkempi.

Wow! Tein noin vaikken uskonut yhtään tuon vinkin toimivuuteen koska tuntui, ettei alapää riitä. Kieltämättä selkeni ja on paljon helpompi miksata. Elämäni ensimmäinen plussa! Ongelma olikin juuri päinvastainen mitä kuvittelin.

Nyt kyllä huomasin toisen ongelman. Alapään aikaiset heijastukset tulevat juuri siihen kohtaan missä istun. (basso voimakkaampi kuin muualla huoneessa) Olen ymmärtänyt että myös tuo suttaa sitä bassopuolta. Korjatkaa jos olen väärässä. Vai onko se ihan vaan sitä, että basso tulee luonnollisesti voimakkaammin kun istuu suoraan monitorien edessä?

On kyllä aika jännä, että kun tuohon kohtaan bassot kuuluu lujimmin koko huoneessa niin valitin ettei basso silti riitä... Korva ei kai ole vielä niin kehittynyt, että kykenisi hahmottamaan missä se ongelma oikeasti on.
www.crimson-sun.org
sami_sumea
24.01.2008 12:36:13 (muokattu 24.01.2008 12:36:45)

Nyt kyllä huomasin toisen ongelman. Alapään aikaiset heijastukset tulevat juuri siihen kohtaan missä istun. (basso voimakkaampi kuin muualla huoneessa) Olen ymmärtänyt että myös tuo suttaa sitä bassopuolta. Korjatkaa jos olen väärässä. Vai onko se ihan vaan sitä, että basso tulee luonnollisesti voimakkaammin kun istuu suoraan monitorien edessä?

Jep, eli seinän viereen lykkääminen boostaa bassoja reippaammanpuoleisesti (nurkkaan lykkäämällä jopa yli 12db), siksi nuo leikkurit..

Yleisesti ottaen, sijoittelulla on huonemoodien ja nurkkakorostumien takia enemmän merkitystä bassopään toistoon kuin keskimääräinen ruuvailija tajuaakaan. Melkein mikä tahansa siedettävä monitorikaiutin toistaa 50hz - 20khz +-3db välillä (mikä riittää mainiosti miksaamiseen), mutta huonolla sijoittelulla erityisesti mataliin taajuuksiin saa helposti aikaan +-10db kuoppia tai korostumia.

Siksi tämä vouhotus akustiikasta, sijoittelusta ja alapääleikkureista :)

Pitäisköhän kirjoittaa joku FAQ tästä aiheesta... hmm.

...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)