Aihe: Roland TD-6KX vs. TD-12K
1 2 3
joku muu sikko
17.01.2008 22:29:14 (muokattu 17.01.2008 22:31:44)

TD-12K jää turhan kalliiksi(thomannin hinta, räkki 339 ja rummut 2777) verrattuna TD-6KX:n(thomann 195 räkki, 1590 rummut).

Vajaa vuosi sitten ostin TD-12 setin Suomesta hintaan 2750 ja siinä oli parin sadan euron varusteet mukana. Jos hinnat ei täällä ole nousseet niin väitänpä että hyvinkin lähelle 2,5 tonnia saat ne kun sinnikkäästi vertailet hintoja. Että jos putjetti tuonne asti venyy niin suosittelen. TD-12 on todella hienosoundinen setti. Että luuri kouraan ja tinkimään, huonoimmat tarjoukset minulle olivat melkein 300 euroa kalliimmat.

Niinjoo, ei sillä että se halvaksi olisi tullut. Nyt ollaan jo laajennuksineen kohta 4 tonnin kohdalla menossa... ja pd125 virveli pitäis vielä ainakin saada..
DTR
19.01.2008 15:58:19
Perkules...nyt tuo 9KX sekoitti meikäläisen pasmat.

On näköjään tippunut 6KX-setin hinta ainakin Thomannilla reilusti. Näinköhän sen setin valmistus lopetetaan kokonaan, mihin tasolle noiden 6KX:n hinnat tippuvat ja mikä on uuden 9KX-setin hinta?

Nyt joutuu miettimään taas uudelleen ostaako tuollaisen 6KX:n "hyvään hintaan alekorista", vai odottelisiko tuota uutta settia jonka hinta voi sitten taas ponnahtaa ihan mille tasolle tahansa. Siinäpä taas lisää miettimistä...äh.
Progressor
19.01.2008 16:24:46
On näköjään tippunut 6KX-setin hinta ainakin Thomannilla reilusti. Näinköhän sen setin valmistus lopetetaan kokonaan, mihin tasolle noiden 6KX:n hinnat tippuvat ja mikä on uuden 9KX-setin hinta?

Huomasin itse eilen hintojen tippumisen, kun kävin kysymässä 6KX:stä tarjousta paikallisesta liikkeestä. Tarjous oli 1490 euroa. Arvelen, että se johtuu juuri tuosta 9KX:n tulosta. Äkkiä vanhat pois ja uutta tilalle.

Nyt joutuu miettimään taas uudelleen ostaako tuollaisen 6KX:n "hyvään hintaan alekorista", vai odottelisiko tuota uutta settia jonka hinta voi sitten taas ponnahtaa ihan mille tasolle tahansa. Siinäpä taas lisää miettimistä...äh.

Sepä se. TD-6KX on tavallaan vähän torsoksi jäänyt tuote, kun moduuli ja pädit eivät ole täysin yhteensopivia keskenään; 9KX:ssä nuo ongelmat on korjattu. Minä olen kuitenkin nyt sillä kannalla, että ostan kaikesta huolimatta TD-6KX:n ja vaihdan sitten joskus moduulin TD-12:een, jos siltä tuntuu. Mitä nyt lueskelin vdrums.comia, niin TD-9 ei minusta ole niin merkittävä parannus TD-6:een nähden, että sen odottaminen olisi ehdottomasti parempi vaihtoehto.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
DTR
19.01.2008 16:31:54
Minä olen kuitenkin nyt sillä kannalla, että ostan kaikesta huolimatta TD-6KX:n ja vaihdan sitten joskus moduulin TD-12:een, jos siltä tuntuu. Mitä nyt lueskelin vdrums.comia, niin TD-9 ei minusta ole niin merkittävä parannus TD-6:een nähden, että sen odottaminen olisi ehdottomasti parempi vaihtoehto.

Lueskelin myös tuota vdrums.comia ja sain vähän saman käsityksen asioista. Tuo ratkaisusi on käynyt myös omassa mielessä. Aloittaisi tuolla kutosella, tarpeen mukaan ostaisi vaikka V Expressions-saundeja lisää. Sitten jossain vaiheessa, jos siltä tuntuu, satsaa parempaan moduuliin.
joku muu sikko
20.01.2008 14:09:19
TD-12 aivosta en kovin monta negatiivista asiaa kyllä osaa mainita.
Virvelin mattoon saisi olla monipuolisempaa säätöä tarjolla, tämä on ollut ongelma jo useammankin virvelin säätöjä tehdessä. Samoin hihatteihin voisi olla enemmän malleja mutta haitsuakin voi onneksi muuttaa melkein miten vaan eq:lla ja lautasten kokoa muuttamalla.
Ikäviä asiota td-12 aivossa on että master äänenvoimakkuuden säätö muuttaa soundeja ihan liikaa. Jos haluaa olla tarkka niin setin muokkaaminen on siis tehtävä sillä voimakkuudella millä aikoo sitten soittaa. Toinen on sinänsä mainio preview nappi. Se ei oikeasti osaa simuloida padin lyöntiä vaan kuulostaa aika paljon latteammalta.
Lyöntivoimakkuuden tunnistus on minusta kohdallaan mutta esim. pd-105 virvelissä soundi muuttuu liian jyrkästi jos lyönti osuu yhtään sivuun keskeltä, voi olla että triggerin säädöillä saa sitäkin korjattua mutta en ehkä osaa... Saa nähdä paraneeko asia yhtään pd-125:n myötä. Ainakin kalvon tuntuman luulisi olevan vähän erilainen.
29
21.01.2008 11:46:30
Kyselin tästä jo eräässä toisessa "sähkörummut"-ketjussa, mutta siihen ei oikein vastausta tuntunut tulevan.
Tämä on nyt erityisesti "joku muu sikko"-nimimerkille, mutta muutkin, joilla on mielipide asiaan saavat luonnollisesti vastata.
Kysymys siis kuuluu: Kuinka tärkeänä näet tuon positional sensing-ominaisuuden juuri tuossa TD12-moduulissa?
Sehän on siis se, että moduuli tunnistaa eri kohtaan padia osuneet lyönnit eri tavalla ja antaa siis ulos hieman eri samplen. TD12 tuo ominaisuus on snare ja ride-inputeissa.

Tarkoitus olisi tehdä sähkösetti tuollaiseilla vanteeseen kiinnitettävillä triggereillä. Tällöin ei luonnollisesti tuo positional sensing snare-padissa toimisi. Ajattelin vaan, että onkohan se niin oleellinen toiminto, että sitä ei kannattaisi jättää käyttämättä.
Minulla on siis nykyisin TD3-moduuli, mutta tarkoitus olisi päivittää TD12 kun budjetti sallii.
LumPus
21.01.2008 16:43:31
Kyselin tästä jo eräässä toisessa "sähkörummut"-ketjussa, mutta siihen ei oikein vastausta tuntunut tulevan.
Tämä on nyt erityisesti "joku muu sikko"-nimimerkille, mutta muutkin, joilla on mielipide asiaan saavat luonnollisesti vastata.
Kysymys siis kuuluu: Kuinka tärkeänä näet tuon positional sensing-ominaisuuden juuri tuossa TD12-moduulissa?
Sehän on siis se, että moduuli tunnistaa eri kohtaan padia osuneet lyönnit eri tavalla ja antaa siis ulos hieman eri samplen. TD12 tuo ominaisuus on snare ja ride-inputeissa.

Tarkoitus olisi tehdä sähkösetti tuollaiseilla vanteeseen kiinnitettävillä triggereillä. Tällöin ei luonnollisesti tuo positional sensing snare-padissa toimisi. Ajattelin vaan, että onkohan se niin oleellinen toiminto, että sitä ei kannattaisi jättää käyttämättä.
Minulla on siis nykyisin TD3-moduuli, mutta tarkoitus olisi päivittää TD12 kun budjetti sallii.

vastataan nyt kun setti omistetaan. onhan se hyödyllinen ominaisuus, varsinkin hiljaisessa soitossa saa dynamiikkaa. eli se toimii samantyyppisesti kuin akustinen virveli.
sehän periaatteessa menee niin että pädiä lyödessä kumpikin triggeri värähtää. se vaan laskee periaatteessa niiden suhdetta toisiinsa. teoriassa voisi olla mahdollista toteuttaa tämäkin, mutta silloin kannattaisi katsoa rakennemallia pd-105 pädistä ja sitä ei ole ihan helppo tehdä.

tai toinen teoria on että siellä on pieni kääpiö juoksemassa ja osoittamassa mitä kohtaa lyötiin, ja toinen kirjaa ylös ja lähettää aivolle dataa.. mutta se saattaa olla kaukaahaettua. pitää tutkia.
joku muu sikko
21.01.2008 21:45:21
Kysymykseen "kuinka tärkeänä näet jonkun yksittäisen ominaisuuden" on vaikea vastata. Kysymys oli minulla enemmän siitä mitä olin ylipäänsä valmis maksamaan setistä ja tuo oli yksi niistä monista ominaisuuksista jotka oli TD-12 setissä. Soittelin kaupassa useamman kerran ensin td-12 ja sitten td-6 settiä ja valinta oli aika selvä alusta asti. TD-12 on niin ylivoimainen kaikin puolin. Mutta suuri kysymys siinä on tosiaan se että paljonko haluaa maksaa. Kun haluaa maksaa ja tavoitteena on kaikin puolin mahdollisimman lähelle akustista settiä vastaava sähkösetti soundeiltaan ja soittotuntumaltaan niin valinta oli aika helppo. TD-20 on minusta aika vaikea perustella itselle vaikka olisi rahaakin, tämän voi ehkä hankkia jopa kämppävelkainen.
Toinen asia minulla oli puhtaasti elämänkokemukseen perustuva asia eli voi sanoa että joka kerta kun olen ollut jotain kallista hankkimassa ja arponut sen välillä että ostanko kalliimman vai helvemman ja olen halvempaan päätynyt niin olen katunut sitä ennemmin tai myöhemmin, yleensä ennemmin :) Ostaa kerralla kunnollisen niin harrastaminen on kivaa. Tärkeintä TD-12:ssa on kuitenkin se soundimaailma. Kaikki soittajat on kehuneet kun olen esitellyt valmiita settejä mitä olen vaivalla vääntänyt padi kerrallaan siten että kuuntelen samalla cd:ltä sitä rumpalia minkä soundi on tavoitteena. Enkä edes osaa vielä käyttää kaikkia mahdollisuuksia mitä tuo pitää sisällään.
Joku mainitsi aikaisemmin että sähkösetti nyt on vaan sellainen korvike, kotitreenikaveri joita pieksää kun muuta ei voi kotona hakata. Minä olen eri mieltä omalta osaltani. Nautin noiden soundeista tosi paljon ja "unohdun" jammailemaan niillä pidemmäksikin aikaa mikä minusta on aina hyvän instrumentin merkki. Kyllä siinä yksi tärkeä tekijä on että lyöntiääni muuttuu sen mukaan mihin kohtaan kapula osuu ja miten kovaa. Eikä verkkokalvon tuntuma haittaa minua. Johtuneeko sitten ehkä osaltaan siitäkin että käytössä ei ole "oikeata" settiä mihin vertailla, vielä.
Se mikä häiritsee on tuon pd-105:n koko virvelinä ja 8" tomeihin on edelleen vaikea osua jostain kumman syystä. No, kohta gynther toimittaa 12" virvelin ja uskon että auttaa siihen ongelmaan.
29
21.01.2008 22:04:17 (muokattu 21.01.2008 22:10:23)
Kiitoksia vastanneille.
On vaan niin pirun monta vaihtoehtoa, kuinka settiä parantelisi...

Nyt täytynee kuitenkin päätöksiä tehdä. Pistän 10" ja 12" tomin halki ja reunaan Rolandin RT-10-triggerit. Noilla mennään ainakin moduulin ollessa TD3.
Sitten aikanaan kun TD12 tulee hankittua, täytyy katsoa tuota virvelipadi-tilannetta uudestaan.
DTR
22.01.2008 13:37:53
Menkööt syteen tai saveen, mutta tulin nyt sitten ostaneeksi tuon 6KX:n, kun hinta saatiin kohdalleen. Toivottavasti vörkkii hyvin ja 9KX:n hinta ei tulevaisuudessa masenna :)
joku muu sikko
22.01.2008 22:51:32 (muokattu 22.01.2008 22:52:27)
Aika lähelle TD-12 meininkiäkin tuosta 6X:stä pääsee jo aivon päivityksellä. 12:n aivon hintakin on laskenut kivasti alle tonnin ja TD-6 aivon luulisi menevän 250-300 juurolla kaupaksi käytettynä. Ei paha lisäinvestointi mutta isoja etuja.
DTR
23.01.2008 02:51:53 (muokattu 25.01.2008 15:39:53)
Laitetaan nyt vielä tähän ketjuun offtopicina tuon 9KX:n hintapolitiikkaa, tältä näyttää Ranskassa:

http://www.musicpascher.com/boutiqu … atteries+electroniques-c-50_96.html

Jenkkilässä näyttäisi olevan monessa paikassa 2095$
nahkakarju
24.01.2008 22:26:43
Hmm. Mielenkiintoista.
Koskas tuo td-9 tulee sitten markkinoille? Onko odotettavissa et toi td-6kx hinta tipahtas vielä?
Ennustajia? Veikkauksia?

Aika monet näkyy sähkiksiä olevan aikomassa ostaa, mitä tätä foorumia on tullu lueskeltua.
Progressor
24.01.2008 22:44:34
Hmm. Mielenkiintoista.
Koskas tuo td-9 tulee sitten markkinoille? Onko odotettavissa et toi td-6kx hinta tipahtas vielä?
Ennustajia? Veikkauksia?

En tajua markkinataloudesta mitään, mutta voisi kuvitella, että ei ainakaan mitään kovin isoja pudotuksia enää tule. Pädithän taitavat olla samat molemmissa seteissä. Erona on vain moduuli ja räkki.

Aika monet näkyy sähkiksiä olevan aikomassa ostaa, mitä tätä foorumia on tullu lueskeltua.

Olisiko niin, että nyt sähkörumpujen hinnan ja laadun suhde alkaa olla sillä tasolla, että ihmiset ostavat niitä hanakammin? Ainakin itselläni tilanne on se, että nyt olisi riittävästi rahaa säästössä kunnollista verkkokalvollista settiä varten. Itsekseen treenaaminen akustisten kanssa on tällä hetkellä minulle vähän vaivalloista, joten hiljaisille harjoitusrummuille olisi tarvetta.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
ordinary
24.01.2008 22:59:42
Uudet TD9-sarjan setit esiteltiin messuilla tän vuoden alussa ja ovat arvioiden mukaan noin
puolen vuoden kuluttua saatavilla. Tälläinen oli vastaus tänään Tampereella.
Suomen Rolandin alustava ovh TD-9KX setille oli 2090€ ja ysisetti kumilätkillä oli 1590€.

Toivottavasti tämä jeesaa, mutta Rolandilta olis kiva tietää, koska toi ysisarja laskeutuu
Suomeen.
lkx
25.01.2008 14:46:48

Olisiko niin, että nyt sähkörumpujen hinnan ja laadun suhde alkaa olla sillä tasolla, että ihmiset ostavat niitä hanakammin?

Roland on tätä nykyä käsittääkseni myydyin rumpumerkki. Ei vain sähkö- vaan _rumpu_merkki.

Jos 6X:n hinta ei putoa ja 9X:n hinta on tuo 2000€ kieppeillä, niin ehdottomasti kannattaa panostaa se pieni ylimääräinen kyhny, jotta saa 9KX:n - sen verran fiksulta laitteelta NAMM-videon perusteella vaikuttaa. Olis mielenkiintosta päästä testaileen.
Hilfe! Ich bin ein Fisch.
DTR
25.01.2008 15:31:56
Jos 6X:n hinta ei putoa ja 9X:n hinta on tuo 2000€ kieppeillä, niin ehdottomasti kannattaa panostaa se pieni ylimääräinen kyhny, jotta saa 9KX:n - sen verran fiksulta laitteelta NAMM-videon perusteella vaikuttaa. Olis mielenkiintosta päästä testaileen.

Varmasti pätevä laite tuo 9KX. Itellä oli nyt sen verran "hoppu", että päädyin 6KX-settiin, mutta hintaeroakin jäi tuohon 9KX:n ovh. hintaan 700 euroa.

Sillä rahalla voi sitten myöhemmin päivittää aivon tuohon ysiin (jos vanhasta saa edes kohtuullisesti rahaa). Eihän se aivan sama asia ole, kun räkkikin on eri, mutta...
nahkakarju
25.01.2008 22:33:22
Varmasti pätevä laite tuo 9KX. Itellä oli nyt sen verran "hoppu", että päädyin 6KX-settiin, mutta hintaeroakin jäi tuohon 9KX:n ovh. hintaan 700 euroa.

Sillä rahalla voi sitten myöhemmin päivittää aivon tuohon ysiin (jos vanhasta saa edes kohtuullisesti rahaa). Eihän se aivan sama asia ole, kun räkkikin on eri, mutta...

Jaahas. niin ja johonkin se raja pitää vetää, vois kai sitä hyvää/halpaa settiä odotella ikuisuuden. Mutta jos soittaa joskus meinaa, niin kyl se sit on ostettava ja sit lompakko pistää viimeistään rajan:)

No kyllä on hinnat tipahtanu, mistä noin halvalla sait? Googlettamalla ei noin halpaa settiä löydy.
Progressor
26.01.2008 21:22:19
Ostinpa sitten minäkin tänään TD-6KX:n. Ensivaikutelma on hyvä, setti riittänee minun tarpeisiini mainiosti. Katsotaan, tuleeko naapureilta valituksia...

PD-105-pädi on muuten mielestäni tyylikkään näköinen.
S.M.A.K.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)