Kyllä mä tuosta listasta tiputtaisin pois kokosävelasteikon, kromaattisen ja dom.dimin ja laittaisin tilalle luonnollisen mollin. ;-) Muuten ollaan kyllä todella samoilla linjoilla, edellistä virkettä lukuunottamatta saman listan muistaakseni johonkin aikaisempaan ketjuun kirjoitin. Kato perkele, ei noita muista, tosi-tiluttaja ei ikinä jätä soittamatta dominanttina mollin 5. astetta, muuten ei voi sviippailla dimejä! Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. |
Luulen overdozen tarkoittaneen ennemminkin sitä, että esimerkiksi doorinen moodi on doorinen, eikä vain "duuri josta on kolmas ja seitsemäs sävel alennettu". Vaikka se onkin duuriasteikosta johdettu, niin se ei todellakaan ole sama asia kuin duuriasteikko, ja se myös käyttäytyy musiikissa aivan eri tavalla. Se, että osaa käyttää duuriasteikkoa luontevasti soitossaan ei tarkoita sitä, että osaa käyttää myös doorista yhtä luontevasti soitossaan jne. Juuri tätä tarkoitin. En suinkaan sitä, että pitäisikään opetella kaikki valmiina kuvioina. Kimurantti1 tuntui ymmärtävän pointtini melko hyvin. Kuten tekstissäni mainitsin, on se skaalojen varsinainen "kuuleminen" ja ymmärtäminen tosi tärkeää. Titorilla oli hyviä pointteja paljon. b) otelaudan sen verran hyvin, että osaa liikkua kohdan a edellyttämällä tavalla Itse asiassa tätä tarkoitin tuolla kaikkien asemien haltsaamisella. Eikö tuo osittain ole myös sitä "ilmentymien" opettelua? Eikö se ole lopulta sama, miten otelaudan hahmottaa, jos pyrkii ymmärtämään mitä tekee, ja opettelee tietämään sekä kuulemaan, miltä mikin skaala yms. kuulostaa? |
Pentatoniset skaalat on varmaan kannattavimmat osata, sanoisin minä... Mutta enpä ammattimies olekaan joten jätän jollekin muulle tämän viisauden jättämisen :) Moodit ainakin kandee hallita, siinä sit sitä opettelua riittääkin :) Cry Baby and ask me WHY WHY |