Aihe: Tee-Se-Itse footswitch.
1
DansQ
18.01.2008 18:57:59
Elikkäs ajattelin itse tehdä tommosen footswitchin mun cube 30:seen. Oisko kellään mitään sivuja tai neuvoja mitkä havannollistais ;

1.Mitä pitäis tehdä

2.Mitä pitää hankkia.

Kiitos.
Carvel
18.01.2008 18:58:40
Itsekkin olisin kiinnostunut :)
"You Think I Ain't Worth a Dollar, But I Feel Like a Millionaire"
Twinkle
18.01.2008 19:19:03 (muokattu 18.01.2008 19:19:24)
Stereopiuhaa, kotelon ja kaksi kytkintä.

kärki/maa ohjaa kanavanvaihtoa ja rengas/maa ohjaa efektejä pois ja päälle. Johtoihin siis laitetaan lukkiutumattomat kytkimet niin että kytkin katkoo tuota piiriä ja antaa signaalin releelle vahvarissa.

Eli monimutkaisesta jutusta ei ole kyse.

EDIT: selvitän lisää jos näillä ei tajunnut.
Tami
18.01.2008 19:24:28

Elikkäs ajattelin itse tehdä tommosen footswitchin mun cube 30:seen. Oisko kellään mitään sivuja tai neuvoja mitkä havannollistais ;

1.Mitä pitäis tehdä

2.Mitä pitää hankkia.

Kiitos.

1: miettiä että kannattaako tuommosen teko tehdä itse kun valmis maksaa saksan maalla 13euroa ja Suomestakin saa lähes tuohon hintaan..http://www.thomann.de/fi/lead_foot_fs2.htm

siiten pitäis tehdä päätös..

2. Joko valmis poljin tai sitten hankkia osat: stereoplugi, piuhaa, 2 kytkintä, kotelo + työkalut....
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa... Neulo, Sami imas oluen....
IJarro
18.01.2008 19:38:58 (muokattu 18.01.2008 19:41:05)
1: miettiä että kannattaako tuommosen teko tehdä itse kun valmis maksaa saksan maalla 13euroa ja Suomestakin saa lähes tuohon hintaan..http://www.thomann.de/fi/lead_foot_fs2.htm

siiten pitäis tehdä päätös..

2. Joko valmis poljin tai sitten hankkia osat: stereoplugi, piuhaa, 2 kytkintä, kotelo + työkalut....

Totta turiset. Hintaa tulee itsetehtynä helposti.

Mutta toisaalta, miksi tehdä itse kitaraa kun harrikan saa 80€llä??
-No tietty saa paremman.

Jos oikeen keikkahommiin haluu ja kulutuskestävyys ja varmuus on tärkeää, ite tekemällä saa kyllä paremman switchin...
Neutrikin plugi, cordial piuhaa, hammondin case ja laadukkaat kytkimet...

Mut jos kotona käyttää, ni tommosella valmiilla halvalla pärjää mitä mainioimmin...

EDIT: ja en tiiä saako valmiin laadukkaammankin halvemmalla ku ite tehtynä, ku kunnon osat kumminki maksaa aika paljon...

EDITEDIT: mut ite kannatan aina itte tekemistä! tulee ainaki semmonen ku haluu =)
Let's do some living after we die...
Lag
19.01.2008 15:44:25

Onkos se sitten ihan saletti että toi toimii Cuben kanssa? Meinaan se Bossin footswitchi maksaa 55 euroa, pääsis aika lailla halvemmalla. Vois tilata tuollasen sitten kuhan jos kuution ostan jossain vaiheessa. Höö.
Kessimaha on panolihas.
DansQ
19.01.2008 17:40:15 (muokattu 19.01.2008 17:45:32)
Kiitti vinkeistä, enköhän mä noista ohjeista apua saa. Katon nyt mitä ne osat tulis maksaa ja sellasta. Mun tuttu väitti että alle 10€ selviää osista, jos ite tekee. Lupas mulle alumiini kotelon jos teen sen FS:än itse, nii eipä tolle varmaan paljoa hintaa tule? Thomanilta tulee katos vielä 20€ postikuluja.

Mutta joo, kiitos vielä noista neuvoista!

EDIT: Siis kotiin tarviin tommosen, eipä sen ihmeitä tarvii kestää kun en sitä runno =P
Twinkle
20.01.2008 03:43:15
Onkos se sitten ihan saletti että toi toimii Cuben kanssa?

Ei se nyt ihan sataprosenttisen varmaa ole, koska tuossa kytkimet saattaa olla lukkiutuvat ja nehän ei toimi kuution kanssa ollenkaan.

Kiitti vinkeistä, enköhän mä noista ohjeista apua saa. Katon nyt mitä ne osat tulis maksaa ja sellasta. Mun tuttu väitti että alle 10€ selviää osista, jos ite tekee. Lupas mulle alumiini kotelon jos teen sen FS:än itse, nii eipä tolle varmaan paljoa hintaa tule?

No jos suoraan esim. Uraltonen hinnastosta katsotaan niin:

9.80 - alumiinikotelo
7.86 - 2 x lukkiutumaton jalkakytkin (á 3.93)
1.50 - 3 metriä kaksinapaista suojattua piuhaa
2.10 - Stereoplugi

== 21.26 euroa

Tuossa siis halvimmalla miten uraltonelta saisi ostettua tommoisen vehkeen. Alumiinikotelon vaihtamalla muoviseen säästää 3 euroa noin suurinpiirtein. Tietenkään uraltone ei ole ihan kaikista halvin mesta hommata tavaraa, mutta sieltä saa osa tommoisiin. Hakemalla roippeensa yleiselektroniikasta tai jostakin muualta niin säästää jonkin verran lisää.

Tuo jonkinlaisena osviittana sille, että mitä kannattaa laittaa omalle ajalleen hinnaksi jos ryhtyy yrittämään säästöä tekemällä kytkimen itse.

Thomanilta tulee katos vielä 20€ postikuluja.

Thomannilla on myös 50 euron minimitilaus joten pelkkää kytkintä sieltä ei saa.
ravensoul
20.01.2008 14:23:43
Ei se nyt ihan sataprosenttisen varmaa ole, koska tuossa kytkimet saattaa olla lukkiutuvat ja nehän ei toimi kuution kanssa ollenkaan.

Miksei? Pitäs tosin polkaista kaks kertaa peräkkäin mutta kyllähän se silti toimii.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Twinkle
20.01.2008 14:47:42
Miksei? Pitäs tosin polkaista kaks kertaa peräkkäin mutta kyllähän se silti toimii.

No... siksei toimi kun pitäis polkaista kaksi kertaa peräkkäin. "toimii" se, mutta TOIMII on vähän eri juttu.
Jööhannes
20.01.2008 15:21:06
Mulla on tälläinen tee-se-itse footswitch nimenomaan Kuuppi kolmekymppiselle tehtynä. Toimii varmaan suurimmalle osalle vahvareista missä kytkinliitin on isolla stereoplugilla eikä maksanut hunajaa. Tosin ei se käytössä ole ollut enää moneen vuoteen mutta tuli vaan tästä ketjusta mieleen ja kaivoin sen jostain kaapin pohjalta.

http://img137.imageshack.us/img137/6536/dsc000011mu3.jpg
DansQ
20.01.2008 15:58:19 (muokattu 20.01.2008 16:02:58)

No jos suoraan esim. Uraltonen hinnastosta katsotaan niin:

9.80 - alumiinikotelo
7.86 - 2 x lukkiutumaton jalkakytkin (á 3.93)
1.50 - 3 metriä kaksinapaista suojattua piuhaa
2.10 - Stereoplugi

== 21.26 euroa

Tuossa siis halvimmalla miten uraltonelta saisi ostettua tommoisen vehkeen. Alumiinikotelon vaihtamalla muoviseen säästää 3 euroa noin suurinpiirtein. Tietenkään uraltone ei ole ihan kaikista halvin mesta hommata tavaraa, mutta sieltä saa osa tommoisiin. Hakemalla roippeensa yleiselektroniikasta tai jostakin muualta niin säästää jonkin verran lisää.

Tuo jonkinlaisena osviittana sille, että mitä kannattaa laittaa omalle ajalleen hinnaksi jos ryhtyy yrittämään säästöä tekemällä kytkimen itse.

Thomannilla on myös 50 euron minimitilaus joten pelkkää kytkintä sieltä ei saa.

Tänx mään :D. Nyt tiedän tarkalleen mitä pitää olla ja minkä hintasta olis. Voishan ton tehä, lainasin koulusta marsun spedun ja se näyttäs olevan tollanen missä on lukolliset? kytkimet. Pitää polkasta kakskertaa, että jotain tapahtuu.

Ja oli kyllä upea toi FS mikä tossa linkissä oli :P

Edit: Mitäs eroa on tollasella On/On lukkiutumattomalla kytkimellä :
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=519

Ja On/off kytkimellä?

http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=194
Twinkle
20.01.2008 16:27:34
Edit: Mitäs eroa on tollasella On/On lukkiutumattomalla kytkimellä :
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=519

Ja On/off kytkimellä?

http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=194

Ensimmäinen on SPST kytkin ja jälkimmäinen SPDT-kytkin. Lyhenteet tulee sanoista "single pole, single throw" ja "single pole, double throw". Ensimmäinen kytkin on ihan tavallinen, joka katkoo suoraa linjaa auki ja kiinni (vaihtaa tilaa on/off), toinen noista taas on sellainen jossa on yhdessä sisäänmenossa kaksi lähtöä. Kytkintä kun painaa niin signaaliketju hyppää siihen toiseen lähtöön (kun kerran kyseessä on lukkiutumaton, niin signaali kulkee sinne toiseen vain sen hetken kun kytkin on pohjassa) eli on/on. Kumpaakin kytkintä voidaan käyttää tuossa jalkakytkimessä, mutta SPDT kytkimessä täytyy katsoa että kumpaan nastaan sen piuhansa kiinnittää. Vain toinen kun on auki normaalitilassa, kytkin painettuna näiden tilat muuttuu vastakohdiksi.

Sekavasti selitetty mutta toivottavasti tästä ymmärtää.
ravensoul
20.01.2008 16:43:55
No... siksei toimi kun pitäis polkaista kaksi kertaa peräkkäin. "toimii" se, mutta TOIMII on vähän eri juttu.

Niin no, periaatteessa kyllä noin. Tartuin vaan tuohon ku sanoit ettei toimi Cuben kans ollenkaan. Kotikäytössä melko paskan hailee joutuuko polkasemaan kaks kertaa kuhan kanava vaihtuu, mulla oli ekassa vahvarissa just tollai väärän tyyppinen switchi ku puoli-ilmaiseksi sellaisen jostain haalin ja hyvin pärjäs sen mitä tarvi.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Twinkle
20.01.2008 17:13:13
Niin no, periaatteessa kyllä noin. Tartuin vaan tuohon ku sanoit ettei toimi Cuben kans ollenkaan.

Jaa juu tosiaan, kyllä se toimii mutta ei järin hyvin.

Kotikäytössä melko paskan hailee joutuuko polkasemaan kaks kertaa kuhan kanava vaihtuu, mulla oli ekassa vahvarissa just tollai väärän tyyppinen switchi ku puoli-ilmaiseksi sellaisen jostain haalin ja hyvin pärjäs sen mitä tarvi.

Jos tälle linjalle lähdetään niin kotikäytössä on yksi paskan hailee onko switchiä ollenkaan kun vahvarista itsestään voi vaihtaa kaikkia juttuja. Jos otetaan mittapuuksi se, että pitää treenata kotona eikä voi soittimestaan irrottaa siksi aikaa että vaihtaa soundia niin samanlaisen merkittävän hiljaisuuden tuo jalkakytkimen ränkkäys jättää. Tämä siis etenkin jos lukkiutuvat kytkimet on hiemankaan jäykempiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)