Aihe: Ritinää ja rätinää
1
tehyvalu
15.01.2008 11:19:15
Ongelma on seuraava: Nauhoitettaessa kaikki sujuu loistavasti eikä luureista kuulu muutakun mitä pitääkin, kuunneltaessa kuuluu hemmetisti häiriötä, risahduksi ja rätinää.

Käytän kuukauden vanhaa macbookia 2g:n muistilla, äänikorttina yamahan mw10c mikseriä, mikkinä pääasiassa rode nt1-a:ta..

Eikä auta kanavan vaihto, mikin vaihto, piuhan vaihto, softan vaihto (Cubase AI4 ja Garageband)

Jos pistää rissan pyörimään ja istuskelee hilijaa itään häiriötä ei tule, vasta kun alkaa metelöimään nauhalle tulee ihme korinaa, ritinät tuli vaikka kaikki mikkikanavat oli kiinni ja pelkkää klikkiä meni jotain kautta nauhalle.. En ole mikään konkari näissä.

mikähän tässä nyt mättää, olisin kiitollinen neuvoista, ite en kyllä keksi enää mitään. Kiitos avusta jo etukäteen.
teppomies
15.01.2008 12:46:23
Rikkinäinen piuha? Clippaako nauhotus? Onko millaset viiveet käytössä?
tehyvalu
15.01.2008 12:55:11
Ei oo piuhan vika, ainoastaan kuunneltaessa äänitystä on ongelmia, tarkistin vielä koittamalla eri kanaviin, eri piuhalla, eri mikkiä ---> sama homma. midiäänitystä kuunnellessa ja suoraan mikkiin huudellessa kajareista/kuulokkeista kuuluu virheetön ääni, joku voi sanoa että tietysti, mutta ajattelin nyt laittaa tämänkin kun olen aika alussa näitten hommien kanssa.

Ei clippaa, Cubasella input latency: 13.878 ms, output: 13.129 ms, Garagebandilla raksi ruudussa: pienin viive live-esityksissä, jos näitä nopeuksia meinasit?
teppomies
15.01.2008 13:13:18
Cubasella input latency: 13.878 ms, output: 13.129 ms

Oletko kokeillut muuttaa noita viiveitä johonkin suuntaan?

Joskus itse huomannut cubasen kanssa työskennellessä että saattaa tulla ihmeellisiä ääniä toistossa vaikka viiveet olisivat ihan normaalit ja kun säätää viiveitä +-2ms toimii taas kaikki ok. En ole tarkemmin jaksanu perehtyä tuon aiheuttajaan kun sitä aika harvakseltaan tekee ja korjaus noinkin yksinkertanen...

Toinen mikä nyt yhtäkkiä tulee mieleen on toiston clippaus... myös sen olet tarkistanut?

Ja olihan ASIO ajurit käytössä?
tehyvalu
15.01.2008 13:40:16
Ei clippaa toistokaan... Cubase näyttää että ASIO-ajurit on käytössä, hain äsken uuden päivityksen ja ongelmat Garagebandin kanssa hävis, Cubase senkun rätisee. Mites tuota latenssia saa säädettyä käsin, en löytänyt mistään vipstaakeja joilla sitä pystyisi säätää.
Kalmo
15.01.2008 14:34:43
Onhan emolevyn äänikortti suljettu? Kahden äänikortin yhtäaikainen aktiivisenaolo
voi aiheuttaa ihan ihmejuttuja. Jos sinulla on joku heavy duty-näytönohjain, pistä sekin minimiasetuksille (Acceleration alas ja Turbo Cache pois).
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
tehyvalu
15.01.2008 14:59:38
No ny lähti pelaamaan vaikka mielestäni kaikki asetukset oli justiin samaten mitä ne on nyt.... koneen äänikortti pimeänä yms. kyllä vaan räpläys kannattaa... kiitos avusta.
JPQ
15.01.2008 15:11:36

Onhan emolevyn äänikortti suljettu? Kahden äänikortin yhtäaikainen aktiivisenaolo
voi aiheuttaa ihan ihmejuttuja. Jos sinulla on joku heavy duty-näytönohjain, pistä sekin minimiasetuksille (Acceleration alas ja Turbo Cache pois).

voisiko joku perustella tuon kiihdytyksen alas piston? tiedän kolme ihmistä jotka ei siinä näe mitään järkeä.
Kalmo
18.01.2008 14:57:54
Minä en todellakaan tiedä mitä kaikkea tuossa näytönohjaimen kiihdytyksen pudottamisessa ja muussa on takana. Toistan tuolta osin vain sitä, mitä olen kokeneitten harrastajien ja ammattilaisten forumivastauksista lukenut. Olen sen verran uuno, että kun ammatikseen äänittävä, vehkeensä viimeisen päälle virittänyt, sanoo jonkun toimenpiteen ehkäisevän mahdollisia ongelmia, niin minä uskon.
Varmaan esim. Sonarin forumilta, jota lähinnä seuraan, löytyisi selvitys asian yksityiskohdista. Kuvittelen asian liityvän siihen, että kaikki extra syö koneen kapasiteettia, ja kun sekvensserin näytön pyöritys onnistuu minimiasetuksilla, niin on paras eliminoida se mahdollisuus, että näytönohjain "törsäisi" resursseja siinä hommassa. Näissä asioissa olen vähän kuin Suomi EU:ssa: kuuliainen oppilas :o)
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Niq
19.01.2008 10:12:20

voisiko joku perustella tuon kiihdytyksen alas piston? tiedän kolme ihmistä jotka ei siinä näe mitään järkeä.

Eiköhän tarkoitus ole estää näytönohjainta syömästä yhteistä väylää normaalikäytössä turhilla ominaisuuksillaan.
"I have a cunning plan" -Baldrick
JPQ
19.01.2008 17:05:56

Eiköhän tarkoitus ole estää näytönohjainta syömästä yhteistä väylää normaalikäytössä turhilla ominaisuuksillaan.

toisaalta sehän syö prossua jos prossu johtuu itse tekemään saman...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)