Aihe: Soittajan käsi ja rannekanavaoireyhtymä
1 2 3 4 59 10 11 12 1317 18 19 20 21
Disliquer
16.01.2008 20:02:46
Itsellä todettiin pari kuukautta sitten juuri tuo deQuervainin tauti. Varmaan pari kolme vuotta sitten kivut jo alkoivat mutta enpä niihin kiinnittänyt mitään erikoista huomiota, kuhan ajattelin että oli tullut soitettua liikaa. Nyt homma taas uusiutui kun sormimurtuman yhteydessä oikean käden ranne kipeytyi kovin ja oli n. 6 viikkoa kipeä, ja on edelleenkin. Kirurgille pitäisi uudestaan päästä ja epäilemättä leikkaus edessä.
MauCer
16.01.2008 20:17:54
Oivoih, on alkanut esiintyä kipua vasemmassa ranteessa. Varsinkin punnertaessa, leukaa vetäessä nje. Ranne myös väsyy nopeammin kitaraa soittaessa.
Samalla myös vasemmassa olkapäässä on tod näköisesti (kuvauksen perusteella, löysin vasta muutama päivä sitten.) ns. "uimarin olkapää" joka on ilmennyt viimeisen puolen vuoden aikana.
Y3J
18.01.2008 23:36:15
Olen pitänyt soitosta taukoa n. kuukaudenpäivät. Nyt kun koetan tehdä nopeita 17-14-12-tyyppisiä pull off-sarjoja pikkusormea käyttäen niin pikkusormi nykii oudosti. Ehkäpä tuo pikkusormi ei ole luonnostaan niin kehittynyt noin motoristiseen toimintaan? Muuten toimivat kaikki sormet vahvasti joka asennossa mutta nuo pull off-tilut eivät oikein irtoa.

Saattaa tosin johtua siitä että soittelen uutta kitaraa odotellessa tyttökaverin ikivanhalla pulttikaulaIbanezilla jonka sustain on olematon, hankala saada nuotit soimaan pitkään.
It's time to kick ass and chew bubble gum... and I'm all out of gum!
Coran
20.01.2008 21:18:12 (muokattu 20.01.2008 21:22:37)
Voisko nuo oireet tulla ihan 14-vuotiaan käsiin jotka eivät soita kuin kerralla 10-30min ja joskus 1-2h?

Mahdollisesti, jos vaikkapa käden asento on kovin vääränlainen ja/tai on luonnostaan taipumusta tällaisiin kipuihin.
Niin, Popeda on vähän sellainen Suomen Tool. Jos ei diggaa, nii ei vaan ymmärrä. -dixi19
kamikazee
21.01.2008 16:11:28
Siis nyt ei ole kipuja mutta jos tulevaisuudessa jos pidän vaikka kesän taukoa niin onko se mahdollista?
LosJormas
21.01.2008 21:38:55
Jos et mitään kipuja oo huomanu ni anna palaa vaan :D
Itellä ei oo ikinä mihinkään sattunu, varmaan vast siin vaihees ku rupee epäilemään vähänki et joku ei oo oikeen ni sit kannattaa rupee funtsimaan.
Kitara käteen vaa.
UnBrain
24.01.2008 16:52:05

Joo ei näiden kanssa kannata vainoharhaiseksi alkaa, pitää vaan huolen että soittaessa on hyvä ryhti eikä röhnötä jossain sohvan pohjalla vaikka soittaisikin vain vähän aikaa kerrallaan. Mulla käsissä alkoi tuntumaan vasta kun olin noin vuoden soittanut sellaista viittä tuntia päivässä eli tuskin on sulla syytä vielä huoleen. Ovat yleensä sen tapaisia vaivoja että kun ilmenee niin se soitto oikeasti sattuu, eli jos ei mitään vaivoja, esim. kipua ja tunnon menetystä ole niin ihan hyvillä mielen vain rämpyttele menemään.
a-one and a-two and a-chicka booma chick..
trasher70
29.01.2008 10:56:17 (muokattu 20.02.2008 17:41:30)
Hei,
Kyseiset rannekanava oireet voivat myös johtua niskan nikamatason toiminnanhäiriöistä tai yläraajan toiminnallisen hermokudoksen ärsytyksestä. (varmistaa täytyy myös kyynär/ranne nivelten toiminta)
- eli ei kitaraa kaivoon, ennenkun asia todella selvitetty. => ensin konservattivisesti ( ei leikkaus!!)
Lääkärikirjoja - sivuja lukiessa voi löytyä oireiden mukaisia vaivoja muitakin??
=> hoito ei vain oireidenhoitoon vaan ITSE SYYHYN

mulla enmg.s canalis capris lapakädes eli tukos rannekanavassa.välil puutu koko käsi mutta yleensä nimetön ja k.sormi.jonotan nyt rannekanava avaukseen, jänteille tehdään "lisää" tilaa..
MauCer
31.01.2008 20:58:04 (muokattu 31.01.2008 20:58:11)
Tulipa tässä mieleen, että onko tämä Peukalo-etusormipikkaus "väärä"? Eli siis en juuri käytä rannetta soittaessani, ja nojaan pikkurillillä ja nimettömällä bodyyn.
Numb
04.02.2008 11:01:25

Helsingin Sanomat kirjoittaa aihepiiristä tänään.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Snapo
07.02.2008 22:33:43 (muokattu 29.03.2008 10:44:15)
En oo käynyt nyt kitaratunneilla vuoteen, ja olen vain jotain random sälää rämpytellyt, skaaloja, lickejä, riffejä ja jotain.. Tuntuu että soittotekniikkani on kehittynyt, mutta suuntaa en tiedä koska ei ole ollut ketään ammattitaitoista keltä kysyä "onks tää hyvä näin?". Kun oon yrittäny pikkauksen kohdistaa pelkästään rannetta heiluttelemalla,silti tuntuu että kättä saa jännittää (jotta ranne pysyy halutussa kohtaa tallaan tuettuna) aina hauikseen asti ja rupeaa särkemään ja lähes kramppaamaan pidemmän sahauksen jälkeen. Pikkauskädessä tuo lihas etusormen ja peukalon välissä on jatkuvasti jumissa.
Snapo
08.02.2008 19:59:51 (muokattu 29.03.2008 10:41:53)
Tänään tapahtui juttu joka on vaivannut jo muutamia kertoja aikaisemminkin mutten oo kiinnittäny siihen mitään erityistä huomiota. Elikkä oikeakätisenä vasenkäsi, otelaudan puolinen on erittäin hellänä, ellei jopa koske.

Veikkaan että tekniikka jotenkin kusee koska pikkurilli on yhteydessä tuohon alueeseen, ja alue jännittyy liikaa jolloin lihas tulehtuu ja painaa hermoja, joka puolestaan aiheuttaa tuskallisen kivun. Itse treenatessa kipua ei ole mutta kun koskee johonkin, ainakin toistaiseksi..

Kokemuksia/tietoja/taitoja kuullaan mielellään
Raistlin Majere
12.02.2008 01:41:49
Itelläni oli pikkasen, vaikka en ole vielä paljoa kerennyt soittokokemusta hankkia, kipua vasemmassa kädessä. Paljon apua kun muistaa venytellä käden niinkun minkä vain muun kehon osan ennen reeniä ja soitella rennosti että ei pääse muodostumaan turhia jännityksiä. Ja tietty pakko aina välillä lepuuttaa jos soittelee parikin tuntia päivään.

Ei kyllä soittamisestakaan mitään tule mikäli kipua tuntuu ja käsi kangistuu :P
Sanetium
05.03.2008 19:00:07
Mulla on pariin otteeseen jänteet kyynärpäästä kämmeneen vihlonu niin pahasti ettei oo kynä meinannut pysyä kädessä, mutta kylmävoide + sideharso + lepo auttaa. Sideharso tietysti siks että vamma näyttäisi tyylikkäämmältä.

Ja kerran on vasemmasta kädestä keskisormen ja etusormen jänteet (?) ilmeisesti tulehtuneet, en ole aivan varma minkä takia. Luultavasti vain soittanut liikaa putkeen. Tärkeintä kuitenkin tuossa hoidossa on se ettei niitä käsiä käytä yhtään mihinkään - ellei ole aivan pakko - siihen asti että ne paranevat.

Saa nähdä kun oon vasta pari vuotta soitellu eikä tuota ikää ole että kuinka pahasti mun kädet tulehtuu sitten vanhempana. Kitaraa mä kuitenkin pidän ihan normaalilla korkeudella ettei vammat siitä pitäisi johtua.
Musiikki on maailman ainoa korvien kautta nautittava huume.
qweik
08.04.2008 19:08:35
Otelautakäden sormet ihan sika kipeet ku rupesin ottaa pikkurillin 5 sointuihin mukaan
ja sooloja treenaan. Nyt vedän henkeä ja katon kohta uudestaa
Herba
10.04.2008 14:45:05
Nyt on oikea ranne kipeenä. Intissä taisi sattua viime vuoden puolella kun piti pystystä kaatua eteenpäin ja ottaa käsillä vastaan. Nyt riittää 5min soittaminen ja särkee niin perkeleesti. Istun kyllä koneellakin aika paljon että saattaisko johtua osittain siitäkin? Eijjoo kivaa.
Miks nää laulajat kuulostaa aina siltä ku niil olis jotain ongelmia -Wahi
Master of Disguise
28.04.2008 20:31:12
Voi vittu oikeen käden kyynärpää on alkanu kipeytymään soitosta. Jotenki pahoin pelkään että ns. tenniskyynärpää on aluillaan. Ei ole kauaakaan kun polvessa oli monta vuotta niveltulehdus. Samanlaista kipua. Pitäisikö käden lihaksia vahvistaa ja venytellä niitä enemmän? Heitin turvat joskus viime syksynä pyörällä ja löin olkapääni maahan ja kyynärpääni tärähti siinä samassa jotenkin. Käsi parani siitä sit parin viikon sisään mut nyt on taas saman tuntuinen kuin silloin. En voi soittaa jotain hyvin nopeaa sahausta tai muuta missä kättä pitää jännittää vähän enemmän. Mutta: Istun kyllä koneellakin aika paljon että saattaisko johtua osittain siitäkin?
Numb
29.04.2008 10:42:57 (muokattu 29.04.2008 10:45:02)

Tietsikka saattaa olla osaoireena moneenkin käsivaivaan. Sitä jos epäilee, kannattaa hiiri siirtää toiselle kädelle. Hetki menee opetellessa, mutta säästyypähän käsi.

Jos tenniskyynärpää tuntuu aiheutuvan soittamisesta, niin silloin täytyy kyllä tekniikka katsastaa. Minulla oli tenniskyynärpää oikeassa taannoin (muusta syystä kuin soitosta (tai tenniksestä)), eikä se haitannut soittamista juurikaan.

Jos taas ranne on ottanut iskua, siellä voipi hyvinkin olla jotain vähän rikki. Soittaessahan ranne on koukussa, ja sopiva vamma äityy tuossa asennossa. Enpä kuitenkaan tällä koulutuksella ja netin välityksellä ryhdy diagnoosiin, vaan kehotan ammattilaisen pakeille.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
JS
02.05.2008 15:39:39 (muokattu 02.05.2008 15:39:48)
En voi soittaa jotain hyvin nopeaa sahausta tai muuta missä kättä pitää jännittää vähän enemmän.

Ei pidä jännittää. Siitä jännittämisestä toi kipuilukin melko varmasi johtuu.
"Mut tietenkin jos on maailman paras soittaja (niinku JS) ni sitten ei millään ooo välii..." -Cucumber?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)