uruttaja 18.01.2008 16:07:30 | |
---|
Mitä v-ua? Kyllä mä olen käsittänyt että noita vaan onkin, Ab-molli jopa Cb-duurinkin oon nähnyt merkittynä. Merkintätapahan riippuu etumerkeistä, onko ristejä vai pompuloita. Yhden aromakiltalaisen sovituksissakin näytti olevan cb-sointuja. Piti lennosta miettiä että mitävv...tua, ja sittenhän mä vasta tajusin että joopa joo. |
Ukko 18.01.2008 16:39:01 | |
---|
...mutta onko sähörumpuissa transpose-nappula?? Onhan niissä. Ja koska rummut ovat GM modessa, tapahtuu transponoidessa hauskoja yllätyksiä ;) |
Ukko 18.01.2008 16:42:17 | |
---|
Yhden aromakiltalaisen sovituksissakin näytti olevan cb-sointuja. Piti lennosta miettiä että mitävv...tua, ja sittenhän mä vasta tajusin että joopa joo. Mulla oli yhdella jazz keikalla takavuosina (soitin silloin bassoa. Antakee anteeksi) nuotteihin merkitty mm. Fb sointu ;) |
mack the knife 18.01.2008 17:26:03 (muokattu 18.01.2008 17:39:06) | |
---|
Niinpä, aika vaikea mennä Ab-mollista, kun sellaista ei ole, vai olisikohan Cb-duuri olemassa, siispä G#-mollista/H-duurista, ja Db-mollin/Fb-duurin sijaan tietysti C#-mollista/E-duurista ... ja edelleen, kuin ei myöskään ole G#-duuria, joka on Ab-duuri tai D#-duuria, joka on Eb-duuri jne. Mutta transponoivalla Bb-soittimella joskus olen kyllä soittanut jotain mielessäni näillä "laajennetun" teorian G#/D#-duureilla ja E#/H#-molleilla, kunhan vaan jotenkin muistaa mitkä äänet pitää kaksoiskorottaa, F## ja C##, eli Fx ja Cx, mutta kyllä tosivaikeata on ... Ei ole vai. No ihmekös kun en oikein näistä hommista mitään ymmärrä. Miksei sitä ole? COVS n:o 1. |
iikkuli 18.01.2008 18:02:42 | |
---|
Ei ole vai. No ihmekös kun en oikein näistä hommista mitään ymmärrä. Miksei sitä ole? Tietyt sävellajit vaan on kiellettyjä niihin sisältyvien salaisten viestien vuoksi. Tai siis ne ei ole kiellettyjä, niistä ei vaan puhuta. Niitä ei siis ole. SPEKULOISIN JOS... |
Tietyt sävellajit vaan on kiellettyjä niihin sisältyvien salaisten viestien vuoksi. Tai siis ne ei ole kiellettyjä, niistä ei vaan puhuta. Niitä ei siis ole. Ahaa, sama juttu kuin meillä seksi. "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |
kuunsirppi 18.01.2008 19:05:15 | |
---|
Ahaa, sama juttu kuin meillä seksi. *hih* näinhän se menee. Miksiköhän tuostakin asiasta puhuminen on niin vaikeeta. Kotona nimittäin :o/ Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen(ainakin joskus!) |
Pete V. 18.01.2008 19:37:14 | |
---|
Mitä v-ua? Kyllä mä olen käsittänyt että noita vaan onkin, Ab-molli jopa Cb-duurinkin oon nähnyt merkittynä. Merkintätapahan riippuu etumerkeistä, onko ristejä vai pompuloita. Ooo-koo, pahoittelen, laskutaidossani olikin vikaa, se loppui 6 b:hen, siis 7 b:n Cb-duuri/Ab-molli onkin vielä olemassa eli H-duuri/G#-molli parin enharmoninen vastine, ja sitten Fb-duuri/Db-molli paria ei enää ole ... |
Martso 18.01.2008 19:42:09 | |
---|
*hih* näinhän se menee. Miksiköhän tuostakin asiasta puhuminen on niin vaikeeta. Kotona nimittäin :o/ Se on se mitä meillä aikoinaan jo biologian opeki sano: "kyllä ne mummo ja ukkiki, jos vaan muistasivat mitä se on." Kaikki käy, eihän siinä mitään! |
Pete V. 18.01.2008 19:49:14 | |
---|
Ei ole vai. No ihmekös kun en oikein näistä hommista mitään ymmärrä. Miksei sitä ole? Sorry, laskutaidossani vain oli vikaa, vikaa, vikaa ... kts. vastaukseni tästä yläpuolelta ... |
baron 19.01.2008 03:46:14 | |
---|
His-duuri on savellaji, jolla rotat pois laivasta, 12 ristia. "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox) |
isojussi 19.01.2008 03:56:18 | |
---|
Ei ole vaikeita sävellaljeja - on vaan ihmisiä, jotka ei osaa lukea niitä. Paskamaisinta on sekoitella b- ja #-sointuja keskenään. Valitettavasti juuri kitaristien tekemänä. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
jon lord 19.01.2008 11:29:12 | |
---|
Ei ole vaikeita sävellaljeja - on vaan ihmisiä, jotka ei osaa lukea niitä. Paskamaisinta on sekoitella b- ja #-sointuja keskenään. Valitettavasti juuri kitaristien tekemänä. Omiin lunttilappuihin voi tehdä mitä merkintöjä tahansa. Pääasia että selviää karikoista kunnialla. Tentit on sitten eri asia. Jos käyttää jotain luntteja vain omiin tarkoituksiinsa niin mitä sillä on väliä onko kyseessä Cb vai H. Tai jos on vaikea lukea vaikkapa Gb sointua voi se olla myös F# jos se on helpompi ymmärtää. Huom! siis omassa käytössä olevia lappuja. COVS jäsen N.o 3 |
mack the knife 19.01.2008 11:51:37 | |
---|
Joo, mä kirjoitin aika paljon vittumaisemman kommentin tuohon, että jotain sävellajeja "ei ole", mutta muokkasin kiltiksi. Taidan olla paskahousuksi tulossa. COVS n:o 1. |
isojussi 19.01.2008 12:11:02 | |
---|
Omiin lunttilappuihin voi tehdä mitä merkintöjä tahansa. Pääasia että selviää karikoista kunnialla. Tentit on sitten eri asia. Jos käyttää jotain luntteja vain omiin tarkoituksiinsa niin mitä sillä on väliä onko kyseessä Cb vai H. Tai jos on vaikea lukea vaikkapa Gb sointua voi se olla myös F# jos se on helpompi ymmärtää. Huom! siis omassa käytössä olevia lappuja. Lähinnä hain sitä, että kun oot kääntäny mieles johonkin sävellajimaailmaan, niin yhtäkkiä pölähtää vastaan aivan toisen osaston sointu. Eikä se niin sitten tutuissa lapuissa haittaa. Mutta monesti on just kitaristien tapa. Ja vasitenkin käyttää ristisävellajeja. Samoin kuin että jos kysellään, mistä biisi meneen, niin kerrotaan eka sointu. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
uruttaja 19.01.2008 12:40:30 | |
---|
Joo, mä kirjoitin aika paljon vittumaisemman kommentin tuohon, että jotain sävellajeja "ei ole", mutta muokkasin kiltiksi. Taidan olla paskahousuksi tulossa. Etkös sä ole jo? |
jon lord 19.01.2008 12:43:45 | |
---|
Lähinnä hain sitä, että kun oot kääntäny mieles johonkin sävellajimaailmaan, niin yhtäkkiä pölähtää vastaan aivan toisen osaston sointu. Eikä se niin sitten tutuissa lapuissa haittaa. Mutta monesti on just kitaristien tapa. Ja vasitenkin käyttää ristisävellajeja. Samoin kuin että jos kysellään, mistä biisi meneen, niin kerrotaan eka sointu. Joo , tietysti on paljon loogisempaa kun seurataan koko ajan "oikeata" sävellajia. Mutta joskus tosiaan voi olla selvempää itselle käyttää jotain muuta tapaa. Minä olen käyttänyt tuossa aloituksessa ensin perus sävellaji ja sitten eka sointu. Samaten yleisessä möykässä pitää käyttää selvempiä ilmaisuja. Perus sanat taitaa olla d on taavetti, e on eemeli, g on gabriel ja sitä rataa. Siinä hälinässä kun dee je ee je gee ja cee ja muut kuulostaa ihan samalta. COVS jäsen N.o 3 |
mack the knife 19.01.2008 12:50:24 | |
---|
Joo , tietysti on paljon loogisempaa kun seurataan koko ajan "oikeata" sävellajia. Mutta joskus tosiaan voi olla selvempää itselle käyttää jotain muuta tapaa. Minä olen käyttänyt tuossa aloituksessa ensin perus sävellaji ja sitten eka sointu. Samaten yleisessä möykässä pitää käyttää selvempiä ilmaisuja. Perus sanat taitaa olla d on taavetti, e on eemeli, g on gabriel ja sitä rataa. Siinä hälinässä kun dee je ee je gee ja cee ja muut kuulostaa ihan samalta. Pikkuveli oli ollut tuuraamassa, oli huudettu C että seemeli. COVS n:o 1. |
jon lord 19.01.2008 12:53:25 | |
---|
Pikkuveli oli ollut tuuraamassa, oli huudettu C että seemeli. Hah haa! Ja B vois olla peeveli tai jopa prk...... COVS jäsen N.o 3 |
Ukko 19.01.2008 13:10:25 | |
---|
Samoin kuin että jos kysellään, mistä biisi meneen, niin kerrotaan eka sointu. Toi on aina paha. |