Aihe: Harjoitus apuja..
1
Kallutus
15.01.2008 22:51:07
Eli kaikki kitaralla opittu tähän asti on tullut suurinpiirtein siitä, että olen vain opetellut soittamaan lauluja tabulatuurien avulla..

Pikku hiljaa alkaa tuntuun ykstoikkoselta toi iänikuinen laulujen jankkaus ja tekis mieli oppia kaikkea muuta.. käteviä kitara kikkoja esim. Miten saadaan tehtyä korkea ääni sormea apuna käyttäen. (Jos joku tajus mitä toi meinas ni vois neuvoa miten se tehdään kun tuntuu, että vedän sen päin pers****)

Eli jos joku tietäisi vaikka jonkun sivuston/videon/elokuvan missä olis kaikenlaisia tekniikoita, joita vois opetella niin olisin kiitollinen.

Kiitokset kaikille vastaajille jo etukäteen.
oiva tumpeloinen
15.01.2008 23:11:16
.. käteviä kitara kikkoja esim. Miten saadaan tehtyä korkea ääni sormea apuna käyttäen. (Jos joku tajus mitä toi meinas ni vois neuvoa miten se tehdään kun tuntuu, että vedän sen päin pers****)

Painat otelautakäden sormella niitä ohuita punomattomia kieliä otelaudalta läheltä bodya. Samaan aikaan toisella kädellä näppäät kieltä. ;D

Eli jos joku tietäisi vaikka jonkun sivuston/videon/elokuvan missä olis kaikenlaisia tekniikoita, joita vois opetella niin olisin kiitollinen.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=33453&o=0

Jos siitä lähdet selaamaan. Nopeasti katsottuna sieltä löytyy aika paljon eri kikkoja.
Kallutus
16.01.2008 00:08:02
Painat otelautakäden sormella niitä ohuita punomattomia kieliä otelaudalta läheltä bodya. Samaan aikaan toisella kädellä näppäät kieltä. ;D

Meinasin sellaista missä plektralla ja sormella pitäisi jotenkin saman aikaisesti näpäyttää kieltä.

ja kiitokset linkistä, nyt pehkuihin...
Jucciz
16.01.2008 09:23:40
"Biisien soittaminen on alkanut tympimään ja haluaisin mieluummin opetella erilaisia vinkaisuja ja muita kummallisia ääniä."

Olen huolestunut trendistä, joka nykysoittajien keskuudessa vallitsee.
Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_
LosJormas
16.01.2008 09:47:04
Luin ihan samaa :D

Pikku hiljaa alkaa tuntuun ykstoikkoselta toi iänikuinen laulujen jankkaus..

Tajusin kyllä mitä alotusviestissä tarkotetaan, kuulosti vaan hauskalta.
Kannattaa kattoa toi "soittotekniikoita ja muita kikkoja"
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=33453

Sieltä selailet niitä eri harmonicceja ni kyllä se kitara siitä rupee vinkumaan :D
Ambitus
16.01.2008 14:21:38

Käys kattelee tuolta:

http://www.rockway.fi
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
Kallutus
16.01.2008 16:53:17
Älkää takertuko pieniin yksityiskohtiin ihmiset..
Äidinkieli kun mikään paras minulla ei ole.

Toivottavasti muut tajuaa mitä alotusviestillä meinasin =)
Black-Throated Diver
16.01.2008 19:48:59 (muokattu 16.01.2008 19:50:23)
youtubesta ja muiltakin nettisivuilta löytyy hyviä harjoituksia esim. http://www.dolphinstreet.com/guitar_video_lessons/
Kääpiöt eivät tanssi rivitanssia alasti.
Iron Horse
16.01.2008 20:03:21
"Biisien soittaminen on alkanut tympimään ja haluaisin mieluummin opetella erilaisia vinkaisuja ja muita kummallisia ääniä."

Olen huolestunut trendistä, joka nykysoittajien keskuudessa vallitsee.

Muistahan, Jucciz, sinäkin, että soittaminen ei suinkaan ole musiikkia, vaan urheilua, eli kilpailua siitä, kenellä on eniten säröä, kuka saa korkeimmat yläsävelet kammen avulla väännettyä kitarastaan, ja ennen kaikkea; kuka voittaa sadan metrin aidat eli täppää otelaudan halki poikki ja pinoon nopeiten.

Ei vaiteskaan, uuden soittaminen on aina vain hyvä asia. Mutta jos olet soittanut lähinnä metallia, niin soita myös jotain muuta, funkkia, bluesia, countrya tai vaikka klassista.
One String to Rule them all, One String to find them, One String to bring them all and in the Darkness bind them, In the Land of Mordor where the shadows lie. Let 'er rip!
tcitc
16.01.2008 20:22:00 (muokattu 16.01.2008 20:43:45)
Älkää takertuko pieniin yksityiskohtiin ihmiset..
Äidinkieli kun mikään paras minulla ei ole.

Toivottavasti muut tajuaa mitä alotusviestillä meinasin =)

Joskus on tehnyt mieli kysyä ihan samaa asiaa täällä, eli noitten korkeiden vingutusten aikaan saamista, jos tällaista maallikkokieltä käytetään. Nimittäin en oo ite mitenkään hyvä noitten termien kanssa ja kesti aika pitkään ennenka löysin mitään järellistä siitä. Tai sit vaan oon niin yksinkertanen.

Kokeile painamalla otelaudalta jotain kolmesta ohuimmasta kielestä vaikkapa ja sit laita pleku käteen silleen et peukku vois vähän vaikka vahingossa osua siihen kieleen plekun perässä. Ala repimään useampia kertoja etsien sitä vinkumista. Testaa soittaa sillä plekulla eri kohista siellä rungon puolella. Ainakin ite on jonkunlaista vinkunaa saanu aikaseks. Akustisesti en vielä hirveen mahottomia oo saanu aikaseks, mut reilulla säröllä niitä erottaa helpommin.

Nyt voitte tulla haukkumaan et opastin väärin/huonosti.

Edit: Ja näyttää auttavan ainakin miulla jos samalla tekee otelautakädellä vähän vibraa, eli samaan aikaan ku tekee plekulla ja peukulla iskun alas, nii alkaa painaa sitä kieltä otelautakädellä vastakkaiseen suuntaan. Sit jatkaa vaan sitä otelautakäden heilutusta, et vibra jatkuupi.
Amateurs built Titanic, professionals built the ark.
Iron Horse
16.01.2008 20:45:18
Joskus on tehnyt mieli kysyä ihan samaa asiaa täällä, eli noitten korkeiden vingutusten aikaan saamista, jos tällaista maallikkokieltä käytetään. Nimittäin en oo ite mitenkään hyvä noitten termien kanssa ja kesti aika pitkään ennenka löysin mitään järellistä siitä. Tai sit vaan oon niin yksinkertanen.

Kokeile painamalla otelaudalta jotain kolmesta ohuimmasta kielestä vaikkapa ja sit laita pleku käteen silleen et peukku vois vähän vaikka vahingossa osua siihen kieleen plekun perässä. Ala repimään useampia kertoja etsien sitä vinkumista. Testaa soittaa sillä plekulla eri kohista siellä rungon puolella. Ainakin ite on jonkunlaista vinkunaa saanu aikaseks. Akustisesti en vielä hirveen mahottomia oo saanu aikaseks, mut reilulla säröllä niitä erottaa helpommin.

Nyt voitte tulla haukkumaan et opastin väärin/huonosti.

Oikeastaan A, D, G kieliltä saan itse ehkä voimakkaimmin pinch harmonicit. luonnollisia ylä-ääniä saa, kun pitää sormea kielen päällä, niin että sormi ei paina kieltä, ja nämä saa hyvin esim. IV, V, VII, X, XII, nauhoilta. näiltä kohdilta (tai kun kuvittelet oktaavin tai useamman, eli 12 nauhan, päässä korkeammalla saman kohdan, niin siitä lähtee pinchit hyvin.
One String to Rule them all, One String to find them, One String to bring them all and in the Darkness bind them, In the Land of Mordor where the shadows lie. Let 'er rip!
tcitc
16.01.2008 20:52:28
Ite joskus katoin tästä opetusvideon ja siinä just kehuttiin käyttää noita kahta keskimmäistä kieltä muistaakseni, mut itellä on ohuemmat kielet jotenki tuntunu luotevammilta. Näemmä siinäki on jotain soittajakohtasta. Kokeilin nyt A- ja D-kieliltä myös, kyllähän nuo tuoltaki jo alko kuulumaan ku olin eka vähän harjotellu ohkasemmilla kielillä :)
Amateurs built Titanic, professionals built the ark.
Kallutus
16.01.2008 22:02:52
Tossa hieman harjoittelin ja huomasin välillä hieman kimeämmän äänen...
Eli koitin nyt sitä "peukku lähellä plektran päätä" teknikkaa ja ainakin omasta mielestäni toimi :)
PappaSF
17.01.2008 16:56:05
Kokeiles tuota jossa peukku ja pleku tekee sen "pinch harmonicin" eri kohdista kieltä, esim. liutat plekukättäs vaikka kaulamikistä tallamikkiin päin ja teet tuota samaa. Toivottavasti ymmärsin oikein että on tuo "pinch harmonic" kyseessä, meikällä kun ei tää teoria ole mitenkään vahva puoli ;-)
select15
18.01.2008 10:41:46
Eli kaikki kitaralla opittu tähän asti on tullut suurinpiirtein siitä, että olen vain opetellut soittamaan lauluja tabulatuurien avulla..

Pikku hiljaa alkaa tuntuun ykstoikkoselta toi iänikuinen laulujen jankkaus ja tekis mieli oppia kaikkea muuta.. käteviä kitara kikkoja esim. Miten saadaan tehtyä korkea ääni sormea apuna käyttäen. (Jos joku tajus mitä toi meinas ni vois neuvoa miten se tehdään kun tuntuu, että vedän sen päin pers****)

Kiitokset kaikille vastaajille jo etukäteen.

En ole itsekkään mikään kokenut soittaja, mutta mielestäni kannataisi opetella jotain tärkeämpiä juttuja kun tuollasia "jojotemppuja", esim. skaaloja, opettele lukemaan sointuja. Itsestäni on kuitenkin hauskempi osata jokin asia kunnolla josta voi olla jotain hyötyäkin, tee kumminkin mitä itse haluat.
Jucciz
18.01.2008 15:05:03
Jopa puoli tuntia päivässä riittää, jos treenaa oikeita asioita. Riippuu tietty edelleen siitä, minkälaiset tavoitteet itselleen on asettanut soittajana. Ilmiömäinen nopeus ja koordinaatio syntyvät tietääkseni ainoastaan pitkien, suorastaan uuvuttavien, tekniikkatreenien jankkaamisen tuloksena, mutta jos tähtää muulla tavalla hyvään soittoon, saattaa lyhyemmistäkin treeneistä olla jo paljon hyötyä. Treeniksi lasken itse ilman muuta myös ne hetket, kun "opiskelee" musiikkia, vaikka kitara olisi telineessä: levyjä kuuntelemalla ja biisien rakenteita, sointuja yms. tutkimallakin oma soitto voi kehittyä tosi paljon.

Itse näen korvat ensisijaisen tärkeänä työkaluna soittajana kehittymisessä (kuvitelkaa nyt vaikkapa keikkatilannetta, jossa pitäisi noteerata kanssasoittajatkin): siksi paljon hyvää "treeniä" voi nähdäkseni tehdä kokonaan ilman kitaraakin. Tiedostan toki edustavani sitä koulukuntaa, jonka mielestä hyvä kitaristi on paljon muutakin kuin nopea. Pidemmälle vietynä voisin sanoa olevani sitä mieltä, että kovat jätkät eivät soita edes kitaraa, vaan musiikkia.
Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_
J. Verne
18.01.2008 15:13:37

Itse näen korvat ensisijaisen tärkeänä työkaluna soittajana kehittymisessä (kuvitelkaa nyt vaikkapa keikkatilannetta, jossa pitäisi noteerata kanssasoittajatkin): siksi paljon hyvää "treeniä" voi nähdäkseni tehdä kokonaan ilman kitaraakin. Tiedostan toki edustavani sitä koulukuntaa, jonka mielestä hyvä kitaristi on paljon muutakin kuin nopea. Pidemmälle vietynä voisin sanoa olevani sitä mieltä, että kovat jätkät eivät soita edes kitaraa, vaan musiikkia.

Ihan totta, kuuntelemalla oppii tosi paljon soittamisesta, varsinkin opittujen juttujen soveltamisen itse musiikkiin. Nimenomaan, et opettelee biisin ja sit miettii biisiin liittyviä teoria ja teknikkajuttuja.
"First Blues, Then Heavy, EEEEE!!!!!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)