Lou 31.01.2004 19:06:18 (muokattu 31.01.2004 19:11:25) | |
---|
Minulla on HA3500, ja siinä lukee ohjekirjassa (kyllä, olen selannut ohjekirjaa!) yhdessä kohtaan pirun isolla jotenkin että "Actually, it contains a REAL TUBE!". Eipä sillä, jos laittaa trankkujutun nollille ja putkea pelkästään, niin ei se soundi kummasti eroa siitä että tekee päinvastoin. Toisaalta, minä tykkään siitä vehkeestä kyllä. Johtuu varmaan siitä että en ole asiantuntija enkä ymmärrä näistä mitään. Toinen kitaristi kyllä valittaa että basso ei erotu, mutta minä luulen että tämäkin korjaantuisi pitämällä sitä kitaraa edes kerran siedettävällä voluumilla... ;) Nothing personal... Niinhän siellä lukee ja niin siellä varmaan onkin mutta voi se silti olla enemmän "koriste" kuin oikea putki. Mutta kuten sanoin en ole tästä varma. Muuten yleensä jos ilmoitetaan että vahvistimessa on putkietuaste niin manuaalissa ei lue tyyliin "Actually, it contains a REAL TUBE!" REAL TUBE, ettei vaan UNREAL TUBE?. Ei sitä tarvitse uskotella enempää että siellä se putki on. Mikä mielestäni osoittaa että kysinen putki voi olla enemmän "koriste", kun Hartke ei itsekkään näytä uskovan omiin putkiinsa vaan uskotteleeko itselleen että 'kyllä siellä putki on, on on!'. Tää ei nyt ole mitään dissausta tuosta HA3500 vahvarista, pohdiskelua enemmänkin.. ;) En epäile yhtään etteikö olisi hyvä vehje. Ja kyllähän nyt trankkunupistakin hyvän soundin saa. Ei siihen _välttämättä_ sitä putki vehjettä tarvita. On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle. |
Basismi 31.01.2004 21:34:46 | |
---|
Nyt menee vähän offtopiciksi, mutta menköön: Edes mitkä tahansa kaksi kytkentäkaavion mukaan samanlaista vahvistinta eivät ole aivan samanlaisia, ellei Käytännössä tuotantovehkeissä lähdetään kytkiksen suunnittelussa siitä liikkeelle, että yksittäisten komponenttien arvojen vaihtelu ei vaikuta tuon taivaallista lopputulokseen. Basso äärimmäisen dynamiikan mahdollistavana soittimena kaipaa useimmiten pientä jarruttelua signaaliin No kuka mitäkin haluaa. Minä en kompressoria käytä, opettaa laiskaan soittotekniikkaan. Ja soitan puolijohdelaitteella, joka on toteutettu täysin A-luokan kytkennöillä. Kyllä putki on ihan okei, etuvahvistimessa.
It's hard to be humble when you're so fucking big! |
absqua 31.01.2004 22:50:04 | |
---|
Minä en kompressoria käytä, opettaa laiskaan soittotekniikkaan. Kerro lisää, rupesi kiinnostamaan mitä oikein tarkoitat tuolla soittotekniikan laiskistumisella. Sivuhuomautus: en itsekään käytä erillisiä kompuroita missään olosuhteissa, vaikka putkien lyttäämästä soundista pidänkin. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Ylläri 31.01.2004 23:22:25 | |
---|
Sivuhuomautus: en itsekään käytä erillisiä kompuroita missään olosuhteissa, vaikka putkien lyttäämästä soundista pidänkin. Eihän niitä tarvitsekaan itse käyttää, kun miksaajat käyttävät niitä sinun puolestasi ;-) Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
absqua 01.02.2004 10:04:08 | |
---|
Eihän niitä tarvitsekaan itse käyttää, kun miksaajat käyttävät niitä sinun puolestasi ;-) Näinhän se on. Jotkut tosin käyttävät ja tuntuvat vielä olevan kovasti tyytyväisiä lopputulokseen. Meitä on moneen junaan. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Prowleri 01.02.2004 13:42:38 | |
---|
Niinhän siellä lukee ja niin siellä varmaan onkin mutta voi se silti olla enemmän "koriste" kuin oikea putki. Mutta kuten sanoin en ole tästä varma. Kyllä siellä ihan 12ax7 lymyilee, vai mikä olikaan putkistandardi mitä yleisemmin käytetään soitinvahvistimen etupäässä. Omassa HA3500:ssani ainakin on kuultava ero tuubin ja trankun välillä etuasteessa. Eläkeläiset Euroviisuihin! |
SaBer 01.02.2004 13:54:18 | |
---|
Omassa HA3500:ssani ainakin on kuultava ero tuubin ja trankun välillä etuasteessa. Varmasti kuulekin eron, kun on putkipuolelle lisätty EQ. Se näkyy Ohjekirjan "block diagrammissa". |
Varmasti kuulekin eron, kun on putkipuolelle lisätty EQ. Se näkyy Ohjekirjan "block diagrammissa". Hoho, fixed EQ on juu. Muutenhan mitään kuultavaa eroa ei etusien välillä olisi ja 'petetty' asiakas haukkuisi laitteen lyttyyn. Vieläpä saattaisi vaatia rahojaan takaisin. It's hard to be humble when you're so fucking big! |
Teijo K. 02.02.2004 10:35:00 | |
---|
Eihän niitä tarvitsekaan itse käyttää, kun miksaajat käyttävät niitä sinun puolestasi ;-) Hyvä huomio. Voisikin tässä kokeilla taas ilman kompressoria, kun sain hankittua sinne PA-puolelle lisää kompurakanavia... Juu, off-topic oli, mutta senverran voisin lisätä, että trankulla soitan nyt, mutta putkivahvistinta olen alkanut etsimään. Niillä aikanaan aloitin, ja taitaa mennä taas takaisin niihin. Oli sitten vaikka nostalgiaa tai jotain. Jotenkin se vain tuntuisi mulle omemmalta kenties. Long = progressive.
-Aerodactev. |
Lou 02.02.2004 13:27:11 | |
---|
Hoho, fixed EQ on juu. Muutenhan mitään kuultavaa eroa ei etusien välillä olisi ja 'petetty' asiakas haukkuisi laitteen lyttyyn. Vieläpä saattaisi vaatia rahojaan takaisi Tämä taitaa ainakin osaksi puhua sen puolesta että kuulemani juttu siittä että HA3500 putki olisi enemmän koriste kuin "oikea" putki. On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle. |
Basismi 02.02.2004 13:43:25 | |
---|
Tämä taitaa ainakin osaksi puhua sen puolesta että kuulemani juttu siittä että HA3500 putki olisi enemmän koriste kuin "oikea" putki. Kyllähän se ihan oikea putki on. Ei tietääkseni ole muissakaan vahvareissa ennenkuulumatonta equttaa putkikanavaa jo valmiiksi. Kun vaan leikkaa yläpäätä laajalti pois, niin jo kuulostaa pehmeältä ja "putkimaiselta". It's hard to be humble when you're so fucking big! |
Maisteri 03.02.2004 18:42:47 | |
---|
Olennaisimmat pointithan on jo pohdiskeltu selviksi, mutta laitetaan nyt vielä jotain omaa mielipidettä... 100W JCM 800-putkikoneen omistajana voin todeta, että peli toimii bassovahvistamisen ohella loistavasti myös kitarastygenä. Myös tuo ominaisuus puolti hitusen ko. setin hankkimista. Toki pääkriteerinä olivat bassovahvistinominasuudet, jotka ovat mielestäni todella mainiot. Saundi on erittäin lämmin. Mistään trankkupelistä en ole saanut mieluisampaa saundia ulos. 100W 4x12 kaapin keralla tuottaa isosti headroomia, enemmän kuin esim. joku 300W trankkukone. Riittää teholtaan maniosti tarpeisiini, vaikka soitankin pääasiassa äänekästä särökitaravalleinkin varustettua rokkia, ja kämppä on vieläpä akustisesti kauheassa kuminabetonikellarissa. Eipä sitä volaa silti oo tarvinnu koskaan yli puolen välin kääntää. Vähemmänhän näitä alle 300W putkipelejä tehdään bassolle, kun niillä trankkukoneillakin saa aikaan hyvää saundia. Trankkupelit on pienempiä, kevyempiä, helpompia roudattavia, huoltokustannuksiltaan halvempia... Mutta mielestäni aito putkisaundi on kuitenkin "sitä ihtiään", eli parempi. Joku viisas lienee joskus lohkaissut tyyliin; "Hyvä saundi painaa." Onhan noita vanhempia 100W putkimarsuja ja Fenderin Bassmaneja tarjolla aika useinkin käytettynä. Fenkut on aika hintavia vintage-pelejä, mutta esim. nytkin on huuto.netissä JCM800 Bass series myynnissä. Nupistani ja kaapistani maksoin 450+450, eli kaipa tuokin nupikka alle 500:n irtoaa. Suosittelen. |
Teijo K. 03.02.2004 19:05:05 | |
---|
Onhan noita vanhempia 100W putkimarsuja ja Fenderin Bassmaneja tarjolla aika useinkin käytettynä. Fenkut on aika hintavia vintage-pelejä, mutta esim. nytkin on huuto.netissä JCM800 Bass series myynnissä. Nupistani ja kaapistani maksoin 450+450, eli kaipa tuokin nupikka alle 500:n irtoaa. Suosittelen. Onkos tuo JCM sarja -80 luvulta? Jotenkin mieluisimmilta tuntuisivat ne -70 luvun pelit. Long = progressive.
-Aerodactev. |
vanttera 03.02.2004 20:10:27 | |
---|
Onkos tuo JCM sarja -80 luvulta? Jotenkin mieluisimmilta tuntuisivat ne -70 luvun pelit. Sama. Mulla oli joskus tollaanen JCM 800, 80-luvulta. Vaihtoon meni, omasta mielestä aikas onton kuulonen. Eli se putkelle ominainen läheisyys ja lämpö puuttuivat kokonaan. Kuulosti vähän kuin vaffari ja kaappi olisi ollu naapurihuoneessa. Tehot riittää kylä, ja kitaravaffarina ihan jees, hevipäntille. Lennu teki omakuvan. Tänks. |
Muhwi 03.02.2004 20:13:11 | |
---|
Onkos tuo JCM sarja -80 luvulta? JCM 800 valmistus alotettiin muistaakseni 81 tai 82, jolloin se korvasi edeltäneen JMP sarjan. It wasn't me, it was the Other Guy. |
Teijo K. 03.02.2004 20:33:42 | |
---|
Sama. Mulla oli joskus tollaanen JCM 800, 80-luvulta. Vaihtoon meni, omasta mielestä aikas onton kuulonen. Eli se putkelle ominainen läheisyys ja lämpö puuttuivat kokonaan. Kuulosti vähän kuin vaffari ja kaappi olisi ollu naapurihuoneessa. Tehot riittää kylä, ja kitaravaffarina ihan jees, hevipäntille. No, jotenkin sellaiset -70 luvun halpikset tuntuvat vetoavan minuun eniten. Eli linjalta Top - Impact. Long = progressive.
-Aerodactev. |
vanttera 03.02.2004 20:40:29 | |
---|
No, jotenkin sellaiset -70 luvun halpikset tuntuvat vetoavan minuun eniten. Eli linjalta Top - Impact. Niinno, noniin. Mulla ei oo ikinä ollu sellasta ni en ossaa sannoo. Mutta tuota Monsteriahan tehtiin joskus 70-luvulla jo, lieneekö paljonkin muuttunut niistä ajoista? Lennu teki omakuvan. Tänks. |
Nazareth 04.02.2004 00:33:47 | |
---|
Mistä johtuu että basistit eivät arvosta putkia? Ainakaan siinä määrin missä kitaristit? basistina arvostan kyllä putkia mutta; saan mieleiseni soundin ilman putkia. simplastät :) "Yks kalja ja yks lapin kulta." |
Maisteri 04.02.2004 11:57:21 | |
---|
Sama. Mulla oli joskus tollaanen JCM 800, 80-luvulta. Vaihtoon meni, omasta mielestä aikas onton kuulonen. Eli se putkelle ominainen läheisyys ja lämpö puuttuivat kokonaan. Kuulosti vähän kuin vaffari ja kaappi olisi ollu naapurihuoneessa. Tehot riittää kylä, ja kitaravaffarina ihan jees, hevipäntille. Paha sanoo niistä 70-lukulaisista mitään ku en oo testaamaan päässy. Ois toki ihan kiva joskus kokeilla. Mutta enpä pysty yhtymään tuohon mielipiteeseen JCM-saundin onttoudesta. Lämpöä ja läheisyyttä löytyy mainiosti mielestäni. Marshallin sivujen historiaosiosta lueskelin, että marsuingenjöörien mielestä juuri tämä JCM 800 on paras valmistamansa 100W bassokone. Makuasioita, makuasioita... Tokihan sitä lämpöä ja putkivoimaa löytyy taas muutamaa astetta enemmän esim. Marsun VBA 400-nupista, mikä onkin parin soitetun keikan perusteella paras kokemani styge. Mutta maksaahan se toki "hitusen" enemmän ja tehoa ja painoakin rupeaa olemaan ehkä jo hieman liikaakin. |