Aihe: Mikä se musa lehti olikaan jossa tuli sampleja mukana?
1 2
Chade Fallstar
17.01.2008 10:13:01
En usko että tuo pykälä koskee samplecdeitä tai tietokoneohjelmia

Ei koske tietokoneohjelmia tietysti, mutta onko sample ohjelma vai äänite?
Ite pitäisin sitä enemmän musiikkiäänitteeseen verrattavana.
Tämä on itseasiassa mielenkiintoinen kysymys. Onko kellään tähän mitään oikeaa tietoa?
God is one of the leading causes of death
-septimisti-
17.01.2008 12:41:42
Ei koske tietokoneohjelmia tietysti, mutta onko sample ohjelma vai äänite?
Ite pitäisin sitä enemmän musiikkiäänitteeseen verrattavana.
Tämä on itseasiassa mielenkiintoinen kysymys. Onko kellään tähän mitään oikeaa tietoa?

Kyllä mä itse rinnastaisin nuo ennemminkin tietokoneohjelmiksi. Useimpien samplekirjastojen mukana tulee melko kattavat lisenssiehdot, jotka monesti kieltää senkin, että kirjastoa saisi käyttää useampikin käyttäjä, vaikkei siitä kopioita tehtäisikään. Tästä voisi kyllä ottaa hieman selvää paremmalla ajalla. Tai laittaa vaikka kysymyksen johonkin kirjastoon.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
JPQ
17.01.2008 13:42:46

Kyllä mä itse rinnastaisin nuo ennemminkin tietokoneohjelmiksi. Useimpien samplekirjastojen mukana tulee melko kattavat lisenssiehdot, jotka monesti kieltää senkin, että kirjastoa saisi käyttää useampikin käyttäjä, vaikkei siitä kopioita tehtäisikään. Tästä voisi kyllä ottaa hieman selvää paremmalla ajalla. Tai laittaa vaikka kysymyksen johonkin kirjastoon.

Niin minäkin jo ehtoja lukien ja sitten se että samplecdeessä aivan helskutisti työtä jos yrittää edes cdeen ok materiaalia tehdä. Mä tarkoitan ihan erilailla vaikeaa työtä kuin biisin teko esinnäkin säveltäminen on mulle vielä mielestäni helppoa (ei kiitos siitiä komentteja tähän) mutta sitten samplejen loopitus jos vaikka vaan syniä samplais on aika taitolaji.
Kalmo
18.01.2008 14:39:11
Kun hankit sampleja, saat yleensä tavalla tai toisella tiedon sen sallitusta käyttöalueesta. Kaikki Computer Musicin (ja tietääkseni muidenkin) lehtien samplet ovat "royalty free"-maininnalla, minkä ymmärrän niin, että käyttö on vapaata. Käsitykseni on, että jos mitään tähän viittaavaa infoa ei ole tarjolla, sample on vapaasti käytettävissä.

Olisi aika hankalaa, jos ilmaiseksi netissä tarjottu sample, jonka tekijä ei välttämättä ole edes tiedossa, olisi tekijänoikeussuojan alainen. Vähintäänkin voisi olettaa, että imuroitaessa tulisi sitten tiedot kenelle kaupallisesta käytöstä tulisi maksaa. Vaan voinhan olla väärässäkin...
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)