Aihe: Millaset kielet?
1
trunkki
16.01.2008 17:22:40
Voi olla vähän alkeelliselta kysymykseltä mutta millaiset kielet olisi parhaat mulle, kun komppaan yleensä säröllä semmosta menevää, rockin tyylistä musaa.

Tällä hetkellä läytän D'Addarion kieliä, tämmösiä suurimmaks osaks:
http://www.thomann.de/fi/daddario_exl110.htm
ja joskus olen myös näitä kokeillut:
http://www.thomann.de/fi/daddario_exl140.htm

Mielipiteitä? Kannattaisko käyttää jotain muita, mitkä olis hyvät?
Kiitos :)
VFK
16.01.2008 19:27:49
Käytät ilmeisesti E-virettä? Noi D´Addariot on ihan hyviä, tahtoo vaan mennä se paras sointi suht´nopeasti poijes.

Noista tavallisista mä tykkään eniten Ernie Balleista ja GHS:istä, mutta parhaat kielet mun mielestä on Elixirit. Saattaa olla vähän kalliimmat, mutta soundi on hieno ja kestävät todella kauan. Aika kirkassoundiset kielet. Eli jos ne maksavat vähän enemmän hankittaessa, niin lopulta ne tulevat kuitenkin halvemmiksi, kuin "tavalliset" kielet. Ne ovat aluksi vähän liukkaan tuntuiset, mutta sekin häviää, kun niillä hetken tiluttelet. Ne on myös aika jämäkät kielet, joten 10-46 riittää varmasti E-vireeseen, miksei 9-settikin.
So many assholes... So few bullets.
VFK
16.01.2008 19:30:57 (muokattu 16.01.2008 19:32:16)
http://www.thomann.de/fi/dean_markley_dm8813_ym_approved.htm

Sairraaann nopeet kielet:) YJM:n hyväksymät. Parasta! Mulla oli ennen DiMarzion YJM-kitarapiuha. Luonnollisesti Ferrarin punainen ja nopein piuha mitä mulla on ollut:)

(Edit. Melkein onnistui toi vastaa lainaten homma. Ehkä ens kerralla.)
So many assholes... So few bullets.
Jatimatick
17.01.2008 12:58:12
Pannaanpa tähän pari hassua kysymystä:

Eli kitara 1.
Tokain Les Paul (tyyppinen), E- vire, soittelen all-around, eli rokkia, funk, melodioita ja komppia toki. Millaisia kieliä suosittelet?

Kitara 2. Washburnin "hevimpi" keppi mg-34, suunnitelmissa lyödä vireeseen puoli/sävelaskeleen alempaa kun Tokai. Vähän raskaampaan musiikkiin sitten luonnollisesti...Miten tämä vaikuttaa kielten valintaan?

Muutaman vuoden soitellut ja aina ostanut suunnilleen samat 010 D-addariot, kiinnittämättä kieliin sen suurempaa huomiota..

Sittenpä vielä, jos esim kielten paksuus vaihtuu, tarviiko skitaraa säätää/ säädättää, vai voiko lyödä eripaksuiset suoraan kiinni?
Explorer
17.01.2008 14:27:47
It's the Elixir way or the highway.
You ain't seen me, right!
Jucciz
17.01.2008 17:13:49
It's the Elixir way or the highway.

Ei toimi mulla Elixirit ainakaan: aivan outo kumimainen tuntuma eikä niillä ole edes sopivan paksuista settiä, kun 11-setissä on liian ohuet punotut kielet. Onneksi on muitakin hyviä merkkejä (Elixiritkin on siis hyviä, tiedän, ei vaan toimi mulle), kuten esim. Dean Markleyn Blue Steel:it, joiden 11-52 -setti on tämänhetkinen valintani.
Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_
baba o riley
17.01.2008 21:53:10 (muokattu 17.01.2008 21:55:20)
Mä vaihdoin puolisen vuotta sitten Rotosoundeihin ja ajattelin niissä pysyä. Siinä on mielestäni hinta/laatu suhde kohdallaan. Käytän itse 12-settiä kaikissa kepakoissa. Oon käyttänyt vuosia daddarioita, joista olen kyl tykännyt ja kokeillut välillä dr'ää dean markleytä ghs ym. Mut eivät oikein kummoisia ollut, aiva liikaa hypetystä monien kielien kohdalla.

Onhan se totta että toiset kielet kuolee nopeammin kuin toiset, mutta niin suurta eroa en ole näissä huomannut. Rotosoundin hinnalla voi uusia setin aika usein.

mä suosittelisin yleisesti kanssa kokeilemaan kaikkiin kepakoihin samaa settiä, tatsi muuttuu ihan pirusti kielipaksuuksien välillä.
baba o riley
17.01.2008 21:57:11
Pannaanpa tähän pari hassua kysymystä:

Eli kitara 1.
Tokain Les Paul (tyyppinen), E- vire, soittelen all-around, eli rokkia, funk, melodioita ja komppia toki. Millaisia kieliä suosittelet?

Kitara 2. Washburnin "hevimpi" keppi mg-34, suunnitelmissa lyödä vireeseen puoli/sävelaskeleen alempaa kun Tokai. Vähän raskaampaan musiikkiin sitten luonnollisesti...Miten tämä vaikuttaa kielten valintaan?

Muutaman vuoden soitellut ja aina ostanut suunnilleen samat 010 D-addariot, kiinnittämättä kieliin sen suurempaa huomiota..

Sittenpä vielä, jos esim kielten paksuus vaihtuu, tarviiko skitaraa säätää/ säädättää, vai voiko lyödä eripaksuiset suoraan kiinni?

Kun vaihdat setin paksuutta joudut kyllä intonoimaan kepukan uusiks ja katsomaan että ne sopii satulan uriin.
vmak
17.01.2008 22:41:35 (muokattu 17.01.2008 22:46:10)
Ei toimi mulla Elixirit ainakaan: aivan outo kumimainen tuntuma eikä niillä ole edes sopivan paksuista settiä, kun 11-setissä on liian ohuet punotut kielet. Onneksi on muitakin hyviä merkkejä (Elixiritkin on siis hyviä, tiedän, ei vaan toimi mulle), kuten esim. Dean Markleyn Blue Steel:it, joiden 11-52 -setti on tämänhetkinen valintani.

Tuossa nimenomaan käy ilmi se, että mikä toiselle on paras ei välttämättä toiselle sovi yhtään. Sinun täytyy vaan testailla eri kieliä ja pitemmän käytön jälkeen kyllä todennäköisesti miellyt tiettyihin kieliin.

Itse soittelen yleensä noilla Dean Markleyn Blue Steeleilla, tällä hetkellä taitaa olla d'addariolta 9-42 setti kiinni PGM:ssä (25,5" skaala). Omiin mieltymyksiin tällä hetkellä tuntuisivat sopivalta jäykkyydeltään tuolle skaalalle.

10-46 setti on varmaan paksuudeltaan se yleisin ihan perus E-vireeseen, jos paksuutta mietit. Kokeile itse, nämä kun ovat tosiaan makuasioita.

Edit. Selvensin vähän.
diideliduudelidoo
hq
17.01.2008 23:20:40
10-46 setillä on enimmäkseen tullut soiteltua, Elixirit ehdottomasti parhaimmat sekä kestoltaan että tuntumaltaan niistä mitä olen kokeillut.

Kuitenkin, päätin testata punotulla 3.:lla varustettua settiä ja totesin että se paransi G-kielen sointia verrattuna punomattomaan. (Daddario 11-49 wound 3rd)

10-46 setissä punottu G taitaa olla todellinen harvinaisuus, mutta kysyisinkin löytyykö miltään valmistajalta edes tuota 11-49 settiä punotulla G:llä siten, että siinä olisi Elixirien kaltainen pinnoite? Daddario kun ei tuntumaltaan noin muuten miellytä läheskään yhtä paljoa. Elixireissä taas sitten pitää mennä punottua G:tä varten vielä askelta paksumpiin kieliin, mitä en haluaisi tehdä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)