Aihe: Vireongelmia?
1
tr74
15.01.2008 00:40:51
Mistäköhän kiikastaa kun säädin basson intonaation E- kieleltä kohdalleen, mutta suurin osa nauhoista ennen 12- nauhaa on ylävireessä? Mikä neuvoksi?
Karlsson
15.01.2008 09:21:47
Onkohan sulla kaula kuinka jousella?
"Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner
kondensaattori
15.01.2008 13:52:54
Satula liian korkea?
tr74
15.01.2008 20:11:17
Kiitos kommenteista!

Kaula on bassossa jonkin verran kuopalla, mutta kielet ei rämise mistään kohtaa. Pitäisköhän kaulaa suoristaa?

En osaa sanoa onko satula liian korkea? Mitenhän sen voisi selvittää?
thomasgynn
16.01.2008 15:48:11 (muokattu 16.01.2008 15:49:36)
Vanhat kielet soi epävireisesti. Toinen vaihtoehto on tosiaan satulan väärä korkeus. Yksi korjaaja ainakin viilasi ongelman aiheuttavia satulalovia matalammaksi. Toiseen suuntaan meno onkin vaikeampaa.
Kun laulaa ei voi olla vihainen.
ossip
16.01.2008 16:04:26
Itsellä oli samantapainen ongelma, että kieli oli epävireessä suunnilleen nauhoilla 1-5. Satulan viilaminen auttoi asiaan, nyt on hyvä. Ja soittaminenkin on kepeämpää.
jazzbass-74
17.01.2008 00:05:47
Mikähän basso on kyseessä?
Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
poppamies
18.01.2008 00:01:37 (muokattu 18.01.2008 00:02:06)

Ootko varma että intonaatio todella on kohillaan?
Koita säätää niin että saat ton epävireisen alueen about kuosiin ja tsekkaa sitten onko kaikki muu vituillaan? Paras hienovire ei aina ole se minkä saat 12.nauhalta kuunneltuna.

Olen samaa mieltä! Älä tuijota siihen 12 nauhaan. Tsekkaa huiluäänillä myös 7:ltä ja 19:ta nauhalta. Jos ei sittenkään löydy tyydyttävää kompromissia niin ota kromaattinen viritysmittari ja tsekkaa ääniä pitkin kaulaa mutta muista välillä myös tsekata että avoin kieli on hyvässä vireessä. Loppujen lopuksi on aina kyse kompromisseista.
G strings are for strippers!
absqua
18.01.2008 00:19:35
Olen samaa mieltä! Älä tuijota siihen 12 nauhaan. Tsekkaa huiluäänillä myös 7:ltä ja 19:ta nauhalta. Jos ei sittenkään löydy tyydyttävää kompromissia niin ota kromaattinen viritysmittari ja tsekkaa ääniä pitkin kaulaa mutta muista välillä myös tsekata että avoin kieli on hyvässä vireessä. Loppujen lopuksi on aina kyse kompromisseista.

Nimenomaan. Hyväksi havaittu keino on myös virittää viereiset kielet keskenään vireeseen ja kuunnella säädön alla olevalta kieleltä intervalleja suhteessa siihen vapaaseen kieleen.

Noi kun saa koko kaulan mitalta about kuosiin niin siinä se alkaa sitten olla. Mun puukorvalla noita intervalleja on lisäksi helpompi kuunnella kuin sitä 12.nauhan huiluääni versus nauhalta painettu -vaihtelua.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Keny
18.01.2008 08:54:42
Nimenomaan. Hyväksi havaittu keino on myös virittää viereiset kielet keskenään vireeseen ja kuunnella säädön alla olevalta kieleltä intervalleja suhteessa siihen vapaaseen kieleen.

Noi kun saa koko kaulan mitalta about kuosiin niin siinä se alkaa sitten olla. Mun puukorvalla noita intervalleja on lisäksi helpompi kuunnella kuin sitä 12.nauhan huiluääni versus nauhalta painettu -vaihtelua.

Sama täällä ja mittarilla en ainakaan saa sitä täysin kohilleen ja ei kai sitä muutenkaa ihan saa ikinä.Kompromissejä niinkun jo sanottiin mutta kun aikansa viilaa ja oppii soittimen luonteen niin saa ihan hyvän lopputuloksen.

Ne ketkä keittää kieliä mitä itekkin oon testannu niin sanottakoon että niissä vire heittelee aika helposti olen huomannu.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
poppamies
18.01.2008 09:22:06

....Ne ketkä keittää kieliä mitä itekkin oon testannu niin sanottakoon että niissä vire heittelee aika helposti olen huomannu.

Sitten vielä valitettavasti voi olla niinkin että yksittäinen kieli on viallinen eikä mitenkään saa intonaatiota säädettyä teki mitä vain.
G strings are for strippers!
tauranen
18.01.2008 09:51:40
Ne ketkä keittää kieliä mitä itekkin oon testannu niin sanottakoon että niissä vire heittelee aika helposti olen huomannu.

Juu pitkäaikaista ryöppäämistä emme suosittele. Nuorempana kanssa tuli harrastettua. Kai siinä voi alkaa atomit liikkua toisiin asemiin jos kunnon lämpökäsittelyn saa, niin varmaan voi vaikuttaa sointiin.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
tr74
19.02.2008 12:04:04
Hiotutin satulan ammattimiehellä ja ongelma korjaantui!
hollstro
19.02.2008 12:23:18

Juu pitkäaikaista ryöppäämistä emme suosittele. Nuorempana kanssa tuli harrastettua. Kai siinä voi alkaa atomit liikkua toisiin asemiin jos kunnon lämpökäsittelyn saa, niin varmaan voi vaikuttaa sointiin.

Metallin lämpökäsittelyllä muuttaminen vaatii käytännössä sen hekuttamista lämpötilaan jossa kiderakenteeseen tulee muutoksia. Tässä puhutaan kymmenen kertaa kovemmista lämmöistä kun keitettäessä voi saavuttaa, joten metallin rakenteeseen tuolla keittämisellä ei ole merkitystä. Ennemminkin se kieli syöpyy pinnaltaan sekä gunkki työntyy punoslankojen väliin sammuttaen sointia. Mekaaninen väsyminenkin on pientä paitsi niissä kohdissa joissa keili joutuu mutkalle, jolloin väsymisen seurauksena kieli voi katketa.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Keny
20.02.2008 08:20:27
Eli mistä johtuu että 1-2 kuukaudessa esim E kieli kuolee ja sanoo vaan plonk,tump tai plömp? onko se pelkää likaa ja hikeä vai vaikuttaako soitto tatsi niin pahasti?
hollstro
20.02.2008 11:29:36

Eli mistä johtuu että 1-2 kuukaudessa esim E kieli kuolee ja sanoo vaan plonk,tump tai plömp? onko se pelkää likaa ja hikeä vai vaikuttaako soitto tatsi niin pahasti?

Mulla kestää kielet vähintään vuoden hyvässä kunnossa vaikka soitan ahkerasti. Mun kädet ei hikoile ja pidän ne puhtaana. Olen lainannut bassoja kavereille joilla kielet on kuolleet yhdessä illassa. Mun mielestä kyse on käsien hikoilusta ja ihon hilseilystä joka tukkii kielet. Jotkut heebot suunnilleen syö kanaa sormin ja hyökkää basson varteen suoraan siltä istumalta. Eli kielien kesto on mun mielestä kombinaatio hygineniaa ja henk. kohtaisia ominaisuuksia.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Keny
20.02.2008 11:34:45
Ok.Tätä vähän pelkäsinkin.Pesen kyllä kädet aina mut kai sitten hikoilu/joku ne tukkii.Jenkkilässä jotkuthan soitta hanska vasemmassa kädessä siis joku ihan ohut.Oisko just ton takia.No täytyy tsekkaa nyt ja pestä käsiä kokoajan.

Sori meni vähän offariks.
Teijo K.
20.02.2008 11:38:57

Mulla kestää kielet vähintään vuoden hyvässä kunnossa vaikka soitan ahkerasti. Mun kädet ei hikoile ja pidän ne puhtaana. Olen lainannut bassoja kavereille joilla kielet on kuolleet yhdessä illassa. Mun mielestä kyse on käsien hikoilusta ja ihon hilseilystä joka tukkii kielet. Jotkut heebot suunnilleen syö kanaa sormin ja hyökkää basson varteen suoraan siltä istumalta. Eli kielien kesto on mun mielestä kombinaatio hygineniaa ja henk. kohtaisia ominaisuuksia.

Niin, ja sitten hiki on kemialliselta koostumukseltaan erittäin monimutkainen neste joka on lähes yhtä yksilöllinen kuin sormenjäljet. Mulla hikoilee soittessa kädet kovastikin, ja sitten toiset kielet kestää sitä paremmin kuin toiset. Olen vain havainnut että joillakin tovereilla ne kestävät ja ei-kestävät kielet menee ihan päinvastoin. Pitää vain löytää se itselle kestävin setti. Sitten tuota kuviota monimutkaistaa vielä sekin, että esim. ruokavalio vaikuttaa kovastikin siihen millaista hikeä pukkaa. jne. Muuttujia riittää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)