Aihe: Millenium tomi sähkörumpujen padin aihioksi
1
aleinone
16.01.2008 09:59:03
Tervehdys.

Ajattelin taas vaihteeksi viritellä sähkörumpusettiäni. Tarkoitus olisi saada vähän isommat etutomit nykyisten 8 -tuumaisten tilalle.

Thomannilta katselin aihioksi Milleniumin 10 tuumaista.
http://www.thomann.de/fi/millenium_10x09_mx200_serie_tom_tom.htm

Tarkoitus olisi katkaista tämä kahteen osaan, laittaa mesh -kalvot ja triggeröidä Rolandin cushioneilla ja piezomikeillä.

Lähinnä kysymys koskee tämä tomin hardwarea, eli lugeja ja kehyksiä.
Tuohon hintaan kun ei irto-osina saa kuin pari lugia.

Eli tekeekö noilla mitään, onko kellään kokemuksia?
Sähkörumpuhommissahan ei niin isoa merkitystä ole, kunhan pitävät kalvon paikoillaan, edes jonkinlaisella kireydellä.
aleinone
19.01.2008 21:01:42
Laskeskelin joutessani, paljonko maksaisi kahden verkkokalvollisen padin tekeminen.

1 MILLENIUM 10"X09" MX200 SERIE TOM TOM
2 TDRUM 10" TRIGGER MESH FELL
2 ROLAND CUSHION
2 NEUTRIK NC 3FDL1
1 Lähetyskulut

Yhteensä 89,92 euroa.

Lisäksi piuhaa, puutavaraa, triggeri(t), aikaa ja tupakkia, eli noin satanen / 2 kpl.

Puuttuu vielä tomiholderit, kun ei oikein passeleita löytynyt.
29
21.01.2008 11:35:20
Onhan noita holdereita tuolla T-kaupassakin monenlaisia. Todennäköisesti ajattelit tuollaiseslla L-raudalla tomit kiinnittää?
Itse olen suunnitellut, että laittaisin tällaisella: http://www.thomann.de/fi/sonor_jth_jungle_snare_halter.htm
, jahka tässä intoudun rakenteluprojektiin.
Erskine
21.01.2008 11:48:26
Eli tekeekö noilla mitään, onko kellään kokemuksia?

Itse rakensin 10" Millenium-tomista kaksi padia. Virityspesät ja vanteet on mielestäni ihan tarpeeksi jämäkät mesh-kalvojen kanssa. Tosin tomimuhvin heitin mäkeen ja kiinnitin tilalle Taman muhvit.
"Tunnukset, jotka sisältävät valheellisia tietoja kuten tässä tapauksessa nimen "Erkki Perseenmerkki" poistetaan automaattisesti." -Ylläpito
aleinone
21.01.2008 12:29:46 (muokattu 21.01.2008 12:30:52)
Illalla unta odotellessa tuli mieleen yhdenlainen viritys, jolla saisi tehtyä padin ilman erillisiä lugeja ja saisi aikaan vielä melkoisen ohuen version.

Ajattelin ensimmäisen version tehdä käyttämällä MPS300 padin osia ja jos tulee edes kohtuullinen, niin sitten teen 10 ja 12 tuumaiset versiot.
Pitäisi opetella tomin rungon tekeminen viiluttamalla, vaan eiköhän sekin onnistune.

Laitan kuvia, jos tuloksesta tulee sellainen, että sitä kehtaa näyttää ;-)
aleinone
17.02.2008 18:25:01 (muokattu 17.02.2008 18:27:50)
Ylläpidolle: Tämän voisi siirtää sähkörummut -ketjuun.

Tulihan noista jonkinlaiset. Omakuvassa näkyy: http://muusikoiden.net/dyn/users/36853.jpg
Puuttuu vielä kehyksen päälle laitettava kumi ja alareunaan pitää vielä laittaa joko muovi- tai kumilista.

Tämä siis on Milleniumin 10 -tuumaisesta tomista tehty kampe. Tuo edellisessä viestissä mainittu viritys meni vituralleen;-)
Peicco
19.02.2008 09:21:04
http://muusikoiden.net/dyn/users/36853.jpg

Sehän on ihan siistin näköinen.

Mä myin koko settini äskettäin.
Aloitan varmasti JOSKUS uuden rakenteluprojektin, mutta en varmastikaan vielä lähimmän parin vuoden sisällä.
Kiitokset kaikille sähkörumpukeskusteluihin viimeisen kolmen vuoden aikana osallistuneille sekä kaikista niistä vinkeistä ja rakenteluun liittyvistä näkökulmista mitä olette toisillenne jakaneet.
Hienoa myös nähdä lopultakin sähkörumpujen saaneen tänne oman jäsennellyn keskustelualueensa.
Trebla
19.02.2008 10:25:56

Tämä siis on Milleniumin 10 -tuumaisesta tomista tehty kampe. Tuo edellisessä viestissä mainittu viritys meni vituralleen;-)

Milläs tuon katkaisit?

Sirkkelillä noita jossain ohjeessa on katkaistu, mutta kun vanhemmiten on tullut araksi noiden koneiden kanssa ;)

Siisti peli.
Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan -- M Nykänen
aleinone
20.02.2008 16:25:04
Milläs tuon katkaisit?

Ihan tavallisella tiheähampaisella käsisahalla.
Mittasin ensiksi katkaisukohdan ja tussilla pyöräytin viivan rummun ympäri. Sitten vaan sahasin viivaa pitkin. Ei se alareuna ihan tasainen ole, mutta sillä ei tässä tapauksessa liene merkitystä, varsinkin kun tuo alareuna menee kumilistan alle piiloon. Helppo homma, jos on vähänkään sahaa pidellyt käsissään.
elukkatheanimal
23.02.2008 18:25:27
Ajattelin ruveta samaan urakkaan kuin moni muukin täällä. Tarkoitus olisi koota itse sähkörumpusetti, kun akustisella setillä ehtii vetelemään vähän liian harvoin. Tarkoitus olisi saada vähän parempaa soitettavuutta kuin perus kumiläpyskäpädeillä. Olen joskus omistanut ensimmäisen aallon td-6-setin, jonka kumipädien tuntuma ei oikein miellyttänyt.

Tarkoitukseni olisi siis ostaa pari noita Milleniumin tomeja, halkaista ne ja tehdä niistä neljä pädia. Kymppituumaiset ovat lienee ihan ok kokoisia? Oletteko hommanneet päällystettyjä (halvempia) vai lakattuja tomeja? Noissa tomeissa on luonnollisesti mukana vain kaksi kiinnitysadapteria. Osaisiko joku suositella jotakin kiinnitysadapteria, millä saan ne halkaistujen tomien toiset puolet kiinni telineeseen?

Tekeekö noilla Tdrumin mesh-kalvoilla muuten mitään vai sijoitanko suoraan Rolandin omiin kalvoihin?

Tomeja ja Rolandin cushioneita saa Thomanilta, mutta entäs muut tarpeet? Mistä olette viime aikoina hommanneet esimerkiksi piezo-elementtejä? Saako niitä Rolandin omia piezoja vielä jostakin? Vai ajavatko Bebekin piezot täysin saman asian. Ne taitavat olla ainakin vähän isompia.

Mistä materiaalista se rumpujen sisälle triggeriä varten tuleva palkki kannattaa rakentaa? Joku alumiiniprofiili voisi olla sopivaa materiaalia? Millä nimellä noita tarpeita kannattaa rautakaupasta kysellä? Mitä muita tarpeita olisi hyvä varata? Ainakin jotakin kumiprikkoja on lienee hyvä hommata.

Ajattelin hommata telineeksi joko Rolandin oman MDS-6C- tai MDS-9-telineen. Molemmat näyttävät oleva suurin piirtein samoissa hinnoissa. Onko tietoa, tuleeko noissa molemmissa mukana myös haitsupidike ja kiinnitysadapteri aivoa varten? Nuo telineet eivät varmaan ole tarpeeksi tukevia ja kestäviä, että niitä pystyisi käyttämään myös akustisen setin kanssa? Toinen vaihtoehto on tietysti ostaa joku "oikea" räkki.

Tässä on nyt aika monta kysymystä, mutta toivottavasti joku viitsii vastata edes joihinkin kysymyksiin, niin saan tarvittavat kamat tilaukseen. Pitää yrittää selvitä yhdellä tilauksella, mikäli kaikki kamat löytyvät samasta paikasta ;-)
aleinone
23.02.2008 22:41:24 (muokattu 24.02.2008 13:01:57)
No omasta puolestani vastaan, kun hyvässä muistissa oma värkkäys vielä on;-)

Oletteko hommanneet päällystettyjä (halvempia) vai lakattuja tomeja?
Halvimman (päällystetyn) 10 tuumaisen tomin ostin. Päällysmuovi oli liitoksen kohdalta noin viiden sentin matkalta liimattu, joten sen irrottaminen oli helppo homma. Halkaisua varten se päällyste kannattaa kuitenkin irrottaa. Ja toisaalta halkaisun jälkeen joutuu paikkailuhommiin, koska tomiholderin reikä jää muuten rumasti toisen puolikkaan alareunaa rumentamaan.

millä saan ne halkaistujen tomien toiset puolet kiinni telineeseen?
Minä käytin Sonorin tomiholderia. Toimii siis L-rauta -tyyppisen kiinnikkeen kanssa. Tomissa mukana ollut kiinnike jäi käyttämättä.
http://www.thomann.de/fi/sonor_force_prismenklemme_tom.htm

Tekeekö noilla Tdrumin mesh-kalvoilla muuten mitään vai sijoitanko suoraan Rolandin omiin kalvoihin?
Hommasin Rolandin kalvot. Oli pieni pettymys, tuntuma ei mielestäni ole kummempi verrattuna Tdrumin kalvoon ja akustinen ääni melkeinpä voimakkaampi. Kalvo pitää lisäksi pientä sihinää, se kun on kaksikerroksinen.
Minullahan on Milleniumin 12 -tuumainen mesh-pad virvelinä ja siinä on Tdrumin kalvo, samaten yksi padi on 8 -tuumaisesta Millenium MPS-300 padista modifioitu, ja siinä on Tdrumin kalvo.

Rolandin cushioneita saa Thomanilta
Tällä hetkellä ei ole Thomannilla valikoimissa. Syksyllä niitä vielä oli, tuntuu tarjonta vaihtelevan.

Mistä olette viime aikoina hommanneet esimerkiksi piezo-elementtejä?
Näitähän saa elektroniikkaliikkeistä. Minä ostin Oululaisesta SP-elektroniikasta.

Mistä materiaalista se rumpujen sisälle triggeriä varten tuleva palkki kannattaa rakentaa?
Minä käytin poikkileikkaukseltaan noin 40 * 6 mm mäntyrimaa. Kiinnitys kulmaraudoilla lugien kiinnitysruuveihin.

Ajattelin hommata telineeksi joko Rolandin oman MDS-6C- tai MDS-9-telineen
Entä jos hommaat vaikkapa käytetyn akustisen setin ja sähköistät sen?

Tuossa päivitetty oma kokoonpano. Vähän tökkii tuo 8 tuumainen "lattiatomi", pitää siihen vielä kehitellä isopi kampe. Yllättävän paljon noissa tomeissa parantaa soitettavuutta (osumista) 2 tuumaa lisää halkaisijaan. Ja nuo seinässä olevat reiät pitäisi pakkeloida ja maalata;-)
http://muusikoiden.net/dyn/users/37235.jpg
elukkatheanimal
24.02.2008 17:42:09
Ja toisaalta halkaisun jälkeen joutuu paikkailuhommiin, koska tomiholderin reikä jä muuten rumasti toisen puolikkaan alareunaa rumentamaan.

Tuota pohdiskelin itsekin, että siihen toiseen tomin puoliskoonhan jää aukko. Saakohan sen paikkailtua miten helposti...

Minullahan on Milleniumin 12 -tuumainen mesh-pad virvelinä ja siinä on Tdrumin kalvo, samaten yksi padi on 8 -tuumaisesta Millenium MPS-300 padista modifioitu, ja siinä on Tdrumin kalvo.

Oletko ollut tyytyväinen tuohon Milleniumin mesh-padiin? Yhtenä vaihtoehtonani olisi nimittäin myös ostaa valmis setti, jossa olisi padeina juuri noita. Onko noissa itse kyhätyissä merkittävästi parempi soittotuntuma tai triggauksen tarkkuus? Onko sinulla kokemusta Milleniumin mesh-bassaripadista (MILLENIUM KD-1012 12")? Se houkuttelisi kovasti hintansa puolesta. Ei kai se voi ihan surkea olla - tai sitten voi.

Tällä hetkellä ei ole Thomannilla valikoimissa. Syksyllä niitä vielä oli, tuntuu tarjonta vaihtelevan.

Itse asiassa niitä oli katalogissa ainakin vielä jokunen viikko sitten. Nyt ei tosiaan ole enää, voihan perkule ;-)

Minä käytin poikkileikkaukseltaan noin 40 * 6 mm mäntyrimaa. Kiinnitys kulmaraudoilla lugien kiinnitysruuveihin.

Jep, voisihan nuo tosiaan tehdä ihan puustakin. Joku alumiinipalkki tai vastaava kyllä houkuttelisi jotenkin ;-)

Entä jos hommaat vaikkapa käytetyn akustisen setin ja sähköistät sen?

Itselläni on jo yksi akustinen setti treeniksellä. Ei ehkä kehtaa ostaa toista samanlaista. Tää "kotisetti" pitäisi saada mahtumaan vähän pienempään tilaan.

Hyvännäköinen settihän sulla on jo koossa. Kyllä tuolla kelpaa soitella :-)
aleinone
24.02.2008 18:22:46 (muokattu 24.02.2008 18:23:36)
Saakohan sen paikkailtua miten helposti...
Vaikkapa reikäsahalla sahatulla pyörylällä miten minä sen tein ja onhan niitä puunpaikkausaineita. Tietenkin riippuu myös siitä, kuinka tomin pinnoittaa.

Oletko ollut tyytyväinen tuohon Milleniumin mesh-padiin?
Ihan tyytyväinen olen ollut, tuntuma mielestäni on ihan hyvä. Toisaalta en ole koskaan monen sadan euron mesh -padia päässyt kokeilemaan, joten en pysty vertaamaan..

Tuosta mesh bassaripadista ei ole kokemusta. Tuskin se huonompi on kuin minulla oleva MPS-300:en basaripadi, minkä olen triggeröinyt uudelleen ja siihen Tdrumin mesh -padin laittanut.
elukkatheanimal
26.02.2008 20:10:58
Kun noita Rolandin omia coneja ei tällä hetkellä ole saatavilla Thomannilta, niin pitänee keksiä jotakin muuta. Etolasta näkyy saavan monen paksuista vaahtomuovia. Tiiviys vaikuttaisi sopivalta. Kuinka jämäkkää tavaraa se Rolandin alkuperäinen cone on? Mikähän on sen korkeus ja pohjan halkaisija?

Löysin kaapin pohjalta muutaman Bebekin 50 mm:n piezon? Monissa rakenteluohjeissa on käytetty 30 mm:n piezoja. Toimivatkohan nuo isommat myös ok tähän tarkoitukseen?
MrBungle666
26.02.2008 22:05:48
Kun noita Rolandin omia coneja ei tällä hetkellä ole saatavilla Thomannilta, niin pitänee keksiä jotakin muuta. Etolasta näkyy saavan monen paksuista vaahtomuovia. Tiiviys vaikuttaisi sopivalta. Kuinka jämäkkää tavaraa se Rolandin alkuperäinen cone on? Mikähän on sen korkeus ja pohjan halkaisija?

Tuossapa linkki kuvaan:

http://vdrums.com/forum/attachment. … ?attachmentid=6250&d=1173131676
elukkatheanimal
27.02.2008 20:17:55
Tuossapa linkki kuvaan:
http://vdrums.com/forum/attachment. … ?attachmentid=6250&d=1173131676

No sehän selvitti kaikki mitat kertaheitolla, hienoa ;-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)