Aihe: kurkkua puristaa ja polttaa?
1
nooramoi
04.01.2008 21:00:01
Moi!
Tästä on monta kirjoitusta varmasti, mutta kaipaisin nyt hlökohtaisia vinkkejä ja neuvoja miksi kurkkuani puristaa ja polttaa kun laulan mikkiin? Tiedän laulavani väärällä tekniikalla. Joskus mikkiin laulaessani alan pinnistää ääntä, silloin se kuulostaa matalammalta ja kovemmalta mutta korkeita ääniä ei tule kunnolla.
Jos laulan ihan oikealla,luonnollisella äänelläni,pääsen korkealle ja ääneni soi ja on puhdas mutta ääneni on aika pieni. Kaikki aina sanoo "laula kovempaa" mutta ei se onnistu tuosta vaan sormia napsauttamalla..

Olen 18-vuotias nainen ja poltan ehkä 5-10 tupakkaa per päivä. Olen polttanut ehkä noin vuoden. Vielä en ole huomannut äänessä mitään kummallista. Tosin jos olen polttanut justiinsa ja yritän laulaa,ääni ei pysy yhtään kontrollissa.

Olen laulanut koko ikäni ja esiintynyt erilaisissa juhlissa ja saanut paljon kehuja. Haluaisin uskoa enemmän itseeni ja ääneeni.

Lisäksi jännitän aivan järjettömästi ennen esiintymistä. Posket alkavat punoittaa ja ääni alkaa väristä.

Onko aika mennä laulunopettajalle? Onko tällaiselle ongelmalle tehtävissä mitään?

Kiitos kamalasti jos joku viitsii vastata (:
cause if you fight love,you're always a loser.
Keppis
05.01.2008 01:44:00
Aina on aika mennä laulunopettajalle :)

Tuntuu toi mikkiin laulaminen olevan ainakin jossain määrin semmonen psykologinen juttu. Ittelläki joskus tulee ihan erillailla laulettua mikkiin kun muuten, mutta ihan ittekseen reenailemalla luulis helpottuvan. Välillä mikkiin laulua, välillä ilman mikkiä ja sitten vaan kokeilee ja pohdiskelee mitä tekee erillailla.
peteihis
05.01.2008 03:30:04 (muokattu 05.01.2008 11:51:57)
Moi! Tästä on monta kirjoitusta varmasti,

Epäilemättä... Tai siis niin onkin....

Tiedän laulavani väärällä tekniikalla. Joskus mikkiin laulaessani alan pinnistää ääntä, silloin se kuulostaa matalammalta ja kovemmalta mutta korkeita ääniä ei
tule kunnolla.

Jossain vaiheesa elämääni meni itselläni äänen käyttö ja mirofoniin laulamisen teknikka todella pahasti persiilleen. Kaikista pahinta oli, että kukaan ei uskaltanut sanoa siitä mulle mitään.

Helpolla käy niin, että ääntä (äänen sävyä ja laulutekniikkaa) alkaa kontrolloida sen perusteella, mitä kaiuttimista kuuluu ja silloin menee pieleen. Lauluääni (äänenmuodostus, ryhti, hengitystekniikka) täytyy hakea ja opetella mikrofonin ohi ja tuoda sitten sellaisenaan mikrofoniin ja omaa ääntä täytyisi opetella hallistemaansen perusteella, mitä tuntuu kurkussa/elimistössä. Ei sen vahvistinkaluston muokkaaman äänen perusteella.

Tää teettää aluksi jonkinverran töitä.

Jos laulan ihan oikealla,luonnollisella äänelläni,pääsen korkealle ja ääneni soi ja on puhdas mutta ääneni on aika pieni. Kaikki aina sanoo "laula kovempaa" mutta ei se onnistu tuosta vaan sormia napsauttamalla..

No eihän se onnistukkaan. Oot vasta 18 -- no problem. Ääni kyllä kasvaa siitä. Hengitystekniikkaa ja resonanssien "avaamista" voi opetella ihan järjestelmällisetsikin, mikä tuo lopulta vahvuutta ääneen. Ei se käy ihan hetkessä, mutta on se sen arvoista :)

Olen 18-vuotias nainen ja poltan ehkä 5-10 tupakkaa per päivä. Olen polttanut ehkä noin vuoden. Vielä en ole huomannut äänessä mitään kummallista. Tosin jos olen polttanut justiinsa ja yritän laulaa,ääni ei pysy yhtään kontrollissa.

JUST JOO!!!! "En oon homannu mitään kummallista, mutta ääni ei pysy yhtään kontrollissa" HAISTA HOME! ONKO TYPERYYS SYNNYNNÄISTÄ VAI OPISKELTUA, EN EDES YRITÄ ARVATA!.

Olen laulanut koko ikäni ja esiintynyt erilaisissa juhlissa ja saanut paljon kehuja. Haluaisin uskoa enemmän itseeni ja ääneeni.

Siitä on hyvä lähteä.

Lisäksi jännitän aivan järjettömästi ennen esiintymistä. Posket alkavat punoittaa ja ääni alkaa väristä.

Hehe .. niin siinä pruukkaa käydä. Eräs tapa käsitellä esiintymisjännitystä on se, pakottaa itsensä käyttäytymään rauhallisesti silloin kun kädet tärisee ja ääni väpättää. Nimittäin ihmisen mielellä on hassu taipumus uskoa ruumista näissä tilanteissa.

Sekin rauhoittaa mieltä, kun käy läpi sitä esitettävää asiaa. Tai ainakin niitä hankalia kohtia, niinkuin näyttämölle astumista ja yleisön tervehtimistä (kuulostaa typerältä, mutta näin se on. Alkusanat kun muistat, niin loput keikasta sä osaat jo) :D

Onko tällaiselle ongelmalle tehtävissä mitään?
Mille ihmeen ongelmalle????? Ihan normaalia fiksun ihmisen oppimistahan nuo on nuo asiat, mitä tuossa kerroit.

Onko aika mennä laulunopettajalle?
Jos tuntuu, että oppi auttaisi, niin etsi ihmeessä joku opastaja! MUTTA muista, että niitä "laulunopettajia"kin on monenlaisia... Jos tuntuu, että yhteityö ei suju, niin ole ilman tai etti parempi..... Tai ... No joo....

Jotenkin sun tavasta kirjoitaa olen aistivinani, että sulla on kuitenkin aika hyvä käsitys, missä olet menossa. Ja jokatapauksessa olet vasta alussa. Sulla on mahiksia vielä vaikka mihin.

No olipa kamalaa :D

Edit: vähän lisää juttua.
Tzoni
05.01.2008 12:06:34 (muokattu 05.01.2008 12:09:30)
http://www.dummies.com/WileyCDA/Dum … iesArticle/id-2013,subcat-ARTS.html Maha ja kyljet jalkapallon kokosiks ni alkaa ääntäki tulemaan

+

Tupakan polton lopettaminen vois auttaa, jos ei ni sitte laulutunneille :>
sofianmaailma
16.01.2008 13:51:22 (muokattu 16.01.2008 14:09:30)
MartinB:n kirjoituksessa oli hyviä pointteja!

Täysin amatöörinä lisäisin vaan sen, että jokaisen pitää laulaa oman äänensä ehdoilla. Annan esimerkin. Eilen yksinlaulukurssilla yritin säästää ääntäni ja laulaa korostetun hiljaa (mutta tukien), samalla voluumilla kuin muutkin miehet. Lopputulos oli päinvastainen: tunnin kepeän yhteislauleskelun jälkeen ääneni oli huonossa kunnossa (toivuin kyllä tunnissa omaan soolooni, minkä taas lauloin omaan tapaani...).

Tarinan opetus? Äänen dynamiikka on suhteessa omaan ääneen. Jonkun pianissimo on toisen fortissimo. Itse en esimerkiksi pysty laulamaan Beatlesia alkuperäiseltä korkeudelta Paulin tapaan, mutta joku toisentyyppinen kappale menee (tai ainakin tulee menemään) korkeammalta ja kovaa.

Jos siis yrität esimerkiksi laulaa kuten Celine Dion, mutta äänesi on hennon lyyrinen, ei homma voi pelittää. Löydä siis Martinin mainitseman lauluäänialasi lisäksi oman äänesi dynamiikka (mikä on sinun ff, f, p, pp,...).
Laula, älä sodi.
Better Taste
17.01.2008 19:53:41

Kuulostaa kertomasi perusteella siltä, että olet tottunut laulamaan yleensä neutral-moodilla ja metallisemmat moodit ovat hankalampia. Kun kuvailit laulavasi kovempaa, sain sen vaikutelman, että olet yrittänyt laulaa jollain metallisemmalla moodilla väärin. Kuka tahansa pystyy kuitenkin oppimaan laulamaan kovempaa terveesti, ääntä rasittamatta eikä kenelläkään mielestäni ole niin pieni ääni, ettei sillä pystyisi laulamaan voimakkaasti.

Laulamisen ei pitäisi koskaan sattua. Jos näin käy, tekniikassa on vikaa, niin kuin itse arvelit.

Ensimmäisenä sinua saattaisi auttaa tuen harjoitteleminen. Lyhyesti esitettynä tuki on hengityksen pidättelemistä. Laulamisen tulisikin aina tuntua siltä, kuin pidättelisi hengitystä. Tämä onnistuu pitämällä pallea alhaalla, joka tapahtuu pitämällä kylkiluut levinneinä. Tämä taas onnistuu esim. vetämällä vatsaa sisään navan seudulta. Tuen tulee aina olla jatkuva liike, jota samalla ikään kuin vastustetaan. Eli tukea on niin kauan kuin liikettä. Tämä liike on helppo huomata, jos keskittyy vatsan sisäänvetämiseen. Eli silloin kun laulat jotain fraasia, vatsa menee tasaisesti sisäänpäin. Fraasin loputtua taas päästät vatsan vapaasti ulos, jolloin sinulla on seuraavaan fraasiin käytössä yhtä paljon tukea.

Moi!
Tästä on monta kirjoitusta varmasti, mutta kaipaisin nyt hlökohtaisia vinkkejä ja neuvoja miksi kurkkuani puristaa ja polttaa kun laulan mikkiin? Tiedän laulavani väärällä tekniikalla. Joskus mikkiin laulaessani alan pinnistää ääntä, silloin se kuulostaa matalammalta ja kovemmalta mutta korkeita ääniä ei tule kunnolla.

Onko aika mennä laulunopettajalle? Onko tällaiselle ongelmalle tehtävissä mitään?

Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
Diablero
24.01.2008 19:50:27
http://www.dummies.com/WileyCDA/Dum … iesArticle/id-2013,subcat-ARTS.html Maha ja kyljet jalkapallon kokosiks ni alkaa ääntäki tulemaan

hyvä linkki. Itseasiassa ihan yleisen hyvinvoinnin kannalta olis hyvä kaikkien osata hengittää oikein
wewwie
31.01.2008 08:58:10
Kuulostaa kertomasi perusteella siltä, että olet tottunut laulamaan yleensä neutral-moodilla ja metallisemmat moodit ovat hankalampia. Kun kuvailit laulavasi kovempaa, sain sen vaikutelman, että olet yrittänyt laulaa jollain metallisemmalla moodilla väärin. Kuka tahansa pystyy kuitenkin oppimaan laulamaan kovempaa terveesti, ääntä rasittamatta eikä kenelläkään mielestäni ole niin pieni ääni, ettei sillä pystyisi laulamaan voimakkaasti.

Pieni termien määrittely voisi olla paikallaan. En tajunnut hittojakaan.
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
Better Taste
31.01.2008 10:59:35

Pieni termien määrittely voisi olla paikallaan. En tajunnut hittojakaan.

www.completevocaltechnique.com - Täältä löytyy.
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)