Aihe: Vinkki puu-Leslieiden omistajille
1
maza
15.01.2008 15:53:20 (muokattu 15.01.2008 15:56:09)

Tässä flunssan kourissa on aikaa kokeilla kaikenlaista..

Lyhyesti: vaihda Lepan pääteputket 6550:sta 6V6:een - saat pirun hyvän särösoundin hiljaisemmalla volyymilla!

Pidemmästi: Olen tässä harmitellut, että en uskalla ajaa Leslie 22H:tani (122:n 1-nopeuksinen versio, joskin mulla on tuossa moottorikontrolleri) kunnolla särölle, kun yläpään elementti menee ns. vituilleen ja alkaa rohisemaan nihkeästi. Olin jo suunnitellut että hommaisin yläpäähän järeämmän driverin, mutta sarssin kourissa ryhdyinkin tutkimaan skemoja.

Verratessani Leslie 122 / 147 / 251 / 22H jne. 6550-pääteputkia käyttävien styrkkareiden skemoja vanhempiin Lepoihin (21H, 31H, 32H jne.) huomasin, että jännitteiden puolesta ei ole mitään ongelmaa käyttää 6550:n tilalla esim. 6V6- ja 6L6-putkia. Ei muuta kuin testaamaan - ja johan potkii! 6V6:ia käytettäessä volyymi täysillä tippuu noin puoleen ja tuon putken ominaisuuksista johtuen särö myös kuulostaa ainakin meikän korvaan mukavammalta - jotenkin pehmeämmältä.

Jos siis äänitys-/kotikäytössä kaipaat kunnon säröurkusoundeja ja haluat pitää laitteistosi kytkennät standardina ja V21-driverin ehjänä, suosittelen todellakin kokeilemaan 6V6-putkia päätteeseen! Lepan volat voi kääntää kaakkoon huoletta.

Ei ole epäilystäkään, että millä putkikonffiksella tulen Pin Ionin tulevalle pitkäsoitolle rokkiurut äänettämään.
maza
16.01.2008 02:00:14

Mittauksia suoritettuani tulin siihen tulokseen, että pidempiaikaista käyttöä varten olisi hyvä idea lisätä Leslien katodivastuksen kanssa sarjaan esim. 100 ohmia lisää. Tuohon vielä kytkin kaveriksi, niin saapi helposti vaihdettua biasoinnin putkien mukaan.

Kovin pahasti tuo ei mene lähtökohtaisestikaan yli 6V6:n spekseistä, mutta putkien elinkaaren pidentämiseksi tuo vastustemppu voisi olla viisasta tehdä.
KoskPaavo
16.01.2008 09:51:48
Kyllä, n. 15 putkivahvistimen rakentelukokemuksella uskallan sanoa että 6V6 on (ainakin pienempitehoiselle kitaravahvistimelle) parassoundinen putki.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)