Aihe: Aloittelija Diaries, osa 114 (kitaraa)
1
weelie
16.01.2008 11:55:07 (muokattu 16.01.2008 11:56:36)
1. Juu, yleisiä sointukulkuja kannataa treenata:
eli esim ns. "blues-sointukulkua":
C, F, G
A, D, E
G, C, D
E, A, B7
D, G, A

tai tämä kuuluisa:
C, Am, F, G tai C, Am, Dm, G.

2. Smoke on the water on hyvä oppia juu. :) Aloita G- ja D-kielet avoimena pikaten.

3. On normaalia juu.

4. Netistä sitä tilaa monet osaavat ja aloittelijat, ei siinä mitään. Tietysti kannattaa ottaa selvää mikä käteen, silmälle, korvalle parhaiten sopii, ettei ihan turhaan ostele. Uuden ostamisessa kun menettää aina rahaa.

5. En jaksanut ihan kaikkea lukea. Laitoin kysymysmerkit korostetuiksi että näin kysymykset.

6. Itse aloin soinnuilla ja perusmelodioilla. Soittelin jotain simppeleitä kappaleita soinnuilla ja sitten melodioita rautalankakappaleisiin jne. Ja tietysti jotain riffejä, smoke on the wateria, AC/DC:tä, jne.

7. Guitar pro nyt ei tee asiasta sen vaikeampaa. Jotkut tabit lienevät helppoja. Ja älä unohda Powertab-softaa tahi TEF-vieweriä, ne kun ovat ilmaisia, ei tarvitse laittomia kopioita kierrätellä.

8. Motivaatio tulee ja menee, monesti menee viikko, kuukausi tai vuosi ettei kiinnosta. Etsi joku toinen joka myös yrittää opetella, ja sparrailette toisianna.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
Haltsi
16.01.2008 19:47:32
Jees, hyviä pointteja tuli, kiitän. :) Tuossa äskön treenailin D -> A -> E kiertoa, ja D:hen vaihto ja pois alkaa nyt jo jotenkuten mennä. Mukava huomata että on edes hitusen kehittynyt tässä. A on mulle tällä hetkellä vaikein, kun ne sormet ovat hirveässä nipussa siinä kakkosnauhalla, pahuksen vaikea saada nopeasti ne aseteltua kohdilleen.. :/
This is my signature. There are many like it but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless. Without my signature I am useless.
Haltsi
17.01.2008 16:49:22
Tuplapostaus, mutta menkööt..

Tänään otin työn alle ensimmäisen biisin, Nothing Else Mattersin. En tiedä miksi (en edes kuuntele Metallicaa), mutta hyvä veisuhan se on. Niin ja tietysti introon tyydyn ainakin toistaiseksi. Ensimmäistä vajaata puoliskoa introsta olen nyt treenaillut, menee jotenkuten (hitaalla temmolla siis). Huomasin taas pientä kehitystä. :) Toivottavasti opin loputkin jossain vaiheessa, pahan näköistä on. Ei myöskään kovin sujuvaa ole vielä soitto. Hyvää vaihtelua kuitenkin sointutreeniin.
This is my signature. There are many like it but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless. Without my signature I am useless.
papitsu
17.01.2008 16:54:54
Jees, hyviä pointteja tuli, kiitän. :) Tuossa äskön treenailin D -> A -> E kiertoa, ja D:hen vaihto ja pois alkaa nyt jo jotenkuten mennä. Mukava huomata että on edes hitusen kehittynyt tässä. A on mulle tällä hetkellä vaikein, kun ne sormet ovat hirveässä nipussa siinä kakkosnauhalla, pahuksen vaikea saada nopeasti ne aseteltua kohdilleen.. :/

Yksi tapa helpottaa tuota A:n ottamista, on ottaa se pelkästään etusormella painaen. Eli siis E-kielet jätetään soittamatta, niinko X0222X. Kaikki kakkoset painat etusormella.

Mutta kannattaa myös opetella tuo A-sointu kolmella sormella painaenkin, monesti esim. näppäillessä jotain juttua, tarvitsee tuo korkeinkin E-ääni saada soimaan.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
--Tomppa--
18.01.2008 19:22:16 (muokattu 20.01.2008 18:28:25)
Yksi tapa helpottaa tuota A:n ottamista, on ottaa se pelkästään etusormella painaen. Eli siis E-kielet jätetään soittamatta, niinko X0222X. Kaikki kakkoset painat etusormella.

Mutta kannattaa myös opetella tuo A-sointu kolmella sormella painaenkin, monesti esim. näppäillessä jotain juttua, tarvitsee tuo korkeinkin E-ääni saada soimaan.

Turha mitään oikopolkuja on alussa opetella, se vaan hidastaa oppimista myöhemmin in my opinion.

E: Typo
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
Haltsi
18.01.2008 19:28:54 (muokattu 19.01.2008 11:49:19)

Kiitos, täytyypä kokeilla tuotakin.

Tura mitään oikopolkuja on alussa opetella, se vaan hidastaa oppimista myöhemmin in my opinion.

Niin ja totta tietysti tämäkin.

Tulipa muuten valittua pahuksen hankala biisi, tuo Nothing Else Matters nimittäin.. Olin iloisesti opetellut intron ekaa puoliskoa, kunnes tuli vastaan hemmetin paha kohta. Tuossa 0:20-0:22 kieppeillä biisissä. Kun olin opetellut aivan ihan omilla sormituksilla, ja sitten yhtäkkiä pitäisikin yltää x0x550 ja x0x552, ja siitä vielä x3x553 (nämä siis käyttämäni tabin mukaan). Jouduin ottamaan nimettömän ja pikkusormen käyttöön, ja niissähän ei ole voimaa painaa kieliä, saati että käsi yltäisi kunnolla vitosnauhoilta kakkoseen. Perin ongelmallista saada sormet yltämään. Huh.

Taidankin katsella seuraavaksi jotain helpompaa kipaletta. :P

EDIT: Vähän edistystä tapahtunut tuossa biisissä, muttei paljoa. :) Oli minulla asiaakin. Semmoista piti kysyä, että kun tuo kitara on tosiaan 3/4 kokoa, niin lieneekö kovin suuri järkytys kun jossain vaiheessa lyödään esim. Pacifica käteen? Mitä vähän mittailin, niin ei tuo kaula näyttänyt kovin paljoa pitemmältä noissa sähkökitaroissa, mutta mistäpä sitä tietää miten siihen sitten tottuu. Meneekö kaikki oppima uusiksi jne. :)
esprit de corps
19.01.2008 17:27:46 (muokattu 19.01.2008 17:46:50)
Oli minulla asiaakin. Semmoista piti kysyä, että kun tuo kitara on tosiaan 3/4 kokoa, niin lieneekö kovin suuri järkytys kun jossain vaiheessa lyödään esim. Pacifica käteen? Mitä vähän mittailin, niin ei tuo kaula näyttänyt kovin paljoa pitemmältä noissa sähkökitaroissa, mutta mistäpä sitä tietää miten siihen sitten tottuu. Meneekö kaikki oppima uusiksi jne. :)

En millään pahalla sano, mutta mulla tulee sun kirjoituksista väkisinkin mieleen, että sä mietit ihan liikaa. ; ) Käy vaikka testaamassa musaliikkessä eri kitaroita, niin saat vähän pohjaa siihen, miten erilaiset soittimet toimii omassa kädessä. Sen jälkeen tietää paremmin, mitä havitella.

Soittamalla nämä asiat parhaiten hoituu. ; )
Vähän niinku muumi.
Haltsi
19.01.2008 18:06:36
En millään pahalla sano, mutta mulla tulee sun kirjoituksista väkisinkin mieleen, että sä mietit ihan liikaa. ; )

Se on itse asiassa juuri kuten sanoit. :) Minulla helposti karkaa mopo käsistä näissä asioissa, ja kelailen tuhatta ja yhtä asiaa yhtäaikaa. Voitte uskoa millaista oli vuosi sitten kun pianon ostoa pohdiskelin.. ;)

Btw, olen jälleen edistynyt hitusen NEM introssa. Huomasin tosin, että käyttämäni tabi lienee hieman yksinkertaistettu versio, mutta eipähän tuon väliä - riittävästi minulle haastetta jo tuossakin.
weelie
19.01.2008 19:21:57 (muokattu 19.01.2008 19:23:44)
No avointa A-sointuahan soitetaan aikas monella tapaa... esim. jotkut soittavat niin, että etusormella D- ja G-kielet ja B-kieli keskarilla. Siitä on helppo siirtyä A7-sointuun (x01010).

Ja toinen tapa soittaa A-sointu on x02225, eli etusormella neljä kieltä ja e-kieleltä viidesnauhapikkurillillä. No tuo ei ole se sointuväännös jota normaalisti käytetään. Se on sellainen blues-käännös, sano, menee helposti toisenlaisen A7:n kanssa (x02223).

Jos siirtyy Am - A - C -sointujen välillä, voi olla kätevämpää ottaa A kolmella sormella niin että etusormi ei ole käytössä.

Mutta siis, ensin vedetään niinkuin helpoin on ja sitten myöhemmin opitaan kaikki tavat tarpeen mukaan.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)