absqua 01.02.2004 12:50:40 (muokattu 01.02.2004 12:53:50) | |
---|
Yhtenä suurena ongelmana tuossa asiassa on se että yleisöjoukon "keskimääräistä" mielipidettä on mahdoton saada selville järkevästi. Jos joukossa on muutama tyytymätön, jotka käyvät ilmaisemassa toiveensa miksaajalle, niin se tuskin johtaa mihinkään jos miksaajasta muuten näyttää siltä että muilla on hauskaa. Gaussin käyrän mukaan aina on paikalla vähintään ne pari ihmistä joiden mielestä tulee liian lujaa, musiikista riippumatta. Ottamatta sen kummemmin kantaa miksaajien toimenkuvaan on todettava että heitäkin on todella moneen junaan mitä volumeen tulee. Ja sitten on vielä päälle ne bändit joiden volume lähtee 95% lavalta ainakin pienemmissä paikoissa ja siinä ei sitten miksaajalla enää ole paljon tehtävissä. Mutta jos miksaaja taas alistuisi täysin yleisön kyykytettäväksi ja vaihtelisi volumea toiveiden mukaan niin eipä siitäkään hyvää seuraisi. Miksaustiskin äärelle kertyisi jono niitä piipittäjiä. Koska täydellinen demokratia ei tässä asiassa oikein toimi, niin minun mielestäni käytännössä parhaiten toimiva ratkaisu ns.valistunut diktatuuri, eli volumea ei säädellä yleisön hetkellisten toiveiden mukaan, mutta vastaavasti pidetään se äänenpaine kuitenkin johdonmukaisesti järkevissä/suositelluissa rajoissa (100db?). Loppupään hienosäädön saa yleisö itse suorittaa joko a) nauttimalla musiikista sellaisenaan b) käyttämällä henkilökohtaista kuulonsuojausta c) poistumalla paikalta. Minä suosin vaihtoehtoa b. ;-) Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
SkeVibe 01.02.2004 13:00:05 | |
---|
Eri asia on taas jossain klubilla, jossa ihmiset haluavat istua iltaa rauhassa ja jutella, niin joku jazzbändi voi nurkassa soitella smoothisti. Ei kuitenkaan liian kovaa, jotta ihmiset pystyvät juttelemaan. Ju nou? anteeksi nyt menee kyllä off topic mutta olenko minä käsittänyt väärin jazzklubi idean koska minua häiritsee erittäin paljon kun ihmiset juttelee samalla ku bändi soittaa. en siedä sitä ollenkaan koska minä yleensä menen kuuntelemaan bändiä ja settien välissähän voi jutella jos siltä tuntuu. Kaikkea pitäisi kerran kokeilla, paitsi sukurutsausta ja kansantanssia. -Arnold Bax |
Lord of the strings 01.02.2004 13:06:47 | |
---|
Miksihän ne korvatulpat on keksitty? Mitä söpömpi eläin, sitä lujempaa se puree. |
Garbo 01.02.2004 13:46:06 | |
---|
anteeksi nyt menee kyllä off topic mutta olenko minä käsittänyt väärin jazzklubi idean koska minua häiritsee erittäin paljon kun ihmiset juttelee samalla ku bändi soittaa. en siedä sitä ollenkaan koska minä yleensä menen kuuntelemaan bändiä ja settien välissähän voi jutella jos siltä tuntuu. No minä puhun nyt sellasesta klubista, mikä on niinq tavallinen ravintola, mutta nurkassa on joku bändi soittelemassa. Tai ehkä sä olet käsittänyt idean väärin. En tiedä. |
Tapani L 01.02.2004 14:16:27 | |
---|
Tulipa tästä topicista mieleen, että vituttaa kun en ole sitä hiljaa soittamista rummuilla opetellut. Nyt tuntuu todella vittumaiselta kun pitäisi alkaa hiljentämään volyymiä, kun mun mielestä mun soittoni kuulostaa suoraan sanottuna täysin luokattomalta hiljaa soitettuna. Ja sitten vielä se, että mä lyön oikeasti tosi kovaa. Kaikki tuntuu yllättyvän siitä äänenvoimakkuudesta, joka minun rumpujen soitosta lähtee. No, pitää kai vaan soitella suurilla stadioneilla (hiljaa soittohan ei mikään vaihtoehto ole ;) Anteeksi häiriö...
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
leka 01.02.2004 14:51:25 | |
---|
Niin, ainahan se ei ole pelkästään miksaajan syy... Esim. Dave Lindholmin backline luukuttaa aivan julmetun kovaa. yleistäminen on aina väärin |
hörhö 01.02.2004 15:57:51 | |
---|
Ei siellä jazzbändillä yleensä ole mitään miksaajaa. Siellä on vaan nurkassa kontrabasisti, pianisti ja rumpali, joka soittaa vispilöillä. Kyllä sillä monesti on. Vai luuletko mm. kontran kuuluvan vahvistamattomana mihinkään? "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
Kemppilä 01.02.2004 16:28:33 | |
---|
Miksihän ne korvatulpat on keksitty? Ne on kiva tunkee nenään. Mielestäni miksaajien pitäisi tajuta se että musiikista pitäisi nauttia eikä sillä pitäisi särkeä korvia. Onhan se tietysti ihan kivaa luukuttaa niitä vehkeitä kun niistä ääntä lähtee mutta joku raja ja järki pitäisi siinä olla. www.evvk.fi |
askomiko 01.02.2004 17:10:20 | |
---|
Pari kertaa on tämmöinenkin ihme onnistunut. Miksaajalla on ollut homma hallussa silleen että lavan edustalla kuulostaa muhkealta, mutta ei ollenkaan liian kovalta. Rumpali hakkaa sen minkä hakkaa, ei se yksinään vielä kovin kovalta kuulosta normaalissa salissa muutaman metrin päässä. Miksaaja ikäänkuin laittaa hägäreistä sitä mitä ei rummuista kuulu, eli basarin tömähduksen. Siihen vaan basso ja laulu, ja aavistus kitaroita selkeyden verran ni on kivaa. Hm. Pitäisköhän ruveta paskaksi miksaajaksi. |
Garbo 01.02.2004 17:58:18 (muokattu 01.02.2004 17:59:00) | |
---|
Kyllä sillä monesti on. Vai luuletko mm. kontran kuuluvan vahvistamattomana mihinkään? Luulen. Katsos, jazzmuusikoilla on dynamiikan tajua. Ja luuletko että '30-luvulla kontrabasso oli jotenkin vahvistettu? I don't think so. Ja ihan hyvin kuului. Oli pakko kuulua, koska ei ollut vahvistimia. |
Garbo 01.02.2004 18:02:23 | |
---|
Mä en tajua miksi rumpalin pitäisi rokkikeikalla soittaa hiljaa. Siis helevetti, jos se on liian kovaa vahvistettuna, niin eihän sitä tarvii sitten vahvistaa niitä rumpuja ollenkaan. Vahvistaa vaan sähköset soittimet. Tuskin niistä rummuista akustisena liikaa möykkää tulee. |
Jani The Rock 01.02.2004 18:19:52 | |
---|
Mä muistan että jossain keikalla pyydettiin joskus soittamaan hiljempaa. Vittu, mehän käännettiin vaan kamoja isommalle. Tuli vasta jälkikäteen mieleen kun tuli nähtyä muutama keikka jossa bändi luukutti aivan liian kovaa (ja korvat soivat seuraavan viikon taukoamatta), ettei tainnut olla ihan fiksu veto. Mutta sitä mieltä mä kyllä olen, ettei bändin tartte miksikään taustamusiikiksi ruveta. Jos sellaista haluaa niin sitten kannattaa ostaa jukeboksi. Tulee pitkän päälle halvemmaksi ja repertuaariakin löytyy Yöstä Petri Munckiin. Rough and tough and plenty mean. |
Tapani L 01.02.2004 18:37:38 | |
---|
Tuskin niistä rummuista akustisena liikaa möykkää tulee. No mulle tuli silloin siellä salikeikalla miksaaja (muistaakseni) soundcheckin aikana sanomaan, että soitappas vähän hiljempaa niitä rumpuja. Ja silloin rummut mikitettiin. Tosin koko keikka meni muutenkin päin persettä: Mä jouduin soittamaan eri setillä kuin omallani, joten soitosta ei tullut oikein mitään, monitori oltiin pistetty pois päältä, joten kuulin vain silloin tällöin basson (lähinnä silloin kun sitä soitettiin väärin) ja muutenkin kaikki soitettiin huonosti. Ja tultiinpa yleisöstä keikan jälkeen vielä sanomaan, että soittimet oli liian hiljaisella ja laulu aivan liian kovalla. Anteeksi off-topic, oli vain pakko purkaa sydäntä tästä asiasta. Anteeksi häiriö...
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
leka 01.02.2004 19:18:35 | |
---|
Mä en tajua miksi rumpalin pitäisi rokkikeikalla soittaa hiljaa. Siis helevetti, jos se on liian kovaa vahvistettuna, niin eihän sitä tarvii sitten vahvistaa niitä rumpuja ollenkaan. Vahvistaa vaan sähköset soittimet. Tuskin niistä rummuista akustisena liikaa möykkää tulee. Rummut tulee PeeAasta siksi että ne kuulostaisivat hyvältä... eli bändi soittaisi niinkuin samassa tilassa. yleistäminen on aina väärin |
Bonham 01.02.2004 19:21:30 | |
---|
Mä muistan että jossain keikalla pyydettiin joskus soittamaan hiljempaa. Vittu, mehän käännettiin vaan kamoja isommalle. Tuli vasta jälkikäteen mieleen kun tuli nähtyä muutama keikka jossa bändi luukutti aivan liian kovaa (ja korvat soivat seuraavan viikon taukoamatta), ettei tainnut olla ihan fiksu veto. Mutta sitä mieltä mä kyllä olen, ettei bändin tartte miksikään taustamusiikiksi ruveta. Jos sellaista haluaa niin sitten kannattaa ostaa jukeboksi. Tulee pitkän päälle halvemmaksi ja repertuaariakin löytyy Yöstä Petri Munckiin. Kyllä kyllä... mä vissiin yritän peräänkuuluttaa sellasta yleistä ammattitaitoa ja tilantajua... ei ne PA:t soi joka paikassa samalla lailla... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
sormunen 01.02.2004 19:53:11 | |
---|
...monitori oltiin pistetty pois...
Vai olikohan niin, ettet ollut pyytänyt monitoreihin mitään, joten niissä ei myöskään mitään ollut? Jos taas olit pyytänyt ja se oli hävyksissä, mitä teki monitorimiksaaja, kun siitä sitten huomautit? No ei mitn, kyl mä tiedän, että on välistä hankalaa. ps. Itse kysymykseen. Jos sähköistä rokettia voi kuunnella ja samaan aikaan huutamatta jutella, on jotain pahasti pielessä. Useimmiten voi kumminkin vetäistä yhtäläisyysmerkin liian kovan volan ja huonon soundin välille. Ihminen on psykofyysinen olio. Tolkku peliin niin kyl se siitä.
|
Tapani L 01.02.2004 21:07:49 | |
---|
Vai olikohan niin, ettet ollut pyytänyt monitoreihin mitään, joten niissä ei myöskään mitään ollut? Jos taas olit pyytänyt ja se oli hävyksissä, mitä teki monitorimiksaaja, kun siitä sitten huomautit? No ei mitn, kyl mä tiedän, että on välistä hankalaa. No, ammattitaitoa meillä ei ole nimeksikään, joten tämän takia en miksaajaa mennytkään syyttelemään. Eikä siellä mitään erillistä monitorimiksaajaa ollut (jos sitä edes tarkoitit). Niin ja monitoreista ei pyydetty mitään, mutta kyllä siinä soundcheckissä se testattiin, joten oletimme että sitä myös käytettäisiin ilman erillistä pyyntöä. Mutta tuo oli tosiaankin yksi ensimmäisistä ja tähän mennessä ainoista esiintymisistämme, että en todellakaan tiedä yhtään mitään noista keikkojen äänentoistoon liittyvistä asioista. Anteeksi häiriö...
Deathrace King 01.02.2004 21:09:55 | |
---|
Klubikeikoille kuuluvat korvatulpat, perkele! Thrash and mosh 'til death! |
Vilhelmus 01.02.2004 21:11:48 | |
---|
Klubikeikoille kuuluvat korvatulpat, perkele! Ja miksihän? |
Tuskin niistä rummuista akustisena liikaa möykkää tulee. Kyllä niistä tulee helpostikin, kun keikkapaikka on pieni ja akustisesti "kova" (kiviseinät, matala katto etc.). Siellä kun hakkaat roimalla kädellä peltejä niin kaikki muu peittyy alle. Minä nyt saarnaan samaa asiaa joka threadissa mutta sanotaan vielä kerran että ongelma on lähinnä keikkamestojen koossa ja akustiikassa. Jos on sitä mieltä että rokkia ei voi soittaa muuten kun täysillä, fine. Mutta sitten ei pitäisi mennä soittamaan sellaisiin paikkoihin, jotka menevät moisesta melusta tukkoon. Ei se mitään korkeampaa matematiikkaa ole: pieni paikka=pienet volat, iso paikka=isot volat. Jos periaatteena on ettei volasta tingitä, niin sitten on paras tinkiä keikkamääristä. Valitettavasti keikkapaikkoja, varsinkaan isoja, ei ole liikaa ja tunku niihin on kovaa. Tämä tarkoittaa sitä että bändit ottavat sen mitä saavat ja joutuvat siten usein paikkoihin jotka ovat kaukana ihanteellisesta. Sitten on vaan päätettävä että luukutetaanko täysillä vaikka mikä olisi vai yritettäisiinkö kenties hieman sopeutua tilanteeseen. Jokainen päättäköön sen itse. Henk.koht. kuitenkin otan mallia luonnosta, jossa ne lajit pärjäävät ja menestyvät, jotka kykenevät sopeutumaan erilaisiin olosuhteisiin. Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |