Aihe: Ongelmia vahvistimen kanssa
1
The Professional
15.01.2008 17:22:25
Vaikka siitä onkin jo jonkin aikaa kun sählökitarani hankin, niin minulla on yhä se sama ongelma; nimittäin vahvistin. Jostain syystä minulle on aina erittäin vaikeaa löytää oikeanlainen soundi. Erityisesti treble ja middle tuottavat ongelmia. Voisiko joku selittää hieman millä lailla treble ja middle -nappulat vaikuttavat? Entäpä miten saisi asetettua vahvistimen niin, että kun soittaa, sanotaan vaikka 12. fretin alapuolella, niin se soitto ei olisi kauheaa piippausta? Varsinkin korkea e-kieli kuullostaa minulla kamalalta piipitykseltä, eikä ollenkaan hienolta ja korkealta kuten esim sooloissa. Esim. Derek and the dominoesin layla on minun soittamana aivan kauhea!

Kaiken tämän lisäksi vahvistimeni pörisee koko ajan ollessaan päällä, mikä ei kuulemma ole normaalia. Kotona se ei niin hirveästi ainakaan itseäni haittaa, mutta kun pari kertaa olen vienyt settini kaverin luokse, niin melu on noussut aivan SIETÄMÄTTÖMÄKSI. Kaikki treeniaika onkin kulunut tämän mölyn rauhoittamiseen, minkä on ollut enemmän kuin turhauttavaa. Miksi tälläinen ero kun vaihtaa paikkaa?? Mistä tuo kauheä pärinä johtuu? Olen koittanut kysyä asiasta ja tullut siiihen tulokseen, että vika voisi olla johdossa. Mutta miten voi kitarapaketin mukana tulleessa johdossa muka heti olla vikaa? Minkälainen johto sitten täytyy ostaa?

Kyseessä on siis Fenderin Squier kitarapaketti, jossa Fender frontman 15g -vahvari. Sori jos tämmöinen aihe on jo jossain tai ilmaisin asiani liian epäselvästi, mutta nyt oli vaan ihan pakko kysyä apua jostain.
The Professional
17.01.2008 20:47:51
No niin, tänään vaihdoin kitaraan kielet ja ostin uuden johdon. HUmina ei kadonnut kokonaan, mutta vaimeni ainakin huomattavasti. Nyt kuitenkin on edessäni taas uusi ongelma: E ja A kielet pörisevät ihmeellisesti ja varsinkin kaiuttimen vahvistamana tämän huomaa. Tämä siis tapahtuu joidenkin frettien kohdalla. Sähläsinkö jotenkin näitä kieliä asentaessani vai mikä on vialla????

Yritin tänään jälleen säädellä vahvistintani, mutta kolme alinta kieltä (g, b ja e) ovat edelleenkin sellaista piiipitystä että... Esim. Soittaessani Quiet Riotin Metal healthia pääriffi soi kyllä täydellisesti, mutta esim. täytekohta e-----------
b--0--3----
g--0--2---
on kamalaa kuultavaa! Voisiko joku vaikka kertoa minkälaiset asetukset itsellään on esim. sooloja soittessaan tyyliin: Gain kohdassa x, Treble kohdassa y, middle säädöllä z jne. Entä millä lailla itse opitte käyttämään vahvistintanne? Oliko teillä ongelmia aluksi?

Kiitoksia etukäteen, toivottavasti osasin ilmaistas itseäni tarpeeksi selvästi....
hq
17.01.2008 22:19:04 (muokattu 17.01.2008 22:27:21)
Voisiko joku vaikka kertoa minkälaiset asetukset itsellään on esim. sooloja soittessaan tyyliin: Gain kohdassa x, Treble kohdassa y, middle säädöllä z jne.

Näistä tiedoista on sitten iloa vain jos vastaajalla on sama vahvistin. Mutta gainin määrää kannattaa yrittää vähentää, jos sitä on liikaa niin kaikki kuulostaa mössöltä ja pörinöitä on.

Entä millä lailla itse opitte käyttämään vahvistintanne? Oliko teillä ongelmia aluksi?

Kokeilemalla. Ei vienyt kauaa todeta, ettei hyvää säröä vahvistimesta (Axtech) saanut millään. Sitten olikin vuorossa säröpedaalin rakentaminen, ja kaverin multiefektiä kokeiltuani edessä oli multiefektin osto. Niin ja piuhan vaihtaminen parempaan auttoi niihin hurinoihin, häiriösuojauksen rakentaminen kitaraan vielä vähän lisää. Ja vaihdettuani yksikelaisen tallamikin humbuckeriin aukeni aivan uusi särösoundimaailma.

Oikeasti, ei niitä nupikoita niin montaa ole etteikö kokeilemalla voisi selvittää itselle sopivat asennot. Jos millään asetuksilla ei kuulosta hyvältä, niin vika on muussa kuin asetuksissa.
Miikathebest
18.01.2008 00:22:44 (muokattu 18.01.2008 00:27:36)

Kokeile lisätä soittoon hieman vibratoa. Tarkkaile samalla sävelkorkeutta ettei kuulosta epävireiseltä.

Lue kitaransäätökeskustelu särinäongelmaan.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886

Jos soitat 12. fretin alapuolelta, niin soitatkin oikeasti "12. nauhan yläpuolelta".
Liikaa säröä!
Peku911
24.01.2008 17:32:38 (muokattu 24.01.2008 17:33:07)
Kyllä nyt epäilen, että harjoittelemaan vaan. Yleensä asia on näin, että soittimen taitaja saa kuulostamaan hyvältä "lähes" minkä tahansa oloiset vehkeet.

Voit kokeilla ihan vaikka näitä. Gain: n.klo 14 kohdalle. Bass: klo15 Middle: klo12-13 Treble: klo17. Itse tykkään tälläisistä. Mutta asia riippuu vehkeistäkin ja mieltymyksestä. Makuuhuone soitossa säröä/gainia voi olla vähän enemmänkin.

Eihän vain kielet ota kiinni mikkeihin soittaessa?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)