Aihe: Biisin ulkoa osaaminen
1 2 3 4 5 6 712 13 14 15 16
EP
09.01.2008 19:08:13
Kannataisi opetella lukemaan niin löytäisi olennaisen. Eihän tässä ollut ja olekaan kysymys siitä että kaikkien pitäisi soittaa ilman nuotteja. Tässähän koko ajan yritetään kertoa millä tavoin kukin voisi löytää tavan soittaa ulkoa jolloin kaikki on helpompaa. Usein tuo ulkoa soittaminen on myös edellytys määrätyissä bändeissä /konserteissa/ tutkinnoissa. Kun opettelee ulkoa vakiohjelmiston niin se mitä sovittaja / säveltäjä on halunnut kertoa tulee kuitenkin ilmi. Tottakai nuottienlukutaito on jopa edellytys monissa tapauksissa ,jotta voisi ylipäätään opetella ulkoa sovitukset ym. kuin käydä ne läpi ääni ääneltä. "Hierominen" on asia jota inhoan eniten. Sisälukutaidon opettelua!!

Anteeksiiiiiiiii!! 8))
..asiia vilipititön ..hä?
EP
09.01.2008 19:16:07
Oli sillä jokin muukin ohjelma juuri siinä "Rock-radion" jälkeen, jossa se lähinnä moralisoi ja marisi. Mikähän sen ohjelman nimi oli?

..sen jälkeen palattiinkin heti ruotuun ja siveelliseen elämään Annelin johdolla. Että nautin siitä! Se oli turvallista kun Anneli paheksui KAIKKEA! Nykyään mitään samanlaista kaidalletielleohjaamista ei enää tapahdu, kun Karpo ja Enskakin ovat jo hyytyneet..

Nykyjään ei oo mitään moraalia!
..mitä vaan saa tehdä, kun ei kärähdä, jopa lapsille opetetaan pienestä pitäen, vain raha ja sen hankkiminen lisää ja lisää pyhittää kaikki keinot :/

Off topiik!
pekkajau
10.01.2008 21:33:45
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=5&ag=35&t=297

Anneli ymmärtää varmasti "normaalia" soittajaa joka ei ikinä opi soittamaan "Kun hämärtää" kappaletta ilman lappuja!
"Voitto alkaa olla kohta selvä." - Selostaja Voitto Liukkonen Holmenkollenilla Matti Nykäsen johtaessa mäkikilpailua. (Pasilan päästä todettiin Liukkosen korvanappiin, että pitikö se koko kansalle mennä kertomaan.) Lepää rauhassa Vode.
Martso
10.01.2008 21:40:41
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=5&ag=35&t=297

Anneli ymmärtää varmasti "normaalia" soittajaa joka ei ikinä opi soittamaan "Kun hämärtää" kappaletta ilman lappuja!

Heh. Onhan noita, jotku menee heti päähän ja jotku ei millään, ei kirveelläkään. Twilight: I | V/ | VI | V/ | VI | VIm | I V/ | V/ (2. I) | ... tai siis A, muistaakseni.
Kaikki käy, eihän siinä mitään!
Meisseli
10.01.2008 23:50:00

Mie se vaan saatan vetää kaikki ulkoa. Ja biisejä on helvetin paljon.
www.strangefruit-band.net www.groovinghighallstars.com www.ketolajawitikainen.com Syksyistä meininkiä.
Begemoth
13.01.2008 21:40:05
Minusta ilman lappuja veto on kiinni aika paljon itseluottamuksesta ja
siitä, miettiikö soittaessaan kappaleen rytmiä ja harmoniaa/melodiaa.
Jos soittaa nuoteista tajuamatta mitä soittaa, eihän kaaliin jää silloin. Hatuttaa soittaa nuoteista jo 2-3 kerran jälkeen.. Ei nuo kauhean monimutkaisia, nuo ukko-nooat oo.
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä.
rintapek
14.01.2008 01:16:07

Hatuttaa soittaa nuoteista jo 2-3 kerran jälkeen.. Ei nuo kauhean monimutkaisia, nuo ukko-nooat oo.

Kyllä me olemme tuota "Hän kumartaa" - vedetty. Sen verta harvakseltaan kuitenkin, että kyllä minä siihen jotain muistinvirkistystä kaipaan. edelliskerrasta onkuitenkin varmasti neljä vuotta. kyllä minä jotain muistan... mutta nykyisltään tuntuu siltä, että unohtaminen on helpompaa, kuin muistaminen. Sit kun mehtäkukelmia ei enää lähde, ennenkuin joku viheltää vähän alkua, niin lienee syytä keksiä parempi harrastus.
One kind of music only - the good kind
Sertzo S
14.01.2008 08:57:50 (muokattu 14.01.2008 14:37:50)
Kyllä me olemme tuota "Hän kumartaa" - vedetty. Sen verta harvakseltaan kuitenkin, että kyllä minä siihen jotain muistinvirkistystä kaipaan. edelliskerrasta .

Huurroksen Reiskalla oli hyvät harmoniat ko.biisistä. Hieman haparoin ensin bassolla, kunnes tajusin hänen sointujujunsa.
KoskPaavo
14.01.2008 13:35:47
Huurroksen Reiskalla oli hyvät harmoiat ko.biisistä. Hieman haparoin ensin bassolla, kunnes tajusin hänen sointujujunsa.

Kyllä! Siinä on mies jolla oli "harmoniakaali" oikeassa paikassa. Olen joskus 30 vuotta sitten soittanut hänen uudelleensovittamaansa "Proud Mary"a . muistatteko Sinikka Niittykosken "Svengi Meeri"n ? Olikohan "Sini ja Karma".
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Sertzo S
14.01.2008 14:34:13 (muokattu 14.01.2008 14:34:33)
Kyllä! Siinä on mies jolla oli "harmoniakaali" oikeassa paikassa. Olen joskus 30 vuotta sitten soittanut hänen uudelleensovittamaansa "Proud Mary"a . muistatteko Sinikka Niittykosken "Svengi Meeri"n ? Olikohan "Sini ja Karma".

Setä muistaa kyllä. Reiskasta en tiedä mitä touhuaa nykyisin, mutta muutama keikka hänen kanssaan antoi paljon bassottajallekin ja kehitti korvaa. Hyvä jätkä kaikin puolin ja ansaitsee kunnioitukseni.
uruttaja
14.01.2008 15:41:41
Setä muistaa kyllä. Reiskasta en tiedä mitä touhuaa nykyisin, mutta muutama keikka hänen kanssaan antoi paljon bassottajallekin ja kehitti korvaa. Hyvä jätkä kaikin puolin ja ansaitsee kunnioitukseni.

Eikös Reiska ole jo taivaallisissa soittokunnissa?
KoskPaavo
14.01.2008 16:11:46
Eikös Reiska ole jo taivaallisissa soittokunnissa?

En ainakaan tuosta siirtymästä ole kuullut, vain sen olen kuullut että puolisonsa kanssa duojuttua olisivat tehneet
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
jeppeq
14.01.2008 16:28:01
Ovat kertoneet, että on(oli) melko meedio urkuilemaan. En ole kuullut koskaan soittavan, mutta on kerrottu näin. Ja ranteissa vahvat kultaketjut..

Jotenkin muistan kuulleeni vastaavaa, mitä Uruttaja tuossa mainitsi.
uruttaja
14.01.2008 18:40:13
Ovat kertoneet, että on(oli) melko meedio urkuilemaan. En ole kuullut koskaan soittavan, mutta on kerrottu näin. Ja ranteissa vahvat kultaketjut..

Jotenkin muistan kuulleeni vastaavaa, mitä Uruttaja tuossa mainitsi.

Mä muistelen että joku oli sitä sairaalassa käyny katsomassa jne.
haitari
14.01.2008 19:33:15

Myö kannetaan mappia mukana ja niistä pitkälti veivataankin. Kymmenen vuotta ollaan samaa mappia plärätty ja kitaristi ei vieläkään s**tana tiedä mistä mikäkin biisi löytyy. Miten sitten vois muka osata soittaa/laulaa ilman mappia? -No ei mitenkään. Mulla yleensä menee hermo, kun jotain biisiä joutuu ettimään minuuttitolkulla.

Sitten siinä yrittää huikata, että kelaa vielä pari sivua eteenpäin, niin löytyy se Jätkän humppa, niin kaveri alkaa selaamaan mappia just väärään suuntaan...

Ei oo heleppoo! ;)
Missä mie oon? Ja oonks mieki täälä?
Raaka_Arska
14.01.2008 19:41:10

Hyviä kirjoituksia ohjelmiston hallinnasta.

Itse pystyn vetelemään illan ohjelmiston läpi ulkoa ilman lappuja (teoriassa) Mutta sitten kun siellä lauteilla häärii, ajatuskin saattaa käydä vanhan heilan ihanien silmien kautta ooppelin jakopäänketjun katkeamisen kesken ajoa kautta mitähän laittaisi kakaroille huomenna ruuaksi - tulee vain sellainen black out, jolloin jätkän humppakin kuulostaa never heard -biisiltä.

Varmuuden vuoksi pidän mapin edessäni (sisältää sanat ja soinnut). Kun näkee sanat, melodiat, välisoitot ym. muistuu paremmin mieleen.

Kuten jo aika moni on todennut, harjoitus tekee mestarin. Toistokertojen määrä ratkaisee paljon. Myös soitettavan musiikin ymmärtäminen helpottaa. Tämä meidän länsimainen populaarimusiikki on hyvin pitkälle strukturoitua eli biisin alussa jo hahmottaa, mitkä soinnut tulevat milloinkin.

Kun itse tekee laput, kaivaa soinnut, tekee omat merkinnät (pääkallosta ripsipiirakkaan), se auttaa myös muistamaan. Jotkut kappaleet muistaa myös jostain ihan älyttömästä syystä (vaikka niistä vanhan heilan ihanista silmistä). Ihmisen muisti on merkillinen, välistä toimii, välistä vähän huonommin...
jeppeq
14.01.2008 20:40:32
Itse pystyn vetelemään illan ohjelmiston läpi ulkoa ilman lappuja (käytännössä)

Mutta tämäkin toteamus on helppo torpedoida omakohtaisesti sillä, että piti esim. viime la vetästä hääparille "minä rakasta sua" M&T valtse ja ei sitten millään A-osaa päähän, ei vaikka joukolla sitä pohdittiin. Koko ajan tunki mieleen "kyllä maailma on ihmeellinen" -valssi, vaikke oo sitä vetässy varmaan 10 vuoteen.

No tässä lienee ollut syynä se, että paikkaan oli majoittunut Valko-Venäläinen (belarus) sinfoniaorkesteri, joidenka neitosten ulkoinen näkymä laittoin pururadan sitten niiin sekaisin, jotta ihan täytyi keskusteluyhteyteen hakeutua..

Kyllä maailma on ihmeellinen ;)
Ukko
14.01.2008 21:13:57

Kymmenen vuotta ollaan samaa mappia plärätty ja kitaristi ei vieläkään s**tana tiedä mistä mikäkin biisi löytyy. Miten sitten vois muka osata soittaa/laulaa ilman mappia? ....Ei oo heleppoo! ;)

Toi on kyllä aika paha jos ei osaa kymmenen vuoden jälkeen soittaa tuttua biisiä ilman lappuja. Se on melkein sama kuin että pitäisi aina käydä autokoulu joka kerta ennenkuin istuu ratin taakse.
riff
14.01.2008 21:56:29
Mä muistelen että joku oli sitä sairaalassa käyny katsomassa jne.

Joo, se oli "Munkkivuoren Däni!"

Reiska oli hieno muusikko, jo lapsena tunnettu ns "ihmelapsi". soitti nuorempana fonia ja oli taitava laulaja. Pitkän uran teki kiippareitten takana kapakkatrioissa. Lähti liian varhain.

Oli muuten niin wanhan liiton vetäjä, että oli sairaalassakin tinkinyt hoitsulta yöleivät...;-)
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)