Aihe: Studion signaalien reitit
1
eetuss
12.01.2008 22:42:21

Olisiko kenelläkään esittää selkeätä mallia studion johtosekamelskan esittämisestä paperilla? Siis jonkunnäköinen kytkentäkaavioesimerkki. Ajattelin olla olevinani ennalta viisas..
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
migreeni
12.01.2008 23:33:11

Jos sulla olis jotain listaa sun laitteistosta niin saisit varmaan hyödyllisempiä vastauksesta. Mulla on perus mikki/pod->interface->kone (firewire)
eetuss
13.01.2008 11:03:24

Jos sulla olis jotain listaa sun laitteistosta niin saisit varmaan hyödyllisempiä vastauksesta. Mulla on perus mikki/pod->interface->kone (firewire)

No ei tässä nyt laitteista ole kysymys vaan tavasta merkata asiat ylös. Studion rakentaminen on loppusuoralla ja pitäisi laatia joku selkeä kaavio siitä miten asiat on kytketty. Kyllä tuolla internehtassa näytti olevan jotain freeware-softia, mutta taivatat olla ennemmin jotain piirilevyjen piirustukseen tarkoitettuja.
Jaakkoopuukkoo
13.01.2008 15:32:09 (muokattu 13.01.2008 15:32:44)

Ihan mielenkiinnosta: mikäs on tällaisen funktio? Itselle kartaksi? Eiköhän jotakin tuollaista piirilevynpiirtäjää voi näihinkin yhteyksiin hyödyntää, kunhan itse pysyy kartalla, että mikä tarkoittaa mitäkin.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
puusormi
13.01.2008 17:31:19

Dia on ihan kiva ilmainen softa kaavioiden piirtelyyn, siinä on aika paljon erilaisia symbolikirjastoja mukana, ja lisää kai saa väkerrettyä tarvittaessa.

http://dia-installer.de/index_en.html
zepeteus
13.01.2008 17:41:02
Jokainen laite on oma "laatikkonsa", vermeen nimi laatikon sisälle. Nämä laatikkosymbolit sijoitettuna paperille todellista fyysistä sijaintia vastaavasti (ei tarvitse kuitenkaan olla 1:1 suhteessa) ja riittävästi tilaa jokaisen ympärille.

Merkkaa laitteen IN ja OUT kytkennät laatikon johonkin laitaan ja vedä ao. linjat viivoina minne sitten menevätkin. Käytä eri linjoille eri värejä jos tarpeen. Piirrä risteävät linjat (viivat) 90-asteisina, jotta vedot eivät sekaannu keskenään.

Kontrollilinjoille (MIDI yms.) on hyvä piirtää kokonaan oma kaavionsa, jottei piirroksesta tule liian sekava.

Tuollaisia on tullut piirrettyä varmaan kymmeniä versioita, toisinaan suunnitellessa, joskus taas silloisen setin dokumentointina. Yksikään ei kuitenkaan julkaisukelpoinen, idean kertominen riittänee. ;)

Tällaistako haettiin, vai?
Reddie
13.01.2008 21:37:03
Mä tein aikanaan semmoisen kaavion että printtasin kaikista mun geareista noi niiden rear-paneelien kuvat (jotka löysin PDF-muotoisita manuaaleista), teippailin nää yhdeksi isoksi paperiksi ja rupesin sit suunnittelemaan. Onnistuu yhtälailla digitaalisessa todellisuudessa jos haluut grabbailla niitä kuvia sit jollain photarilla rupeat viivoja piirtämään.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Talent71 - Äänentoistoa
Formed
Adam & Santtu
eetuss
14.01.2008 12:23:24

Mä tein aikanaan semmoisen kaavion että printtasin kaikista mun geareista noi niiden rear-paneelien kuvat (jotka löysin PDF-muotoisita manuaaleista), teippailin nää yhdeksi isoksi paperiksi ja rupesin sit suunnittelemaan. Onnistuu yhtälailla digitaalisessa todellisuudessa jos haluut grabbailla niitä kuvia sit jollain photarilla rupeat viivoja piirtämään.

:D Loistava idea.

Pitää myös tsekkailla tuo dia-ohjelma. Tarkoitus on itselle ja jälkipolville. Olen nähnyt että insinööritoimistot piirtelee tuollaisia ja piilottele niitä studion hyllyihin. Ajattelin tehdä samanlaista vapaamuurarityötä jälkipolvien iloksi.
Noisy
14.01.2008 13:15:17 (muokattu 14.01.2008 13:17:22)
Ihan mielenkiinnosta: mikäs on tällaisen funktio?

Selkeä piirros tai vaikka edes joku Excelillä tehty lista helpottaa elämää kummasti. Olin tossa jokin aika sitten vieraassa studiossa äänittämässä ja pari ekaa tuntia meni siihen kun yritti selvittää miten linjat soittotilasta ja laulukopista on vedetty tarkkaamoon, miten outboard on patchatty ja miten kuuntelut olis tarkoitus tehdä.
Naq
14.01.2008 18:40:20

Jo sulla on Office-tuoteperheen ohelmia käytettävissä jossain, niin Visio olisi varmasti tuohon hommaan kuin tehty.
zepeteus
14.01.2008 21:51:08

Tässäpä erinomainen idea! Itse pidän myös nimenomaan fyysisestä paperinpyörittelystä ja piirtelystä tällaisissa, mutta on tullut käytettyä vain hyvin kanttixkantti symboleja ja kaikki innitoutit ovat olleet jo selvänä päässä.

Omissa värkkäilyissä digiformaattiin piirtely meni häslingiksi viimeistään siinä vaiheessa kun linjojen vetoja pitikin muuttaa (suunnitteluvaiheessa)...paperilla kynä/kumi toimi huomattavasti nopeammin ja joustavammin. Miksei joku juuri tällaiseen tehty softa voisikin toimia näppärästi, ei sen puoleen.
Kalmo
15.01.2008 14:54:34
Excelin avulla saisi "helposti" tosi selkeän kaavion. Mutta sekin sitten edellyttää niiden takapaneelien intensiivistä tuijottelua, että kaikki init ja outit tulevat mukaan.
Siihen on kuitenkin merkittävä (mielestäni) nekin kytkennät, joille ei sillä hetkellä ole käyttöä, jotta mahdollisten muutosten tekijä tulevaisuudessa voisi paperiin luottaa.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)