erkki1234 12.01.2008 01:47:21 | |
---|
Miten on, onko helpompaa soittaa vasureitten oikeakätisten kitaralla vai kannattaisiko hankkia vasenkätisten kitara? |
heville 12.01.2008 09:59:54 | |
---|
Miten on, onko helpompaa soittaa vasureitten oikeakätisten kitaralla vai kannattaisiko hankkia vasenkätisten kitara? Ei sitä kukaan voi puolestasi sanoa. Kyse on ihan siitä mikä sinusta tuntuu luontevimmalta. Voisin kuvitella että kaikkeen kyllä oppii. Aika moni vasuri soittaa oikeakätisesti, mutta ei se kaikille välttämättä sovi. Kaksoispiste iso dee. Äks dee. Kaksoispiste iso pee. |
discominister 12.01.2008 11:14:27 | |
---|
Itse luulin tarvitsevani vasemmanpuoleisen kitaran, kun kerta vasuri olen ja ilmakitara lähti luontevasti vasemmalta puolelta. Kitaran ensimmäistä kertaa käteen ottaessa selväksi kuitenkin tuli, että kyllä ihan normaali oikeanpuoleinen kitara on se mun juttu. Kannattaa ite testailla! |
nikander 12.01.2008 11:28:55 | |
---|
Hmmm, onko nyt kyse siitä kummin päin soitat (vasen tai oikea käsi kaulalla) vai siitä minkälaisella kitaralla soitat? Mielestäni kannattaa soittaa niin päin kuin luonnolliselta tuntuu ja valita soitin sitten sen mukaan, eikä seurata orjallisesti sitä omaa vasenkätisyyttään. Itse vasurina soitan ns. oikein päin. Jos sinusta tuntuu luonnollisemmalla soittaa oikea käsi kaulalla, niin paras vaihtoehto on varmaan hankkia ihan vartavasten "vasureille" tarkoitettu kitara. Tämä ei tietenkään ole välttämättömyys, vaan voit myös soittaa "normaalilla" kitaralla jos vain käännät kielet väärin päin niinkuin Jimi Hendrix teki aikoinaan. Tässä vaihtoehdossa on tietenkin sitten se, että usein kitaran potikat ja kampi ovat ns. väärällä puolella ja kaulan ylärekisterissä saattaa olla hankalampi soittaa. |
Sukkis 12.01.2008 18:17:57 | |
---|
Ite soitan vasurina, mutta kun alottelin soitin viikon "oikeekätistä" kitaraa ja ihan hyvin siihenki tottu. Kun kielet käännettii nii tuntu oudolta soittaa taas vasurina. Eli uskon, et molempii tottuu kun aikansa soittaa ja treenaa. Yks hyvä pointti on kyl et jos soitto oikeakätisellä kitaralla tuntuu ihan mukiin menevältä niin kitara tarjonta on oikeakätisille huomattavasti suurempi. Yleensä ku menee kitarakauppaa nii sieltä löytyy se yks vakio vasuri Pacifica ja muut joutuu tilaamaa. Valintojen maailmaa...onhan se toki viileempää soittaa eri päin kuin suurin osa soittajista. |
Henkka370 12.01.2008 21:01:43 | |
---|
Kokeile molempia, kumpi tuntuu luonnollisemmalta valitse se. UUh aah Känädä!!!1 |
ranttis 12.01.2008 21:08:32 | |
---|
mä oon vasenkätine, enkä oo koskaan ees koittanu vasurikitaraa. niinpä... |
peteihis 12.01.2008 22:12:57 | |
---|
Suurin osa ihmisitä varmaan oppisi soittamaan kumman kätistä kitaraa tahansa. Alussa varsinkin on usein kysymys lähinnä siitä kumminpäin kitara tuntuu luontevammalta. Toisille taas kätisyys (oikea tai vasen) on niin voimakas, että hommasta ei meinaa tulla mitään "väärinpäin". Annoin tässä jonkun aikaa sitten 5-vuotiaalle sukulaiselle kitaran syliin oikein päin ja hänpäs ottikin siitä otteen ikäänkuin kitara olisi tarkoitettu soitettavan takaperin. Kitaran kaula meni vasempaan kainaloon ja oikea käsi piteli kitaran perästä kiinni. Eikä toisinpäin ote onnistunut millään. Melko selvä tapaus :D |
Itse olen vasenkätinen, mutta soittelen oikeakätisesti. Ihan luontevalle tuo tuntui jo heti aloittaessa. Eipähän tarvitse pähkäillä tulevaisuuden kitarahankintojen kanssa, kun tiettyä mallia ei löydykään vasenkätisenä. |
MTM 14.01.2008 14:43:28 | |
---|
Olen vasuri ja soitan oikeakätisesti standardikitaralla, näin on tuntunut luontevammalta alusta asti. Etuna on se, että motorisesti parempi vasen käsi liikkuu otelaudalla aika liukkaasti ja otteet löytyvät mukavasti, toisaalta taas motorisesti heikompi oikea käsi ei pysty kovin monipuoliseen soittoon ja esim. näppäily on minulla aika kankeaa. |