Aihe: basso monitoreihin.
1 2 3
rintapek
11.01.2008 00:55:28

Dodii... tere taas. Että ei menisi sivuraidekeskusteluksi siitä, että mikä on paras, parempi tai parhain bassostyrkka, niin kopsataan nyt tämä alkuperäinen kymysys.

näinköhän on ihan susi idea hankkia vahvarin ja 4x10 sijaan sen verta isommat pa-kalustot et niistä voi laittaa basson ja vokaalit molemmat pihalle?
...niin meneekö soundi kovin kehnoks nähden vaik putkietuseen-trankkuvahvariin?

"Saundi" on kovasti henkilökohtainen asia. Sormunen tuolla jossain topikissa sanoi, että rokki on saundia. Pitää paikkansa, minun mielestäni.
Olen oman bändini mikserinruuvaaja (en miksaaja, koska taidot ei semmoiseen riitä). Kitara-, tai bassosaundeihin en puutu. Jos tuo lavamökä kasvaa poskettomaksi, niin jossain vaiheessa ammattilainenkin joutuu nostamaan kädet ylös. Meikäläisellä tuo kynnys tulee vastaan epäilemättä huomattavasti aikaisemmin. Jos kaikki muu lavalla on "monitorivolumella", ja basso on "saliäänivolumella", niin mikäs siinä, mutta mistään "lavabalanssista" ei sitten kannata puhua.
Jos laulumikit ovat muroilla jo bassovuodosta ja bassoa ei PA:han viedä, niin ei viedä. Mutta bassostyrkka sitten viedään mikkilinjan etupuolelle. Sitten kysytään, että millä se monitoroidaan?

kokemuksia?

No, eivät nämä ole kummoisia kokemuksia, mutta kokemuksia kumminkin. Ensisijainen valinta on ilmanmuuta se, että basistalla on kamat, joista pitää.
Jos ei muuta, niin lavamonitorina.

Kokemuksia tai kommentteja jos kaivataan, niin ne olisivat tervetulleita.
Sitä varten täällä keskustellaan, että jokaisen ei tarttis lyödä päätään metsän jokaiseen mäntyyn, vaan voisi vähän valikoida... ;-)

metallia pitäs höylätä ja bassonkin pitäis silti olla muutakin kuin se puuttuva alapää.
Olen ennakkoluuloinen kalkkis... ja aina kun mainitaan sana metalli, niin ennakkoluuloni on, että saundi on hyvä, kun lattia aaltoilee. Olen pahoillani.
Tuommoiseen vain vaaditaan niin wi**sti watteja ja paljon suppareita ja sitä PA:ta.
Millään lavakombolla ei onnistu.

Jos sallitaan, niin loppuun laitetaan erityiskiitos JK:lle. Minä, bändini ja basistimme kiittää. Kirjoituksesi, vinkkisi ja kommenttisi ovat olleet kullanarvoisia.
Kaljaa en tarjoile, mutta lounaan/päivällisen/illallisen tarjoan oitis, kun tavataan.
One kind of music only - the good kind
Sir Härö
11.01.2008 07:57:53 (muokattu 11.01.2008 08:33:05)
MOI
Hullua tuolla perusteella raahata mukana 4x 10" komoottia. Korvakuulokkeet (in ear monitors) riittäisivät minusta sinulle, ja painavat 20,98 g ja ööh..se on asettelusta kiinni.
Parempi pahvi kaiuttimissa kuin housuissa. ;) Wanha Wiitakon sanonta.

MOI
Nyt menee liian korkealentoiseksi sun jutut. Siis millä perusteella?
Sama se onko siellä nurkassa kilo paskaa ja karvalakki vai 53,2x10" uimahallin höyrysauna jos soitto luistaa ja kaikilla on kivaa.

edit.

Muutenkin tuntuu siltä että monella koko basismi hämärtyy niille rajoille että täytyy olla isot ja kalliit kamat. Se tärkein unohtuu ja homma menee välineurheiluksi.
Itselläni ei niinkään isot ja kalliit kamat ole ja tykkään ostaa ja myydä bassokamoja vaikka tulisin toimeen pienemmilläkin laitteilla.

Eilen esimerkiksi vedin 30-wattisella vanhalla hartken vahvistimella kun oltiin vähän settiä kertaamassa ja hienosti kuului basso. (ja kauniisti soi blues... heh)

Eikö olisi hienoa jos sen kuuluisan mojon voisi hakea omasta soitosta eikä pelkästään siitä että selän takana lepattaa 3k rantasauna juhannussalkoineen?
Tuohan se lisää semmosta fiilistä kun on "legendaariset" soittovermeet (pätee esim. vintage-presareihin), mutta voihan sen fiiliksen löytää esimerkiksi soittamalla hyvin ja tarjoamalla yleisölle kaikkensa.
Rokkipolsii
JK
11.01.2008 07:59:03
Jos sallitaan, niin loppuun laitetaan erityiskiitos JK:lle. Minä, bändini ja basistimme kiittää. Kirjoituksesi, vinkkisi ja kommenttisi ovat olleet kullanarvoisia.
Kaljaa en tarjoile, mutta lounaan/päivällisen/illallisen tarjoan oitis, kun tavataan.

Kiitokset!
Tämä lämmitti mukavasti, ihan jees jos olen voinut olla jollain lailla avuksi.

Kaljasta ei niinkään väliä, ei oikein uppoa muutenkaan. Menee tuo vapaa-aika noiden laitteiden kanssa "metskatessa" ja soitellessa. Vois sitä varmaan olla huonompiakin harrastuksia.
J.Hollström
11.01.2008 09:40:29
Muutenkin tuntuu siltä että monella koko basismi hämärtyy niille rajoille että täytyy olla isot ja kalliit kamat. Se tärkein unohtuu ja homma menee välineurheiluksi.

Jos on jo pidemmän matkan hiihtäjä, niin silloin on syntynyt jo joku mielikuva jostain ideaalijutusta, millä setillä esim. itse sitä toimintaa haluaa suorittaa. Siihen vaikuttaa moni seikka. Esim. läpikahlattu geariarsenaali.
Sir Härö
11.01.2008 10:26:36
Jos on jo pidemmän matkan hiihtäjä, niin silloin on syntynyt jo joku mielikuva jostain ideaalijutusta, millä setillä esim. itse sitä toimintaa haluaa suorittaa. Siihen vaikuttaa moni seikka. Esim. läpikahlattu geariarsenaali.

Totta kai. Ja jos on varaa niin miksi ei sitten toteuttaisi just niitä hankintoja joista haaveilee ja joista saa parhaat kiksit?

Itse elän kautta jossa instrumentti on tärkeämpi kuin vahvistin :)
Äänityksiin kuitenkin saan lainaan juuri sellaiset kamat kuin on tarvis ja keikoilla pärjää vähemmällä.
Rokkipolsii
Basismi
11.01.2008 12:31:02
Se on pakko tunnustaa, että svt-rantasauna on aika huokea paketti. Jääkaappi maksaa saman kuin hyvä 4x10" kaappi ja svt on samoissa hinnoissa muun merkkisten "vastaavien" nuppien kanssa. Olis tullut oikeastaan halvaksi ostaa heti alkuunsa tuommonen läjä. Jos vaan pystyy pysymään samoissa vekuissa iän kaiken.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
rintapek
12.01.2008 15:11:27 (muokattu 12.01.2008 15:15:28)

Laitetaan nyt vielä pari ajatusta tuosta basso styrkkarista vs PA:sta.
Jotain kirjoitin tuonne haitarihuoneeseenkin, mutta ehkäpä tämä loppujen lopuksi kuuluisi tuonne livetoimintaan...

Eli nyt, kun meikäläisenkin bändillä tässä jonkun aikaa on ollut pienehkö PA subbareineen käytössä, niin voi että miten esim. laulu, siis nyt testinä pelkkä laulu, kuulosti murealta... kuin myös skitta

Mutta sitten... yläkaappien vahvistimet kiinni ja kuunnellaan pelkkiä subeja laululla, kitaroilla ja vaikka tinapillillä...bändissä neljä jätkää ja mielipiteet olivat 1.kuraa 2. mutaa. 3.kuminaa 4. kauheeta komotusta.
Bändin treenikämppä on jokseenkin tarkalleen "betonikuutio", joten tuo vielä korostuu. Kun yläkaapit lyö takaisin päälle, niin kyllä tuo peittyy, mutta eihän se sieltä mihinkään katoa.
Sitten ei kun taas pelkkiä subeja kuuntelemaan ja mikserillä leikkaushommiin.
Tarpeeksi kun leikkaa ja kuuntelee sitten pelkkiä yläkaappeja, niin sitten alkaa yläkajarien saundi kärsiä tappiota. Sitten palautetaan leikattua jne... kunnes on lopputulema, missä "kauheeta komotusta" on leikattu mahdpaljon, ennenkuin yläkajarien saundi kärsii liikaa.

Lopputulemana meikäläinen on sitten säätänyt systeemin semmoiseksi, että bassarilla ja bassolla on "vapaa pääsy" sekä ala-, että yläkaappeihin. Alakaappeihin sitten muilla äänilähteillä on mahdollisimman vähän asiaa. Kuulostaa muuten nuo "PA- bassotkin" paremmilta.
Kitaroista uskaltaa leikata pois vaikka huru myckke, mutta laulun kanssa tuntuu olevan ihan kirurgin hommaa.
Niin, bändissä ei ole kiippareita. Kiipparistillahan on pääsy tuonne basson valtakuntaan, mutta minä en ole koskaan saanut toimimaan kahta bassoa päällekäin. En vain osaa, mutta ei minun kaikkea tarvitsekaan osata.

Tämä on tämmöinen harrastajapojun niksipirkkavinkki, joku äänimaailmaa paremmin tunteva voisi kommentoida. Mutta ihan näiden omien testieni perusteella olen toistaiseksi sitä mieltä, että jos subitehosta leijonanosa menee tuon "kauheen komotuksen" tuottamiseen, niin ei tartte ihmetellä, jos bassosaundit on kuraa. Ne kun saattavat olla sitä jo ennen, kuin sinne bassoa on kytketty.

Niin joo, nuo tekniset rajoitukset. Käytössä on tuommoiset näppärät pikkusubit, joiden manuaali sanoo, että taajuusvaste on 40-150 Hz. Niinpä bassarikanavassa, bassokanavassa, sekä masterissa on sitten loucutti jokseenkin tuolla alemmalla taajuudella. Turha rasittaa vehjettä semmoisella, mihin se ei ole tarkoitettu, mielestäni.
Niissä on myös kiinteä jakotaajuus 100Hz ja jotenkin toivoisi, että sen saisi kytkettyä alemmaksi. Kaappi on tehty hieman heppoisemmille yläkaapeille, kuin mitä meillä on käytössä.
pardy
12.01.2008 21:19:08

MOI
Nyt menee liian korkealentoiseksi sun jutut. Siis millä perusteella?
Sama se onko siellä nurkassa kilo paskaa ja karvalakki vai 53,2x10" uimahallin höyrysauna jos soitto luistaa ja kaikilla on kivaa.

No tämä. Itelläkin lojuu reeniksellä "aikuisten" bassokamat (tarkennukseksi: 120kg/1000w), mutta tasan yhden kerran ne on viime vuonnakin esimerkiksi keikalla ollut. Mulle on nimittäin aivan sama millä mööpeleillä/telkänpöntöllä lavalla vetää. Ittensä kuuleminen on aina mukava plussa mutta ei se mun keikkaa pilaa jos pitää mutu-tuntumalla vetää. Sitä varten reenataan että osaa vetää vaikkei olosuhteet oliskaan optimaaliset. Mulla soundi lähtee kuitenki ennen kaikkea sormista ja bassosta, ja jos tietää että keikkapaikassa on kunnon PA niin voi laskea sen varaan ettei sieltä lavalta tarvi sitä muhjua tuutata. Tietysti pienissä mestoissa joissa PA on enemmän laulukamat-osastoa tai joihin pitää viedä omat laulukamat, täytyy sillä backlinella olla kokoakin vähän enemmän. Viime lauantaina oltiin veivaamassa metallia Turun Rokkibaarissa, jossa oli dB-raja muistaakseni ~85, ja mesta oli muutenkin meikäläisen olohuoneen kokoinen, eikä mitään ongelmia ollut ja kaikki kehui bändin soundia. Mulla oli takana pöhisemässä 2x10" kaappi vyötärön korkeudella. Laulukamat oli pienet aktiivikomottimet.

Näin niinkuin perspektiiviksi ajattelin omat kokemukseni kertoa, vaikken itsekään enää tiedä liittyykö tää mihinkään.
JK
12.01.2008 21:37:28
Hiukan on kommentoitava, kun ihan samojen asioiden kanssa on tullut painiskeltua.
Ja jopa ihan samalla kattauksella kuin Rintapek.

Eli mulla oli tuollainen samanlainen kattaus: 2 x RCF ART310A + 2 x db SUB 12.

Erittäin toimiva setti jolla pärjää melko pitkälle.

Jossain vaiheessa vaihdoin koko setin passiivikalustoksi jota ajetaan mikserivahvistimella (Dynacord Powermate) mutta nytten on taas aktiivisetti.

Mutta sitten... yläkaappien vahvistimet kiinni ja kuunnellaan pelkkiä subeja laululla, kitaroilla ja vaikka tinapillillä...bändissä neljä jätkää ja mielipiteet olivat 1.kuraa 2. mutaa. 3.kuminaa 4. kauheeta komotusta.
Bändin treenikämppä on jokseenkin tarkalleen "betonikuutio", joten tuo vielä korostuu. Kun yläkaapit lyö takaisin päälle, niin kyllä tuo peittyy, mutta eihän se sieltä mihinkään katoa.

Tuo "mumina" tai kura on kyllä rasittava tekijä. Ja riippuu kyllä paljolti subbasesta joka on käytössä. Olen omistanut montaa eri merkkiä ja mallia Aktiivisubeja ja eniten niistä tuota "mutaa" tuli yllättäen Mackien SWA 1501- mallista. Hyvänä kakkosena oli Samsonin EMX 500, Yorkvillen 700 ES oli kohtuullisen hyvä ja nämä db:n pikkusubit (SUB 12) suunnilleen samalla tasolla.

Viimeksimainituista ei paljon enää tullut sitä "muminaa" läpi, mutta jotain kuitenkin.

Lainasin noita pikkusubeja yhteen tapahtumaan ja kaverit ajoivat musan niiden (ja subien jakarien) läpi yläpäihin. Yläpäinä olivat RCF:n 12" aktiivit. Laulusoundi oli yllättävän kova ja ohut. Jälkeenpäin juttelin laitteiden lainaajan kanssa ja tulimme siihen tulokseen että olisi varmaan kannattanut ajaa subien rinnakaislähdöistä niitä yläpäitä, ohittaen Subin jakarin.

Noihin ensimmäisen kappaleen testeihin liittyen.
sattumalta juurikin tänään puuhastelin tuolla tallissa/treeniksellä ja kytkin eri tavoilla tuota nykyistä settiä.

Settinä on (tällä hetkellä) 2 x db Technologiesin Opera 415 ja 2 x Mackien SRM 450 yläpäinä. Subina RCFn 705AS.

Seuraavia huomioita:
Kun ajaa pöydästä subille ja sieltä yläpäihin jakarin kautta niin yläpäät kuullostavat joissain kohdissa aika kolkoilta. Subissa voi säätää jakotaajuuden 80/100/120. Etenkin tuolla 120 jakotaajuudella soundi on melko kova.

Yllättäen sitten kun lisäsin pöydästä alataajuuksia niin yläpäät menivät hiukan puuroisiksi..

"Mutaa" tai "kuraa" eli laulua ei Subista tule. Ja tässä välissä muutenkin kehut tuolle subille. Erittäin laadukas "eleetön" peli. Kokeilin myös basarin mikitystä ja ei tule kuminaa, kunnon napakka tömähdys löytyy.

Seuraavaksi ajoin yläpäitä Subin rinnakaislähdöistä. Näin yläpäät ottivat enemmän alataajuuksia hoitoonsa ja selkeästi nuo 12/15" kaapit toimivat paremmin tällä kytkennällä. Jonkin verran vei aikaa Subin ja yläpäiden säätely sopivaan balanssiin, mutta alkoi kuullostaa hyvältä. (Välillä kävin lepuuttamassa korvia)

Alataajuuksien lisääminen ei puurouttanut läheskään niin paljon kuin edellinen kytkentä.

Kokeilut tein ihan levysoitolla, jonka vuoksi kolmas kytkentä eli basari ja basso AUXin kautta Subiin jäi testaamatta.

Niin joo, nuo tekniset rajoitukset. Käytössä on tuommoiset näppärät pikkusubit, joiden manuaali sanoo, että taajuusvaste on 40-150 Hz. Niinpä bassarikanavassa, bassokanavassa, sekä masterissa on sitten loucutti jokseenkin tuolla alemmalla taajuudella. Turha rasittaa vehjettä semmoisella, mihin se ei ole tarkoitettu, mielestäni.
Niissä on myös kiinteä jakotaajuus 100Hz ja jotenkin toivoisi, että sen saisi kytkettyä alemmaksi. Kaappi on tehty hieman heppoisemmille yläkaapeille, kuin mitä meillä on käytössä.

Summa Summarum. Melkoista säätöä tuo on, mutta iha mukavaa kuitenkin. Jotain aina oppii, mutta livetilanne on aina sitten kuitenkin eri juttu paikan akustiikan tullessa mukaan sotkemaan.

Jotain suuntaa nuo testailut kuitenkin antavat oman laitteiston suhteen. Tietää sitten ainakin suunnilleen livetilanteessa mitä nappulaa pitää mihinkin päin säätää.

Omalla kohdalla tämä tuntuu olevan loputon kokeilujen ja laitemuutosten tie, saattaa olla että ennen kesää on jo taas passiivisetti kehissä.

Onneksi tuon "pääbändin" solisti hankki kunnollisen setin jolla pärjätään keikoilla, voipi sitten sivuprojektien kanssa säädellä noita omia laitteitaan.

Että silleen....
rintapek
13.01.2008 02:27:01 (muokattu 13.01.2008 02:28:39)

Hiukan on kommentoitava, kun ihan samojen asioiden kanssa on tullut painiskeltua.
Ja jopa ihan samalla kattauksella kuin Rintapek.

Bändini ei noita "leluja" olisi suostunut lähtemään edes kuuntelemaan... "tiedätsä muka ketään, joka tommoisilla vetää...?

Kokeilut tein ihan levysoitolla, jonka vuoksi kolmas kytkentä eli basari ja basso AUXin kautta Subiin jäi testaamatta.

Levysoitolla testatessa vaan täytyy pitää mielessä, että levyn miksaajasetä on jo pitänyt huolta siitä, että levy kuulostaa hyvältä. Levyjä kuunnellessa subbareista ei mitään mutaa pitäisi kuuluakaan.

Edit: niin joo, JKlle ja pardylle lähti plussat
JK
14.01.2008 12:38:26
Levysoitolla testatessa vaan täytyy pitää mielessä, että levyn miksaajasetä on jo pitänyt huolta siitä, että levy kuulostaa hyvältä. Levyjä kuunnellessa subbareista ei mitään mutaa pitäisi kuuluakaan.

Tästä hiukan eri mieltä.

Vaikka se levy olis kuinka hyvin miksattu, niin ei se laulun taajuutta muuta. Kyllä jos sitä laulua "mutana" on tullakseen sieltä subbasesta niin lähinnä se on silloin kiinni sen subbasen laadusta/jakotaajuudesta. Ja niissä on huomattavia eroja.

Itse kun testailen uusia laitteistoja (ja joskus huvikseni muidenkin settejä) niin mulla on tietyt "referenssilevyt" joita käytän.

Hyvin erityylistä musaa, joissain torvet, joissain piano, joissain ihan akustisia soittimia.
Einherjar
14.01.2008 13:27:25 (muokattu 14.01.2008 13:34:29)
Levyjä kuunnellessa subbareista ei mitään mutaa pitäisi kuuluakaan.

Ei ne miksaajasetien levymiksaukset mitään absoluuttisen "muta-free"-tavaraa ole. On sielläkin niitä taajuuksia olemassa.

Eq:lla voi poistaa alakerran mutaa. Se majailee yleensä 100-300Hz välillä.
Pitää vain olla sopiva 31-al. tai parametrinen eq niin sieltä alhaalta pystyy leikkaamaan mutaa pois..
Tietenkin jos on löysä suppanen, niin joutuu lekkelemään rajummin ja siltikään suppasen "ominaissoundista" ei pääse eroon.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)