Antti1 12.01.2008 13:14:02 (muokattu 12.01.2008 13:15:27) | |
---|
Vaivaan teitä näillä iänikuisilla kysymyksillä: millainen tietokone mun tulisi hankkia? Mikä on nyt in ja hyvää? Mitä pienellä budjetilla puolestaan saa? Onko siinä puolivälissä kultaista keskitietä? Tilanne on se, että mä kaipaan konetta miksaamiseen (äänittelyt menee toisella koneella), mutta sen lisäksi myös jokapäiväiseen häröilyyn (lähinnä täällä roikkumiseen) ja pelaamiseen. Uusienkin pelien tulisi pyöriä moitteetta, mutta ihan jokaista graafista nypytystä ei tarvitse välttämättä pyörittää hinnan minimoimiseksi. Ajatuksena on ollut ostaa PS3, mutta ehkä säästän ne rahat konepakettiin, joka pyörittää myös niitä pelejä? Käyttiksenä tulee olemaan Windows XP ja Mac ei ole vaihtoehto. En halua konetta joka on jo valmiiksi kovin vanhentunut, mutta edullinen pitäisi olla. Tarkkaa budjettia ei ole erinäisistä syistä. Alustava budjetti on kuitenkin 500-600€, joka voinee venyä parilla sadalla pakon edessä. Siihen tulisi sisältyä kotelo, virtalähde, emo, prossu, muistit, näyttis, jäähdytys ja yksi kovalevy. Ei tarvitse olla mikään superhiljainen kotelo, mutta mitä vähempi meteliä päästää läpi sen parempi. Joku Nexus Breezen tasolla pyörivä riittää jo mulle, joskaan sellaista koteloa en ehdottomasti halua. Saisi olla pienempi ja paremman näkönen. Mitä mun kannattaisi lähteä metsästämään ja mistä niitä teidän ehdotuksia saa tätänykyä mahdollisimman huokeaan hintaan? Kiitän jo etukäteen avunannosta, tiedän näiden jatkuvien vollotuksien olevan todella rasittavia teidän vastailijoiden kannalta. EDIT: Niin ja sen verran vielä, että koneen kasaus kyllä onnistuu itseltäni ihan ongelmitta. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Wk 12.01.2008 15:34:54 (muokattu 12.01.2008 15:36:49) | |
---|
Core 2 Duo E6550 tai E6750 laittasin ite prossessoriksi: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/64188 Näytönohjaimissa GeForce 8800 GT on hyvä ratkaisu hinta/laatu -suhteeltaan: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/75671 Muisteiksi en ainakaan ite ottaisi (enkä ottanutkaan) mitään kalliita erikoismuisteja vaan perus PQI-palikat. Pistä nyt ainakin se 2 gigatavua ja DDR800, näyttää kyllä olevan aika halpaa että miksei lisääkin voi laittaa: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/34019 Tuossa nuo mitä nyt äkkiseltään tuli mieleen, jotkut meinaavat että neliytiminen Q6600:kin olisi pätevä ratkaisu, tosin suurin osa softista ja peleistä eivät tue kunnolla edes kahta ydintä. Emolevyksi käy sitten melkeinpä mikä vaan joka noita osia tukee (noissa ehdottamissani prosessorissa 1333mhz FSB) ellet halua kellottaa, tietysti sitten jos tarvitset Firewireä tai muuta niin kattele sen mukaan. |
Volante 12.01.2008 15:46:12 (muokattu 12.01.2008 15:49:47) | |
---|
Tuossa nuo mitä nyt äkkiseltään tuli mieleen, jotkut meinaavat että neliytiminen Q6600:kin olisi pätevä ratkaisu, tosin suurin osa softista ja peleistä eivät tue kunnolla edes kahta ydintä. Emolevyksi käy sitten melkeinpä mikä vaan joka noita osia tukee (noissa ehdottamissani prosessorissa 1333mhz FSB) ellet halua kellottaa, tietysti sitten jos tarvitset Firewireä tai muuta niin kattele sen mukaan. Kannattaa huomioida budjetti, koko 500-600 euroa menisi jo pelkästään noihin sun ehdottamiin osiin, sitten jos on vielä äänikorttia, koteloa, virtalähdettä, tuuletusta... Intelin Core kakkoset on tietääkseni parhaita prossuja tällä hetkellä, niitä voin suositella, mutta tuolla rahalla ei irtoa mitään hifimallia. Perusemot on yleensä ihan hyviä, vähän tosin kannattaa katsoa mitä ostaa ettei käy niin että emosta muodostuu koko koneen suorituskykyä haittaava pullonkaula. Tuo näytönohjainkin on vähän sellainen juttu, että tuolla budjetilla ei hirveitä ostella. On ihan turhaa ostaa jotain 400 euron Hifi-Ultra-Gigamega-GeForceja, jos muun laitteiston budjetiksi jää se satanen tai pari ;) Edit. Niin ja nuo Nexus Breeze -tyyppiset ratkaisutkin on aika kalliita. Kyllä sen budjetin melkein pitäisi parilla sadalla venyä, ellei ole valmis jostain tinkimään. |
Wk 12.01.2008 15:54:40 (muokattu 12.01.2008 15:58:08) | |
---|
Joo, budjetti oli tosiaan tuo... ei taida tosiaan paljoa jäädä muuhun jos nuo osat valitsee, paras hinta / laatu -suhde kuitenkin jos ei muuta :) Intel on tosiaan tällä hetkellä ykkönen Core 2 Duollaan. Radeon HD 3850 taitaa sitten olla halvin näytönohjain jolla esim. Crysistä voisi kuvitella pelailevansa hyvillä asetuksilla, sekin ~150 euroa :/ |
-septimisti- 12.01.2008 18:22:55 | |
---|
Mitä mun kannattaisi lähteä metsästämään ja mistä niitä teidän ehdotuksia saa tätänykyä mahdollisimman huokeaan hintaan? Jos budjetti on ylipäätään rajoitettu, niin kyllä mä itse lähtisin hakemaan käytettynä joko osina tai kerralla kokonaisena pakettina tuota konetta. Huuto.net on ihan hyvä paikka aloittaa noiden katselu ja ylipäätään katsoa millaisissa hinnoissa nuo käytetyt nykyään vaihtavat omistajaa. Huuto.netissä iso osa kamasta on vähän ylihintaista, mutta sieltä löytyy kyllä tavaraa hyvin hinnoin, jos vain jaksaa kärsivällisesti kytätä. Ymmärrän kyllä senkin, että kaikille ei käytetyn tavaran hommaaminen maistu. Vähän hassua, sillä se ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen riskialtista touhua. Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki. |
Torniojaws 12.01.2008 18:24:05 | |
---|
Tuossa nuo mitä nyt äkkiseltään tuli mieleen, jotkut meinaavat että neliytiminen Q6600:kin olisi pätevä ratkaisu, tosin suurin osa softista ja peleistä eivät tue kunnolla edes kahta ydintä. Mutta juoni on nimenomaan siinä, että *audiokäyttö* on yksi niistä jotka todella hyötyvät useista ytimistä ;) Videokäyttö hyötyy vieläkin enemmän, tosin siihen nyt muutenkin tarvii aivan kaiken tehon mitä ikinä saa irti ja silti menee aikaa. |
JPQ 12.01.2008 22:17:08 | |
---|
PQI muistit ei toimi kaikissa emoissa ja itsellä on intel p35 piirisarja pohjaa siihen että eräät musa käyttöön myydyt koneet käyttää sitä ja yhtä toista ja kannettavat kolmatta. Kuultu valmistajalta. Ja ei ole ollut valittamista. Offtopic pakko laittaa: Mä tekisinkin videohommat itse mieluiten vaikkapa newtekin videotoasterilla. ja vanhalla versiolla kaikkein mieluiten tosin se tukee vain NTSCeetä. Siihen aikaan ei ollut PAL alueella tarpeeksi suuria markkinoita ja rautakin löytyis melkein multa siihen muttei ihan... |
Core 2 Duo E6550 tai E6750 laittasin ite prossessoriksi: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/64188 Näytönohjaimissa GeForce 8800 GT on hyvä ratkaisu hinta/laatu -suhteeltaan: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/75671 Muisteiksi en ainakaan ite ottaisi (enkä ottanutkaan) mitään kalliita erikoismuisteja vaan perus PQI-palikat. Pistä nyt ainakin se 2 gigatavua ja DDR800, näyttää kyllä olevan aika halpaa että miksei lisääkin voi laittaa: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/34019 Tuossa nuo mitä nyt äkkiseltään tuli mieleen, jotkut meinaavat että neliytiminen Q6600:kin olisi pätevä ratkaisu, tosin suurin osa softista ja peleistä eivät tue kunnolla edes kahta ydintä. Emolevyksi käy sitten melkeinpä mikä vaan joka noita osia tukee (noissa ehdottamissani prosessorissa 1333mhz FSB) ellet halua kellottaa, tietysti sitten jos tarvitset Firewireä tai muuta niin kattele sen mukaan. Tää oli täyttä asiaa. Q6600 on kyllä vähän kallis vielä. Emolevyn suhteen kannattaa asia varmistella jostakin foorumeilta, että on audiokäyttössä toimiva, tämä etenkin jos äänittelee midiä (emolevy - äänityssofta kombinaatio on tässä tärkee). |
Torniojaws 13.01.2008 01:30:10 (muokattu 13.01.2008 01:30:47) | |
---|
Sen verran voisi vielä tuosta 8800 GT mainita, että sen vakiojäähy on äärimmäisen äänekäs. Häiritsevän paljon äänityskäyttöön. Siihen kun vaihtaa jäähyksi tilalle esim. Zalman VF-1000 ( http://only4pro.com/index.php?id=showitem&index=1763), niin pysyy melu kontrollissa. |
Brucepekka 13.01.2008 12:35:05 | |
---|
|
koponen 13.01.2008 14:04:28 (muokattu 13.01.2008 14:06:47) | |
---|
500€:lla saa sesim Acerilta hyvillä liitännöillä ja softapaketilla varustetun Athlon 64 X2 5000+ / 2GB / 320GB / Vista / 2600PRO -paketin jolla jo kotona miksuttelee ja pelaileekin suunnilleen kaikkea paitsi cyristä. Päälle joku satasen äänikortti vaikka M-Audiolta niin sanoisin että on rahat käytetty aika hyvällä hyötysuhteella. Mielestäni ihan turha keskustella mistään 200€ näytönohjaimista, kun ne ei kuietnkaan mahdu budjettiin. Punk rock is as american as apple pie, baseball and fake wars. -Henry Rollins- |
slowdive 13.01.2008 14:20:58 | |
---|
500€:lla saa sesim Acerilta hyvillä liitännöillä ja softapaketilla varustetun Athlon 64 X2 5000+ / 2GB / 320GB / Vista / 2600PRO -paketin Mistä? Kuuteensataan näkee jo läppäreitä noilla spekseillä, ja onkin hankinnsassa, mutta toki satasen säästö kiinnostaisi... "One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (Bob Marley) |
Antti1 13.01.2008 15:23:32 (muokattu 13.01.2008 15:25:32) | |
---|
500€:lla saa sesim Acerilta hyvillä liitännöillä ja softapaketilla varustetun Athlon 64 X2 5000+ / 2GB / 320GB / Vista / 2600PRO -paketin jolla jo kotona miksuttelee... Mitenköhän mahtaa vertautua Intel E6300 prossuun tehoiltaan? Jos on enempi potkua, niin kelpaa, muuten nounou. On pajalla tuollaisella prossulla oleva kone ja siinä riittää tehot juuri ja juuri, joten vähän enempi pitäisi olla. Sieltä olisi siis tarkoitus tuoda projekteja kotiin miksattavaksi, joten ei ihan pelkkä himademoilu riitä, budjetista huolimatta. Epäilen kuitenkin tätänykyä irtoavan tehokkaampaa konetta tuohon 500€ pintaan, koska toikin kone oli kokonaisuudessaan jotain 550€ yli vuosi sitten? Ihan mielenkiintoisia ehdotuksia siellä aiemminkin tuli, mutta mä luulen, ettei ainakaan uutena mahdu millään budjettiin. Pitäisi varmaan tsekkailla vähän käytettyjen markkinoita ja koittaa pikkuhiljaa haalia kaikkea tarpeellista kasaan. Taidanpa aloittaa samantien etsimään. EDIT: Saako jostain muuten noita pakettikoneita ilman käyttistä? Ei olisi turhaan nostamassa hintaa, kun löytyy levyt jo ennestään. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Hestroyer 13.01.2008 15:26:13 (muokattu 13.01.2008 20:09:04) | |
---|
itellä kans suunnitelmissa koneen päivittely. tuolle E6750:lle emoksi ajattelin tälläistä kuin ABIT IP35. muisteiksi varmaankin a-data 2 x 1Gb ddr2 800MHz onko kellään tietoa meneekö tämä jäähy vanhasta koneesta tuohon emoon : http://www.jimmspc-store.fi/index.p … 1100P&groupid=111&subgroup= vieläkö vanha "fortron silent fsp350-60thn-p" virtalähde riittäisi tähän koneeseen? |
koponen 13.01.2008 21:00:21 (muokattu 13.01.2008 21:04:45) | |
---|
Epäilen kuitenkin tätänykyä irtoavan tehokkaampaa konetta tuohon 500€ pintaan, koska toikin kone oli kokonaisuudessaan jotain 550€ yli vuosi sitten? No ei tainnut olla :) 64X2 5000+ on suorituskyvyssä kokolailla samoissa kuin E6400, eli aika mopo, mutta mtiäpä muuta tuohon hintaan sopii odottaa. Punk rock is as american as apple pie, baseball and fake wars. -Henry Rollins- |
Antti1 13.01.2008 22:47:53 (muokattu 13.01.2008 23:34:31) | |
---|
No ei tainnut olla :) Kyllä vaan oli, 536€ tarkalleenottaen vuosi sitten loka-marraskuun vaihteessa. Kaikki keskusyksikön osat koteloineen päivineen, äänikorttia lukuunottamatta. Tosin vähän tutun kautta sai tuosta alennusta, että sikäli... Mutta niin, miksei saisi myös tällä kerralla. ;) 64X2 5000+ on suorituskyvyssä kokolailla samoissa kuin E6400, eli aika mopo, mutta mtiäpä muuta tuohon hintaan sopii odottaa. Mjoo, ehkä täytyy ruveta vaan säästämään ja lykkiä tällä 2000+:lla toistaiseksi... Onko mitään hajua, että rupeaako vaikka noissa Intelin prossuissa (6750, 6850 lähinnä) tässä muutaman kuukauden sisällä hinnat tippumaan? Jos ostaisi pikkuhiljaa noita osia aina budjetin salliessa ja kärkkyisi käytettyjen markkinoita. EHKÄ saattaisi olla toivoa järkevästä koneesta. EDIT: Oli miten oli, niin ostin jo E6750 prossun ja 2 gigaa G.Skillin keskusmuistia. Kestää kuukauden verran kauemmin hankinta, kun täytyy säästellä, mutta minkäs teet. Ei viitsi hankkia kuitenkaan mitään puoliksi haudassa jo olevaa koneenreppanaa. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
koponen 14.01.2008 01:17:49 (muokattu 14.01.2008 01:20:31) | |
---|
Kyllä vaan oli, 536€ tarkalleenottaen vuosi sitten loka-marraskuun vaihteessa. Kaikki keskusyksikön osat koteloineen päivineen, äänikorttia lukuunottamatta. Tosin vähän tutun kautta sai tuosta alennusta, että sikäli... Mutta niin, miksei saisi myös tällä kerralla. ;) Ei mitenkään pöllömmin, varsinkin kun otetaan huomioon se fakta, että ensimmäinen HD2000-sarjan Radeon julkaistiin toukokuussa 07 ja tuo kyseisessä konepaketissa oleva HD2600 vieläkin myöhemmin. Mutta eikait siinä, hyviä tuttuja sulla :) Punk rock is as american as apple pie, baseball and fake wars. -Henry Rollins- |
Antti1 14.01.2008 18:30:44 (muokattu 14.01.2008 18:32:14) | |
---|
Ei mitenkään pöllömmin, varsinkin kun otetaan huomioon se fakta, että ensimmäinen HD2000-sarjan Radeon julkaistiin toukokuussa 07 ja tuo kyseisessä konepaketissa oleva HD2600 vieläkin myöhemmin. Mutta eikait siinä, hyviä tuttuja sulla :) Hetkonen, nyt on mennyt jotain ohi ja pahasti... :D Siis mä tarkoitin, että mulla on pajalla tuollainen E6300:lla varustettu kone a 536€. En mä tosta näyttiksestä taas tiedä yhtään mitään. ;) EDIT: Jaa nyt tajusin missä kusee. Mä tarkoitin, että se mun ostama kone maksoi sen vajaa 550€ silloin reilu vuosi sitten, ei tuo sun mainostama konepaketti suinkaan. Hehe, näin se vaan menee. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Antti1 15.01.2008 20:09:03 | |
---|
Löytyykö vastaväitteitä, jos mä ostan tuohon koneeseen Abit IP35 Pro:n emolevyksi? Ei ole ihan parasta mitä markkinoilta löytyy, mutta hinta-/laatusuhde lienee aika mainio. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Torniojaws 15.01.2008 20:58:33 (muokattu 15.01.2008 20:58:49) | |
---|
Löytyykö vastaväitteitä, jos mä ostan tuohon koneeseen Abit IP35 Pro:n emolevyksi? Siitä pitäisi irrota oikein mukavat väylät ylikellottaessa, joten vikaan et mene. |