![]() 07.01.2008 11:56:59 | |
---|---|
Pahoitteluni, mutta eihän sillä ole yhtään mitään merkitystä sillä kuinka päin se on se kela?? Itsehän oot sitä tähdentänyt.. 8) Sillä kelan käämimissuunnalla ei ole väliä, siis esim. ei ole väliä kumpaan suuntaan pyörittelee sillä koneella jota täällä on muutamaan kertaan mainostettu. Ainoastaan magneettien napaisuudella on väliä, ja sitten sillä miten ne kelat lopulta kytketään. Ja hei, noissa normihumppareissa on, montako magneettia? (Voin itse vastata, että yks sieltä löytyy) Ja sepäs on siellä kelarunkojen alla lepäämässä...muodoltaankin sellanen, ettei sitä saa "pystyyn" Mistä johtuen tavallisen humbukkerin muuttaminen sisäisesti vastavaiheesa olevaksi humbukkeriksi vaatii mikrofonin rakenteen muuttamista. Kelayhdistelmä on häiriöitä poistava jos käämit on kytketty sopivasti, ja signaali on myötävaiheessa jos magneettien (magneettikenttien) napaisuudet ovat eripäin, vastavaiheessa jos napaisuudet ovat samat. Omia systeemejäni en ajatellu muuttaa mutta ehkä vois noille mikinvalmistajille vihjaista, että turhaa työtä tekevät niitten "reverse wound"-mikkien kanssa. Tätä samaa oli siellä Stewmacin sivuilla mikinkäämijöille vihjaistu, joten oletettavasti maailmassa on, ja tulee olemaan, vaikka kuinka paljon mikinvalmistajia jotka eivät tee tätä turhaa työtä. | |
![]() 07.01.2008 12:43:10 (muokattu 07.01.2008 12:45:46) | |
Näihin puoliseesteisiin tunnelmiin voidaan varmaan tällä kertaa lopetella? Sitten kun aihe seuraavan kerran tulee käsittelyyn, voitaneen asiaa tutkia Mike M. Hiirenloukun ehdottamin empiirisen havainnoinnin keinoin. Minulla on idea tähän vuosia velloneeseen kiistaan "toisinpäin" käämitystä kelasta: Otetaan mnetin kovin käämijä ja laitetaan se käämimään 4 kelaa, joista 3 on identtisiä ja yksi muuten samanlainen, mutta nk. RW. Tehdään niistä 2 humpparia ja tarkastellaan eri kytkentävaihtoehdojen saundeja. Kirjataan tulokset. Ja loppuun vielä ettei aivan mene plörinäks, niin puolittainen :) | |
![]() 12.01.2008 18:59:44 (muokattu 12.01.2008 19:09:13) | |
Vaikka amatööri tässä olen, musta tuntuu että mulla on ratkaisu teiän ongelmaan. Eli kelojen käämintäsuunnalla on väliä jo pelkästään rakenteellisista syistä. Jos on kelat joista vasemmanpuolimmainen on käämitty myötäpäivään ja oikeanpuolimmainen vastapäivään, saadaan aikaan klassinen humbucker-tyylinen rakenne, kun yhdistetään vasemman kelan loppu oikean alkuun ja vedetään vasemman alusta ja oikean lopusta kuuma ja maa. Näin mä sen olen käsittänyt toimivan kun olen noita kääminyt ja tehdasmikkejä purkanut. Useampaan otteeseen olen tehnyt kahdesta yksikelasesta ylikoon humbuckerin ja toisaalta sitten mulla on yhdessä kitarassa humbuckerista otettu kela kaulassa yksikelasena. Ja kaikki on aina toiminut kun yllälistattujen (kenties kyseenalaisten?) faktojen mukaan olen mikit juottanut. Toki jommankumman käämeistä voisi kääntää ylösalaisin, jolloin kumpanenkin olisi käämitty samaan suuntaa, mutta kun nämä käämien muoviosat ovat kovin erilaiset altapäin, varsinkin kun kyseessä on säädettävillä naparuuveilla oleva kela, ei niin voi tehdä. Eli esim. stratojen keskimikki käämitään mun käsittääkseni ns. väärään suuntaan siksi, että sitä käytettäessä yhdessä joko talla- tai kaulamikin kanssa, saataisiin aikaan huminan kumoava vaikutus. E: Meinaako sähkönen vastavaiheisuus muuten samaa kuin Peter Green -modinakin tunnettu "vastavaihesaundi"? Siinähän käännetään vaan humpparin magneetti toisinpäin. Jotenkin sekavasti mielestäni tämä Les Paul -fanaatikkojen laajalti toimivaksi tunnistama modaus sotii noita teirrään asiantuntijoiden kirjottamia juttuja vastaan, hassua vaan, etten tiedä miksi. Tää oli mun kymmenen penniä taijotain hienoa sinne päin. Peeäs. onpahan ollut mielenkiintonen väittely teillä :D http://www.lost.eu/6f703 | |
![]() 12.01.2008 19:41:24 | |
Vaikka amatööri tässä olen, musta tuntuu että mulla on ratkaisu teiän ongelmaan. Eli kelojen käämintäsuunnalla on väliä jo pelkästään rakenteellisista syistä. Sillä on väliä, ja sillä ei ole väliä, ja mahdollisesti eri syistä kuin mitä ajattelet. Jos on kelat joista vasemmanpuolimmainen on käämitty myötäpäivään ja oikeanpuolimmainen vastapäivään, saadaan aikaan klassinen humbucker-tyylinen rakenne, kun yhdistetään vasemman kelan loppu oikean alkuun ja vedetään vasemman alusta ja oikean lopusta kuuma ja maa. Ja jos on kelat joista molemmat on käämitty myötäpäivään, saadaan aikaan humbucker kun kytketään vasemman kelan loppu oikean kelan loppuun ja ylijäävistä tehdään kuuma ja maa. Voidaan myös kytkeä molempien kelojen alut yhteen, ja molemmat kelat voivat olla myös vastapäivään käämittyjä. Yritän vielä selittää. Kelan käämintasuunnalla on väliä, jo rakenteellisista syistä, sillä kelan käämintasuunta vaikuttaa siihen mihin suuntaan magneettikentän indusoima virta kelassa kulkee. Jos siis meillä on normaali humbukkeri jonka toinen kela käämitään uudelleen eri suuntaan, niin häiriöiden vaihe kääntyy tässä toisessa kelassa, sillä häiriö on magneettikentän indusoima virta. Nyt meillä on humbukkeri jonka soundi on suunnilleen entisensä, mutta se ei enää kumoa häiriöitä sillä häiriöiden vaihe toisessa kelassa kääntyi, eikö niin? No ei ihan. Häiriöiden kumoutuminen kyllä katosi, mutta myös kieliltä tuleva signaali on magneettikentän indusoima virta, ja kun kelan käämimissuunta vaihdettiin, kääntyi myös signaalin vaihe. Nyt meillä on siis humbukkeri joka ei kumoa häiriöitä, ja jonka soundi on erittäin ohut ja olematon, sillä signaalit ovat vastavaiheessa, eikö niin? No kyllä, tällainen humbukkeri meillä nyt on, kun käämimme toisen kelan eri suuntaan. Mutta mitä tekee ammattitaitoinen kitarateknikko kun hän huomaa että humbukkeri ei enää kumoa häiriöitä, ja sen soundi on kovin ohut? No hän tietysti hoksaa "Ahaa! Tämä humbukkeri on vahingossa kytketty sisäisesti vastavaiheeseen, kaikki oireet täsmäävät. Korjaan sen vaihtamalla toisen kelan johtimet toisinpäin", ja tämän vaihto-operaation jälkeen meillä on taas normaali humbukkeri, eli palasimme alkutilanteeseen. Kelan käämintasuunnan vaihtamisen lopputulos on siis kitaramikrofonin tapauksessa plus miinus nolla; samaan tilanteeseen päästään kun vain vaihdetaan kelan johtimet keskenään. | |
![]() 25.01.2008 18:43:07 | |
Huoh. Luulin joskus tietäväni kuinka mikki toimii ja miten humppari toimii. Enää en ole varma edes omasta nimestäni :o Luulisin että kun kolvaa ja kuuntelee, ehkä nauhoittaa varmuudenvuoksi pätkän. kolvaa uudelleen jälleen nauhoittaa, ehkä hiukan kääntelee mikkiä ja kolvaa. Välillä kolvauksen jälkeen voi tulla savua ehkä pörinää ja taas kolvaa. Kyllä se jossain vaiheessa alkaa kuulostamaan juuri haetulta. Ehkä paremmalta kaikkine pörinöineen. Itse en keloista ja magneeteista tiedä juuri mitään, mutta pidän kaikkien nykyäjan lyhteiden lisäksi hierveästi OVYTOS (on vain yksi tapa ottaa selvää) lyhenteestä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)