Aihe: Miksei miksata porukalla?
1 2 3 4 5
Mohla
09.01.2008 23:22:02 (muokattu 09.01.2008 23:22:16)

Jos siitä tappiin asti hieromisesta ollaan valmiita myös maksamaan samassa suhteessa niin mikä ettei. Aina vain ei realismi orkilla riitä.

Muutenkin alaa vaivaa vähän it-puolelta tuttu oletus että tekijät ovat loputtomasti käytettävissä muutoksen muutoksiin vaikka alunperin on sovittu tietyn kokoisesta könttäurakasta tietyillä raameilla.

Nimenomaan tämä oli pointti tuossa mun kirjoituksessa myös.
Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä.
- - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli
Janie Jones
09.01.2008 23:22:53

Jos siitä tappiin asti hieromisesta ollaan valmiita myös maksamaan samassa suhteessa niin mikä ettei. Aina vain ei realismi orkilla riitä.

Muutenkin alaa vaivaa vähän it-puolelta tuttu oletus että tekijät ovat loputtomasti käytettävissä muutoksen muutoksiin vaikka alunperin on sovittu tietyn kokoisesta könttäurakasta tietyillä raameilla.

Toi on varmaan totta, Pro Tools -aikakausi voi tulla käydä rasittavaksikin.

Päivätaksalla on täällä päin aina menty, ja se on selvä peli sinänsä. Artisti tahtoo ja artisti maksaa.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
milcoin
10.01.2008 01:55:00
Jotain ajatuksia siitä, miksei miksata porukalla. Ei järjestyksessä.

- Joku joka ei työkseen miksaa ei voi millään tietää mitä mitä toimenpiteitä pitää tehdä tietyn lopputuloksen saavuttamiseksi. Tapahtumaketjut voi olla joskus tosi pitkiä.
- Studiossa on bändille vieras kuuntelu
- Soittajat ovat objektiivisia oman osuutensa suhteen.
- Soittajat ei halua talloa toisten varpaille ja näin ollen sanoo tai jättää sanomatta asioita demokratian nimessä.
- Objektiivisuus miksauksen kokonaisuuteen kärsii jos nähdään ja kuullaan prosessi alusta loppuun.
- Miksaajalla on tietty rutiini ja työjärjestys. Jos keskittymistä häiritään esittämällä asioita jotka kuuluu seuraavaan työvaiheeseen, ns. flow katkeaa ja kokonaisuus kärsii. Myöskin editaatiolla saa hienosti pilattua miksauspäivän.

Mun mielestä ehdottomasti paras tapa on antaa miksaajan työstää miksausta niin kauan kuin itse haluaa jonka jälkeen bändi kuuntelee rauhassa lopputuloksen tutuilla vehkeillä. Sit tehdään tarvittavat muutokset. Jos kommentit on tyyliin "ihan vääränlainen" ja "biisi on pilalla", kannattaa musta aloittaa homma alusta tai vaihtaa hemmoa. Ei ne yleensä säätämällä parane jos niissä on perustavanlaatuinen vika. Mut vika voi monesti olla soitoissa ja sovituksissakin.

Itse oon käyttäny biisi/pv menetelmää nyt jonkin aikaa menestyksellä. Miksun refe mp3:na asiakkaalle ja printtaus seuraavana aamuna (useita versioita) kommenttien jälkeen. Oon huomannu et kaikki pysyy aika skarppina eikä jää vatvoon jotain turhia. Mut sit myös sanoo jos on jotain sanottavaa koska säätömahdollisuutta ei oo loputtomasti.

Mut kaikki riippuu tietty kaikesta.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Jaakkoopuukkoo
10.01.2008 08:31:10 (muokattu 10.01.2008 08:32:09)

Saattaa olla, että punkbändiaikojen vertailu osuu vähän ohi maalin. Emmehän mitään musiikista ymmärtäneet, saateikka miksaamisesta, mutta ihmettelisin, ellei jokin muukin rento-otteinen genremusiikkiorkesteri saattaisi toimia studiossa samalla tavalla. Soitot sisään ja soitellessa ja studiosedän kanssa jutellessa käypi ilmi, mitä halutaan, sitten herra tekee lennosta raakamiksaukset ja kyselee bändiltä eri työvaiheissa mieltymyksiä (lyttyyn vai lytympään?) ja sitten lopuksi kuunnellaan ja korjataan tai mennään eteenpäin. Sitten CD käteen ja sovittu viikon tai parin palautumisaika, jonka aikana ilmoitetaan korjaustoiveet ja sitte masteria kouraan.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
milcoin
10.01.2008 09:24:28
Saattaa olla, että punkbändiaikojen vertailu osuu vähän ohi maalin. Emmehän mitään musiikista ymmärtäneet, saateikka miksaamisesta, mutta ihmettelisin, ellei jokin muukin rento-otteinen genremusiikkiorkesteri saattaisi toimia studiossa samalla tavalla. Soitot sisään ja soitellessa ja studiosedän kanssa jutellessa käypi ilmi, mitä halutaan, sitten herra tekee lennosta raakamiksaukset ja kyselee bändiltä eri työvaiheissa mieltymyksiä (lyttyyn vai lytympään?) ja sitten lopuksi kuunnellaan ja korjataan tai mennään eteenpäin. Sitten CD käteen ja sovittu viikon tai parin palautumisaika, jonka aikana ilmoitetaan korjaustoiveet ja sitte masteria kouraan.

Aivan oikein. Näin tehdään demoja.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Mikael
10.01.2008 19:03:36 (muokattu 10.01.2008 19:10:32)

Hyvin pitkälle sama mieltä milcoinin kanssa. Hyviä pointteja.

Yleensä myös oman instrumentin kuunteleminen soolona on asia joka helposti vie väärille urille - tai ainakin justkin ohi miksaajan näkemyksen.
Inhimillisyys on hyve.
sami_sumea
10.01.2008 19:11:22 (muokattu 10.01.2008 19:15:09)

Mitä, toihan on ihan normaalia! Nimittäin näin lopputuloksesta vastaavan - ja maksavan - artistin näkökulmasta. Kyllä se +-0,5 db:kin voi olla just se juttu... Jos kerran tehdään, niin tehdään loppuun asti. Miksi ei?

Siksi, että yleensä vähintään 75% siitä ajasta mistä maksetaan, on mennyt siihen, että kitarat/vokaalit/se-iha-vitu-hieno-ukulelesoolo jota ei oo jaksettu treenata on nauhoitettu keskimäärin 1.3 sekunnin pätkissä (vie noin 4h per biisi), autotunetettu, puolet on tehty samplerilla ja studio on ollut varaa buukata kahdeksi päiväksi (lue: tarkoittaa bändille yleensä noin 48 tuntia miinus kaljanjuonti, kuka sitä ny nukkua haluais..), ja sit rutistaan et miksaus ei kuulosta ziljoonan jenkkituotannolta kun yks snarenisku on 0.5 db liian lujaa vaikka ite suoritus on 666 kertaa isompi ongelma.

Näin yleensä... :)

...
http://www.adamantiumstudios.com
Mikael
10.01.2008 19:20:00

Mä oon muutamassa projektissa opettanut laulajalle ja/tai kitaristille miten volume-automaatio toimii ja antanut herrojen ihan itse väkertää noi yksittäisten nuottien/tavujen/sanojen hienosäädöt kohdilleen ja pitänyt itse kahvi-/ruokataukoa sekä lepuuttanut korvia. Useimmiten vaikutus lopputulokseen on minimaalinen mut säädön määrä iteltä vähenee merkittävästi.
Inhimillisyys on hyve.
milcoin
10.01.2008 19:47:09
Mä oon muutamassa projektissa opettanut laulajalle ja/tai kitaristille miten volume-automaatio toimii ja antanut herrojen ihan itse väkertää noi yksittäisten nuottien/tavujen/sanojen hienosäädöt kohdilleen ja pitänyt itse kahvi-/ruokataukoa sekä lepuuttanut korvia. Useimmiten vaikutus lopputulokseen on minimaalinen mut säädön määrä iteltä vähenee merkittävästi.

Ja tietty sillai että itse automaatio on off asennossa.
Mikael
10.01.2008 19:57:32

Ja tietty sillai että itse automaatio on off asennossa.

No ei nyt ihan : ) Itseasiassa ite noita hienosäätäjä en yleensä edes huomaa - ja jos huomaan tai ei miellytä niin silmää nopeammlla hiirikädellä yleensä jossain kohtaa voi asian korjata kenenkään huomaamatta...
Inhimillisyys on hyve.
Janie Jones
10.01.2008 20:44:47

No ei nyt ihan : ) Itseasiassa ite noita hienosäätäjä en yleensä edes huomaa - ja jos huomaan tai ei miellytä niin silmää nopeammlla hiirikädellä yleensä jossain kohtaa voi asian korjata kenenkään huomaamatta...

Heh, ton takia miksaajan kädenliikkeitä ei kannata päästää hetkeksikään näkyvistä... Meillä on vahtivuorot. No ei vais. Ei ihan.

Pienen pienissä korjauksissa (abouttiarallaa alle 1 db) on tietysti puolet lumevaikutusta, mutta olkoon vaan, jos lopputulos joka tapauksessa on, että musta tulee tyytyväinen :)
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Mikael
10.01.2008 20:46:41 (muokattu 10.01.2008 20:48:23)

Pienen pienissä korjauksissa (abouttiarallaa alle 1 db) on tietysti puolet lumevaikutusta, mutta olkoon vaan, jos lopputulos joka tapauksessa on, että musta tulee tyytyväinen :)

Nimenomaan. Jos se tuntuu paremmalta niin hyvä ja ite tehty on aina vielä kivempi : ) Todella harvoin mua on mikään tollanen niin paljon häirinnyt että sitä olis pitänyt jotenkin korjata. Ihan hyvä vaan jos jollaikin on korvaa ja intoa nysvätä noi niin että on tyytyväinen.
Inhimillisyys on hyve.
milcoin
11.01.2008 00:06:32

Ääh. Onneks tollasia ei tuu enää vastaan. Kuka jaksaa vääntää jotain merkityksettömiä juttuja kun vois tehdä jotain järkevää. Ihan sama vaikka siitä maksetaan jos menee hyvä elämä hukkaan.
Thyvon
11.01.2008 03:42:37
Välikevennyksenä....

Behind The Glass -kirjasta Glen Ballardin kommentti vapaasti muotoiltuna:

"Studiossa käytetään liian usein 90% ajasta niihin asioihin, joiden merkitys lopputuloksen kannalta on 10%"
welho
11.01.2008 14:19:28 (muokattu 11.01.2008 14:23:37)

Välikevennyksenä....

Behind The Glass -kirjasta Glen Ballardin kommentti vapaasti muotoiltuna:

"Studiossa käytetään liian usein 90% ajasta niihin asioihin, joiden merkitys lopputuloksen kannalta on 10%"

Jeps. Hyvä motto kun basarisoundia on haettu viis tuntia: ei vaikuta levymyyntiin!

Ja näinhän se monesti on.. vai onko? oisko sillä sittenkin vaikutusta:)

edit:

Niin ja mua ei ainakaan rumpalina kiinnosta olla mukana miksaamassa. Hengaan kyllä mielelläni paikalla jos ehtii ja voin kommentoida jos kysytään..

Jos on iso rumpueditointi niin silloin oon kyllä mukana duunamassa, mutta sehän ei taas liity tähän.
www.welhodrum.com, www.myspace.com/welhodrum
Janie Jones
12.01.2008 14:33:51

Ääh. Onneks tollasia ei tuu enää vastaan. Kuka jaksaa vääntää jotain merkityksettömiä juttuja kun vois tehdä jotain järkevää. Ihan sama vaikka siitä maksetaan jos menee hyvä elämä hukkaan.

Höh. Missä nyt kelläkin menee. Pöh.
Mikael
12.01.2008 14:42:00 (muokattu 12.01.2008 14:42:36)

Höh. Missä nyt kelläkin menee. Pöh.

No yleensä noi minisäädöt on sitä osastoa mikä ei merkkaa kenellekkään muulle ihmiselle ikinä yhtään mitään (eikä usein edes asianomaisille enää muutaman viikon päästä), mikä ei tietenkään tarkoita etteikö niitä vois laittaa kohdilleenkin, mut siinä vaiheessa kun enemmän kuin 5% miksausajasta kuluu tollaseen on homma kyl pahasti hakoteillä.
Inhimillisyys on hyve.
Mohla
12.01.2008 15:42:43

Jotain ajatuksia siitä, miksei miksata porukalla. Ei järjestyksessä.

- Joku joka ei työkseen miksaa ei voi millään tietää mitä mitä toimenpiteitä pitää tehdä tietyn lopputuloksen saavuttamiseksi. Tapahtumaketjut voi olla joskus tosi pitkiä.
- Studiossa on bändille vieras kuuntelu
- Soittajat ovat objektiivisia oman osuutensa suhteen.
- Soittajat ei halua talloa toisten varpaille ja näin ollen sanoo tai jättää sanomatta asioita demokratian nimessä.
- Objektiivisuus miksauksen kokonaisuuteen kärsii jos nähdään ja kuullaan prosessi alusta loppuun.
- Miksaajalla on tietty rutiini ja työjärjestys. Jos keskittymistä häiritään esittämällä asioita jotka kuuluu seuraavaan työvaiheeseen, ns. flow katkeaa ja kokonaisuus kärsii. Myöskin editaatiolla saa hienosti pilattua miksauspäivän.

Tänhän vois laittaa studion seinälle ;)
Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä.
- - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli
Mikael
12.01.2008 16:18:50 (muokattu 12.01.2008 16:20:45)

Edes lievää realismia kannattaa harrastaa soundi- ja aikataulupolitiikan suhteen.

Amerikan ison rahan studioissa on helposti moninkertainen määrä teknistuotannollista henkilökuntaa verrattuna härmän oloihin. Tämän kun kertoo sillä määrällä useampia työpäiviä mitä levyn tekemiseen käytetään saa jo jonkinmoisen kuvan siitä miten paljon resursseissa on eroa. Lisäksi voi tutkiskella missä ja millä kamoilla niitä levyjä tehdään vaik täältä: http://www.villagestudios.com/

Vaikka aina ei onneks pelkkä raha kuulu lopputuloksessa : )
Inhimillisyys on hyve.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)