Aihe: Apua kenraalibassoon!
1
Sointy
03.01.2008 17:24:10
Löysinpä vihdoin tänne "muusikoiden nettiin" ja pistän heti pari kysymystä tulemaan. Toivottavasti joku ystävällinen sielu osaisi auttaa.

Olen tässä joulun aikana alkanut itsenäisesti tehdä kenraalibassotehtäviä ja keväällä pitäisi suorittaa tentti. Apuna mulla on Kontusen Harmonia ykkönen, joka vaikuttaa ihan hyvältä. Saan kyllä opetusta sitten myöhemmin, kunhan ehdin musiikkiopiston tunneille mukaan, mutta nyt tarvitsisin apua pieneen alkukankeuteen.

Onko tehtävissä eri mahdollisuuksia (oikeita) kuljettaa sointuja ja päätyä toonikaan, vai onko olemassa vain yksi ja ainoa ratkaisu? Olen tehnyt vähän noita kirjoitustehtäviä ja välillä tuntuu, että tehtävän voisi osittain ratkaista useammallakin tavalla. Onko tämä mahdollista?

Esim. tehtävä 8 (luettelen äänet ylhäältä alas):
D-duuri:
I kvinttiasemassa (a,fis,d)
IV (h,g,d)
I (a,fis,d)
V (a,e,cis)
III (a,fis,cis)
VI (h,fis,d)
IV (h,g,d) TAI (d,a,fis)
I (a,fis,d) TAI (d,h,g)
V (a,e,cis) TAI (d,h,g)
I (d,fis,a) TAI (d,a,fis)
IV (h,g,d) TAI (d,h,g)
II (h,g,e) TAI (e,h,g)
V (cis,a,e) TAI (cis,a,e)
I (d,a,fis) TAI (d,d,fis)

Saakohan tuosta mitään selvää? Kumpi siis on oikein vai voiko kumpikin olla oikein (tai väärin..)?

Sitten vielä semmonen juttu, että joskus huomaa, että jotain sointua pystyisi kuljettamaan harmonisesti, mutta loppusoinnun toonikaan pääsee vain kuljettamalla sointuja melodisesti (hyppyjen kautta)Miksi? Onkos tämä ihan laillista?
No, enhän mä mitään tästä vielä oikein tajuakkaan..;)

Terveisin Sointy
lxi
03.01.2008 19:34:07 (muokattu 03.01.2008 19:34:39)
Esim. tehtävä 8 (luettelen äänet ylhäältä alas):

Saakohan tuosta mitään selvää? Kumpi siis on oikein vai voiko kumpikin olla oikein (tai väärin..)?

Ei oikein saa. Virhe on ehkä sattunut kopioinnissa, mutta et edes käytä samoja sointuja eri vaihtoehdoissa, ks. haarautumiskohdan jälkeiset kolme ensimmäistä sointua:

IV (h,g,d) TAI (d,a,fis) ?
I (a,fis,d) TAI (d,h,g) ?
V (a,e,cis) TAI (d,h,g) ?

Ensimmäinen vaihtoehto näyttää ihan sujuvalta (oletan että viidenneksi viimeisen soinnun äänet ovat kopioituneet ylösalaisin?). Tällainen tehtävä, jossa kaikki soinnut ovat terssi- tai kvinttisuhteessa toisiinsa ohjaa aika paljolti itseään: jätetään paikalleen sointujen yhteiset äänet ja liikutetaan muut lähimpiin vaihtoehtoihin.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | Projekti: Levyhyllyn järjestelmällinen läpikäynti
Sointy
03.01.2008 21:59:13
Ei oikein saa. Virhe on ehkä sattunut kopioinnissa, mutta et edes käytä samoja sointuja eri vaihtoehdoissa, ks. haarautumiskohdan jälkeiset kolme ensimmäistä sointua:

IV (h,g,d) TAI (d,a,fis) ?
I (a,fis,d) TAI (d,h,g) ?
V (a,e,cis) TAI (d,h,g) ?

Ensimmäinen vaihtoehto näyttää ihan sujuvalta (oletan että viidenneksi viimeisen soinnun äänet ovat kopioituneet ylösalaisin?). Tällainen tehtävä, jossa kaikki soinnut ovat terssi- tai kvinttisuhteessa toisiinsa ohjaa aika paljolti itseään: jätetään paikalleen sointujen yhteiset äänet ja liikutetaan muut lähimpiin vaihtoehtoihin.

Ai katsos, sorry, vaikka kuinka tarkkana yrittää olla, niin silti tulee virheitä! :/ Tuo nelosasteinen sointu on kai oikein, mutta sitten...
uusi yritys:

IV (h,g,d)
I (a,fis,d) TAI (d,a,fis)
V (a,e,cis) TAI (e,cis,a)
I (a,fis,d) TAI (d,a,fis)
IV (h,g,d) TAI (d,h,g)
II (h,g,e) TAI (e,h,g)
V (cis,a,e) TAI (e,cis,a)
I (d,a,fis) TAI (dx2,fis)

Tossa ekassa vaihdoehdossa tulen siis toonikaan cis:stä alhaalta päin ja toisessa vaihtoehdossa e:stä ylhäältä päin. Voiko tällaista vaihtelua esiintyä vai onko toinen vaihtoehdoista mahdoton?
Tuo jälkimmäinen liikkuu siis kuuden viimeisen tahdin osalta koko ajan osittain kaksiviivaisen c:n yläpuolella ja ensimmäinen vaihtoehto alapuolella kunnes saavutaan cis:n kautta d:hen.

Tämä on kyllä vielä aika hebreaa, mutta kai tämä tästä pikku hiljaa. Hyvä, jos jonkun hermot kestää selittää...
oksatboys
09.01.2008 20:11:42

Onko tehtävissä eri mahdollisuuksia (oikeita) kuljettaa sointuja ja päätyä toonikaan, vai onko olemassa vain yksi ja ainoa ratkaisu? Olen tehnyt vähän noita kirjoitustehtäviä ja välillä tuntuu, että tehtävän voisi osittain ratkaista useammallakin tavalla. Onko tämä mahdollista?

Kyllä tehtävän voi ratkaista useammallakin (hyvällä) tavalla. Minun teoriaope ainakin arvostelee tehtävät väärä-huono-hyvä-paras systeemillä, eli kai sitä sitten on myös saman arvoisia ratkaisuja "oikeiden" rinnalla.

Oletko minkä verran opetellut äänenkuljetus sääntöjä? Nimittäin, jos kaikki säännöt muistaa niin ratkaisuksi saa yleensä saman kuin "se oikea".
Ringmodulator piristää kummasti
EP
09.01.2008 23:13:00 (muokattu 09.01.2008 23:14:15)
Kyllä tehtävän voi ratkaista useammallakin (hyvällä) tavalla. Minun teoriaope ainakin arvostelee tehtävät väärä-huono-hyvä-paras systeemillä, eli kai sitä sitten on myös saman arvoisia ratkaisuja "oikeiden" rinnalla.

Oletko minkä verran opetellut äänenkuljetus sääntöjä? Nimittäin, jos kaikki säännöt muistaa niin ratkaisuksi saa yleensä saman kuin "se oikea".

--
EP
09.01.2008 23:14:48
Juu, mielestäni kantsii ehkä odotella ihan niitä kentsubasson tunteja, siellä selviää ne säännöt ja paljon muutakin.
Toisaalta säännöt on vain sääntöjä, joita Kenraalibassossahan opetellaan "tiukasti" noudattamaan, mutta joita sitten myöhemmin voidaan "rikkoakin" kun ymmärretään miksi niin menetellään.
Voi olla vain haitaksi opetella etukäteen asioita "väärin"!
piiska2
10.01.2008 14:30:18
Kenraalibassossahan sointujen yhteiset sävelet pyritään "sitomaan2, jotta kukin stemma ei pomppisi, vaan olisi sulava.
Jos siis sinulla on vaikka Em ja G, niin yhteisiä ääni on jo kaksi, jotka kannattaa soittaa samalyta koskettimelta. Erityisen tärkeä on Dominantin purkaminen toonikan.
V:n terssi nousee johtosävelmäisesti I:n perussäveleeseen ja V:n septimi laskee alaspäin terssiin. Joskus tämä aiheuttaa sen, että kolmisoinnusta jää kvintti pois.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
Epämuusikko
11.01.2008 12:49:09
Jälleen kerran voisi ylläpitoa lahjoa ja potkia notaario-option kehittelyyn musanetissä. kun ei tuota piperrystä jaksa lukea ja pitäis itsekin petrata kenubassoa. Siitä on nääs aikaa.....
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
Sointy
11.01.2008 17:32:50

No joo, olen lukenut Kontusen Harmonia 1:stä, mutta eihän se ihan tyhjentävää tietoa anna. Teoriaope sanoi, että ei kannata sitten lukea sitä yhtään, koska siitä menee vain sekaisin! ;) Mutta eihän tässä ole auttanut, kun olen missannut töiden takia kaikki syksyn tunnit musaopistolla ja kevätlukukaudella pitäis petrata ja päästä muiden kyytiin mukaan. Se tarkottaa kai, että pitäis olla ainakin noi kolmisoinnut hyvin hanskassa ja ehkä jo nelisoinnuistakin jonkinmoinen haju...

Olen kyllä vielä aika alussa, mutta siis ihan noi perus perusjutut pitäis olla hanskassa, kuten vastaliike ja äänien kaksintaminen (kolmisoinnuissa ja niiden käännöksissä).

Hyvä tietää, että tehtäviin voi olla eri ratkaisuja. Katsotaan nyt sitten, mitä ope sanoo, kun näen sen ens viikolla.
Sointy
13.01.2008 13:48:07
No, oli miten oli, niin tuo ensimmäinen ratkaisu on sata kertaa parempi kuin toinen. Toisessa et sido kaikkia mahdollisia ääniä, eikä tulo toonikalle käy kovin luontevasti.

Kiitos vastauksesta! Kaipa tässä oppii pikku hiljaa itsekin tietämään, mikä on hyvä ratkaisu ja mikä huono, mutta aikaavieväähän se on. No, harjoittelu tekee mestarin...toivon mukaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)