Väsykäsi 11.01.2008 07:05:36 | |
---|
No nyt meikäläiselläkin leikata mutta kuinka toi invertti kytketään akkuun ja siitä kajarista se ei saa olla kallis ja sen pitää olla 10 tuumainen ja rautalanka saundinen Kyllä... en ole humalassa!! Päätän viestin täältä tähän |
SirElwood 11.01.2008 07:55:14 (muokattu 11.01.2008 07:59:59) | |
---|
Kuinkahan paljon tuollaisen pikkuvahvistimen ottoteho on? parikymmentä wattia? Tuota luokkaa varmaankin. Fenkun datoissa on mm. tweed deluxen ottoteho 85W, ja siinä on tehoa spesifikaation mukaan 18W. 30W bandmaster taas imaisee 130W jne. Ei ne paljoa vie. |
SirElwood 11.01.2008 07:58:38 | |
---|
No nyt meikäläiselläkin leikata mutta kuinka toi invertti kytketään akkuun ja siitä kajarista se ei saa olla kallis ja sen pitää olla 10 tuumainen ja rautalanka saundinen http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=837 Tuossa on edullinen 10" kajari rauta lanka soudeista en tiedä mutta eipä toisaalta maksa paljoa kokeilla 8" versiota tuosta olen käyttänyt parissa tiukan budjetin pikkuvahvarissa ihan ok menestyksellä. |
msormune 11.01.2008 13:23:43 | |
---|
Parin watin putkivehje kiinnostais minuakin. Olisiko jossain kytkiksiä tuommoiseen Madamppiin tai sen tyyliseen vahvariin? E. Tai kytkistä Harley Bentonin GA5:seen tai siihen epiin jonka mallia en nyt muista.... E2 valve juniorhan se. Googlaamalla ei löytynyt, kuin modeja. No vaikka tuolta: http://solar.hamk.fi/~foholmqtu/harley_benton_ga5.php |
s151669 11.01.2008 14:13:32 | |
---|
Parin watin putkivehje kiinnostais minuakin. E. Tai kytkistä Harley Bentonin GA5:seen tai *snip* valve juniorhan Kytkiksiin tulikin jo linkkeja. Valitettavasti ei vain kannata itse tehda valve junioria. Tulee nimittain halvemmaksi ostaa valmis :-I Sen sijaan voi olla hyvinkin kannattavaa ostaa kyseinen vekotin omien viritysten pohjaksi :-) Jyrki |
Murgo 11.01.2008 14:36:11 (muokattu 11.01.2008 14:50:21) | |
---|
No nyt meikäläiselläkin leikata mutta kuinka toi invertti kytketään akkuun ja siitä kajarista se ei saa olla kallis ja sen pitää olla 10 tuumainen ja rautalanka saundinen Eli invertterin sisäänmenojohdot kytketään akun napoihin (punainen plussaan,musta miinukseen). Yleensähän noissa lienee tupakansytyttimeen menevä pistoke, joissain tulee myös ns. hauenleuat akkuun kytkemistä varten, mutta tuollaisessa käytössä kannattanee ruuvata johdot suoraan akun napoihin (niissä on MP-akuissa yleensä ruuvit valmiina, ei kun johdot poikki, lenkiliset kaapelikengät piäihin ja kiinni.) Virtakytkin invertterille olisi ehkä hyvä olla plusjohdon välissä, ellei laitteessa ole itsessään. Latausta vartenkin olisi ehkä mukavinta viritellä pistoke akkukotelon kylkeen ettei tarvitse touhuta hauenleukojen kanssa. Invertterin kyljessä on sitten normaali pistorasia, johon kytketään normaali verkkokäyttöön tarkoitettu vahvari. Tuollaisen "voima-aseman" rakentaminen on kyllä takuulla helpompaa kuin putkivahvistimen. Katsoin tuossa Bilteman luettelosta, 300W antava invertteri maksaa 49€, 19 Ah geeliakku 68€. 19Ah@12V=228 Wh, eli invertterin ilmoitetulla 90% hyötysuhteella antaa 100W tehoa n. 2 tunnin ajan, tai esim. 50W 4 tunnin ajan jne. Eli luulisi pienelle vahvarille joksikin aikaa riittävän. Tai sitten tuo aiemmin ehdotettu 150W invertteri, noita saa nykyään aika halvalla monesta paikkasta. Edit. kun huomasin profiilistasi että olet vasta 12-vuotias,eikä ilmeisesti sähköalan kokemusta vielä paljoa ole,niin pakolliset varoitukset, eli sekä putkivahvistimissa että näissä invertterikytkennöissä pelataan hengenvaarallisilla jännitteillä, joten avuksi olisi hyvä saada joku joka tietää näihin liittyvät turvallisuusjutut ettei tule turhaan kynsille. Kannattaa ainakin perhtyä aiheeseen esim. kirjallisuuden kautta. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
gasser 11.01.2008 16:26:11 | |
---|
Noista inverttereistä vielä sen verran, että nuo halvat eivät sitten anna ulos puhdasta siniaaltoa, vaan jonkinasteista sinnepäin olevaa kippuraa. Tämä saattaa ilmetä mm. ylimääräisenä sirinänä vahvarissa. -?- |
oksatboys 11.01.2008 16:31:11 (muokattu 11.01.2008 16:31:46) | |
---|
Kytkiksiin tulikin jo linkkeja. Valitettavasti ei vain kannata itse tehda valve junioria. Tulee nimittain halvemmaksi ostaa valmis :-I Sen sijaan voi olla hyvinkin kannattavaa ostaa kyseinen vekotin omien viritysten pohjaksi :-) Nii se taitaa kyllä olla. Olisi vaan kiva puuhastella joku pikku vehje jossa olisi vielä monipuolisemmat säädöt kuin epissä ja GA5:ssa. No toisaalta mulla on tuo Madamp A15mk joka on ihan hyvä.... Ringmodulator piristää kummasti |
Väsykäsi 11.01.2008 17:39:27 | |
---|
Katsoin tossa että kauanko teillä on noitten madamppien tulossa kestänyt mitä lukenut ole sellasta 2 kuukautta ne ovat olleet Kyllä... en ole humalassa!! Päätän viestin täältä tähän |
stratocatcher 11.01.2008 18:56:06 | |
---|
Katsoin tossa että kauanko teillä on noitten madamppien tulossa kestänyt mitä lukenut ole sellasta 2 kuukautta ne ovat olleet Minulla kesti 3kk kun suomen posti ryssi sen toimituksen takaisin saksaan ilmoittamatta minulle sen saapumisesta. No, Klaus lähetti sen takaisin ja maksoi postikulut uudelleen. Sovittiin että laitetaan puoliksi. Ruinasin postilta rahat pois ja lähetin koko summan Klausille. Oli nimittäin erittäin asiallista toimintaa Klausilta vaikka täälläpäässä ryssittiin. Todellinen toimitusaika sieltä oli parin viikon luokkaa. Pitkät viiveet ovat varmaan muilla johtuneet tavaran toimitusvaikeuksista. Sillä aikaa kun paketti matkaa saksasta suomeen ehtii hyvin rakennella jo kotelon sille vahvistimelle! Luulin olleeni väärässä, mutta erehdyin. |
Väsykäsi 11.01.2008 19:09:58 | |
---|
Minkäs lainen kotelointi olis helpoin ja kätevin pitäisi saada myös tämä akku samaan boksiin järjestyksessä alhaalta ylös akku vahvistin kaiutin Kyllä... en ole humalassa!! Päätän viestin täältä tähän |
blaekie 11.01.2008 20:54:26 (muokattu 11.01.2008 21:01:41) | |
---|
Minkäs lainen kotelointi olis helpoin ja kätevin pitäisi saada myös tämä akku samaan boksiin järjestyksessä alhaalta ylös akku vahvistin kaiutin Tuo sinun täytyy itse päättää, tai suunnitella tarpeittesi mukaan. Eli miten aiot kuljettaa systeemiä ? Kannattaa rakentaa se vahvistin kunnolla ihan ohjeiden mukaan, ja vaikka erillinen akku/invertteri yksikkö. Nyt täytyy sanoa kuitenkin pieni "isällinen" varoituksen sana ! ikäsi huomioonottaen ! Kyseisissä laitteissa on HENGENVAARALLISIA jännitteitä, jotka voivat TAPPAA ! Suosittelisin että juttelet vaikka koulusi teknisen maikan kanssa asiasta, miten tuon voisi toteuttaa. Nii onkii ... |
Väsykäsi 11.01.2008 21:10:12 | |
---|
Jees parempi tehdä vahvistin itse ohjeitten mukaan ja kysyä teknisen opelta Kyllä... en ole humalassa!! Päätän viestin täältä tähän |
Kytkiksiin tulikin jo linkkeja. Valitettavasti ei vain kannata itse tehda valve junioria. Tulee nimittain halvemmaksi ostaa valmis :-I Sen sijaan voi olla hyvinkin kannattavaa ostaa kyseinen vekotin omien viritysten pohjaksi :-) Jeps. Omat taidot loppuvat kesken saman tien kun pitäisi alkaa nupin chassiksen ympärille jotain kotelointia tekemään. Jos ostais tuon ValveJr-nupin ja rakentais kokonaan uuden vehkeen sisälle... mahtuiskohan sinne 18 watt Marshall... |