Aihe: Slash
1 2 3 4 59 10 11 12 1317 18 19 20 21
käsi
11.01.2008 14:15:17 (muokattu 11.01.2008 14:16:20)

Ihme vääntöä, oikeastaan ihan hauskaa luettavaa. Slash on myös monesti sanonut sitä että hän haluaa että rytmikitaristina on sellainen tyyppi jonka kanssa on helppotyöskennellä. Piti Gilbystä ja nyt sitten davesta.

Izzyä on useasti kehunut ja sanonut että on uskomattoman hyvä biisien tekijä ja riffien tekijä. Mutta mulla on edelleen käsitys taas noista slashin sooloista että syntyvät kyllä hänen omassa päänupissa. Jos katsoo gnr livejä huomaa että välillä myös vetää ihan päin v:tä soolot keikoilla. Mutta istä sattuu kaikille.

jos läsä on niin huono kuin jotku parjaavat niin miten hän onnistuu tienaamaan kohtalaisen elantonsa musiikilla ja miten ko ukko on niin pirun haluttu vierailijaksi useiden artistien/bändien levyille?

Mulla se on edelleen se kitaristi joka sai mut innostumaan soittamisesta ja jonka takia ihastuin alunalkean lp mallin kitaroihin. Nykyään tosin pidän ihan jostain muusta musasta kuin gunnareista tai velvetista, toki niitä edelleen kuuntelen ja velvetin musasta pidän enemmän kuin esim gunnareiden illusioneista.

Eihän slash pyri olemaan muuta kuin rock kitaristi joka ammentaa blues vaikutteista, ja vanhasta punkista sekä glamrockista.

Joku heitti noita tilusankareita, niin on myös maku kysymys mitä pitää taidokkaana kitaristina, onko se fiilistelevä sooloilu vai jumalaton nopeus ja kaahaus. Itse arvostan läsää hemmetisti enemmän kuin Vaita tai ynkkää, niiden musa ei tajoa mulle sitten yhtään mitään. Okei heidän tekninen taituruus ja nopeus on ihailtavaa mutta musiikkina en jaksa kuunnella. Katsominen satunnaisesti ehkä. Satrianilla on jotain makeita juttuja mutta silti mielummin Kunnon rocki kuin hänenkään musansa. Toki nämä on mun maun mukaisia mielipiteitä.

Izzy ja slash toimi parivaljakkona todella mallikkaasti. Ilmeisesti studiossa ollaan oltu välillä kohtalaisen sekavissa tunnelmissa joista myöhemmin mm gilby on sanonut että kun alkoi treenaamaan appetiten biisejä niin slash monesti sanoi ettei ole ihan varma kumpi soitti ja mitä, eli biisejä opeteltiin sen mukaan mitä livenä soitettiin.

Mulle slash on tyylitajuista rockikitarointia parhaimmillaan. Izzyn musasta pidän todella paljon, mutta sehän on mennyt tosi paljon rootsimpaan suuntaa soololevyillään.
Kun on korvia myöten kusessa on paree pitää suu kiinni
jss1
11.01.2008 14:59:40

Izzyä on useasti kehunut ja sanonut että on uskomattoman hyvä biisien tekijä ja riffien tekijä. Mutta mulla on edelleen käsitys taas noista slashin sooloista että syntyvät kyllä hänen omassa päänupissa. Jos katsoo gnr livejä huomaa että välillä myös vetää ihan päin v:tä soolot keikoilla.

hey, its only rocknroll, ei se oo nii vakavaa ja poliittisesti korrektia, varsinkaan livenä. Studiossa on sitten eri juttu.

jos läsä on niin huono kuin jotku parjaavat niin miten hän onnistuu tienaamaan kohtalaisen elantonsa musiikilla ja miten ko ukko on niin pirun haluttu vierailijaksi useiden artistien/bändien levyille?

makuasia ilmeisesti
aina tulee olemaan ihmisiä jotka tykkäävät susta ja ihmisiä jotka eivät tykkää.

Mulla se on edelleen se kitaristi joka sai mut innostumaan soittamisesta

se on jo arvostettavaa jos pystyy tälläisen fiiliksen saamaan aikaan

Eihän slash pyri olemaan muuta kuin rock kitaristi joka ammentaa blues vaikutteista, ja vanhasta punkista sekä glamrockista.

aivan

Joku heitti noita tilusankareita, niin on myös maku kysymys mitä pitää taidokkaana kitaristina, onko se fiilistelevä sooloilu vai jumalaton nopeus ja kaahaus. Itse arvostan läsää hemmetisti enemmän kuin Vaita tai ynkkää, niiden musa ei tajoa mulle sitten yhtään mitään.

kun saavuttaa tietyn nopeusasteen, nii sen jälkeen ei se soitto enää kuulosta paremmalta (ainakaan nopeusmielessä) vaikka kuinka nopeammin vielä soittais (se on vaan sitä samaa rykelmää), sen jälkeen on ihan sama kuinka nopeasti enää soittaa ku se kuulostaa ihan yhtä hyvältä tai jopa huonommalta.

Okei heidän tekninen taituruus ja nopeus on ihailtavaa mutta musiikkina en jaksa kuunnella.Katsominen satunnaisesti ehkä. Satrianilla on jotain makeita juttuja mutta silti mielummin Kunnon rocki kuin hänenkään musansa.

se nyt vaan on sellasta sirkusmeininkiä, lännen nopein, tai "maailman vahvin mies". Ne jätkät on urheilijoita/suorittajia enemmän ja olennainen kärsii siitä.
Ne jätkät on liian yli-inhimillisiä teknisesti.

Toki nämä on mun maun mukaisia mielipiteitä.

Yllättävän moni on samaa mieltä kanssasi.

Mulle slash on tyylitajuista rockikitarointia parhaimmillaan. Izzyn musasta pidän todella paljon, mutta sehän on mennyt tosi paljon rootsimpaan suuntaa soololevyillään.

yksi sana. tyylitaju.

Izzy on yksinään roots-jätkä. gunnareissa se oli osa isompaa kokonaisuutta, johon se toi sen rootsinsa.
pulliha
11.01.2008 15:10:45
Tää on kyl niin söpöä väittelyä ja oman näkemyksen puolustamista et ei voi muuta kuin hymyillä.
fak me
Kiksaus
11.01.2008 15:11:23

kun saavuttaa tietyn nopeusasteen, nii sen jälkeen ei se soitto enää kuulosta paremmalta (ainakaan nopeusmielessä) vaikka kuinka nopeammin vielä soittais (se on vaan sitä samaa rykelmää), sen jälkeen on ihan sama kuinka nopeasti enää soittaa ku se kuulostaa ihan yhtä hyvältä tai jopa huonommalta.
se nyt vaan on sellasta sirkusmeininkiä, lännen nopein, tai "maailman vahvin mies". Ne jätkät on urheilijoita/suorittajia enemmän ja olennainen kärsii siitä.

Harvoin tulee luettua näin suurta paskaa täällä. Ihan niinku aikuisten oikeesti. Mielipiteenäkin...
Jzci
11.01.2008 15:26:16 (muokattu 11.01.2008 15:27:29)

Vähän täytyy kyllä takertua tähän. Tottakai noita urheilijoita/suorittajia löytyy, mutta on aivan älytöntä heittää kaikki teknisesti taitavat soittajat tuohon samaan kastiin. Esim. klasaripuolelta löytyy vähintäänkin yhtä "yli-inhimillisiä" soittajia noin tekniikkansa puolesta, ovatko hekin urheilijoita, suorittajia tai jotain lännen nopein kisan osaanottajia? (no kyllä niitäkin varmaan löytyy, mutta kaipa löydät sen pointin tuosta..) Kyllä esim. Chopin ja Paganini olivat varmasti yhtiä kaikkien aikojen kovimmista sirkustaiteilijoista. *hymiö* Epäsuorasti väität suurinpiirtein että teknisesti taitavat soittajat eivät voi tehdä hienoa musiikkia tai soittaa fiiliksellä/tunteella ollenkaan. Tai ainakaan sähkökitaristit, jännä homma.

Hassuin keskustelu pitkään aikaan.

E: Ja mainittakoon vielä että Slash on kova jätkä ja yksi suurimmista idoleistani.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
pulliha
11.01.2008 16:01:17
Luettelin noita seikkoja, koska väitettiin että mulle joku tekniikka ois tärkeintä kitaroinnissa. Ja kehtaan oikeastaan syyttää persoonallisuuden puutteesta, koska Slashin soitossa ei ole oikein mulle mitään annettavaa. Ok, hyvinhän se vetää, mut niin vetää maailmassa 2134343453456345634 muutakin rock-kitaristia.

En, mun rock-kitaristien nimituntemus on aika vähäistä. :D Eikä mun edes tarvitse, koska esim Gunnarien biisejä kuunnellessa mulle tulee semmoiset "Jaahas, taas tämmöstä tusinarokkia" -fiilikset, niin musiikin kuin soiton puoleltakin. Sitä mä tässä haen, Slashilta ei oikein löydy semmoisia uniikkeja juttuja jotka sais mielenkiinnon nousemaan. Juurikin tämä tavanomaisuus yhdistettynä äärettömään hypeen ihmetyttää. Ja muistakaa, ettei Slash ole koskaan ollut mun mielestä paska kitaristi. Aika tavanomainen rokkari, tosin suosittu sellainen.

Verrokkina voisi muuten mainita jonkun rock-kitaristin, jonka soitossa on kaikkia pirun siistejä ja persoonallisia juttua, esim Nuno on vedellyt Extremessä aivan pirun tiukkaa settiä. Hyvä esimerkki rokkarista jolta löytyy sitä persoonallisuutta, groovea, tatsia, ja tekniikkaa yhdistettynä hienoihin sävellyksiin ja kokeileviin ratkaisuihin. Toimii.

Täällä muutama muuten mainitsi sen, että miten joku artisti on niin suosittu jos soitto/musa on niin huonoa? Meikäläisestä suosio ei ole käytännössä verrannollinen laatuun, tällä perusteellahan vaikkapa liukuhihna-MTV r'n'b, Crazy Frog ja uusin villitys Gummi karhu (vai mikä vittu lienikään) ois musiikillisesti jotain todella hienoa kun kerta niin suosittuja ovat. Kaikilla on kuitenkin omat lähtökohtansa mitä musiikilta hakee ja Slashin ollessa kyseessä nämä seikat eivät vain mun kohdalla ikävä kyllä täyttyneet ja se on voi voi.

Saat plussan !
fak me
Peku911
11.01.2008 16:04:15 (muokattu 11.01.2008 16:05:21)
Luettelin noita seikkoja, koska väitettiin että mulle joku tekniikka ois tärkeintä kitaroinnissa. Ja kehtaan oikeastaan syyttää persoonallisuuden puutteesta, koska Slashin soitossa ei ole oikein mulle mitään annettavaa. Ok, hyvinhän se vetää, mut niin vetää maailmassa 2134343453456345634 muutakin rock-kitaristia.

En, mun rock-kitaristien nimituntemus on aika vähäistä. :D Eikä mun edes tarvitse, koska esim Gunnarien biisejä kuunnellessa mulle tulee semmoiset "Jaahas, taas tämmöstä tusinarokkia" -fiilikset, niin musiikin kuin soiton puoleltakin. Sitä mä tässä haen, Slashilta ei oikein löydy semmoisia uniikkeja juttuja jotka sais mielenkiinnon nousemaan. Juurikin tämä tavanomaisuus yhdistettynä äärettömään hypeen ihmetyttää. Ja muistakaa, ettei Slash ole koskaan ollut mun mielestä paska kitaristi. Aika tavanomainen rokkari, tosin suosittu sellainen.

Hän ei todellakaan ole "tavanomainen". Hänellä on omia hienoja juttuja, jotka ei muilta onnistu samanlailla kuin häneltä.

Itselläkin se suurin koskaan ollut "idoli" on juuri Slash ja ei se siitä muutu. Ja tuosta kirjan lukemisesta niin en ole koskaan väittänyt että slash olisi siinä sanonut mitään tuosta Izzyn ja soolojen säveltämisestä vaan tarkoitin, että sillä voi perehtyä Slashin elämään ihan yleisesti. Ja en myöskään ole väittänyt, että Izzy pisti nuotteja Slashin eteen. He tekivät ne biisejen kitara osuudet edelleenkin silloin kahdestaan. Vielä Duff puhuu asiasta Mtv3Maxin Hard'n Rock tai joku tollainen ohjelma. Tuli tässä n. kuukausi sitten. Ja haastattelut oli otettu 90-92 aikoihin tms.
jss1
11.01.2008 16:23:49 (muokattu 11.01.2008 16:25:11)

Vähän täytyy kyllä takertua tähän. Tottakai noita urheilijoita/suorittajia löytyy, mutta on aivan älytöntä heittää kaikki teknisesti taitavat soittajat tuohon samaan kastiin. Esim. klasaripuolelta löytyy vähintäänkin yhtä "yli-inhimillisiä" soittajia noin tekniikkansa puolesta, ovatko hekin urheilijoita, suorittajia tai jotain lännen nopein kisan osaanottajia?

välillä ehkä

(no kyllä niitäkin varmaan löytyy, mutta kaipa löydät sen pointin tuosta..) Kyllä esim. Chopin ja Paganini olivat varmasti yhtiä kaikkien aikojen kovimmista sirkustaiteilijoista. *hymiö* Epäsuorasti väität suurinpiirtein että teknisesti taitavat soittajat eivät voi tehdä hienoa musiikkia tai soittaa fiiliksellä/tunteella ollenkaan.

Ei ole tarkoitus väittää.

Teknisesti taitavat kyllä voivat osata soittaa fiiliksellä/tunteella.

(mutta todennäkösempää että teknisesti todella taitava voi sortua helpommin kikkailuun, koska hänellä on siihen mahdollisuus, joka ei kuitenkaan suoraan tarkoita sitä että näin tapahtuisi..)
jss1
11.01.2008 16:53:24

Slashilta ei oikein löydy semmoisia uniikkeja juttuja jotka sais mielenkiinnon nousemaan. Juurikin tämä tavanomaisuus yhdistettynä äärettömään hypeen ihmetyttää.

tätä en ymmärrä miten mielestäsi slashiltä ei löydy semmoisi uniikkeja juttuja.
tai sitten tarkoitat että uniikkeja juttuja löytyy mutta, ne ei herätä mielenkiintoa kuitenkaan.

Verrokkina voisi muuten mainita jonkun rock-kitaristin, jonka soitossa on kaikkia pirun siistejä ja persoonallisia juttua, esim Nuno on vedellyt Extremessä aivan pirun tiukkaa settiä. Hyvä esimerkki rokkarista jolta löytyy sitä persoonallisuutta, groovea, tatsia, ja tekniikkaa yhdistettynä hienoihin sävellyksiin ja kokeileviin ratkaisuihin. Toimii.

kuuntelin youtubessa ekaa kertaa bändiä (oon kyllä kuullu more than wordsin). "get the funk out"- biisin liveversio http://www.youtube.com/watch?v=aeKqqnFFTdo on yksi laimeimmista/leimeimmistä "rokki"-biiseistä mitä oon ikinä kuullu, vaikka soolo oliki ihan ok (ainaki alkupuolisko)..(nii ja toi keikka näyttää ihan joltain jumppatunnillta :D)

kai nää vaa sitten on maku-asioita
hapan
11.01.2008 16:54:59
Ei jumalauta mikä turisti täällä pyörii.
ANtTIKRISTUS
11.01.2008 17:07:18
Ei jumalauta mikä turisti täällä pyörii.

Meikästä ainakin sellaiset yksipuoliset ylistystriidit on helvetin tylsää luettavaa. ;)
Vakuutan antamani tiedot oikeiksi ja ilmoitan, jos tietoni muuttuvat.
käsi
11.01.2008 17:08:34 (muokattu 11.01.2008 17:09:05)

Tämä on offaria mutta hienoa jos joku muukin pitää nunon soitosta, uskomattoman hieno soittaja.
Jzci
11.01.2008 18:31:19 (muokattu 11.01.2008 18:31:29)

tätä en ymmärrä miten mielestäsi slashiltä ei löydy semmoisi uniikkeja juttuja.
tai sitten tarkoitat että uniikkeja juttuja löytyy mutta, ne ei herätä mielenkiintoa kuitenkaan.

Eihän Slashin soitossa kyllä mitään älyttömän uniikkia olekaan jos totta puhutaan. Tottakai hänellä on oma tyylinsä ja tapansa tehdä asioita, mutta niin on miljoonalla muullakin. Kaikki mitä Slash tekee/on tehnyt oli tehty jo ennen häntä tuhanteen kertaan. Helvetin kova rokkikitaristi joka on aina hoitanut hommansa hienosti, mutta viimekädessä kuitenkin "vain" rokkikitaristi.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
käsi
11.01.2008 19:21:21

Eihän Slashin soitossa kyllä mitään älyttömän uniikkia olekaan jos totta puhutaan. Tottakai hänellä on oma tyylinsä ja tapansa tehdä asioita, mutta niin on miljoonalla muullakin. Kaikki mitä Slash tekee/on tehnyt oli tehty jo ennen häntä tuhanteen kertaan. Helvetin kova rokkikitaristi joka on aina hoitanut hommansa hienosti, mutta viimekädessä kuitenkin "vain" rokkikitaristi.

Tähän keskusteluun vielä lisään että se missä läsä on pirun hyvä on soittimensa hallinta, eli kuinka se saa revittyä lp:stä kaikki "tehot" irti. Osaa hyödyntää sen oman sustainin.
jss1
11.01.2008 19:32:17

no ehkä se uniikkius tulee siitä sen tavaramerkki -soundista ja esim. child o minen pääriffin tyylisistä jutuista, ja kuten mm. paradice cityn introsta ja sen "so far away" kohan tyylisestä soitosta, ja november rainin soolosta. ja sillä soundilla on tekemistä paljon sen kanssa. mun mielestä.

en oo missään muualla kuullu samanlaisia hyviä juttuja.
Guitaristi
11.01.2008 20:53:35

Mielenkiintoista vääntöä, heitän itsekkin lusikkani soppaan. Toivottavasti modet eivät tule lukitsemaan tätä, mukavaa kun täällä saa kunnon väittelyä aikaiseksi ilman asiattomuuksia. Toivotaan että niihin ei mennä nytkään.

no ehkä se uniikkius tulee siitä sen tavaramerkki -soundista ja esim. child o minen pääriffin tyylisistä jutuista, ja kuten mm. paradice cityn introsta ja sen "so far away" kohan tyylisestä soitosta, ja november rainin soolosta. ja sillä soundilla on tekemistä paljon sen kanssa. mun mielestä.

Kaikilla oikeus omaan mielipiteeseensä, mutta itse en ainakaan löydä näistä mainitsemistasi kohdista mitään "uniikkia" (typerä sana muuten). Hienoja kohtia kaikki, mutta ei mitään maailmaamullistavaa mielestäni. Slashin soitto on vain askeleen pidemmälle kehittynyttä bluusrokkisooloilua, tosin helkutin hyvää sellaista. Slash vei pidemmälle sen, minkä muut aloittivat, joka sinänsä voi olla "uniikkia", riippuen henkilön mielipiteestä. Mikä musiikista sitten loppujen lopuksi tekee ainutlaatuista? Tämä jää kunkin itse päätettäväksi.

Tähän Izzyn rooliin biisienteossa en ota kantaa, koska tietoa ei ole. Itsekkin olen elänyt siinä käsityksessä että Slässi on ne kaikki soolot itse säveltänyt. Kiitos kuitenkin tiedosta, oppiipa arvostamaan Izzyäkin hieman enemmän (ennen en ole miestä juuri minään pitänyt).

Itse arvostan miestä suuresti, ja hän on yksi suurimpia idoleitani. Pidän Sweet Child O'Minen sooloa yhtenä rock-maailman hienoimmista, mielestäni se on hyvä määritys sille, mitä tunteella soittaminen on. Tai jotain. Tulipas jauhettua iso kasa paskaa :D
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
jss1
11.01.2008 23:42:13 (muokattu 11.01.2008 23:44:47)

Slashin soitto on vain askeleen pidemmälle kehittynyttä bluusrokkisooloilua, tosin helkutin hyvää sellaista. Slash vei pidemmälle sen, minkä muut aloittivat, joka sinänsä voi olla "uniikkia", riippuen henkilön mielipiteestä. Mikä musiikista sitten loppujen lopuksi tekee ainutlaatuista? Tämä jää kunkin itse päätettäväksi.

oli miten oli, tunnistan slashin soitosta kaikki perus bluesrocklikit ja niin edelleen, mutta slashin tapa yhdistellä niitä on mielestäni taidokas, omalaatuinen,tyylitajuinen ja persoonallinen parhaalla mahdollisella hyvällä tavalla, joka taas tekee siitä "uniikkia"..se osaa soittaa ne vanhat hyväks todetut likit just oikeisiin kohtiin oikeassa yhdistelmässä..

jääköön se viimeiseksi lausunnokseni.

Keitä muita asettaisitte samalle linjalle slashin kanssa "perusbluesrokkisoitossa"?
Swan
11.01.2008 23:56:52
Slashin soitossa ruumiillistuu ajan kultaama 80-luvun Los Angeles, jossa aurinko paistaa aina. Kasettimankat, pastellivärit, isot fledat, tiukat vaaleansiniset farkut, nostalgiset elintarvikepakkaukset, tukkahewijulisteet bändikämpän seinällä.. Kaverit hengaa rantsulla, pelaa lentistä ja nauraa elämän huolettomuutta. Sellainen fiilis tulee, kun kuulen Slashin soittoa. Se tietty hyväntuulisuus on, mikä Slashista tekee persoonallisen soittajan.
Once Lady Yuna fixes her hair, we leave.
Disney-huone avattu!
>-)))> #26
S.M.A.K.
Mntr
13.01.2008 22:19:27 (muokattu 13.01.2008 22:24:30)
Viitaten tuonne aijempiin keskusteluihin, niin Izzy laittaa ihan mukavan soolon tässä klipissä: http://www.youtube.com/watch?v=3ems35M180w

Ps. 3 Kitaristia eikä kukaan soittanut slashin sooloja ?

EDIT: No eihän se edes ollut izzy... hyvin mä vedän.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)