Renki 11.01.2008 11:23:46 (muokattu 11.01.2008 11:24:53) | |
---|
Hei! Eilen treenien jälkeen kaikki äänet rupesivat kuulostamaan normaalia kovemmilta. Menimme treenien jälkeen baarin ja tuntui, että pää leviää siihen meteliin. Ajattelin, että homma menee ohi kun levähtää yön yli, mutta kyllä se vaan jatkuu. Tuntuu, että vieläkin kaikki äänet ylikorostuu ja tekisi mieli laittaa peltarit päähän. Mitäs tää nyt sitten oikein on? Ylirasittumistako? Tuskin ainakaan kuulon paranemista? Tämä viikko on ollut korville aika rankka. Joka ilta monen tunnin treenejä ja sen jälkeen vielä nauhoitusten purku. Eilen kyllä jäi purku tekemättä kun korvat eivät enää jaksaneet eikä mieskään. Onko teillä vastaavia kokemuksia ja neuvoja neovoja tilanteeseen? Onko vaarallista? PS: Käytän treenatessa kuulosuojaimia. EDIT: Ja mulla ei ole krapula, kun en viinaa juo. Clap the barber... |
Karlsson 11.01.2008 11:34:03 | |
---|
Käy lääkärissä, osannee auttaa parhaiten. Mulla ei noin voimakkaita oireita ole muistaakseni koskaan ollut, mutta pyrin rajoittamaan turhaa kuuntelua tai ylipäätään mökälle altistumista. Ehkä enempi psyykkisistä syistä kuin selvistä fyysistä. Vaikka kaippa nämä jossain määrin yhdessä kulkeekin. "Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
lurkki 11.01.2008 11:36:23 | |
---|
Googleta "hyperakusia". Tuntuisi kovasti siltä.. "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." |
Groovelover 11.01.2008 11:38:01 | |
---|
Olen kokenut saman noin kymmenen vuotta sitten kun sain tinnituksen, se kuulon yliherkistyminen meni onneksi ohi, tinnitus jäi pysyväksi, ikävä kyllä. Tuo ilmiö on lääketieteelliseltä nimeltään hyperacusis, melurasituksen aiheuttama kuulon yliherkistyminen, pahimmillaan tuntuu fyysisenä kipuna. Googleta tuo sana niin saat tietoa asiasta. "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
Torniojaws 11.01.2008 11:45:09 (muokattu 11.01.2008 11:46:30) | |
---|
Kahdesti on itsellä tuollainen käynyt, tosin molemmilla kerroilla se kesti vain hyvin lyhyen ajan. Ensin tuli 2003 kesätöiden (muurausta, ei edes kovaääninen halli) loppukolmanneksella, jolloin yhtenä iltapäivänä bussia odotellessa tuntui puunlehtien suhinakin kuin olisi vesisuihku korvassa, mutta se lähti siinä bussimatkan aikana. Toisen kerran tuli sitten 2005 intin puolivälissä (3 kk) VLV:ltä palatessa. Jonottaessa ilmoittautumaan takaisin komppaniaan, tuli yhtäkkiä tunne kuin näkö lähtisi (kaikki meni mustavalkoiseksi ja "välkkyi") ja kaikki äänet tuntuivat kuin niissä olisi hirveä säröpedaali päällä. Melkein piti istahtaakin, mutta siitä se tokeni muutamassa minuutissa. Seuraavana päivänä vastaanotolla arveli tohtori epilepsiaksi, mutta tuo on tosiaan edelleen ainoa kerta kun vastaavaa on sattunut. Wikin mukaan stressi voi aiheuttaa tuota. Ei kuitenkaan eroittele minkälainen stressi; fyysinen työ, rankat tapahtumat, liian suuri melu, vai mikä. |
Renki 11.01.2008 12:22:54 | |
---|
Lääkäriajan sain vasta ens perjantaiksi. Menen sinne joka tapauksessa vaikka tämä menisikin ohi. Ajattelin, että hän osaisi auttaa mua myöskin valettujen korvatulppien osalta. Lueskelin hieman tuosta hyperacusiasta ja ymmärsinkö mä nyt oikein, että se on suurimmaksi osaksi luulotauti, eli enemmän aivoista kiinni kuin korvista? Stressi on ollut kyllä soittamisen puolesta viime aikoina äärettömän kova. Olen ottanut aikamoisen kakun harteilleni ja en edes tiedä miten siitä selvitään. mutta aika näyttää. On tässä mieleen tullut, että jarruta nyt hieman hyvä mies ettei pää leviä ja hätäilemällä ei tule kuin kusipäisiä lapsia, mutta kun ei tahdo malttaa. Tämä on ilmeisesti merkki vähän siitä, että nyt jarrut pohjaan ja kunnolla lepoa, muuten ei hyvä seuraa. Oon kyllä vähän semmonen, että mä tarvisin jonkun vahtimaan ennen kuin se onnistuu. Olen muuten hieman ylivarjeleva tuon kuulon suhteen. Sekin näyttäisi olevan selvä merkki hyperacusian saamiseen, elikk' vähän niin kuin riskiryhmässä olen. Clap the barber... |
welho 11.01.2008 12:30:02 (muokattu 11.01.2008 12:30:20) | |
---|
Kyllä joskus kun on paljon soittoa ja vähän unta niin korvat on sakelin herkällä, mutta ei noi rajua tilannetta oo kyllä ollut.. Mutta musan kuuntelu ja kaikki muukin meteli laittaa näkemään punaista tuossa vaiheessa.. Ja stressiä pitää aina olla! Kaikki raudat tulessa ja piru merrassa:D www.welhodrum.com, www.myspace.com/welhodrum |
Jormaz 11.01.2008 12:41:51 | |
---|
Tolleen on mulla käynyt jos on äänekästä kapakkabändiä joutunut kuuntelemaan ilman tulppia. Varsinkin lautaset siinä rasittaa korvia. Keikan jälkeen on sitten korvat olleet todella herkkinä mutta seuraavana päivänä on taas ollut normaali olo. No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän.. |
Minulla alkaa kaikki migreenikohtaukset sillä, että kuulo yliherkkenee pariksi päiväksi ihan äärimmäisyyksiin. Ehkä vähän offtopic, mutta tuli vaan mieleen. Miten tässä vielä käy? (sekavuuden multihuipentuma 19.11. 2007)
"Beibe, jos en ole täysin väärässä, sanoisin että olet hienosti oikeassa." -Ammattilainen NGO:n patiolla |
Renki 11.01.2008 13:16:12 | |
---|
Kyllä tää alkaa jo helpottaa, vaikka vähänkin ärsyttävät äänet sieppaa vieläkin. Itselläkin on migreeniä, mutta mulla häiriintyy enemmänkin näkö. Clap the barber... |
Foe mounier 12.01.2008 21:14:14 | |
---|
Vähän samanlainen ongelma on itsellä, vaikkei ihan noin paha. Kokeilin uusia korvatulppia bänditreeneissä eikä tuntuneet vaimentavan tarpeeksi, tai sitten eivät vaan sopineet korvan muotoon tai jotain sellaista, joten hommasin uudet jotka toimivat paremmin. Kummiskin parin päivän ajan on kuulo ollut aika herkkänä ja kaksi kertaa on tinntustä tullut, tosin se on kestänyt vain muutaman sekunnin, joten pitäisikö huolestua? |
Henko 13.01.2008 11:40:09 | |
---|
Muistan joskus nähneeni jonkun taulukon, mistä oli luettavissa, paljonko kuulo tarvii lepoa eriasteisten ja eripituisten metelitilanteiden jälkeen. Oli yllättävän pitkiä aikoja, perusrokkikeikan jälkeen kuulolta kesti palautua muistaakseni joku 16-20 tuntia. Nokia - connecting pipes |
Torniojaws 13.01.2008 12:55:04 | |
---|
Oli yllättävän pitkiä aikoja, perusrokkikeikan jälkeen kuulolta kesti palautua muistaakseni joku 16-20 tuntia. Tuo vaikuttaa aika ylilyövältä, ellei tuo sitten tarkoita ilman tulppia kuuntelemista. |
Lauri 13.01.2008 12:59:16 | |
---|
Tuo vaikuttaa aika ylilyövältä, ellei tuo sitten tarkoita ilman tulppia kuuntelemista. Ei kai kukaan nyt tulpat päässä musiikkia kuuntele. |
Torniojaws 13.01.2008 13:00:41 | |
---|
Ei kai kukaan nyt tulpat päässä musiikkia kuuntele. No sitten sietää tullakin tinnitus. |
Henko 13.01.2008 13:25:26 | |
---|
Tuo vaikuttaa aika ylilyövältä, ellei tuo sitten tarkoita ilman tulppia kuuntelemista. Niin no, eihän ihmisen kuuloakaan tulpat päässä testata. Voisihan sitä, jos välittäisi, vähentää tulppien vaimentamat desibelit. Heti palautumisaika lyhenee. Vaan mitäpä noita taulukoita lukemaan, ne on tarkoitettu vain ohjeiksi/valistukseksi ihmisille. Jos Motörhead on keikalla, ei kyllä pysty alkaa laskemaan, että jokos on korvat palautuneet edellisestä mökätilanteesta. Pakkohan sinne on mennä. Tämä hissi menee vain alaspäin. |
Foe mounier 25.01.2008 19:53:02 | |
---|
Mites jos korvat tuntuu olvevan lukossa, muttei äänet tunnu tuottavan tuskaa? Ei tinnitusta tai mitää, mutta niitä niin kuin... painaa. Mistä moinen johtuu? Ymmärsiköhän kukaan... |
Torniojaws 25.01.2008 20:21:17 (muokattu 25.01.2008 20:23:36) | |
---|
Mites jos korvat tuntuu olvevan lukossa, muttei äänet tunnu tuottavan tuskaa? Ei tinnitusta tai mitää, mutta niitä niin kuin... painaa. Mistä moinen johtuu? Ymmärsiköhän kukaan... Vaikkua kertynyt liikaa, jolloin se toimii tulppana. Kokeile pestä korvat suihkussa sellaisella aavistuksen ihonlämpöä lämpimämmällä vedellä. Kylmempi tai kuumempi vesi voi aiheuttaa huimausta suihkutuksen ajan, korvassa kun sijaitsee tasapainoelin. Vatkaa korvaa vähän, pese vielä toisen kerran ja nyöki päätä alaspäin. Jos ei vieläkään irtoa, niin käyppä terveyskeskuksessa. Siellä tekevät oikean korvapesun, jossa menee todennäköisesti kymmenisen minuuttia. |
Foe mounier 25.01.2008 20:32:05 | |
---|
Vaikkua kertynyt liikaa, jolloin se toimii tulppana. Kokeile pestä korvat suihkussa sellaisella aavistuksen ihonlämpöä lämpimämmällä vedellä. Kylmempi tai kuumempi vesi voi aiheuttaa huimausta suihkutuksen ajan, korvassa kun sijaitsee tasapainoelin. Vatkaa korvaa vähän, pese vielä toisen kerran ja nyöki päätä alaspäin. Jos ei vieläkään irtoa, niin käyppä terveyskeskuksessa. Siellä tekevät oikean korvapesun, jossa menee todennäköisesti kymmenisen minuuttia. Kokeilempa tätä, kiitoksia :) |
Ahokkis 26.01.2008 21:29:15 (muokattu 26.01.2008 21:29:59) | |
---|
When you ain't got nothing, you got nothing to loose. |