Aihe: Tuplapedaalien hankinta
1 2 3
jazzmies
09.01.2008 23:36:21
Itse hankin paripolkimen kaksi vuotta sitten 36-vuotiaana. Sittemmin on huvittanut koko hankinta. Olisi pitänyt jättää ostamatta koko vempele, koska sillä on lähes mahdotonta soittaa mitään järkevää. Joskus aniharvoin kuuntelessani Meshuggahia tai muuta groovemetallia, siellä saattaa piillä muutama tahti, jossa paripoljinta käytetään järkevästi, mutta kyllä perus-tukutukuttelu on jotakin ihan muuta - machohuttua.

Tasainen, nopea tukutukuttelu on mielestäni hölmöintä mitä rummuilla voidaan soittaa. Koko musiikki menee tukkoon, ja urheilijat tykkää. Lähes jokainen rumpali menee siihen ansaan jossakin vaiheessa luulleen että siitä olisi jotakin hyötyä kenellekkään muulle soittajalle tiluttaa kaikki paikat täyteen matalaa mönjää.

Logiikka kuinka nopea olet kömpelöillä jaloillasi on sama kuin mieskirkuja laulaa Karita Mattilan suohon tenorissimus ultimuksella. Yli-ihmisyyttä tavoittelevaa energianhukkaa, mistä kärsii koko ihmiskunta, sillä noita ilmiöitä on vaikea päästä pakoon missään.

Kun puhutaan musikaalisesta soitosta, en näe siinä mitään musikaalista että taistelee luonnonvoimia vastaan tai leikkii konetta. Esipuberteettimaista uhoa, sanon minä. Luulin itsekin vielä pari vuotta sitten, että on tärkeää osata soittaa tosi up-tempoa rideen, tukuttaa tosi nopeasti, soittaa blastia todella nopeasti, vetää rudimentteja todella nopeasti tai tyytyä pelkästään todella tarkkaan nuottiaika-arvojen soittamiseen. Yhtäkkiä kaikki edellämainitut lensivät romukoppaan, koska niissä ei käytetä edes promillea rytmiikan potentiaalista. Edellämainittujen, tai edes jonkin niistä suvereeni hallinta vie aikaa tolkuttomasti, eikä niille keksi mitään järkevää käyttöä (naisten iskeminen, jengin tanssituttaminen, blaa-blaa...)

Loppukaneetti: Katri-Helena on hevi-leidi, joten elämme siis lopun alkua, joten kohta toivottavasti jälleen pääsee pakoon tukutukuttelua ja kirkumista. Eli tervetuloa Joni Mitchell takaisin!
Maukasta makkaraa - Raikasta vettä - Kirkasta kalakeittoa
Olly
10.01.2008 02:51:36
Mikäs siinä, jos saa yksittäisiä iskuja yksittäiseen rumpuun riittävän nopeasti oikeaan aikaan yhdellä raajalla, että voi toteuttaa haluamansa, niin kaikki on hyvin. Virveliinkin on turha kahta kättä käyttää.

Tuskin tarvitsee mainita, että itse en ole riittävän nopea...
Due to lack of interest, tomorrow has been cancelled.
Strumbali
10.01.2008 08:58:54 (muokattu 10.01.2008 12:11:39)
Tasainen, nopea tukutukuttelu on mielestäni hölmöintä mitä rummuilla voidaan soittaa. Koko musiikki menee tukkoon, ja urheilijat tykkää. Lähes jokainen rumpali menee siihen ansaan jossakin vaiheessa luulleen että siitä olisi jotakin hyötyä kenellekkään muulle soittajalle tiluttaa kaikki paikat täyteen matalaa mönjää.

Hyvä kirjoitus.

Tästä vain tuli mieleen, että välttämättä se ei ole rumpali, joka haluaa sen tukutukun sinne alle jytisemään. "Ai on kova juttu, että basarit jytisee, no vedetään sitten", voi olla yksi tyyli rumpalin suunnalta suhtautua asiaan. Tuleeko tässä vähän "ammattietiikka" vastaan (käytän lainausmerkkejä keventämään ilmaisua). Onko palveltava yleisiä genre-malleja vai vedettävä niinkuin itse 20 vuotta soitelleena ja harrastelleena asian kokee.

Pistin pientä edittiä tekstiin.
passe
10.01.2008 11:14:38
Edellämainittujen, tai edes jonkin niistä suvereeni hallinta vie aikaa tolkuttomasti, eikä niille keksi mitään järkevää käyttöä (naisten iskeminen, jengin tanssituttaminen, blaa-blaa...)

Voi musiikkiin ja soittamiseen suhtautua kevytmielisemminkin. Kaikkia ei vain yksinkertaisesti kiinnosta korkeakulttuurimme hienostunein tarjonta. Itse olen sekakäyttäjä, ooppera on jees, mutta niin on Stratovariuksen keikkakin.

Ei ole montaa asiaa maailmassa joka pesee sen hypnoottisen fiiliksen, kun yksinkertainen groove-biisi rullaa bändin kanssa niin, että sukat lähtee jalasta. Toisaalta, on ihan yhtä kivaa runtata menemään kunnon äijäheavyä basistin serkun kellarissa, tietäen että jokainen soittaja nauttii hommasta joka solullaan. Ei siinä lähdetä kyselemään, että olikohan tämä nyt musikaalista.
Sometimes more is more
hollmi-5
10.01.2008 12:51:54
Tasainen, nopea tukutukuttelu on mielestäni hölmöintä mitä rummuilla voidaan soittaa. Pitäiskö pirauttaa yläkertaan Cozylle ja kysyä, mitä mieltä asiasta ollaan ;-)

Kyllähän se totta on, että liika on liikaa, mutta Cozy sai sen tasaisen tukukun kuulostamaan hienolta ja kun oli muutenkin hieno rumpali, oli siellä joukossa paljon paljon muuta hyvää kuunneltavaa. Mielestäni Cozy loi tyylin ja muut hiihtelevät sitten perässä. Kun tuohon tyyliin ei pysty oikein muuta lisäämään, lisätään nopeutta. Kill the King (Rainbow) levylautaselle ja nauttimaan ;-)

Tuplaspedu on ihan yes mausteena. Tuplasetti on vaan niin hienon näköinen (vaikka tekee setistä asettelultaan haastavan), että välillä haluan sellaisellakin soittaa.
Soundit, piuhat ja kajarit.
welho
10.01.2008 17:37:49

Kun puhutaan musikaalisesta soitosta, en näe siinä mitään musikaalista että taistelee luonnonvoimia vastaan tai leikkii konetta. Esipuberteettimaista uhoa, sanon minä. Luulin itsekin vielä pari vuotta sitten, että on tärkeää osata soittaa tosi up-tempoa rideen, tukuttaa tosi nopeasti, soittaa blastia todella nopeasti, vetää rudimentteja todella nopeasti tai tyytyä pelkästään todella tarkkaan nuottiaika-arvojen soittamiseen. Yhtäkkiä kaikki edellämainitut lensivät romukoppaan, koska niissä ei käytetä edes promillea rytmiikan potentiaalista. Edellämainittujen, tai edes jonkin niistä suvereeni hallinta vie aikaa tolkuttomasti, eikä niille keksi mitään järkevää käyttöä (naisten iskeminen, jengin tanssituttaminen, blaa-blaa...)

Asiaa! Ota plussa:)
www.welhodrum.com, www.myspace.com/welhodrum
java
10.01.2008 20:20:56
Itse hankin paripolkimen kaksi vuotta sitten 36-vuotiaana. Sittemmin on huvittanut koko hankinta. Olisi pitänyt jättää ostamatta koko vempele, koska sillä on lähes mahdotonta soittaa mitään järkevää. Joskus aniharvoin kuuntelessani Meshuggahia tai muuta groovemetallia, siellä saattaa piillä muutama tahti, jossa paripoljinta käytetään järkevästi, mutta kyllä perus-tukutukuttelu on jotakin ihan muuta - machohuttua.

Huoh...niinpä kyllä!
Drummer-K
10.01.2008 21:12:49

Oon kyllä alkanut miettiä että ostanko tuplat. Mihin mä käyttäsin niitä? En tarvi niitä koska soitan bändin kans Hurriganesia ja ite Iron Maiden jossa ei tosiaankaan tarvita tuplia. Kiitos kommenteista!
Mitä olisikaan ilman rumpaleita?
java
10.01.2008 21:35:43
Osta pois vaan ja hyvät sellaiset! Ei näistä kaikista kommenteista tartte välittää ;) Opettelet kuitenkin rumpujen soittoa....miksei tuplapedaali tekniikoitakin?. Kysymys kuuluukin miksi ei vois muka heti aloittaa? Osaako joku perustella asian ihan oikeasti? Tsemppiä harjoitteluun!
Mikko A
10.01.2008 22:34:37
Osta pois vaan ja hyvät sellaiset! Ei näistä kaikista kommenteista tartte välittää ;) Opettelet kuitenkin rumpujen soittoa....miksei tuplapedaali tekniikoitakin?. Kysymys kuuluukin miksi ei vois muka heti aloittaa? Osaako joku perustella asian ihan oikeasti? Tsemppiä harjoitteluun!

Äh, miksi ihmeessä turhaa tuhlata rahaa johonkin sellaiseen, mitä ei tarvi? Jätä vain ostamatta. Sen rahan voi käyttää paremminkin.
The space is filled with orbiting children.
Napalmolotv
11.01.2008 11:51:00
Isoveli sai kaverilta ilmaiseksi tuplapedut joskus vuosia sitten ja ihan pätevä tuo on, soittaa monissa bändeissä ja kehuja on saanut.
jussiohman
11.01.2008 11:59:06 (muokattu 11.01.2008 12:01:34)
Sulla ei jazzmies taida isommin hc osasto kolista? Sulla on hyvät pointit kyllä, mutta silti aivan huvittavan puritanistista nillitystä. Tai sitten vaan provosit. Noh.
älä turhaan ressaa, sie oot mikä oot!
welho
11.01.2008 12:26:23

Itse hommasin ekat tuplat joskus 14v eli 14 vuotta sitten.. Silloin oli heavybändi ja innostuin myös powermetallista joten tuli treenattua niin saakelisti.. Sitä jatkui viitisen vuotta kunnes menin inttiin ja sen jälkeen pääsin keikkaileman aktiivisemmin ja tuplia ei oo sen koommin pahemmin tarvittu:)

Mutta kyllä pari keikkaa olis mennyt sivu suun jos ei olis tuplat hallussa.
Vaatii vaan jatkuvaa treenausta tuokin homma että pysyy hanskassa ja eihän siihen meinaa aika riittää.. Aina iskeekin pienoinen paniikki kun huomaa että olis tuplabasaribiisejä tulossa jollekkin keikalle! Sitten viikkon tukutuku- kuuri ja taas saa jotenkin räpellettyä:)

Muuten mulla on kyllä aina spedu mukana, mutta käyttöä on lähinnä loppurämistelyissä..
www.welhodrum.com, www.myspace.com/welhodrum
jazzmies
11.01.2008 13:01:25
Sulla ei jazzmies taida isommin hc osasto kolista? Sulla on hyvät pointit kyllä, mutta silti aivan huvittavan puritanistista nillitystä. Tai sitten vaan provosit. Noh.

Kyllä on tullut metallini soitettua kasari speedin ja trashin myötä. Mutta nyt en kyllä enää jaksa kuunnella sitä "nykymetallia" paria biisiä kauempaa, koska ks. edellinen kommentti.

Puritaaniuskommentin voin ottaa kehuna, sillä parissa musiikkikulttuurissa viihdyn hyvinkin soittaen samalla luovasti, "omasta elämästäni", mutta tyylin sisällä perinteitä kunnioittaen. Näin näen luovuuden musiikissa - vasta tyylin kielen löytämisen kautta voi saada kantoa omalle muusikonuralleen ja tietoisuutta siitä milloin kuljetaan luovasti.

Ja ainahan jokainen kommenttini on vähintäänkin sarkastinen ja provosoiva, jotta saa edes joitakin vastauksia.
java
22.01.2008 11:22:12
Kiitos jazzmiehelle vastauksesta. Hyvät perustelut! Oletko muuten soittanut metallia aikoinaan tuolla Raahen suunnalla...?
Youni
22.01.2008 18:49:37
Jazzmies sai multa plussan. Mulle tuplien oston suurin hyöty oli se, että nyt on kaksi hyvää sinkkupedaalia. Toinen himassa ja toinen treeniksellä :D
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Foe mounier
22.01.2008 19:24:53 (muokattu 22.01.2008 19:25:10)
Asian voi hoitaa niin että ostaa aluksi sen tuplapedaalin jos tuntuu että on tarvetta. Sillä onhan tuplapedaaleissakin se sinkku mukana. Näin säästää rahaa kun ei tarvitse molempia ostaa erikseen. Täytyy vain olla kärsivällinen että jaksaa harjoitella perusjutut kuntoon ennen kuin edes ajattelee niitä tukutuku komppeja.

Ja jazz mieheltähieno postaus! Olen kanssasi samaa mieltä, ainakin melkein kaikissa kohdissa.
jazzmies
22.01.2008 21:26:04
Kiitos jazzmiehelle vastauksesta. Hyvät perustelut! Oletko muuten soittanut metallia aikoinaan tuolla Raahen suunnalla...?

Kyllä! Meillä oli legendaarinen speed metal -yhtye Papa Rousin' samaan aikaan Stonen ja Airdashin kanssa. Rousin' tunnettiin lähes koko pohjoispohjanmaalla ihan Lumijokea ja Nivalaa myöten;) Sitten se homma hiipui kertalaakista, kun Nirvanalla tuli Nevermind.
java
22.01.2008 23:00:56
Elikkäs se olet siis sinä! Mahdatko muistaa, kun käytiin keikalla siellä päin. Soittelin tuolloin Statue nimisessä metallibändissä. Vedettiin kimpassa keikka ja saunassa perehdyttiin rumpurytmin saloihin..:)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)