Aihe: Bodyyn ja lapaan ruuvaileminen/poraaminen?
1 2
Antti1
10.01.2008 15:33:00
Kyllä mä tekisin pienet aloitusreiät noihin kaikkiin, varsinkin hihnatapeille. Sun täytyy kuitenkin käydä ostamassa muutama järkevänkokoinen terä, liian isoista ei ole mitään iloa.

Ei poraa kannata muutenkaan pelätä. Huolellisesti vaan teet, niin ei terän katkeamista suurempaa vahinkoa juuri millään pääse käymään.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
oiva tumpeloinen
10.01.2008 15:33:53 (muokattu 10.01.2008 15:34:18)
Taitaa tulla toinen kerta sen porankäytön suhteen. Parasta se sillä on pieni reikä tehdä, niin ei vahingossa lähde halkeamaan ruuvauskohta.

Toiset syntyy nopeiksi......
fox
10.01.2008 15:34:21

Eli voinko ruuvata suoraan bodyyn/lapaan vai täytyykö taiteilla poran kanssa jotkut aloitusreiät?

Elä hyvä mies ilman _hyviä_ aloitusreikiä ees yritä esim. vaahteraan sitä ruuvia. Katkee ruuvi alta aikayksikön jos noin teet.. Terävällä (ja tietenkin sopivan kokoisella) poralla reikä, sitten voi jopa sipaista saippuaa siihen ruuviin, kierteisiin, liukasteeks. Menee mukavammin kuivaan ja kovaan puuhun... =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
anttipi
10.01.2008 15:35:28 (muokattu 10.01.2008 15:37:28)

Mikä tuossa on muuten suurin vaara, jos ruuvailee ilman aloitusreikiä? Onko vaarana, että laukkaukseen tulee joku särö vai että peräti puu halkeaa sisältä? Suosaarni lienee aika huokoista, ilmeisesti suurempi vaara on vaahterakaulan kanssa?

Varsinkin noitten Schallerin mini locking virittimien ruuvit näyttää tosi pieniltä. Miten osaan valita oikean kokoisen terän? Pitääkö olla juuri ruuvin paksuinen vaiko kapeampi tahi leveämpi?

E: Jaahas, eli ainakin ruuvi on vaarassa katketa, jos ei tee aloitusreikiä.
Neptuna's Machine (melodista rockpoppia)
oiva tumpeloinen
10.01.2008 15:38:09
Pitääkö olla juuri ruuvin paksuinen vaiko kapeampi tahi leveämpi?

Karvan verran pienempi terä ei olis pahaksi.
anttipi
10.01.2008 15:50:18 (muokattu 10.01.2008 15:54:46)

Ohhoh, noissa Schallerin mini tunereissa näyttää olevan TODELLA lyhyt läpimenotappi - hyvä kun kielen reikä just ja just on näkyvissä. Tarvitseekohan näiden kanssa sitten string nutteja ollenkaan, kun kielen painuvat tosi matalalle (lähelle lapaa) jo valmiiksi?
oiva tumpeloinen
10.01.2008 15:51:31
Ohhoh, noissa Schallerin mini tunereissa näyttää olevan TODELLA lyhyt läpimenotappi - hyvä kun kielen reikä just ja just on näkyvissä. Tarvitseekohan näiden kanssa string nutteja ollenkaan, kun kielen painuvat tosi matalalle viritystapissa jo valmiiksi?

Kokeilemallahan tuo selvinnee parhaiten. Jätä ne ensin pois, ja laita myöhemmin, jos siltä tuntuu.
anttipi
10.01.2008 15:54:20

Kokeilemallahan tuo selvinnee parhaiten. Jätä ne ensin pois, ja laita myöhemmin, jos siltä tuntuu.

Eli maalaisjärjellä: mikäli string nutit hädin tuskin koskevat kieliin, niitä on turha alkaa laittamaan? Muistan jostain lukeneeni, että Schallerin lukkovirittimien kanssa string nutteja ei tarvitsisi ollenkaan (tai sitten olen nähnyt unta).

Oli miten oli, onneksi on taas lähisukulaisia tarjolla tähänkin kitaraprojektiin. En taida uskaltaa alkaa itse porailemaan mitään.
oiva tumpeloinen
10.01.2008 16:00:01
Eli maalaisjärjellä: mikäli string nutit hädin tuskin koskevat kieliin, niitä on turha alkaa laittamaan? Muistan jostain lukeneeni, että Schallerin lukkovirittimien kanssa string nutteja ei tarvitsisi ollenkaan (tai sitten olen nähnyt unta).

Oli miten oli, onneksi on taas lähisukulaisia tarjolla tähänkin kitaraprojektiin. En taida uskaltaa alkaa itse porailemaan mitään.

Jotta nyt päästään samasta osasta puhumaan, niin tarkoitat ilmeisesti kielenohjureita, mitä laitetaan satulan ja virikoneiden väliin?

Google löytää string nut -sanoilla satulan. Jokaisessa kitarassa semmoinen täytyy olla, niin varmaankin tarkoitat jotain muuta.....
WinterMad
10.01.2008 16:08:21
String Treetä ilmeisesti tarkoitetaan, eli se tanko joka on jossain kitaroissa joka painaa kieliä alaspäin välillä virittimet - satula.
Muusikoiden.Net - haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka.
oiva tumpeloinen
10.01.2008 16:11:34
String Treetä ilmeisesti tarkoitetaan, eli se tanko joka on jossain kitaroissa joka painaa kieliä alaspäin välillä virittimet - satula.

Niitä mä ajattelin myös. Mut niiden kohtalo selviää mun mielestä parhaiten kokeilemalla. Jos ei pärise, eikä ole muitakaan ongelmia, niin niitä on ihan turha laittaa. Niistä voi kuitenkin olla jonkin verran haittaakin.
anttipi
10.01.2008 17:02:59

Niitä mä ajattelin myös. Mut niiden kohtalo selviää mun mielestä parhaiten kokeilemalla. Jos ei pärise, eikä ole muitakaan ongelmia, niin niitä on ihan turha laittaa. Niistä voi kuitenkin olla jonkin verran haittaakin.

Sori, string treesejä tarkoitin. Mitä tarkoitat "jos ei pärise"? Mulle on ylipäätään jäänyt epäselväksi, mitä virkaa kyseisillä härpäkkeillä on. Olin kuvitellut, että niillä olisi jotain tekemistä vireen pysymisen kanssa.
oiva tumpeloinen
10.01.2008 17:06:43
Sori, string treesejä tarkoitin. Mitä tarkoitat "jos ei pärise"? Mulle on ylipäätään jäänyt epäselväksi, mitä virkaa kyseisillä härpäkkeillä on. Olin kuvitellut, että niillä olisi jotain tekemistä vireen pysymisen kanssa.

Lapakulmattomissa kitaroissa saattaa tulla särinöitä kielten kanssa, jos niihin ei saada kulmaa satulan jälkeen. Nuo ohjurit hoitaa ainakin sen homman. Huonot ohjurit saattaa ennemminkin olla huonoksi vireen kannalta.
anttipi
10.01.2008 18:20:58 (muokattu 10.01.2008 18:37:49)

Lapakulmattomissa kitaroissa saattaa tulla särinöitä kielten kanssa, jos niihin ei saada kulmaa satulan jälkeen. Nuo ohjurit hoitaa ainakin sen homman. Huonot ohjurit saattaa ennemminkin olla huonoksi vireen kannalta.

OK. Olen nähnyt joitakin Schallerin viritinsettejä (kaikki vasemmalla -tyyppisiä), joissa kolmen ylimmän kielen viritintapit ovat matalampia, jotta tulisi kulmaa satulan jälkeen. Mulla noi kaikki Schallerin virittimet on lyhyttappista mallia. Ilmeisesti tähän perustuu lukemani juttu, jonka mukaan ohjureita ei Schallerien kanssa välttämättä tarvittaisi. Jos nyt oikein käsitin, niin riittävä kulma takaa sen, että kieli istuu satulassa napakasti (eli että se mahdollinen särinä tulisi juuri satulasta)?
LaXu
10.01.2008 19:45:48 (muokattu 10.01.2008 19:46:22)
Jep, kieltenohjainten tarve riippuu tosiaan virittimistä ja lavan kulmasta. kulmattomaan lapaan yleensä tarvitsee kielenohjaimen ainakin kahdelle ylimmälle kielelle vaikka olisi matalatkin virittimet. Kannattaa kokeilla ensin toimiiko ilman.
anttipi
10.01.2008 19:53:08

Jep, kieltenohjainten tarve riippuu tosiaan virittimistä ja lavan kulmasta. kulmattomaan lapaan yleensä tarvitsee kielenohjaimen ainakin kahdelle ylimmälle kielelle vaikka olisi matalatkin virittimet. Kannattaa kokeilla ensin toimiiko ilman.

Kuinka millintarkkaa puuhaa se kieltenohjaimien asentaminen muuten on, vai voiko sopivan kohdan hakea fiilispohjalta? (Tietty leveyssuunnassa täytyy varmaan olla prikulleen oikein, ettei kielet väänny sivulle).
Jesus_Plastica
10.01.2008 20:13:22
Kuinka millintarkkaa puuhaa se kieltenohjaimien asentaminen muuten on, vai voiko sopivan kohdan hakea fiilispohjalta? (Tietty leveyssuunnassa täytyy varmaan olla prikulleen oikein, ettei kielet väänny sivulle).

Kattele kuvia fenderin lavoista ja päättele siitä.
oiva tumpeloinen
10.01.2008 20:16:22 (muokattu 10.01.2008 20:17:39)

Tää on nyt mutuilua aiheen tiimoilta, mutta villinä veikkauksena veikkaisin sillä paikalla olevan merkitystä. Liian lähellä virittimiä kulma jää luonnollisesti liian pieneksi, jolloin se on aika hyödytön. Liian lähellä satulaa taas veikkaisin, että liian iso kulma tekee ongelmia vireen suhteen. Mulla ei kyllä tästä mitään spesifistä tietoa ole, kuten jo sanottu, mutta näin mutuilupohjalta.

E: en siis kuitenkaan usko, että se ihan millitarkkaa touhua on, mutta jotain tarkkuutta kuitenkin voisi kuvitella sen kaipaavan. Ja kielen suuntainen suoruus on luonnollisesti hyvästä vireenpidon kannalta.
Antti1
10.01.2008 21:33:24
Suosittelisin hakemaan niiden paikkaa vähän siihen malliin, että tulisi joku 10-13 asteen kulmaa vastaava vääntö niihin kieliin. Vois olla aika jees, näin persetuntumalta.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)