Aihe: Miten oppia falsetti?
1 2 3
Mr_Brightside
24.08.2005 00:42:20
Tietääkseni ei kuitenkaan Ahola käytä juurikaan falsettia?

No mikä ihme se kiekaisu sitten on siinä Taivas lyö tulta alkupäässä? Jos se ei ole voimakas falsetti, niin sitten pahoittelen virhettä. En ole kyseiseen bändiin sen tarkemmin tutustunut, joten voi olla että puhun läpiä päähäni.
Jemo
24.08.2005 10:40:05

Ainakin Tuomas & Juuso Experiencessä Ahola joskus kertoi ettei hän käytä falsettia ja että falsetti on huijausta jolla sellaiset jotka eivät oikeasti pääse korkealle voivat muka vähän yrittää. Minusta kuulostaa kyllä aika falskilta tuo...
Minen muuten pääse edes kirkumalla yhtä korkealle kuin Ahola.

-Kamikaze Kettunen
Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli
Pelsi
25.08.2005 09:36:22
Ainakin Tuomas & Juuso Experiencessä Ahola joskus kertoi ettei hän käytä falsettia ja että falsetti on huijausta jolla sellaiset jotka eivät oikeasti pääse korkealle voivat muka vähän yrittää. Minusta kuulostaa kyllä aika falskilta tuo...

Aika uskomattomalta tuntuu. Kyllä ainakin semmoiset yksittäiset kiljaisut kuulostaisivat siltä, että falsetilla ne vedetään...
THV-klubi #3
>-)))> #3
MegaMan Club #005 - Top Man
Cadaver
25.08.2005 17:58:17 (muokattu 26.08.2005 19:06:21)

Noilla E5-G5 korkeuksilla alkaa (IMO) olla melko sama, onko falsettia vai korkeaa pää-ääntä. Joskus noista on näkynyt melkoista tappelua laulajafoorumeilla, eikä selvyyttä ole aina siltikään saatu :) Hieman alempana taas falsetti on kyllä helposti voimattoman kuuloinen.

Edit: ainakin Taivas Lyö Tulta-biisissä kuulostaa, että pää-ääni venyy komeasti ylös falsettiin menemättä. Tosin jokaisesta Metallitotuus-levyn kirkaisusta en takuuseen menisi...
Freedom, Metal & Might: Agent Metal Saksaheviä: Revenant Rienausta: Riivaaja
Peter Spiegelmann
07.07.2007 09:18:17
Kuinka paljon perusäänialan päälle ootte saaneet falsettia? Mä onn tämmöinen baritoni. jolla korkein ei-falsettiääni on päivästä riippuen jotain d1-f1, falsetissa sitten jotain f#1-a1.
"Madman was here, but now he's gone, you know the results, I have done." Vedä viskiä, vodkaa, rommikolaa, tequilaa, viiniä ja kaljaa saman illan aikana. Koeta hymyillä aamulla.
KaRa
07.07.2007 12:19:28
Seuraava lause on valetta - edellinen lause on totta.
Coelhinho21
09.07.2007 20:33:56

Miksi pitäisi oppia falsetti??

Mielestäni korkeintaan tehokeinona kohtuudella käytettynä ookoo ja paino sanassa kohtuudella. En ole vielä laulajaa kuullut, jolla olisi falsetti normiääntään paremman kuuloinen. Hyviä falsettilaulajia on kyllä olemassa.
Välillä tuntuu täällä juttuja lueskellessa, että tärkein juttu on ääniala ("miljoona" oktaavia) ja kuinka korkeita ääniä pystyy päästämään. Voiskohan tuo laulaminen olla muutakin..?

Esimerkiksi, olen kuullut "The Trooper" biisistä aivan loistavan cover-version, jossa (ja huolimatta siitä) laulaja veti sen (Dickinsonia) oktaavin alempaa, ja veti muuten hyvin :-) vastapainoksi olen kuullut turhan monta asteen heikompaa, kun solisti äänialansa rajamailla repien yrittää ja yrittää..

Ja Ahosesta, livenä Teräsbetoni ansaittujen kehujensa mittainen normaalisti, mutta olenpa sellaisenkin keikan nähnyt, josta poistuin kesken, kun Ahosen falsetin viljely meni nii'iin överiksi. Piti falsetissa hoitaa jopa kaikki spiikitkin, Huh! :-(

Kohtuus kaikessa siis :-) ..koko biisin laulaminen falsetissa ei mielestäni täytä em. kohtuutta.
Toisaalta, jos joku tykkää, niin mikä minä olen kritisoimaan ja yksi tapa tuo on rajojansa kokeilla ja havaita ehkä kehittyneensä.
Confidence is the feeling you have before you understand the situation.
jeps
13.07.2007 13:11:15 (muokattu 13.07.2007 13:13:38)
Jos näin olisi, niin King Diamond tai Rob Halford olisivat mykkiä nykyään...

Väitän kuitenkin että Halford käyttää falsettia luultua vähemmän. Koska ääni ylsi ja yltää edelleenkin (ainakin välillä) korkealle muutenkin.

Ja sama juttu Aholan kohdalla. Joidenkin mielestä kaikki jotka laulavat korkealta laulavat falsetissa. Ei pidä paikkaansa.
peksi62
18.07.2007 18:44:50
Lyo varsaralla palleihin niin kyllä irtooo....
Rudolf
19.07.2007 23:22:47
Miksi pitäisi oppia falsetti??

Minähän en laulamisesta mitään tiedä, mutta mielestäni ainakin rockmusiikissa falsetti kuulostaa tehokeinona erittäin hyvältä. Esimerkiksi jonkin melodialinjan viimeisessä korkeassa nuotissa tai oktaavihypyssä falsetti voi tuoda lisää tunnelatausta, sillä se kuulostaa erilaiselta kuin "tavallinen" laulu. Esmerkiksi Steven Tylerin falsetoista pidän kovasti. Olen kyllä samaa mieltä siinä, että kovin paljoa sitä ei atrvitse käyttää, rupeaa kuulostamaan vain häröltä.

Itseopiskelleena (aloittelelevana) laulajana falsetti tuntuu olevan maailman helpoin asia. Luulisin, että se tulee melkein kaikilta ihan luonnollisesti, kun vain yrittää laulaa äänialalleen sopimattoman korkeaa nuottia.

Mutta tosiaan, parempi se on kai hallita hyvin peruslaulu kuin falsetti, joka on kuitenkin vain mauste.
Music is like candy - You have to throw out all the rappers!
sofianmaailma
23.07.2007 07:57:48
En tiedä onko täällä muita, mutta ainakin minulla on mennyt pää-ääni (korkein tällä hetkellä gis1) ja falsetto pahasti sekaisin. Olen nimittäin luullut alkuvaiheessa heikkoja korkeimpia pää-ääniäni falsetoksi, joita olen sitten vain treenannut hyviksi pää-ääniksi (esim. f1 puoli vuotta sitten oli vielä heikkoa piipitystä, nyt yksi laulualueeni parhaista sävelistäni).

Noin viikko sitten löysin puolivahingossa oman falsettoni, kun kokeilin Jaime Vanderan huilurekisteriä (whistle register) käsittelevän opetusvideon (http://www.youtube.com/watch?v=H-fw910IHKw) pohjalta onko minulla mahdollisesti huiluääntä (ei ole!).

NÄYTE: http://www.saunalahti.fi/~severink/NAYTTEET/korkeaa&karmeaa.mp3
(6 sekuntia korkeaa ja karmeaa falsettovikinää, lopussa e3?)

Mutta minulla olisi falseton treenaamisesta pari kysymystä, mihin tämän palstan aikaisemmissa falsettikeskusteluissa ei löydy selkeää vastausta.

1) Saako falsettoa treenata kylmiltään, kuten narinaa? Voiko sitä siis pitää eräänlaisena äänen lämmittelynä? Esimerkiksi tänä aamuna vessan peiliä tuijottaessani, tajusin että pystyn suu kiinni hymisemään narinasta falsettoon (en portaattomasti), vain korkeimmat pää-äänet ja falsetot eivät tule unenpöpperöisenä. Saako tällaista pienellä voluumilla syntyvää hyminäfalsettoa treenata pitkin päivää?

2) Oma pienellä ilmalla synnyttämä falsettoni kuulostaa karmealta, mikä on näin alkuvaiheessa varmaan aika tavallista. Kiinnostaisi tietää, huomaako joku asiantuntija sen syntyvän teknisesti aivan väärällä tavalla (esim. puristamalla?), millä vain tuhoan koko tämän vuoden aikana lupaavasti kehittyneen _varsinaisen lauluääneni_?
Laula, älä sodi.
Hipelius
23.07.2007 17:15:54
Noin viikko sitten löysin puolivahingossa oman falsettoni, kun kokeilin Jaime Vanderan huilurekisteriä (whistle register) käsittelevän opetusvideon (http://www.youtube.com/watch?v=H-fw910IHKw) pohjalta onko minulla mahdollisesti huiluääntä (ei ole!).

Jahas että semmoinen juttu. Nyt löytyi siis oikea termi osaamalleni helvetin korkealle laulamiselle :/. Luulin sitä jonkinasteiseksi "falsetonjatkeeksi" :D. En kuitenkaan ole mikään hyvä siinä, ääniala ehkä 2 sävelaskelta ja se myös sattuu vähän :D. Toimii hyvin ihmisten pelotteluun.
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
Mika Hki
17.12.2007 18:21:48
...Itseopiskelleena (aloittelelevana) laulajana falsetti tuntuu olevan maailman helpoin asia. Luulisin, että se tulee melkein kaikilta ihan luonnollisesti, kun vain yrittää laulaa äänialalleen sopimattoman korkeaa nuottia...

Miten falsetin oppii? Olen jonkin verran laulanut ja en osaa falsettia. Olen yrittänyt hakea sitä, mutta en sitä opi. Onko jotain opastusta? Kaikille se ei tule luonnostaan, kuten ed. väittää.
Better Taste
17.12.2007 22:51:55

...Itseopiskelleena (aloittelelevana) laulajana falsetti tuntuu olevan maailman helpoin asia. Luulisin, että se tulee melkein kaikilta ihan luonnollisesti, kun vain yrittää laulaa äänialalleen sopimattoman korkeaa nuottia...

Miten falsetin oppii? Olen jonkin verran laulanut ja en osaa falsettia. Olen yrittänyt hakea sitä, mutta en sitä opi. Onko jotain opastusta? Kaikille se ei tule luonnostaan, kuten ed. väittää.

Jos falsetilla tarkoitetaan (niin kuin yleensä) miesten n. yksiviivaisesta ja ylempää laulettua neutral-moodia, tässä pari keinoa sen löytämiseksi:

-irtonainen leuka (esim. pidä leuka rentona alhaalla)
-lähde laulamaan alhaalta ylös hiljaa nostamatta äänenvoimakkuutta ylös mentäessä. Lisää voimakkuutta ääneen voi saada sitten lisäämällä twängiä.
-Jos pystyt laulamaan ylhäältä metallisemmilla moodeilla (=kovempaa), voit kokeilla lähteä liikkeelle niistä ja yrittää vähentää voimakkuutta sekä päästä leuan irtonaiseksi.
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
Jermakki
22.12.2007 21:49:19
Itselleni falsetti ei ole koskaan tuottanut ongelmia, jos siis falsetti on se korkea "kiljumistyyli" Kuten The Darkness nimisen yhtyeen laulajan tyyli. Kattelkaa youtubesta jos että tiedä ;)
embe
27.12.2007 14:00:26
Falsettihan on tavallaan kuiskaamista, eli se tietty "este" kurkussa otetaan pois käytöstä :D todella hienosti kuvailtu. Eli puhut kuiskaamalla niin ymmärrät, mikä osa kurkkua jää tavallaan pois käytöstä falsetissa. Kaikenlaisia ääniä päästelemällä sen löytää helpoiten, mutta en nyt pysty tässä mitenkään kuvailemaan millaisia ääniä :P
You have to stop the Q-Tip when there's resistance.
embe
27.12.2007 14:03:45
No mikä ihme se kiekaisu sitten on siinä Taivas lyö tulta alkupäässä? Jos se ei ole voimakas falsetti, niin sitten pahoittelen virhettä. En ole kyseiseen bändiin sen tarkemmin tutustunut, joten voi olla että puhun läpiä päähäni.

Ei se taida olla falsetti, pikemminkin hevilaulajille hyvin tyypillinen kiekaisu. Niissä ei käytetä falsettia vaan ihan pää-ääntä, jota tosin saa treenata aika kauan, jotta tuloksena on sointuisa ja mahtipontinen kiljaisu eikä koominen naukaisu :)
You have to stop the Q-Tip when there's resistance.
maustaja
09.01.2008 18:33:21
Miten falsetin oppii?

Kokeile tätä: matki jonkun vanhan akan puhetta. Puhu niinkuin joku Justiina kokeeks. Kyllähän me miehet osataan matkia naisen puhetta. Jos tämä ei auta niin kilju niin kuin pikkutytöt.
buddha
10.01.2008 18:13:12
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)