Aihe: Kaularaudan kiriminen ja kitaran säädöt
1
Chaosborn
31.12.2007 13:10:06
Joo.. mulla on tollanen ESP LTD MMV-06 ja mulla on sen kanssa hieman ongelmia, koska en oikein tiedä että missä kohtaa tuo kaularauta olis sopiva. ja ku yhestä paikkaa saan äänen mahtavaksi eli vireeseen niin sitte se on ylempää tai alempaa samalta kieleltä ihan päin vittua. mikä mättää?? Ja tuossa on FR Lisenssi tremolo. Mulla on ongelmia senki kanssa ku en löydä sille sopivaa kohtaa.. se on joko liian ylhäällä tai liian alhaalla. olen tässä jo viikon tätä säätäny ja alkaa pikkuhiljaa jo vituttamaan tämä säätäminen.
Juzzu
31.12.2007 13:31:36 (muokattu 31.12.2007 13:33:30)
Ei kaularaudalla säädetä kitaran intonaatiota. Sillä säädetään kitaran kaula joko suoraksi jollaisesta osa pitää, tai kieliin nähden koveraksi, jolloin sen on vähän taipuneena eli siinä on ns. reliefiä. Tällä ja tallan korkeudensäädöllä saadaan kielet itse kullekin sopivalle korkeudelle otelaudasta.

Varsinainen kielien soiminen vireessä (l. intonaatio) säädetään pääasiassa tallan tallapalojen etäisyydensäädöillä. Satulan säätöihin ei sun kannattane floikkakepissä mennä.

Itsehän en ole koskaan yhtään floikkakeppiä omistanut, enkä aio koskaan omistaa. Joten tarkemmin en osaa sen säädöistä sanoa. Ehkä trem-setter tekisi terää tjsp. Mutta floikkakitaran kanssa saa just sitä lisäarvoa soittoon, soundiin ja säätämiseen, mitä on tilannutkin ;o)
oiva tumpeloinen
31.12.2007 13:32:35
Joo.. mulla on tollanen ESP LTD MMV-06 ja mulla on sen kanssa hieman ongelmia, koska en oikein tiedä että missä kohtaa tuo kaularauta olis sopiva. ja ku yhestä paikkaa saan äänen mahtavaksi eli vireeseen niin sitte se on ylempää tai alempaa samalta kieleltä ihan päin vittua. mikä mättää?? Ja tuossa on FR Lisenssi tremolo. Mulla on ongelmia senki kanssa ku en löydä sille sopivaa kohtaa.. se on joko liian ylhäällä tai liian alhaalla. olen tässä jo viikon tätä säätäny ja alkaa pikkuhiljaa jo vituttamaan tämä säätäminen.

Yritätkö sä säätää intonaatiota kohilleen kaularaudasta ja tallan korkeussäädöstä? Ei kovin ihme, ettei osu ihan just kuin oli ajateltu. Säädä niillä säädöillä sopiva kielenkorkeus. Tallapaloja liikuttamalla säädät intonaation kohdalleen. Kitarakamapalstalla FAQia lukemalla selviää loput.
Fuckbarbie
01.01.2008 18:02:10
Sen siitä saa ku haluaa olla alexi laiho.
Chaosborn
06.01.2008 13:19:43
Sen siitä saa ku haluaa olla alexi laiho.

Joo.. kyllä kaduttaa että ostin tuon kitaran. Oli se aluksi hyvä, mutta Jacksoni olis pitäny ostaa tai sitte joku toinen. mutta ei tuo silti paha ole..
Hannu A
06.01.2008 21:41:35

Joo.. kyllä kaduttaa että ostin tuon kitaran. Oli se aluksi hyvä, mutta Jacksoni olis pitäny ostaa tai sitte joku toinen. mutta ei tuo silti paha ole..

Vie nyt ihmeessä se kitara johonkin liikkeeseen jossa kitaransäätäjäsetä pistää sen sulle vimpan päälle kondikseen.... Meinaan yleensäkin tuon floikan säätäminen ei ole ihan yksinkertaisin homma verrattuna normitallaan, lisäksi jos olet sitä jo viikon verrran ruuvaillut eestaas ja taastaas ja tuntuu ettei tule muuta kuin itku...

ei sun ole pakko sitä ite yrittää fiksata varsinkin jos et ole ihan varma siitä mitä olet tekemässä/ mitä pitäisi tehdä. Menet vaikka sitten vierihoitoon sinne liikkeeseen (eli katot vierestä mitä se setä (tai kait se voi olla tätikin) siellä tekee ja kyselet vielä koko ajan et mitä se duunaa ja miksi.

Tekemällä oppii ja Siperia opettaa...
Basisti Jumalan armosta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)