mobbi 09.01.2008 11:54:09 (muokattu 09.01.2008 11:55:06) | |
---|
Onko vinkkejä kun rummut äänitetään betoniseinäisessä autotallissa, jossa on mattoja seinillä, analogimikserillä? Kannattaako mikittää kaikki erikseen, onko järkeä käyttää tilamikkejä jne.. Muitakin vinkkejä otetaan vastaan. Noi FAQ:t olen jo lueskellut läpi mutta ne esimerkit taisi aika lailla olla studio-olosuhteista. www.crimson-sun.org |
Hannu H. 09.01.2008 12:01:40 | |
---|
Onko vinkkejä kun rummut äänitetään betoniseinäisessä autotallissa, jossa on mattoja seinillä, analogimikserillä? Kannattaako mikittää kaikki erikseen, onko järkeä käyttää tilamikkejä jne.. Muitakin vinkkejä otetaan vastaan. Noi FAQ:t olen jo lueskellut läpi mutta ne esimerkit taisi aika lailla olla studio-olosuhteista. Kerros vähän, että mimmosta musaa, montako kanavaa käytössä, mitä mikkejä jne? Noilla eväillä on vielä paha mennä mitään sanomaan. Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella |
Mismatch error 09.01.2008 18:12:35 | |
---|
Onko vinkkejä kun rummut äänitetään betoniseinäisessä autotallissa, jossa on mattoja seinillä, analogimikserillä? Kannattaako mikittää kaikki erikseen, onko järkeä käyttää tilamikkejä jne.. Muitakin vinkkejä otetaan vastaan. Noi FAQ:t olen jo lueskellut läpi mutta ne esimerkit taisi aika lailla olla studio-olosuhteista. Mihin se ääni tuosta mikseristä menee? Jos kyseessä on tietokonepohjainen äänittäminen niin koneen sisääntulojen määrä vaikuttaa, kuten myös käytettävät mikit. Tyyliseikka on käytetäänkö lähimikitystä vai paria mikkiä. Koskapa demosta on kyse, ei luultavasti montaa mikkiä tartte. Basari, virppa ja ovari voi riittää. Toisaalta taas tilan akustiikka saattaa olla aika hirveä, mikä luonnollisesti vaikuttaa purkitettuun saundiin. Tilamikeillä juuri mikitetään tila ja jos tila on huono... Toisaalta, joihinkin tyyleihin saattaa jopa sopia "hirrveä" rumpusaundi. (Btw, onko termille soundi suomenkielistä vastinetta?) Matot seinillä saattaa auttaa hieman enemmän kuin pipo rumpalin päässä. Kuinka suuri autotalli on kyseessä? "All aboard the Honky Tonk Train!" |
mobbi 09.01.2008 18:52:35 (muokattu 09.01.2008 18:57:53) | |
---|
En muista tarkkaan mikkien malleja mutta basariin tulee shuren beta52, virveliin sm57 ja konkat tais olla jotkut akg:n. Ihan laatua kuitenkin. Sitä olen miettinyt, että kannattaako virvelin alakalvoa mikittää? Kuitenkin mitä olen kunnon studioäänitteitä miksaillut ja kokeillut niin alakalvon mutelle kääntäminen syö saundia aika paljon.. Niin, siis mikseristä ääni menee PC -koneelle josta purkitan sen luultavasti Cubase SX3:lla. En ole itse nähnyt autotallia, mutta rumpali itse sanoi, että se on aika iso.. Mikä sitten on sen mielestä iso, en tiedä. Mattoja kuulemma on mahdollisuus ripustaa muillekin seinille, eli sen varmaan teemme. E: Aivan, siis tuo mikseri on Yamahan mw10, jossa on tuo usb liitäntä. Ajattelin sen kautta äänittää tuon normaalin rca-plugi hässäkän sijaan. Siitä en ole ihan perillä tekeekö se usbi mikserin signaalista stereo vai monoraidan.. Se kai selviää vielä tässä testaillessa. Joka tapauksessa yhdelle raidalle menee kaikki samalla kertaa. E2: (kaikkeen pitäis muistaa vastailla...) Siis musa on instrumentaalia melometallia kokoonpanolla kannut, syna, kitara ja basso. Kitarat ja basson äänitän puhtaana DI-boksin kautta ja laitan mallinnukset koneelta. www.crimson-sun.org |
Yamaha MW-10 "USB Audio Input/Output: 16 Bit, 44.1/48 kHz, USB Audio 1.1" "10/2" = 10 sisään / 2 ulos -> Stereo. |