Aihe: Oikeanlaista mikrofonia djemberyhmän nauhoittamiseen?
1
Renki
20.12.2007 12:42:36

Heippa!

Sain tässä hommattua Soundmanin digital recorderin ja nyt tarvitsisin tietoa siitä, että minkalaista mikrofoonia mun kannattaisi/ tulisi äänityksessä käyttää?

Kokeilin eilen Sonyn ECM-MS907 strereomikrofoonia ja sen kanssa tuli ainakin sellainen ongelma, että slap-lyönnit säroityivät aivan vitunralleelleen, mutta muuten soundit olivat yllättävänkin hyvät. Mikrofooni oli noin metrin päässä rummusta tosin oli välillä kahdenkin, mutta siklti slap-äänet säröytyivät. Mikähän tässä nyt auttaisi? Päivitin tallentimen eilen ja päivityksen mukana tuli ainakin line-inin volumesäätö. Voiskos tämä auttaa asiaan? Mic-in puolelta löytyy myöskin jonkinlainen "kompressori" mutta onkos niin, että se ei ole nyt tähän ongelmaan mikään hirveän hyvä ratkaisu? Kokeilin mikrofonia myöskin ns tilamikrofonina, eli vein sen ihan helevetin kauas soittopisteestä. Silloin homma onnistui ihan mukiinmenevästi ja mikään ei säröytynyt. Mikäs tässä nyt neuvoksi?
Clap the barber...
fifehole
20.12.2007 13:46:36 (muokattu 20.12.2007 13:47:40)

Toimiskohan ihan vaan viisseiskoilla tai jos löytyy niin AKG 414 parilla?
Head for an eye
Renki
21.12.2007 10:54:52

Eilen sain samalla mikrofonilla jo huomattavasti parempaa jälkeä aikaan. Johtuu varmasti siitä kun päivitin tallentimeen viimeisen version firmwaresta. Matkassa tuli muummuassa line-inin volumesäätö ja tätä pienentämällä puurotuminen hävisi vaikka mikrofoni oli aika lähellä. Nyt on sitten ongelmana mikrofonin naksunta etenkin slap-äänen kohdalla. Ilmeisesti ääni on niin terävä, että se on mikrofoonille liian kova juttu.
Nauhoitin eilen siis pelkästään yhtä djembeä ja mikrofonin paikka oli ikään kuin suoraan rummun edessä. Miten mikrofoni kannattaisi sijoittaa? Ääni miehen ohje taisi kerran olla, että mikrofooni laitetaan mahdollisimman lähelle 45 asteen kulmaan kalvoa nähden. Mahd. lähelle tarkoitti ilmeisesti juuri sitä että pystyy tallentamaan ilman naksumisia ja poksautteluja.
Mutta silloin oli kyllä käytössä eri mikrofoni. Muistaakseni ihan perus-58. Niitä kun tässä talossa riittää... Varmasti löytyisi tommonen 57 tai vastaavakin, mutta kun nuita 58ja "lojuu" joka paikassa. Onko 57 ja 58 ero hirveän suuri? Siis sen tiedän että 57 on instrumentti-mikrofoni ja 58 on laulumikrofoni, mutta ei maalaistollo silti tajua, että miten suuresta erosta silloin käytännössä puhutaan?
Mitenkäs tommonen streomikrofoni, mikä sen tarkoitus oikein tallenninvälineenä yleensä on? Itse voisin kuvitella, että esmes. akustista kitaraa sillä olisi hyvä nauhoittaa ja jossakin määrin tilamikrofooninakin voisi toimia, mutta yksittäisen djemben nauhoitukseen ei kyllä ole tarkoitettu ollenkaan.
Clap the barber...
markkuliini
21.12.2007 12:51:51 (muokattu 21.12.2007 18:14:51)

Eilen sain samalla mikrofonilla jo huomattavasti parempaa jälkeä aikaan....

Se päivitys korjasi tilannetta siis siten että sisääntulotasoa sai laskettua (digitaalinen säröytyminen poistui), mutta luultavasti se itse mikrofoni ei vain kestä tarpeeksi suurta äänenpainetta jolloin kovimmat iskut "naksahtelevat". Yleensä tuollaisten laitteiden mikit eivät kestäkään rumpujen tuottamaa voluumia ihan vierestä, Zoomin H2 ainakin säröytyy jos liattaa ihan esim. virvelin viereen.

57:ssa ja 58:ssa on ihan sama kapseli, ja ainoa ero on grillin muoto ja sen takana oleva reitti jota pitkin ääni kulkee kapseliin. Toki nuo asiat vaikuttavat soundiin ja esim. kiertoherkkyyteen, mutta aika samanlaiset soundit noissa siis on.

Stereomikrofonia käytetään yleensä nimenomaan hieman kauempaa äänittämiseen jotta äänityskohteesta saadaan stereokuva tallennettua. Samalla tallentuu tilan ambienssia, mikä auttaa stereovaikutelman syntymiseen.
Renki
21.12.2007 13:41:52

Ahaa... Mä ehkä sittenkin tajuan jotakin tästä asiasta vaikka aika toivottomalta tuntuu. Mitenkäs sitten kun ajattelin nauhoittaa joskus koko djemberyhmää yhdellä mikrofoonilla. Olisiko silloin parasta ottaa tuommoinen stereomikki ja ottaa homma talteen hieman kauempaa vai sitten jollakin muulla mikillä lähempää.
Yhdellä mikillä ajttelin homman hoitaa siksi, että homma pysyisi simppelinä ja tarkoitus onkin vain saada sellaista suuntaa antavaa materiialia talteen. Ei olla mitään levyä tekemässä...
Clap the barber...
Renki
22.12.2007 00:08:10

Ei tuo tallennin kyllä mikään hyvä ole. Äsken yritin nauhoittaa stereoiden kuulokoliitännästä musiikkia. Ei helvetti siitä mitään tullut, aivan hirveästi särki ja murisi. Vaihtoon menee tuo vehje. Ihan "hyvä" mp3-soitin mutta tallentimena yksi vitsi.

Ajattelin tommosta Zoomin h2:sta. Tekeeks niillä mitään?
Clap the barber...
joravuo
22.12.2007 00:28:28

Ei tuo tallennin kyllä mikään hyvä ole. Äsken yritin nauhoittaa stereoiden kuulokoliitännästä musiikkia. Ei helvetti siitä mitään tullut, aivan hirveästi särki ja murisi. Vaihtoon menee tuo vehje. Ihan "hyvä" mp3-soitin mutta tallentimena yksi vitsi.

oli-sikoehkä se vika, että oli kuulokeliitäntä..:) eli vahvistettua signaalia.
line inistä kannattaa kokeilla.
And the Angel said it to me: "These are the cries of the Carrots."
markkuliini
22.12.2007 00:33:17

Tekee. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen.
Mm. tuolla keskustelua aiheesta.

http://www.drumsmith.com/showthread.php?t=13698

Myös täällä m.net:in studio-alueella taisi olla jotain juttua.
Renki
27.12.2007 12:42:31

oli-sikoehkä se vika, että oli kuulokeliitäntä..:) eli vahvistettua signaalia.
line inistä kannattaa kokeilla.

No kuulokeliitäntähän se oli. Pitää vielä kokeilla line-inistä, mutta vaihtoon taitaa mennä joka tapauksessa.
Clap the barber...
Eukka
27.12.2007 23:44:15 (muokattu 27.12.2007 23:45:42)
Ahaa... Mä ehkä sittenkin tajuan jotakin tästä asiasta vaikka aika toivottomalta tuntuu. Mitenkäs sitten kun ajattelin nauhoittaa joskus koko djemberyhmää yhdellä mikrofoonilla. Olisiko silloin parasta ottaa tuommoinen stereomikki ja ottaa homma talteen hieman kauempaa vai sitten jollakin muulla mikillä lähempää.
Yhdellä mikillä ajttelin homman hoitaa siksi, että homma pysyisi simppelinä ja tarkoitus onkin vain saada sellaista suuntaa antavaa materiialia talteen. Ei olla mitään levyä tekemässä...

Ota kauempaa vaa, esim. huoneen toisesta päästä. Ei mitään lähimikityksiä näissä hommissa, ellei joka rumpuun löydy oma mikkinsä. Silloinki pääpaino ulostuksessa "ambienssimikeissä" (lue: stereopari tois.puol. huonetta) kuin lähimikeissä. No nää menee jo studiojutuiksi ja makuasioiksi...
Akatax for you!
Renki
30.12.2007 19:46:51 (muokattu 30.12.2007 19:50:45)

Se tila on kyllä aivan kauhea, sellainen betonibunkkeri, mutta ei tässä mitään levyä olla tekemässäkään. Tässä nyt odottelen sitä Zoom h2:sta niin pääsis kokeilemaan nauhoitusta. Palautuksen suhteen thomannilta ei kyllä kuulu yhtään mitään. Olen jo pari kertaa mailia heille lähettänyt. Onko kellään kokemusta, miten nopeasti sähköpostiin vastaavat? Meinaan vaan, että onko niillä tapanakin vetkutella kovin kauan jos pitäisi maksaa rahat takaisin. Tilauksen tekemiseen kyllä vastaavat todella nopeasti.

Mitenkäs muuten nuo Zoomin mikrofonit, ovatko ne ihan laadunajavia asioita soitinten nauhoitukseen vai pitääkö hommata vielä kunnon mikrofonikin?

EDIT: Mikrofoneja kyllä saan lainaan työn puolesta, mutta jos esmes päätän lähteä ulos Suomesta olisi parempi, että olisi omat vehkeet ja olisi helvetin kiva jos se pelkkä Zoom riittäisi tallentamiseen kun puhutaan lähinnä mukiin menevästä taltioinnista ulkoilmassa.
Clap the barber...
markkuliini
30.12.2007 19:53:13 (muokattu 30.12.2007 19:53:45)

Mitenkäs muuten nuo Zoomin mikrofonit, ovatko ne ihan laadunajavia asioita soitinten nauhoitukseen vai pitääkö hommata vielä kunnon mikrofonikin?

Jos ei olla levyä tekemässä (niinkuin ette ole) niin oikein hyvää äänenlaatua noilla saa. Hinta/laatu-suhde on loistava!
Varsinkin jos sulla on jälkikäsittelymahdollisuuksia, esim. joku moniraituriohjelma, niin vielä parempi. Itse olen äänittänyt komppeja tuolla H2:lla, ekvalisoinut, ja ajanut särön tai fuzzin läpi Cubasella, ja tehnyt ihan hyvänkuulosita looppikamaa. Voin joskus laittaa tänne kuunteluunkin vaikka.
Renki
30.12.2007 21:03:47

Niin, jos levyä joskus tehtäisiin, niin sitten kerättäisiin rahaa ja mentäisiin studioon ja ammattimiehet asialle. Nyt vaan pitää olla joku laite millä saadaan harjoitusmateriaalia talteen eikä sen tarvitse ollaan mitään huippua vaan sen verta hyvä, että selvän saa ja jos on ihan pakko niin sen raidan voi jollekin ulkopuoliselle kuunneltavaksi antaa. Nyt alkoi tuntua siltä, että mä toistan itseäni ja lopetan tähän.

Olisi muuten todella kiva kuulla niitä tekosiasi Markkuliini.
Clap the barber...
Renki
07.01.2008 23:44:57 (muokattu 09.01.2008 13:17:49)

Tänään se Zoomi sitten tuli postista ja hyvä jälkeä tekee mielestäni. Ei suhise eikä pauku. Mutta mulla on nyt yksi iso ongelma. Nauhoitin tänään "parhaalla" waw-asetuksella raitoja ja media player tahi winamp ei suostu soittamaan niitä. Niin mikäs nyt avuksi? Ohjekirja jäi tietenkin duuniin kun ajattelin etten sitä tarvitse ja netissä oleva manuuali lataantuu aivan saakelin hitaasti, että hermot menee. Laitoin ton vehkeen encoodaamaan raitaa, mutta tuntuu kestävän ikuisuuden. On se kyllä aika isokin. Jotain 900mt luokkaa.

EDIT: Ongelma jo selvisikin. Ja ensimmäinen opetus oli se, että kannattaa valita oikeanlainen pakkausmuoto heti alussa ja toinen oli se, että kannattaa oikeasti käydä välillä painamassa sitä stop-nappulaa, koska se säästää etsinnän vaivan ja pitkät odotusajat kun latailee esmes vaikkapa tiedostoa audacityyn.

Tosi tyytyväinen olen tähän vehkeeseen. Näyttäisi olevan juuri sitä mitä hain.

EDIT 2:

Vaikka onhan tää olemukseltaan vähän lelun näköinen, eikä varmaankaan oahemmin kolhuja kestä.
Clap the barber...
markkuliini
09.01.2008 18:48:51

Alko muakin kiinnostamaan...vähän kallis vaan..tai en mä tiedä. Joku laite pitäs treeneihin saada, mistä on helppo siirtää tiedostot koneelle ja jakaa bändikavereille kuultavaksi.

Musta tuo oli oikein edullinen siihen hyötyyn nähden mitä siitä on. Ylivoimaisesti hyödyllisin yksittäinen kapine minkä olen rumpujen soittoa varten ostanut.
Renki
09.01.2008 20:28:20

Alko muakin kiinnostamaan...vähän kallis vaan..tai en mä tiedä. Joku laite pitäs treeneihin saada, mistä on helppo siirtää tiedostot koneelle ja jakaa bändikavereille kuultavaksi.

Zoomi on just tuota varten. Kyllä se melkein halvimpia taitaa olla tällä saralla ja toimivaksi todettu. Meidän äänimiehetkin ovat hommanneet tommosen. Eivät ole vielä hirveästi kerenneet kuulemma kokeilla, mutta sen sanoivat, että heidän mielestään pätevältä vaikuttaa.
Clap the barber...
markkuliini
10.01.2008 11:25:43

Olisi muuten todella kiva kuulla niitä tekosiasi Markkuliini.

Laitoin vihdoin äänityksiä tuonne soittamis-osaston ääninäyte palstalle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)