Aihe: Gibson Les Paul Deluxe vireongelmat
1
PRSFender
09.01.2008 17:08:57
Hei,

elikkä kitarassa on tune-o-matic- talla. Muuten mahtava kitara, mutta vireenpidossa on sellainen ongelma, että kun viritän kitaran se ei pysy kovin kauaa vireessä ja g-kieli menee ylävireeseen. Kun siitä viritän suoraan alaspäin oikeaan vireeseen, menee se heti seuraavassa venytyksessä todella alvireiseksi.

Eli mikä avuksi? Kielinä Elixirin kympit.
oiva tumpeloinen
09.01.2008 17:12:14
Nopeasti kuulostaisi olevan vähän tiukka satula kielelle/kielille. Ainakin tuo ylhäältä alaspäin virittäminen ja bendatessa vireenlasku kertoisi mun mielestä juurikin tuosta. Tuota voi koittaa hoitaa hieraisemalla lyijykynän lyijyä satulauraan. Liukastaa pintaa, jolloin kielet luistaa paremmin.
Joees
09.01.2008 17:20:48
Nopeasti kuulostaisi olevan vähän tiukka satula kielelle/kielille. Ainakin tuo ylhäältä alaspäin virittäminen ja bendatessa vireenlasku kertoisi mun mielestä juurikin tuosta. Tuota voi koittaa hoitaa hieraisemalla lyijykynän lyijyä satulauraan. Liukastaa pintaa, jolloin kielet luistaa paremmin.

Mä kanssa tuolla kuvauksella lähtisin ehdottomaan satulaa. Se on kovin yleinen syy kaiken lisäksi.

Mistä tulikin mieleeni, että tuo satula on kuitenkin hemmetin tärkeä osa kitarassa, ja harmi että monissa halvemmissa, ja kalliimmissakin, jätetään sen viimeistely vähän huonoksi. Tai siis niiden urien viimeistely. Mutta eipä siinä, ei oo paha rasti itsekään hoitaa kuosiin.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
PRSFender
09.01.2008 17:45:01
Tuota voi koittaa hoitaa hieraisemalla lyijykynän lyijyä satulauraan. Liukastaa pintaa, jolloin kielet luistaa paremmin.

Kiitoksia, hamittaa vaan kun tämän hintaisessa tuommoisia ongelmia. No, mitäs menin gibsonin ostamaan.
Twinkle
09.01.2008 17:47:54

Mistä tulikin mieleeni, että tuo satula on kuitenkin hemmetin tärkeä osa kitarassa, ja harmi että monissa halvemmissa, ja kalliimmissakin, jätetään sen viimeistely vähän huonoksi. Tai siis niiden urien viimeistely. Mutta eipä siinä, ei oo paha rasti itsekään hoitaa kuosiin.

Niitten tekeminen lienee vähän hankalaa, kun E-kielien paksuus vaihtelee 0.038:sta aina sinne 0.070:een asti kuten myös kielten jännite vaihtelee samassa suhteessa. Luultavasti se satula tehdään kyllä viimeisen päälle johonkin tiettyyn kielisettiin mutta kun ihmisten preferenssit on erilaisia kielien paksuuden että kaikkien muiden muunneltavissa olevien parametrien suhteen.
WinterMad
09.01.2008 17:51:31
Luultavasti tehty Gibsonin omalle 10-46 -setille, joka tulee kaikissa Gibsoneissa tehdassettinä. Elixirit ilmeisesti hieman liian paksut nanoweb -pinnoitteen ansiosta.
Muusikoiden.Net - haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka.
Illu
09.01.2008 17:52:26 (muokattu 09.01.2008 17:53:17)
Kun siitä viritän suoraan alaspäin oikeaan vireeseen...

Ei näin, vaan löysäät ensin alle vireen ja sen jälkeen kiristät oikeaan vireeseen.
Joees
09.01.2008 17:56:49
Niitten tekeminen lienee vähän hankalaa, kun E-kielien paksuus vaihtelee 0.038:sta aina sinne 0.070:een asti kuten myös kielten jännite vaihtelee samassa suhteessa. Luultavasti se satula tehdään kyllä viimeisen päälle johonkin tiettyyn kielisettiin mutta kun ihmisten preferenssit on erilaisia kielien paksuuden että kaikkien muiden muunneltavissa olevien parametrien suhteen.

Juu. Mä tarkoitin kyllä silti nimenomaan ihan "normikielille". 10-46 setille. Luulen ma jotta moni kepakko säädetään tehtaalla noille. Ei tietenkään kaikki, ei se kuitenkaan mikään standardi ole.

Mun R:n satula on tehty juur tolle 10-46 setille, ja hyvin futaa. On siinä ollut paksumpaakin ja hyvin futas ilman ongelmia. Muissa kepakoissa mulla on ollut vähän häslinkiä satuloiden kanssa. Osassa ihan jo siksi että ovat kuluneet, tai edellinen omistaja on leikkinyt sillä.

Mutta tuohon viimeistelyyn vielä, jossain ne kulmatkin on niin hemmetin terävät että ei tee mieli mennä lähellekään niitä ilman viilaa tai vastaavaa työkalua.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
oiva tumpeloinen
09.01.2008 18:04:06
Ei näin, vaan löysäät ensin alle vireen ja sen jälkeen kiristät oikeaan vireeseen.

Kunnollisella satulalla sillä ei tunnu olevan paskan merkitystä, kumpaan suuntaan sitä kieltä virittimestä vääntää. Tässäkin tapauksessa g-kielen ylävireeseen johtuminen johtuu taas "alakautta" virittämisestä. Se liian kireä kun jää silloin satulan toiselle puolelle ja se ajan mittaan tasaa kireyden.
FensonGibder
11.01.2008 19:00:48
Hei,

elikkä kitarassa on tune-o-matic- talla. Muuten mahtava kitara, mutta vireenpidossa on sellainen ongelma, että kun viritän kitaran se ei pysy kovin kauaa vireessä ja g-kieli menee ylävireeseen. Kun siitä viritän suoraan alaspäin oikeaan vireeseen, menee se heti seuraavassa venytyksessä todella alvireiseksi.

Eli mikä avuksi? Kielinä Elixirin kympit.

Mun Fenderissä sama vika korjaantui juuri tuolla lyijytäytekynän vetkuttamisella - ihan kun Oiva opettikin.

Toimenpide tuli suoritettua noin 2 kuukautta sitten, eikä ole ollut mitään ongelmia sen jälkeen.

Niksi-Pirkka-klassikko
Saatanan tunarit!
brn2sk8
11.01.2008 21:07:36
Mutmut, onks mikään kikka tähän asti sen kummemmin toiminu? Mulla toi lyijykynäjuttu on ainaki jeesannu siinä että kieli liikkuu vähän liukkaammin siinä satulan päällä, mut tossa tuntuis olevan vika siellä tallanpuolella... Tune-o-bridgessä itelläni oli kerran semmonen juttu että se ihme pala jonka päältä kieli lähti meneen, heilu jonkun puoli milliä ja sit eli sen mukaan miten se kieli liikku ja oli melkeinpä aina epävireessä joko enemmän tai vähemmän suuntaan tai toiseen koska se oli väljähtynyt, ei auttanut muu kun hioin pienellä viilalla niihin kaikkiin semmoset pyöristykset melko syvään asti ja sit nostin sitä tallaa jonkun verran ni action ei loppukädessä muuttunut mitenkään mut vire pysyy nykysin koska se pala ei enää pääse liikkuun siinä ittekseen... Intonaatiot ja kaikki saa normisti säädettyä eikä oo muutenkaan tullu sen jutun kanssa ongelmia :) En tosin suosittele sitä konstia ihan kenelle tahansa, ellei oo varma että saa ne pyöristykset kaikkiin yhtä syviks ja muutenkin toimiin, koska sit jos se menee pieleen ja tulee sutta ni ei oo enää paluuta, pitää hommata uus talla...
Cry Baby and ask me WHY WHY
Peku911
15.02.2008 18:03:54 (muokattu 15.02.2008 18:07:27)

Kun virittää aina kiristävässä suunnassa niin ei ole ongelmia..

Mutta kyllä kokeilisin myös tuota lyijykynä hommaa... Se toimii usein.
Volle
17.02.2008 10:16:21
Kun virittää aina kiristävässä suunnassa niin ei ole ongelmia..

Ei niin, jos satula on kunnossa. Jos taas ei ole, on ihan yksi lysti miten päin virittää.
Piis
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)