Aihe: Kotona soittelu Vs. Paskat kamat.
1 2 3 4 5 6 7
kimurantti1
08.01.2008 15:02:23
Varmaan budjettikysymys monille, kuten mullekin. Mielummin laitan rahaa kunnolla niihin laitteisiin joilla keikat vedetään, ja kotona sitten soitetaan vähän halvemmilla peleillä. Myöskin jo todettu, että on suhteellisen turhaa roudata 100w putkinuppia kotiin, pois lukien ne, jotka sitten asuvat omakotitalossa suhteellisen ymmärtäväisten perheenjäsenten kanssa.
hapan
08.01.2008 15:03:04
Itsellä on kotona Ns. kakkos setti jota käytän sitten niillä keikoilla jonne en jostain syystä saa vietyä räkkiä. Ei minua kiinnosta reeenata jos ei voi vetää sillä soundilla millä pitäisi.
Tällä hetkellä kakkos setti on pedalboardi jolla ajelen valvejunioriin + 2x10 kaappiin.

Microcube =mummokalsait muijalla.

Hienoa, jos on tommoseen mahdollisuus (tarkoittaa siis sekä tilaa että rahaa). Ite en siltikään vastaavassa asemassa alkaisi ihmettelemään toisten kamoja tai niiden puutteellisuutta, aivan kuin se perfecto studiosoundi olisi edellytys soittamiseen myös muilla.
oiva tumpeloinen
08.01.2008 15:21:55
Sitä paitsi luulen että suurimmalla osalla kamaurheilijoista on kotona ihan ok laitteet, mikrokuutio tms.

Mun mielestä tässä lauseessa ei ollut mitään järkeä, mut se olen vain minä. "Ihan ok" -kamat ja mikrokuutio ei mun mielestä ole synonyymi. Ei sen puoleen, on sillä kuutiollakin paikkansa, mut mun mielestä noi ei vain tarkoita samaa.
Arabian Lauri
08.01.2008 15:31:01
Höh, vaikeeta on. Meillä nuo ovat ihan tossa huoneen nurkassa, nupit ja kaappi. Tilanteen mukaan ne häipyy siitä jonnekin missä niitä tarvitaan ja sitten palaavat takaisin.

Muuton jälkeen meillä ei ollut tv-tasoa eikä pöytää. Eikä ollut rahaa hommata moisia heti. Ensin 2x12" kaappi toimitti tv-tason virkaa kunnes moinen saatiin ostettua ja sitten se oli pöytänä hetken kunnes moinen saatiin hommattua. Ja kyllä, siinä on ollut pöytäliinakin päällä silloin. Ei tosin kokoaikaa. Hyvin toimi, oli käytännöllinen, siisti ja kestävä.

Miks se pitäs saada pois vieraiden ajaksi emännän mielestä?

Kai siksi että jos nyt ihan silmällä katsotaan, niin onhan noi yleensä ihan vitun rumia ja tupakansavulta tai dieseliltä haisevia pönttöjä kaikki mun vaffarit. Ja sitten kun ne ei oikeasti kyllä sovi siihen muuhun sisustukseen ei sitten millään. Kun ennättää tähän runsaan kolmenkympin kypsään ikään, niin siitä soittovehkeiden ympäriltä katoaa sellainen taivaita hipova ja odottava tunnelma tai se että ne olisi jotenkin siistin näköisiä laitteita, tilalle jää lähinnä sellainen "taas toi paska on tossa"-mentaliteetti jossa tiedostetaan hyvinkin kyynisellä tavalla että ei siitä sedästä tullut rokkitähteä vaan ihan tavallinen sepe joka kuvittelee olevansa joku hyväkin soittaja. Sama kuin kalamies levittäisi vaikka uistimet olkkarin nurkkaan kun vieraita tulee. Ei onnaa... njet njet!
"Some people are like Slinkies... not really good for anything, but you still can't help but smile when you see one tumble down the stairs."
Torniojaws
08.01.2008 15:37:23

Myöskin jo todettu, että on suhteellisen turhaa roudata 100w putkinuppia kotiin

Edelleen (vissiin jo kolmatta kertaa) ihmettelen miksi. Ei sitä gigawatin putkinuppia tarvitse täysillä honottaa kotona. Sitä voi soitella ihan samoilla volumeilla kuin sitä halpaa pikkutransua. Jos kestää sen transistorisirinän, niin ei se tapa sekään ettei saa siitä putkinupista sitä viimeistä päätesäröä käyttöön.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Kivijalka
08.01.2008 15:41:31
Edelleen (vissiin jo kolmatta kertaa) ihmettelen miksi. Ei sitä gigawatin putkinuppia tarvitse täysillä honottaa kotona. Sitä voi soitella ihan samoilla volumeilla kuin sitä halpaa pikkutransua. Jos kestää sen transistorisirinän, niin ei se tapa sekään ettei saa siitä putkinupista sitä viimeistä päätesäröä käyttöön.

Sanon kyllä että nou wai. Ainakin meikäläisen Marshall omaa tyypillisen Marshall-volumen eli 0-ei ääntä, 0,0001-ihan liian lujaa kotisoitteluun. Toki erittäin toimivan mastervolan omaavan vahvistimen kanssa tästä ei muodostu ongelmaa ja silloin tuo edellä esitetty pointti pätee hyvinkin, moiset vain tuppaavat olemaan aikalailla kiven alla.
If you ain't a ninja, you ain't shit!
HeavyMachinery
08.01.2008 15:44:45

Hienoa, jos on tommoseen mahdollisuus (tarkoittaa siis sekä tilaa että rahaa). Ite en siltikään vastaavassa asemassa alkaisi ihmettelemään toisten kamoja tai niiden puutteellisuutta, aivan kuin se perfecto studiosoundi olisi edellytys soittamiseen myös muilla.

Arvasin että jota kuta alkaa harmittamaan :D

valvejunior nuppi 130€ + kaappi (tein itse) 100€ , padaali lauta on muutenkin olemassa. Joten ei paha rasti. Valve juniorin tehot ei ole niin suuret etteikä sillä voisi soittaa kerros talossa.

Mitä se paskat vehkeet kotona antaa kannattaako laittaa se raha micro cubeen kun Valve juniorilla + spedulla saa vaikka millaiset hevit ilmoille ja hyvällä soundilla ?

Sitten jos sanotaan että: " no cubesta saa monia saundeja" no niin silloin olla jo sillä linjalla että kotona tarviisi olla monta saundia niin oravan pyörä on käynnissä :D

Mikäpä on hienompaa kotona kuin avata tölkki olutta ja ottaa kitara käteen ja fiilistellä hyvillä soundeilla. Kuinka moni menee sinne reenikselle fiilistelee nillä hyvillä soundeilla ?
Seuravaa kysymys kuinka hyvin te kuulette reeneissä ne teidän hyvät soundit ?
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
hapan
08.01.2008 15:50:30
Arvasin että jota kuta alkaa harmittamaan :D

Ai ihan harmittamaan? Mua ei sinällään kiinnosta millä kamoilla joku soittaa himassa, mutta se kiinnostaa, kun toisten kamoja aletaan haukkua. Tai että joku on "idiootti, kun ei soita yhtä hyvillä vehkeillä, ku mä".

Kuinka moni menee sinne reenikselle fiilistelee nillä hyvillä soundeilla?

Itseasiassa käyn siellä välillä soittelemassa yksikseni, jos vaikka treenit peruuntuu.

Oikein hyvin, sulla on varmaan tulpat päässä soittaessa?
trih
08.01.2008 15:52:33
Joo meikäläinen kyllästyi digivehkeisiin ja nyt kerrostaloasunnossa toimii Blackstar HT-DISTX - HB GA5H - 2X12"-yhdistelmä ja hyvät putkimätöt lähtee inhimillisellä äänenpaineella. Särökin lähtee täysillä putkivolteilla eikä starvedplatena. Hintaa tällä setillä 475e. GA5H toimii tässä kätevästi "mastervolana".
Just.
jo_tu
08.01.2008 16:34:23
mullakin on kotona luurisoittoon tonelab, mutta olen tullut siihen tulokseen että tolla orange ad15 kloonilla pärjää opsikelija-asunnossa ihan hyvin. jotenkin ne tonelabin soundit vaan tökkii. siks se onkin torilla...
Kivijalka
08.01.2008 16:36:47
Onneksi Orangessa on hyvä master volume :)

Niin muuten on. Tuon uuden Tiny Terrorin kanssa voi aivan hyvin soitella kerrostalossakin, mikä oli melkoisen posetiivinen ylläri.
If you ain't a ninja, you ain't shit!
LaXu
08.01.2008 17:44:05 (muokattu 08.01.2008 17:44:28)
50W Diezel kotona, kerrostalossa. Tosin onkin sitten mun ainoa vahvari. Minusta kotonakin pitää voida nauttia hyvistä soundeista. Vaatii vaan vähän hommaa valita sopivat vehkeet. Aiemmin mulla on ollut Marsua sun muuta ja ne on kyllä keinokuormankin kanssa olleet aivan liian kovaäänisiä. Master volume niissä on vaan yksinkertaisesti huono, ei irtoa miellyttävää soundia ennen kuin tienoo raikaa. Diezel kuulostaa taas omaan korvaani paremmalta ilman keinokuormaa vaikka onkin aika pienelle väännettynä.

Mielestäni kotona (eikä välttämättä muuallakaan) ei kyllä sitä full stackia tai edes puolikasta sellaista välttämättä tarvi. Vuosikaudet mulle on riittänyt mainiosti HYVÄ 1x12 tai 2x12.
Antti1
08.01.2008 17:55:53
Laxulle kompkomp. Einstein toimii kotona, kuin höyryjuna. Tosin eipä noita jaksa kotiin kanniskella koskaan.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
ReBeat
08.01.2008 18:09:00 (muokattu 08.01.2008 18:46:55)

Ite olen soitellut kerrostalossa viime ajat 60W putkivahvistimella, jossa master 7/10 ja etuasteelta kunnolla runtua. Parin lisävermeen kanssa kuulokkeista on alkanut tulla mieluisaa soundia ja tarvittaessa saan sen kaiuttimistakin ihan sillä volumella kuin tarvii. Tosin nykyiset stereokaiuttimet on todella huonot. Kuitenkin itse olen päätynyt siihen, että en ala kapuamaan perse edellä puuhun jonkun 0,5w vahvistimen kanssa. Siis tilanteissa joissa pitää saada välttämättä päätevahvistinkin laulamaan.

Niin ja treenikämpällä on ihan askeettinen systeemi ja paskemmat soundit.
Mikaelo
08.01.2008 18:39:33

Mulla on himassa Craten 15 wattinen transistoriloota ja oon tullu sen kanssa sinuiksi.

Mullakin varmaan sama laatikko. Tosin höystän sitä PODilla.

Reenatahan aina pitäisi akustisesti, tai ainakin kliinillä saundilla.
Sä oot pelottavan näkönen - Rocco Longfella ,Romantikkoitkijät #41
drlecter
08.01.2008 18:45:30

Paskoilla soundeilla ei pysty skulaa..
Ostakaa multa guitar port + metal shop!
muuttolintu
08.01.2008 19:20:56
the ultimate koti ja miksi ei keikka sydeemi:
marsu mg 100hdfx
4*12 mg kaappi johon vaihdettu greenback elementit
vox tonelab le
kotosalla nuppiin kiinni tascam gt-mp1 ja rock!
ja keikalla voi jättää tuon voxin kotiin jos ei vaihtele kitaroita välillä.
marsun säröt on märkäkorvien mielestä huonot.
potikoita (niitä nappeja siinä edessä) säätelemällä saa kyllä rautaneitsyestä moottoripäähän jos vaan viitsii/osaa säädellä.
niii ja joo helppo roudata autolla.
kas tuli vähä provo. muutakun herneitä nenään..haen uuden kaljan;)
JuSu
08.01.2008 19:42:18 (muokattu 08.01.2008 19:46:59)
HM:ltä helkkarin mielenkiintoisia pointteja, siitä plussaa. Pitkästä aikaa oikeasti mielenkiintoinen keskustelu kitarakamapalstalla.

Oma näkemykseni... hmmm.

Mä olen tuohon MicroCubeen hiton tyytyväinen. Sillä pääasiassa soittelen, mitä kotona soittelen.

Yksi näkökulma tähän on sekin, että mä en yksinkertaisesti voi täällä 50 neliön keskustakaksiossa pitää pedaaleja levällään pitkin lattioita. Kun soitan, ne pitää kaivaa komeroista ja jemmoista esiin, ja laittaa taas sinne takaisin. MicroCube on aika näppärä tässä.

Joskus kun oikeen räyhäännyn, niin jaksan kytkeä tuon ToneLabin PowerBlockiin ja Framuksen 1x12":een, ja sitten on kotisoundit kohdallaan. Tää setti on mun koti/jamisetti, joka kulkee kevyesti messissä mihin vaan.

Mun spedulauta ja räkki lojuvat eteisessä, ja lähtevät aina treeneihin mukaan. Mä en tee noilla mitään ilman kaksikanavaista, efektilenkillistä vahvistinta (tai no, ne on kasattu toimimaan ensisijaisesti sellaisen kanssa). Ja vaikka mulla olisi sellainen vahvistin kotona, niin en todellakaan jaksaisi viritellä tuota settiä kasaan joka kerta kun tekisi mieli soitella, sillä nuo veisi meidän pikkuisesta olohuoneesta niin paljon lattiapinta-alaa, että alkaisi ahdistaa.

Kuinka moni menee sinne reenikselle fiilistelee nillä hyvillä soundeilla ?

Silloin kun oli 24/7 -treenis omassa käytössä, tuli tätä tehtyä useinkin.

Erittäin hyvin. Ei se ole vaihtoehto, että ei kuulisi.

Pitää vielä muistaa se, että se yksinsoittaessa hienolta kuulostava maailman paras soundi ei useinkaan ole se, joka bändisoitossa toimii parhaiten ja kuulostaa hyvältä. Varmasti tämän tiesittekin.

JuSu
"Life sucks and then some guy on an internet forum refuses to swap his wife for a packet of biscuits." -noir-
stratocatcher
08.01.2008 19:49:47
Reenatahan aina pitäisi akustisesti, tai ainakin kliinillä saundilla.

Minusta dynamiikka kärsii pahemman kerran, jos sähkökitaralla soittaa ilman (putki)vahvistinta. Sekä kliineillä että säröillä. Akustinen kitara tietysti akustisena.

Soittelen kotona useimmiten akustisella kitaralla. Nurkassa on kyllä vanha Rolandin pikkukombo 80-luvulta ja tietokoneessa kitaraa ymmärtävä äänikortti sekä mallinnussofta. Nämä digitykset eivät kuitenkaan saa aikaan sellaista harmoniaa mikä herättäisi mielenkiintoa. Siksi sähkökitaraakin tulee soiteltua yleensä sellaisenaan kotona.

Pitäisi kyllä hankkia joku putkia sisältävä pieni puulaatikko tänne kotiinkin ja käyttää etuasteena tietokonetta. Pienten putkikombojen tarjonta on lisääntynyt huimasti, valinnanvaraa siis on.

Näen kamojen tärkeysjärjestyksen sellaisena, että bändin kanssa tarvitaan ne parhaat soundit. Treeniksellä vahvistinta voi avata, siellä nauhoitetaan demot, myös keikat soitetaan samoilla "isoilla" kamoilla. Sinne se raha siis. Kotiin sitten jotain mihin rahkeet riittää. Koska minulla ei toistaiseksi ole riittänyt kotilaitteisiin oikeastaan ollenkaan, menen iltaisin treenikselle jos haluan soundeja.
Luulin olleeni väärässä, mutta erehdyin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)