Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 552 53 54 55 56244 245 246 247 248
epeli
23.12.2007 12:07:20

nonii... mulla on basso, Di-boxi, behkun etuaste (http://www.thomann.de/fi/behringer_ … ss_bdi21_analog_modeling_preamp.htm) ja vahvistin. bassoa tarttis saada nauhalle... lähinnä sitä että mihen väliin kytken ton DI-boxin vai onko sitä ees pakko käyttää? ajattelin myös mikittää vahvarin.
"Squint your eyes to see clearly. Blur reality to make it real"
Antti1
23.12.2007 12:10:30
Basso suoraan kiinni DI-boksiin, DI:n link outista etuasteeseen ja siitä suoraan koneelle tai vahvariin. Sitten siitä DI:n balansoidusta lähdöstä letku suoraan koneelle.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
epeli
23.12.2007 12:14:17

Basso suoraan kiinni DI-boksiin, DI:n link outista etuasteeseen ja siitä suoraan koneelle tai vahvariin. Sitten siitä DI:n balansoidusta lähdöstä letku suoraan koneelle.

ookei. kiitos.
"Squint your eyes to see clearly. Blur reality to make it real"
GrooverMan
25.12.2007 23:56:15
Olen tässä nyt vuodenpäivien verran nauhotellut ihan SM-57->mikseri->äänikortti -menetelmällä ja ihan hyvää jälkeä olen saanut.

En tiedä johtuuko äänikortista vai mikrofonista, mutta akustisen äänitys ei kuitenkaan ole kohillaan tätä mikkiä käyttäen. Ei meinaa tarpeeksi volaa tulla, jotta sais sitä soulia kuulumaan luureista. Sitten jos pistää mikseristä nauhotusvolaa lisää niin tulee taas enempi suhinaa. Olenkin ajatellut että pitäis varmaan konkka- tai joku akustiselle tarkoitettu mikki ostaa tuota varten.

Millä etäisyydellä olet mikkiä pitänyt kitarasta? Oman kokemuksen mukaan 57 on ihan hyvä akkarimikki, etäisyyden vaan pitää olla aika lyhyt. Koetapa suunnata mikki kaulan ja rungon liitoskohtaan n. 10 cm etäisyydelle, tai jopa lähemmäksi.
Chaanim
04.01.2008 22:56:05 (muokattu 04.01.2008 22:57:52)
Olisi tarkoitus hankkia läppärin kaveriksi edulliset mikrofonit ja äänikortti treenikämppädemoihin ja omiin kotinauhotteluihin. Mikrofonit tarvitsisin lähinnä sähkökitaroiden nauhoittamiseen, mutta soveltuvuus lauluun ja akustiselle kitaralle ei ole haitaksi. Kitaralla tulee renkutettua lähes kaikenlaista musiikkia, joten mikrofoneilla pitäisi kyetä sieppaamaan kohtuullisesti kaikki jazzin ja modernin metallipörinän väliltä. Suositukseksi olen saanut SM57 + NT1-A -yhdistelmän.

Äänikortissa saisi olla riittävästi kanavia rumpujenkin mikittämiseen (mikrofoneja tähän tarkoitukseen en kuitenkaan tarvitse). Itse olen harkinnut Presonuksen Firepodia. Kaiken kaikkiaan olisi tarkoitus löytää paketti, jolla aloittelija pääsee alkuun ilman liikaa turhautumista, mutta jota ei tarvitse olla puolen vuoden kuluttua uusimassa.

Sitten itse kysymyksiin:
1. Budjettia on ole hirveän tiukkaan rajannut, joten olisiko parin sadan lisäsijoituksella saatavissa järkeviä parannuksia? Olen miettinyt ainakin Sennheiserin e906-mikrofonia (huhujen mukaan ei ole sijoittelun suhteen yhtä ronkeli kuin SM57), mutta ovatko erot ainoastaan mielipidekysymyksiä? Minulla on myös käytettävissä SM58, joten poikkeaako SM57 ylipäänsä kyseisestä mikistä niin paljoa, että se kannattaisi hankkia?

2. Firepodin kanssa minua on mietityttänyt treenikämppämme sijainti - kerrostalon sähköpääkeskuksen vieressä. Sähköpääkeskus aiheuttaa harmillisia häiriöitä kaikkiin laitteisiin treenikämpällämme. Aiemmin olemme nauhoitelleet läppärillä ja pienellä interfacella, joka saa virtansa tietokoneesta. Läppäriä on pitäny käyttää ilman laturia, sillä verkkovirta on aiheuttanut ikäviä surinoita. Firepod vaatii kuitenkin erillisen virtalähteen, joten tietääkö joku, miten nirso se on pistorasioiden suhteen?

Eipä tässä tainnut muuta olla tällä kertaa :)

E: Kirjoitusvirheitä.
Jaakkoopuukkoo
05.01.2008 01:29:32

Minulla on myös käytettävissä SM58, joten poikkeaako SM57 ylipäänsä kyseisestä mikistä niin paljoa, että se kannattaisi hankkia?

Väittäisin makuasiaksi. Itse en ostaisi, jos ei ole tarvetta käyttää yhtä aikaa useampaa dynaamista. 57 on ehkä jollakin tapaa hitusen kirkkaampi, mutta vaikutelma saattaa johtua myös siitä, että se on kuulojansa suuntaavampi korkeiden taajuuksien suhteen.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
Halsu
05.01.2008 01:43:02 (muokattu 05.01.2008 01:45:33)

Minulla on myös käytettävissä SM58, joten poikkeaako SM57 ylipäänsä kyseisestä mikistä niin paljoa, että se kannattaisi hankkia?

Itse en hankkisi, ellei ole muutenkin tarvetta lisämikkien hankinnalle.

Sähköpääkeskus aiheuttaa harmillisia häiriöitä kaikkiin laitteisiin treenikämpällämme.

Periaatteessa balansoitujen linjojen (joita firepodikin käyttää) ei pitäisi pahemmin pöristä, jos kytkennät ovat kunnossa.

Lähtisin ratkomaan tuota pörinäongelmaa vetämällä kämpän sähköroikat uusiksi - ottakaa aluksi ainakin kaikkien kamojen sähkö yhdestä, ja vain yhdestä seinätöpselistä (jakorasioilla siis) ja repikää ne teipit veke niistä liittimistä. Luultavasti pörinä ainakin vähenee, ja henkikultakin on paremmassa turvassa.

Signaalipiuhat (siis mikki, skitta jne) kannattaa pitää mahdollisimman kaukana sähköistä, ainakin pitää huolta siitä ettei ne kulje rinnakkain verkkojohtojen kanssa.

Täältä lisää:

http://ari.lepoluo.to/audiokirja/Audiokirja_luku_7.pdf
CU -- Eki
Chaanim
05.01.2008 20:39:02
Periaatteessa balansoitujen linjojen (joita firepodikin käyttää) ei pitäisi pahemmin pöristä, jos kytkennät ovat kunnossa.

Ulkoisten sähkö- ja magneettikenttien häiriöt on saatu melko hyvin minimoitua. Läppäri saa kuitenkin laturistaan kummallisia surinoita, jotka sitten päätyvät jotain kautta myös nauhoituksiin. Pelkän akun kanssa ongelmaa ei ole. Siksi pelkään, että myös Firepod saa virtalähteestään häiriöitä, mutta onko kyseinen kapistus sisäisesti balansoitu tai häiriöeristetty? AD-konversion jälkeen häiriöt eivät tietenkään enää vaikuta samalla tavalla, mutta entä sitä ennen? Firepod ei varmaankaan hirveästi sähköä kuluta, joten viimeisenä vaihtoehtona voisi tietenkin kokeilla auton akkua ja invertteriä...

Lähtisin ratkomaan tuota pörinäongelmaa vetämällä kämpän sähköroikat uusiksi - ottakaa aluksi ainakin kaikkien kamojen sähkö yhdestä, ja vain yhdestä seinätöpselistä (jakorasioilla siis) ja repikää ne teipit veke niistä liittimistä.

Itseasiassa koko treenikämpällä (alunperin varasto) on ainoastaan yksi pistorasia, eikä teippiviritelmillä ole leikitty.

Laulajamme myös ilmoitti tilaavansa NT1-A:n, joten en konkkamikkiä itse toistaiseksi tarvitsekaan. Dynaamiseen on siis mahdollista panostaa enemmän. Miten esimerkiksi MD421 poikkeaa aiemmin mainituista? SM58:n kanssa suurin ongelma on ollut, etenkin rankempien kitarasaundien kanssa, bassojen liiallinen korostuminen (olisiko sitten "proximity effect"). Kokeillessani e606:ta ongelma oli vähäisempi. Millainen MD421 on tässä suhteessa?
Danko
05.01.2008 21:57:26

SM58:n kanssa suurin ongelma on ollut, etenkin rankempien kitarasaundien kanssa, bassojen liiallinen korostuminen (olisiko sitten "proximity effect").

shuren oman ilmoituksen mukaan sm58:n proximity loppuu 6mm:n päässä kapselista. onko kulma ja sijoitus ollut minkälainen kartioon nähden?
Mystisesti hintahtavat romantikot #3
studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP
Chaanim
05.01.2008 23:51:01
shuren oman ilmoituksen mukaan sm58:n proximity loppuu 6mm:n päässä kapselista. onko kulma ja sijoitus ollut minkälainen kartioon nähden?

Vähän kaikkea on kokeiltu, mutta tulos on jäänyt aina Sennheiseria huonommaksi. Ajattelin nyt ensimmäisenä hankkia tuon Sennheiserin e906:n ja testata millaista jälkeä saan aikaiseksi. 57:aa löytyy kuitenkin joka nurkasta, joten niitä saa lainaksi aina tarvittaessa.
Töppö
07.01.2008 04:26:10 (muokattu 07.01.2008 04:38:59)
Heipähei.

Tarkoitus olisi kasata tietokonepohjainen treenisdemoilu systeemi. Koneena olisi 2Ghz amd sempron, 1Gb rammia, sekä 120Gb ja 80Gb kiintolevyt. Mikserinä on peaveyn unity2000, 12 kanavainen mikseri.(saatu ilmatteeksi) Äänikortiksi mietin tuota http://www.thomann.de/fi/m-audio_delta_44.htm Onko tuossa äänikortti valinnassa lisäksi jotain muita parempia vaihtoehtoja? Budjetti on kans tuttuun tapaan pieni, mutta neljän raidan yhtaikanen äänitys olis aika must. Rumpumikkejä en ole vielä miettiny, mutta johonkin budjettiratkaisuun varmaan päädytään. Ilmeisesti tarvin mikserin ja tuon äänikortin välille neljä tuommoista piuhaa http://www.thomann.de/fi/cordial_ccfi_06_pp.htm sekä tietenki mikkikaapelit mikseristä mikeille. :)
Varsinainen kysymys olisi seuraava. Saako tuosta mikseristä vedettyä johtoja siten äänikorttiin, että rummut saa nauhoitettua neljälle eri raidalle? Koska kanavakohtaisia direct outteja tuossa ei ole. Valitettavasti en löytänyt netistä kunnollista kuvaa tuosta mikseristä, mutta löysin peaveyn sivuilta manuaalin,(pdf muodos) jota luettuani en tullut sen viisaammaksi. http://www.peavey.com/support%5Csearchmanuals%5Clist%5Cunity2000.cfm Laitoin lisäksi joitain noita teknisiä kuvia/tietoja nettiin tuosta manuskasta, jos ei halua imuttaa tuota manuskaa. Voin tarvittaessa laittaa niitä lisää, mutta en vaan näin alkuun tiennyt, että mitä tietoja tuosta nyt tarvitaan. http://s274.photobucket.com/albums/jj272/toppor/?mediafilter=images
Anteeksi sekava viesti, mutta kiitos jo etukäteen.

edit. linkit kuntoon
Kinttumakiaa, komissaario Palmu.
Sahtimies666
07.01.2008 08:55:35
Mul on Shuren sm58 jossa on piuhana sellanen piuha jossa on tollanen iso plugi toisessa päässä. Mietin vaan ku jostain muistan lukeneeni että jos tyrkkään ton Firepodiin kiinni ni mikki vois jotenkin vaurioitua. Muistanko nyt ihan täysin väärin? Jotenkin se liittyi siihen että intrumenttietuasteet ja mikkietuasteet on erilaisia.
Danko
07.01.2008 09:03:24

Mul on Shuren sm58 jossa on piuhana sellanen piuha jossa on tollanen iso plugi toisessa päässä. Mietin vaan ku jostain muistan lukeneeni että jos tyrkkään ton Firepodiin kiinni ni mikki vois jotenkin vaurioitua. Muistanko nyt ihan täysin väärin? Jotenkin se liittyi siihen että intrumenttietuasteet ja mikkietuasteet on erilaisia.

ei mikki siitä miksikään mene, mutta signaalitaso jäänee reilusti liian alhaiseksi juurikin mikrofonietuasteen jäädessä pois kehistä. käytä xlr-xlr-johtoja.
Mystisesti hintahtavat romantikot #3
studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP
Sahtimies666
07.01.2008 09:09:13
jooh, ok pitänee käyä siis kaupan kautta.
Jaakkoopuukkoo
07.01.2008 11:05:02

Jos törkkäät piuhasi ykkös- tai kakkoskanavaan, niin saat mukaan instrumenttietuvahvistimen ja ääni ainakin kuuluu. Joskus sitä käytin. En tiedä vaurioittaako mikkiä, itselläni ei vaurioittanut ainakaan lyhyt käyttö. Enpä tullut moista riskiä edes ajatelleeksi. Mutta XLR-piuha ei ole kummoinen sijoitus ja sillä saat tosiaan ihan mikkiä varten suunnitellun etusen käyttöön.
Jaakkoopuukkoo
07.01.2008 11:11:33

Varsinainen kysymys olisi seuraava. Saako tuosta mikseristä vedettyä johtoja siten äänikorttiin, että rummut saa nauhoitettua neljälle eri raidalle? Koska kanavakohtaisia direct outteja tuossa ei ole.

Direct outtien sijasta voipi käyttää myös inserttejä, mutta enpä ainakaan tuossa manuaalissa nähnyt inserttejä mainitun. Jos semmoiset kuitenkin pöydästä löytyy, niin inserttipiuha kiinni kanavaan ja lähtöpiuha kiinni äänikorttiin. Ja inserttipiuha siis näyttää tältä: http://www.thomann.de/fi/the_sssnake_ypp2240.htm (Alä toki sssnakea osta)
Sahtimies666
07.01.2008 11:27:07
Hei muutens muistin juuri että jostain syystä en saa Cubasella äänittämiäni raitoja+midirumpuja waviksi/mp3seksi tms. Sanoo vaan jotain että muuntaminen epäonnistui. Valitsen siis alueen jolta haluan sen wavin ja exporttaan. Ei onnistu. Osaako kukaan antaa neuvoja, mikä on vialla?
Jaakkoopuukkoo
07.01.2008 23:04:20

Kiitos vastauksesta.
Eli joutuupi varmaan ostaan myös mikserin, olisiko ehdottaa mitään edullista vaihtoehtoa? Käykö esim. tämä http://www.thomann.de/fi/behringer_ub1202_eurorack_kleinmixer.htm

Miksereistä ei o kauheasti kokemusta, mutta tuossa ei ainakaan näyttänyt olevan kanavakohtaisia outteja, eikä inserttejäkään.
faq1
08.01.2008 07:48:27
Ennenkuin musiikkikappale luovutetaan miksaaajalle, niin on parempi, että niihin ei ole vielä esim kaikua lisätty.
Mutta kait niihin kuitenkin lisätään ennen miksaukseen lähettämistä esim kitarasäröt ja jotkut digitaaliefektit (esim delay), ymv jotka tavallaan ovat sovituksellisia juttuja? Eikö nuo ole sovituksellisia seikkoja?

Vai oliskohan parempi, että tekisi miksaajalle malliksi efekteillä höystetyn mp3-version, minkä mukaan miksaaja voisi sitten vapaasti säätää säröjä, ym efektejä - pyrkien suunnilleen mallin mukaiseen lopputulokseen?

Entä esim raitojen normalisointi, onko sekin parempi jättää ammattilaisen tehtäväksi?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)