Aihe: Direct outeista liian kuumaa äänikortille
1
Niq
06.01.2008 22:47:27

Laitetaas tänne kun Elektroniikkapalstalla ei vastauksia tullut:

Mulla on mikserinä Soundcraft Spirit SX20 ja äänikorttina Terratec EWS88MT. Ongelmana se, että kun laitan mikserin direct outeista signaalia äänikortille siten että mikserissä on gain juuri sopivalla tasolla, niin äänikortilla klippaa. Inputit äänikortin speksien mukaan "8 channel (RCA) analog I/O with 24-bit, 96 kHz selectable between +4dBu and -10dBV". Kokeiltu molempia asetuksia ja klippaa enemmän ja vähemmän.

Spiritin direct outin kuumuutta en spekseistä osannut katsoa, ne löytyy kuitenkin tuolta: http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=25

Toki ongelman saa poistumaan laittamalla post-faderiksi nuo direct outit ja liu'uista säätämällä tason sopivaksi. Tällöin ei vain oikein palvele käyttötarkoituksia kun pitäisi varsinainen kuuntelupuolikin ajella pöydän kautta ja main/sub outeista luureille.

Mulla on tuota varten pyhitetty kaukokaapeli (äänikortin ja mikserin välille), johon voisi väliin kolvailla vaimennusta. Itse päättelin että sopivankokoisella vastuksella saisi tasoa laskettua sen verran ettei enää äänikortilla klippaa? Auttakaapa viisaammat miestä mäessä.

Googlettelin jo mutta laihoin tuloksin. Jotain pad-kytkentää tässä siis etsitään kai..
"I have a cunning plan" -Baldrick
oiva tumpeloinen
06.01.2008 22:53:14 (muokattu 06.01.2008 23:13:55)
Mitä jos tekisit semmoiset piuhat, millä ottaa signaali inserteistä? Noissa tiskeissä taitaa insertit olla trimmin perässä, jolloin tasoja pystyisi säätämään. En mä tiedä, onko tuo nyt paras vaihtoehto, mutta toimii ainakin.
Niq
06.01.2008 23:16:23

Mitä, jos tekisit semmoiset piuhat, millä ottaa signaali inserteistä? Noissa tiskeissä taitaa insertit olla trimmin takana, jolloin sitä tasoa pystyisi säätämään. En mä tiedä, onko tuo nyt paras vaihtoehto, mutta toimii ainakin.

Kaavion mukaan insertit on ennen EQ:ta ja direct outit sen jälkeen, samalla tavalla siis kuitenkin gainin jälkeen molemmat.
oiva tumpeloinen
06.01.2008 23:28:48 (muokattu 06.01.2008 23:31:14)
Kaavion mukaan insertit on ennen EQ:ta ja direct outit sen jälkeen, samalla tavalla siis kuitenkin gainin jälkeen molemmat.

Eli sä voit silloin gainilla säätää kortille menevää hönkää. Mikä vika siinä Direct Outissa silloin on? Kai sä saat sen verran hönkää loppupäästä tiskiä, että monitoroitiin potku riittää?
Niq
06.01.2008 23:37:48

Eli sä voit silloin gainilla säätää kortille menevää hönkää. Mikä vika siinä Direct Outissa silloin on? Kai sä saat sen verran hönkää loppupäästä tiskiä, että monitoroitiin potku riittää?

Mä elän siinä luulossa että jos laitan etusen gainit puolet alemmaksi kuin siten että edes keltainen ledi joskus vilkahtaisi, se saattaa tehdä äänen laadulle jotain. Korjatkaa luulot pois... :)
Antti1
06.01.2008 23:39:53
Mä elän siinä luulossa että jos laitan etusen gainit puolet alemmaksi kuin siten että edes keltainen ledi joskus vilkahtaisi, se saattaa tehdä äänen laadulle jotain. Korjatkaa luulot pois... :)

Ehkä sun ledit ei oo mikään maailman tarkin mittari ton suhteen? Hassua sinänsä, että murehdit äänenlaadusta gainia vähentäessä, jos Terratecin muuntimet clippaa ilkeän kuuloisesti liian kuuman signaalin takia... :)
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
oiva tumpeloinen
06.01.2008 23:44:33 (muokattu 06.01.2008 23:55:23)

Meidän kämpillä Soundcraftin tiskin hieno ledivalaistus ottaa tasonsa muistaakseni vasta EQ:n jälkeen. Eli jos otat signaalin ennen sitä, ei sitä mittaria kannata paljon katella muutenkaan.

Ja sen gainin kohdallahan sulla on mahdollisimman puhdas roina, mitä tiskiin tulee, sun pitää vain vähän kuristaa sitä, ettei ääni mene ruvelle. Niinhän sä teet silloinkin, jos otat DO:t post-asetuksella liukujen perästä. Silloin sulla on vain enemmän tavaraa ketjussa mukana, mutta sun ainoa ongelma on monitorointi.

E: enkä kyllä ymmärrä muutenkaan, että miten eroaa tapa kuristaa soundia gainista vai heti sen perään ulosoton jälkeen jollain muulla tavalla. Joku viisaampi varmaan kertoo senkin tässä ajan kuluessa.
Niq
07.01.2008 00:34:06

Ehkä sun ledit ei oo mikään maailman tarkin mittari ton suhteen? Hassua sinänsä, että murehdit äänenlaadusta gainia vähentäessä, jos Terratecin muuntimet clippaa ilkeän kuuloisesti liian kuuman signaalin takia... :)

Noniinno joo, en ole itse ehtinyt tarkemmin kokeilla, mutta:

Ainakin meidän mikserissä, 3G Studio Silk, tuo gainin määrä vaikuttaa suuresti directeistä tulevan äänen laatuun nimenomaan siten, että pienellä gainilla ääni on huomattavasti tunkkaisempi kuin kovemmalla. Sen takia ei viitsi laittaa gainia pienemmälle.

Tätä mä vähän tarkoitankin, siis etuastehan toimii parhaiten silloin kun gain on sopiva, tai niin olettaisin niiden olevan suunniteltu. Faderit taas ei ole enää mun käsittääkseni etuastetta, vaan siinä säädetään summaukseen menevää volaa, siis tällöin sen laskeminen ei äänenlaatuun niinkään vaikuta.

Mut kai tääkin riippuu ihan etusten tasosta, ei nuo soundcraftit nyt mitään kuraa pitäs kuitenkaan olla.
Reddie
07.01.2008 01:09:30
Tiskissä on oma kohina pienimmillään, kun asetat gainin niin, että signaali pyörii siinä 0dB kohdilla. Äänenlaadullisesti gain voi taas vaikuttaa siten, että ajelet mikserin etuasteita ruvelle sen avulla, jolloin voidaan tilanteesta riippuen saada haluttua säröä mukaan signaaliin. Tossa kaksi gain-potikan tärkeintä vaikutusta signaaliin. Sen lisäksi että saadaan signaali kuuluviin. :)
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Talent71 - Äänentoistoa
Formed
Adam & Santtu
djtremolo
07.01.2008 11:19:26

Googlettelin jo mutta laihoin tuloksin. Jotain pad-kytkentää tässä siis etsitään kai..

Katos tuolta:
http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?DIYPassiveAttenuation

Tuolta löytyvä excel lomake auttaa laskuissa, mutta signaalin kanssa sarjaan 1k ja signaalin-maan väliin 470ohm voisi kuulostaa sopivalta kokoluokalta. Exceliin saa syöttää molempien laitteiden lähtö- ja tuloimpedanssit, jotka löytyvät laitteiden spekseistä.
If I seem super human, I have been misunderstood.
Niq
08.01.2008 12:47:41

Katos tuolta:
http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?DIYPassiveAttenuation

Tuolta löytyvä excel lomake auttaa laskuissa, mutta signaalin kanssa sarjaan 1k ja signaalin-maan väliin 470ohm voisi kuulostaa sopivalta kokoluokalta. Exceliin saa syöttää molempien laitteiden lähtö- ja tuloimpedanssit, jotka löytyvät laitteiden spekseistä.

Kiitoksia, täytyy käydä hakemassa kourallinen vastuksia ja aloittaa kolvausoperaatio. Soundcraftin lähtöimpedanssi on 75ohm, Terratecin impedanssia en mistään löytänyt varsinkin kun heidän omat sivunsa on tällä hetkellä alhaalla. Laitan oletuksella että tuloimpedanssi olisi tuo sama 75ohm, joten noilla vastuksilla tulisi n. 20dB vaimennus. Luulisi riittävän.
PIM
08.01.2008 15:32:31
Laitan oletuksella että tuloimpedanssi olisi tuo sama 75ohm, joten noilla vastuksilla tulisi n. 20dB vaimennus. Luulisi riittävän.

No ei se taatusti sama ole, tuloimpedanssin pitää olla paljon suurempi kuin lähtöimpedanssi.

Pienellä googlailulla löytyi tuloimpedanssin arvoksi 10kOhm.

http://www.terratec.com.tw/eng/product/record/ews88mt/spec.htm
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)