Aihe: Overdrive, distortion ja fuzz
1 2
Warwickbass
06.01.2008 12:31:44 (muokattu 06.01.2008 12:34:55)
Olisi haussa sellainen paketti, josta löytyisi kaikki tarvittava sekä sitä ei tarvitsisi jatkuvasti päivitellä. Hintakattoa ei oikeastaan ole, sillä vähitellen aion päivittää koko paketin.

Fuzziksi haen sellaista paavoa, joka olisi moderni, mutta saisi pientä vintageakin mahdollisesti irti. Mad Professorin Fire Red Fuzz kuulosti aikas hyvältä klippien perusteella, mutta kun ne ei aina kerro koko totuutta.
http://www.thesegoto11.se/FRP_oct07fla.html
Kuulostaa kyllä perkuleen hyvältä. Erityisesti se alun leadhomma.
Mutta en halua jämähtää tähän yhteen, joten antakaas eri vaihtoehtoja.

Overdrive tarvisi olla sellainen kevyt roso homma, joka ei väritä liikaa, vaan antaa vain sen roson niin, ettei leikkaa mitään pois tai lisää mitään.
Tähän olen katsellut Xoticin RC- ja AC-boostereita. Mitään kauheata gain hirmua en tarvi, joten RC-kuulostaisi ehkä paremmalta. Antakaas tähän lisää vaihtoehtoja, jotta saan vähän lisää perspektiiviä.
Tällä mahdollisesti ottaisin irti myös kevyet rokkikompit.

Distortion pedaalista tarvisin irti tällaista Mad Professorin Mighty Red Distortion tyyppistä leadsoundia.
http://www.mpamp.com/tone/MRDSampleLead1.mp3
Selkeä, kirkas, sustain rikas ja laulava.
Lisää vaihtoehtoja tuohonkin.

Kamat ovat Gibson Les Paul Standard ja Fenderin Twin Reverb.
Tuon särönhän pitäisi lähteä tavallisesti vahvistimesta itsestään ja paavoilla vain maustaa sitä, mutta nyt tilanne on hieman toinen. :P

Kiitoksia kaikille, jotka viitsivät nähdä vaivaa ja auttaa miestä mäessä.
Jesus_Plastica
06.01.2008 16:06:10
Mitäs jos ostaisit jonkun multiefektin, esim. BOSS GT-8 voin suositella.
Artist
06.01.2008 16:23:48 (muokattu 06.01.2008 16:28:06)
Mitäs jos ostaisit jonkun multiefektin, esim. BOSS GT-8 voin suositella.

Mutta jos haluaa vaan overdriven, distortionin ja fuzzin niin miksi ostaa multiefekti? Varsinkin, jos ei halua tehdä kompromisseja?

Kyllä nuo aloitusviestin kaikki pedaalit ovat hyviä, mutta suosittelen mahdollisuuksien mukaan testaamaan erilaisia, koska makuasioita nämä ovat aika pitkälti. Overdriveja nyt löytyy miljoona, varsinkin, jos hintakatto ei olisi esteenä. Distortion puolelta sitten kannattaa testata myös esim. Zvex Box Of Rock ja vaikka Mi Audio Crunch Box. Fuzzeista ehkä Fulltonen 69 ja 70?
"Sometimes good guys don't wear white"
Jesus_Plastica
06.01.2008 17:36:27
Siksi vaan ehdotin, jos ei ole varma millaista soundia tahtoo niin multiefektillä saa säädettyä vaikka mitä. Mut krapulan piikkiin menee nääkin viestit...
Dr. Muff
06.01.2008 17:41:47
Hei mitä sä kysyit? Mikset osta listaamiasi pedaaleita? Kaikilla on omat mielipiteensä mikä toimii minkäkin kanssa ja kun kerran olet jo noin pitkälle homman funtsinut niin go for it. Ei noilla pahasti metsään mene. Vaihdat sitten jos ei miellytä, niin se menee.
Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
Jungleman
06.01.2008 17:56:43
Olisi haussa sellainen paketti, josta löytyisi kaikki tarvittava sekä sitä ei tarvitsisi jatkuvasti päivitellä. Hintakattoa ei oikeastaan ole, sillä vähitellen aion päivittää koko paketin.

Heh, aika pahan pistit. Noilla spekseillä saattaa käydä niin että etsinnästä tulee loputon ja rahaa palaa tolkuttomasti. Usko pois ;-)

Fuzziksi haen sellaista paavoa, joka olisi moderni, mutta saisi pientä vintageakin mahdollisesti irti. Mad Professorin Fire Red Fuzz kuulosti aikas hyvältä klippien perusteella, mutta kun ne ei aina kerro koko totuutta.
http://www.thesegoto11.se/FRP_oct07fla.html
Kuulostaa kyllä perkuleen hyvältä. Erityisesti se alun leadhomma.
Mutta en halua jämähtää tähän yhteen, joten antakaas eri vaihtoehtoja.

Kokeilin tuon FRF:n prototyyppiä Custom Soundsilla, se oli melko paksu ja tukevasoundinen, mutta en saanut siitä irti kauhean laajaa soundiskaalaa. Ei ehkä minun valintani, mutta makuja on monia. Kannattaa ehdottomasti kokeilla.

MI Audio G.I.Fuzz on peräti kohtuuhintainen mutta silti laadukas ja melkoisen monipuolinen vehje. Kokeilin sellaista taannoin, aikaa vierähti huomaamatta kolme varttia. Ostaisin pois, jos olisi oikeasti tarvetta. Saman firman Neo Fuzz kiinnostaisi testata myös.

Minulla on ollut laudassa kiinni Fulltone '69 Fuzz kohta kymmenen vuotta. Periaatteessa se on vain paranneltu Fuzz Face, käytännössä se on kuitenkin äärimmäisen monipuolinen, hyväsoundinen ja dynaamisesti reagoiva fuzz joka vierailee myös overdrive-osastolla. Fulltone '70 on toki mainio vehje myös, raaempi ja kirskuvampi soundi eikä ehkä aivan yhtä moneen soppaan sopiva kuin '69.

Overdrive tarvisi olla sellainen kevyt roso homma, joka ei väritä liikaa, vaan antaa vain sen roson niin, ettei leikkaa mitään pois tai lisää mitään.
Tähän olen katsellut Xoticin RC- ja AC-boostereita. Mitään kauheata gain hirmua en tarvi, joten RC-kuulostaisi ehkä paremmalta. Antakaas tähän lisää vaihtoehtoja, jotta saan vähän lisää perspektiiviä.
Tällä mahdollisesti ottaisin irti myös kevyet rokkikompit.

RC on hyvä, mutta erittäin puhdas täydella gainillakin. Kevyesti särölle säädettyä vahvistinta (tai toista säröä) puskiessaan se toki tuo lisää säröä vaan ei itse tarjoa tippaakaan rosoa.

Harkitse myös vaikkapa Fulltone Full-Drive 2 Mosfetia tai BJF / Mad Professor Little Green Wonderia. Minulla on ollut kolme erilaista FD-2 -pedaalia, tuo Mosfet-malli vaikutti ehdottomasti parhaalta. Siinä tosin oli liikaa säätövaraa ja mahdollisuuksia... myin omani pois ostaakseni sokkona käytetyn BJF LGW:n. Ei harmita, vaikka kyllä vielä jonain päivänä ajattelin hankkia neljännen FD-kakkosen. LGW:n headroom on hirvittävä, en ole onnistunut saamaan sitä menemään lyttyyn millään keinolla. Soundi helisee, laulaa, viheltää, jyrähtää, napsahtaa ja potkii vaan ei kompuroi. Tällä hetkellä LGW majailee laudassani kaikkein vimeisenä säröpedaalina 2-kanavaisen overdriven ja viiden fuzzin perässä. Toimii loistavasti sekä boosterina että särönä, suosittelen aivan ehdottomasti.

Distortion pedaalista tarvisin irti tällaista Mad Professorin Mighty Red Distortion tyyppistä leadsoundia.
http://www.mpamp.com/tone/MRDSampleLead1.mp3
Selkeä, kirkas, sustain rikas ja laulava.
Lisää vaihtoehtoja tuohonkin.

Osta se. Tai sitten Himmelstrutz Fetto. Minä en yleensä jaksa innostua distortion-tyyppisistä polkimista, mutta nuo kaksi ovat loistavia. Kokeillessani MRD:ia olin hyvin lähellä rynnätä saman tien tiskille ja vingauttaa korttia. MRD, samoin kuin Fetto, tuuttaavat ulos melkoisen tukevaa mutta samalla erottelevaa, "dirty-but-clean" -tyyppistä, tarvittaessa kauniisti puhdistuvaa ja hengittävää säröä säilyttäen samalla kitaran ominaissoundin. Feton menin myymään pois heikolla hetkellä, nyt melkein jo harmittaa...

MI Audio Crunch Box oli lattea ja eloton yhden asian poljin näihin verrattuna. Monet tykkäävät myös sen soundista, minä en tarvinnut Crunch Boxin tukkoista ahtojunttasoundia mihinkään.

Kamat ovat Gibson Les Paul Standard ja Fenderin Twin Reverb.
Tuon särönhän pitäisi lähteä tavallisesti vahvistimesta itsestään ja paavoilla vain maustaa sitä, mutta nyt tilanne on hieman toinen. :P

Minä taas vetelen yksikelaisilla mikeillä, Jazzmaster, Jaguar ja Tele käytössä fendertyyppisen putkikombon läpi. Humbuckerkitaroista minulla ei ole juuri minkäänlaista käyttökokemusta, en siis osaa arvaillakaan miten nuo vehkeet voisivat toimia LP:n kanssa. Sori :-/
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Warwickbass
06.01.2008 18:37:01
Kyselen sen takia, että saisin vähän lisätietoa muista mahdollisista, mitä kannattaa kokeilla. Jotta välttyisin siltä, rahaa palaa jatkuvassa vaihdossa. Kun itse etsii vaihtoehtoja, niin usein vain jämähtää siihen kun löytää yhden hyvän.
:P

Hei mitä sä kysyit? Mikset osta listaamiasi pedaaleita? Kaikilla on omat mielipiteensä mikä toimii minkäkin kanssa ja kun kerran olet jo noin pitkälle homman funtsinut niin go for it. Ei noilla pahasti metsään mene. Vaihdat sitten jos ei miellytä, niin se menee.
Keke Urlaub
06.01.2008 18:41:13

Kyselen sen takia, että saisin vähän lisätietoa muista mahdollisista, mitä kannattaa kokeilla. Jotta välttyisin siltä, rahaa palaa jatkuvassa vaihdossa. Kun itse etsii vaihtoehtoja, niin usein vain jämähtää siihen kun löytää yhden hyvän.
:P

HBE UFO Fuzz toimii mulla mahdottoman kivasti, vaikka harvoin sillä _todellista_ tarvetta on, sen sijaan sillä aina tahtoo jäädä leikkimään. Oktaavitoiminnon, vintage/modern-kytkimen ja tonepotikan ansiosta todella monipuolinen futsi. Vastaa todella hyvin myöskin kitaran volaan. Ja output ei lopu kesken tuossa laitteessa.
Vahvaimeni on hai-kein!
monisto
06.01.2008 18:56:56

Testaa Menatone Red Snapperia, jos tulee mahdollisuus. Mainio overdrive, joka ei tunnu leikkelevän sen kummemmin taajuuksia pois. Säätövaraa on melkoisesti, mutta hyvän soundin saa myös aika helposti. Olen käyttänyt hyvällä menestyksellä telecasterin ja vox-tyyppisen vahvistimen kanssa. Eli itse asiassa hyvin pitkälti erilaisen setin kanssa kuin sulla...
Underbar!
Lilli
06.01.2008 19:18:52
SD Twin Tube: overdrive toisessa kanavassa ja distortion toisessa. Eli puhdas (off)sointi, perusrokkisärö ja soololaulu samassa palikassa. Ja seuraavaksi ketjussa Zoom UF-1: pikkuröpöttelystä omituisiin ufo-ulvontoihin. Toimiva ilman TT:akin.
- Tämmösellä särökarderoobilla oon aivan hyvin pärjäillyt.
"Saarijärven Paavoa en ole nähnyt mutta aamulla luulen nähneeni vessanpöntössä Jeesuksen!" - vaimo juhannuspäivänä 2000
Zigura
06.01.2008 20:41:06
Fuzz -kutinaa on itsellänikin. Onko kenelläkään kokemuksia Dunlopin Dallas Arbiter Fuzz Facesta tai tuosta Bossin FZ-5 digivempulasta, jossa on mallinnettu Maestro FZ-1A, Fuzz Face ('69 ilmeisesti) ja Octavia?
Se ei ole underground jos siinä lukee underground.
Valdemart
06.01.2008 21:20:43 (muokattu 06.01.2008 21:22:10)

...tai tuosta Bossin FZ-5 digivempulasta, jossa on mallinnettu Maestro FZ-1A, Fuzz Face ('69 ilmeisesti) ja Octavia?

Mulla on toi Bossin Fz-5. Faija osti sokkona joululahjaksi. Ihan jees se on, mutta tiedä sitten onko se ihan oikean fuzzin oloinen. Ihan perussärönä on Maestro toiminut hyvin, Fuzz face mode on ihan yleispätevä Hendrixin matkimiseen, mutta Octaviasta en kyllä perusta yhtään. En kyllä tiedä onko esikuvansa oloinen. Hirveätä vinkumista vaan. Eli periatteessa itse olen käyttänyt pelkästään sitä Maestro mallinnusta, ja sitäkin fuzzsäädin kello 12. Eli en mennyt bossin tarjoamille extroille.

EDIT:
Tuolta saa jotain infoo kaiken maailman säröpedaaleista. Kivi käynyt oikeen kunnolla noita läpi:
http://guitarfanclub.fi/index.php?o … =listcats&cat_id=71&Itemid=
You Can't Put Your Arms Around a Memory
mikkojii
06.01.2008 21:48:31
Jos kerran Mad Professorin Mighty Red on makuusi suosittelen ehdottomasti testaamaan sitä ja Little Green Wonderia peräkkäin samassa laudassa. Olen nyt päässyt viikon päivät soittelemaan tuolla yhdistelmällä ja ensimmäistä kertaa tuntuu siltä koko soittouran aikana että säröosasto on näillä kahdella ja Kochin (studiotone) lievemmällä OD kanavalla hallussa.
Elämä on sukupuoliteitse tarttuva tauti jonka kuolleisuusprosentti on 100.
TommyGun
07.01.2008 07:07:39
Mulla on T-Rexin Mudhoney ja siitä löytyy kaikki. OD, Distortionit ja Fuzzit. Tykkään
- Aina on myötätuuli jonnekkin -
Mr.Rogers
07.01.2008 08:00:04
Fulltonen OCD on myös pätevä vehje. Toimii niin OD sekä distortion-pedaalina. Hyvin soittotatsiin reagoiva vehje sekä monipuolinen HP/LP kytkimen ansiosta.
Andy J.
07.01.2008 11:51:35
No niin, lisäänpä minäkin lusikkani soppaan... Fire Red Fuzz on fuzziksi todellakin melko modernin kuuloinen, mites esimerkiksi Barberin uusi Trifecta? Big Muff, Supa Bender ja Jumbo Bender samassa pedaalissa barberoituina versioina. Itse pidin klipeistä. Entäs Keeleyn Fuzz Head? Nyt ei ole tarkkaa muistikuvaa, mutta modernisoundinen muistaakseni ainakin... Minua itseäni kiinnostaa tuo Trifecta kovasti.

Overdrivelle löytyykin sitten paljon vaihtoehtoja, joilla yhteistä on lähinnä, ettei niitä juurikaan pääse testailemaan näillä main... Catalinbread Silver Kiss, Paul Cochrane Timmy, NOC3 Firefly tai piakkoin saatavilla oleva Mad Professor Sky Blue Overdrive? SBOsta kuulemani klipit olivat tosin aika isolla säröllä soitettuja, mutta isot pojat ovat kehuneet kovin "värittämättömäksi". Itsellä laudassa Timmy, josta pidän kovasti, ja testiin tulossa Okko TwinSonic, josta löytyy overdriven lisäksi erillinen boost.

Mighty Red distortion on kyllä makea pedaali tuontyyppisen soundin aikaansaamiseksi. Toinen Juhlin pedaali, josta irtoaa hyvä, mutta hieman vähemmän kasarisävyinen soundi, on BJF Dyna Red Distortion. Jo suositeltu Himmelstrutz Fetto vaikuttaa myös hyvälle pelille näihin soundeihin, tai vaikkapa minulle myöhemmin keväällä testiin tulossa Okko Diablo.
IJarro
07.01.2008 13:50:14
Miksei kukaan oo viäl ehdottanu line6??
Let's do some living after we die...
Jungleman
07.01.2008 13:56:18
Miksei kukaan oo viäl ehdottanu line6??

Näytä minulle Line6-vehje - tai mikä hyvänsä multiefekti - josta saa yhtä aikaa käyttöön fuzzin, overdriven ja distortionin JA jossa noiden kolmen efektin keskinäistä järjestystä voi helposti vaihtaa.

Seuraava.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
IJarro
07.01.2008 14:03:50
Näytä minulle Line6-vehje - tai mikä hyvänsä multiefekti - josta saa yhtä aikaa käyttöön fuzzin, overdriven ja distortionin JA jossa noiden kolmen efektin keskinäistä järjestystä voi helposti vaihtaa.

Seuraava.

Näytä mulle ykskin m.netin foorumi, jossa edes pienen läpän viljely on sallittua?

(nojoo, humppaosio on sitä täynnä, mut muual...)
Let's do some living after we die...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)