Aihe: Taas parin vaihtoehdon vertailua kotimonitoreiksi
1
efunkelist
06.01.2008 12:20:52 (muokattu 06.01.2008 12:37:03)

Paikka on kerrostalon olohuone, eli betonia riittää ja kun kyseessä on vielä vuokrahuoneisto ei akustiikalle suuria tehdä.

Naapurisovunkin vuoksi taidan karsia sen 2.1-järjestelmän haavekuvistani eli ilman subbaria koitellaan. Monitoreilla tehdään kotidemomiksauksia ja kuunnellaan musiikkia, katsotaan elokuvia, joten ihan kliinisen neutraaleja en halua. Tämä rajaa ne genelecit pois (samaten budjettikin)
Filosofiani muutenkin on että turha huonoon tilaan on liian hyviä kajareita ostaa kun ei ne pääse oikeuksiinsa kuitenkaan.

Noh. Ne vaihtoehdot, heitelkääpä kommentteja (ja jättäkää behringer truth/ genelec -jne perinteiset kommentit sanomatta. Tiedetään..):

Event TR8
http://www.thomann.de/fi/event_tr8_aktivmonitor.htm

Yamaha HS80
http://www.thomann.de/fi/yamaha_hs80m.htm

Teenhän päätökseni kuitenkin lopuksi ihan itse ja moneen kertaan oon jo sanonu hommaavani ne truthit mutta onhan tämä nyt jo ihan kivaa viihdettäkin itselle mielikuvashoppailla ;)

Eventit ylettää "tarpeeksi alas" ja musta sopii sisustukseen mutta toisaalta nuo valkokartiothan on ihan luotettavia pelejä eikö vain?
Jodan kielioppikurssin suorittanut olen. Hyvä virhe! :D
mhelin
06.01.2008 12:50:24
Jos noista pitäisi valita niin se olisi jammu paitsi jos tekisin hiphop/r&b tyyppistä musaa. Sun kyllä kannattaisi rakentaa esim. Ikean halpiskirjahyllyihin (esim. http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/50081744) pari bassoansaa (kivivillaa sisään ja päälle kangas) ja laittaa ne nurkkiin vähän vaimentamaan huonemoodeja. Kaiuttimiksi 8020 Genet ehdottomasti kuitenkin.
Danko
06.01.2008 14:50:08

Oisko tää liian kallis:
http://www.thomann.de/fi/dynaudio_bm5a.htm

tietysti jos monona haluaa miksata, niin mikä jottei....
kun efu tuota nauhadiskanttia taisi joskus kanssa gasitella, niin heitetäänpä vielä tällainen paketti about samassa hintaluokassa:
http://www.thomann.de/fi/adamthe_tampanf10s100_set.htm

paitsi mitä nyt vanhoja ketjuja aihetta koskien selasin, niin pelkästään aktiiviratkaisut kelpuutettiin. forget it.
Mystisesti hintahtavat romantikot #3
studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP
SamPpaa
06.01.2008 15:47:47
tietysti jos monona haluaa miksata, niin mikä jottei....

Hoho..

Taitaa tuosta dynkystäki saada halvempaa passiiviversiota..
efunkelist
06.01.2008 18:53:41

eikös sulla danko ollut tuollaiset valkokartiot? kerro jotain niistä?

nauhadiskantit ei o välttämättömät mutta oishan ne kivat =)
mutta jos niihin panostaisin niin eiköhän tuo t.amp ole sitten ketjun heikoin lenkki tuossa pakettiratkaisussa..? vähän niinnkö upottais aidon timantin muropaketin sormukseen.

sääh kun nuo taajuusvasteetkin on niin suuntaa antavia että pitäis referenssiCD:n kanssa päästä käytännössä kuuntelee eri kajareita. ehkä mä sit joku päivä käyn kiertelee hesassa monitoreita myyviä kauppoja.

wanhoihin kajareihini oon ollu tyytyväinen, ne on ihan välttävän ok olleet jo yli 10 vuotta mutta alkavat tosiaan hajoilla jo. ja korva kun on vuosien mittaan kehittyny niin nyt huomaa kuinka värittyneet pömpelit nuokin on. ihan jees musiikin kuunteluun mutta miksailuun ei riitä.

geneleccejä en edelleenkään ota siitä syystä että niitä olen ammattistudioissa kuullu ja ne on mun käyttöön liian neutraalit. en kaiuttimillani pelkästään miksaile vaan myös kuuntelen musiikkia ja siihen tuollaiset labratarkat kajarit on TYLSÄT imho

bassotrappeja en ala olohuoneeseeni rakentamaan koska ei tänne mahdu. ei tämä mikään studio ole vaikka joku voisi niin luullakin. koti ja oleskeluhuone.
Danko
07.01.2008 09:17:13

eikös sulla danko ollut tuollaiset valkokartiot? kerro jotain niistä?

ei noi, pienemmät. hakkaa jamahan MSP:t miten päin tahansa, mut ei toimi ilman lfe:tä. isommat saattaa toimiakin. tosin nyt nälkä on kasvanut sinne genejen ja dynkkyjen suuntaan, kun noilla saa tosi helposti tehtyä ttumaisen yläpään.
studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP
efunkelist
07.01.2008 12:55:27

ei noi, pienemmät. hakkaa jamahan MSP:t miten päin tahansa, mut ei toimi ilman lfe:tä. isommat saattaa toimiakin.
alunperin ajattelin että hommais tosipienet monitorit joille ois "pakko" hommata se subi :)
mutta nyt ajattelin että ois kiva pärjätä ihan 2.0-kuuntelulla

kun noilla saa tosi helposti tehtyä ttumaisen yläpään.
eli niissä on tumppu yläkerta kuunnella? vai korostaako subi liikaa alakertaa? vai onko vika akustiikassa?
Danko
08.01.2008 11:47:00

eli niissä on tumppu yläkerta kuunnella?

tumppu tai smooth, miten sen nyt haluaa ilmaista. ihan hyväthän ne on, mutta tosiaan yläpäätä saa helposti boostattua yli. 1031:n sukkapuikkodiskanteilla tilanne oli päinvastainen, joten pitäisköhän tässä vaikka opetella miksaamaan.
efunkelist
08.01.2008 19:00:24

tumppu tai smooth

tumppu = huono miksata
smooth = kiva kuunnella ;)

itseasiassa alkaa taas tuntumaan se samson rubicon 2.1 -järjestelmä sittenkin toimivalta koska siinä subbarissa saisi kauko-ohjaimella säädettyä niin sujuvasti subbaria pois ja päälle ja tasot säädettyä ja löytyy mutea ja dimmausta joten se voisi käytön mukavuuden vuoksi olla the thing: päiväsaikaan subbari päällä iltasella sitten ilman. aktiivisella jakosuotimella (integroitu subbariin) ylä- ja alakerran jako sopivalle tasolle...

sit katotaan vaan taas tuota rahoituspolitiikkaa...

mutta tosiaan. pitää opetella miksuttelemaan vaikka referenssien avulla ja luottaa tuttuihin levyihin kunnes pääsee miksaamaan totaalisen neutraalilla kuuntelulla jolloin uskaltais miksata siten että "kuulostaa hyvältä"...

tästäkin syystä haluan kaiuttimeni kaikkeen kuunteluun eikä pelkkään miksaukseen: korva tottuu paremmin siihen kuunteluun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)