Aihe: Kiilaus/sleebaus
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Juupe
05.01.2008 14:31:32
Ja minä kerroin mitä termejä olen itse käyttänyt ja tullut soittokavereideni kanssa ymmärretyksi. Ja sehän ratkaisee. Great big understanding. Eli minulle sleebaaminen tarkoittaa laidbackiä

Enpä ole koskaan kuullut keneenkään tarkoittavan sleebaamisella laidbackiä, mutta olenkin soittanut rumpuja vasta n. 35 vuotta :) Mutta käyttäköön kukin ihan mitä termejä huvittaa, kunhan tulee ymmärretyksi. Aivan sama, sopikaa keskenään.

Joillakin tuntuu kuitenkin olevan ihan perusasiat ja -termit hukassa, eli sekoitetaan tempo ja time, jotka ovat ihan eri asioita. Musiikin tempo on yksinkertainen juttu, esim. 120 bpm (iskua, yleensä neljäsosaa minuutissa), eikä kaksi soittajaa todellakaan voi soittaa samaa biisiä yhtäaikaa eri tempoilla. Tai ehkä siihenkin joku neropatti pystyy, mutta olisi kyllä aika mielenkiintoisen kuuloista, ja silloinhan suuremmalla tempolla soittava pääsee loppuun aikaisemmin. Time taas on monimutkaisempi juttu josta voisi vaikka kirjoittaa kirjan, ja varmasti on kirjoitettukin. Joku viisaampi ehkä osaa selittää asian lyhyesti, minä en osaa enkä jaksa. Sitten on vielä tämä feel...
Gardiner
05.01.2008 15:11:50 (muokattu 05.01.2008 15:12:36)

Joku viisaampi ehkä osaa selittää asian lyhyesti, minä en osaa enkä jaksa. Sitten on vielä tämä feel...

En tiedä viisaudesta, enkä lyhyydestä, mut Jazzmies osaa selittää asiaa siihen malliin et miekin, joka yleensä oon kärsiny ja kärsin tolkuttomasta koulukammosta ja selittelyihottumasta, aidosti kiinnostun asian laidoista ja tosiolevaisesta, yleensä oon kyl enempi linjoilla "vittu, soitetaan eikä kelata paskaa" :-D

Edit. laitan Jazzmiehelle plussan.
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
Kailis
05.01.2008 15:14:16 (muokattu 05.01.2008 15:15:52)

Enpä ole koskaan kuullut keneenkään tarkoittavan sleebaamisella laidbackiä, mutta olenkin soittanut rumpuja vasta n. 35 vuotta :) Mutta käyttäköön kukin ihan mitä termejä huvittaa, kunhan tulee ymmärretyksi. Aivan sama, sopikaa keskenään.

Joillakin tuntuu kuitenkin olevan ihan perusasiat ja -termit hukassa, eli sekoitetaan tempo ja time, jotka ovat ihan eri asioita. Musiikin tempo on yksinkertainen juttu, esim. 120 bpm (iskua, yleensä neljäsosaa minuutissa), eikä kaksi soittajaa todellakaan voi soittaa samaa biisiä yhtäaikaa eri tempoilla. Tai ehkä siihenkin joku neropatti pystyy, mutta olisi kyllä aika mielenkiintoisen kuuloista, ja silloinhan suuremmalla tempolla soittava pääsee loppuun aikaisemmin. Time taas on monimutkaisempi juttu josta voisi vaikka kirjoittaa kirjan, ja varmasti on kirjoitettukin. Joku viisaampi ehkä osaa selittää asian lyhyesti, minä en osaa enkä jaksa. Sitten on vielä tämä feel...

Aloitin soittamisen 6-vuotiaana ja olen 44-vuotias ja koko ajan Helsingissä. Anteeksi, tämä nyt oli oikeasti viimeinen avautuminen.
EDIT. Eiku perkele synttärit onkin vasta 13.1
Jupi57
05.01.2008 15:36:17
Aloitin soittamisen 6-vuotiaana ja olen 44-vuotias ja koko ajan Helsingissä ja siksi minun täytyy aina saada viimeinen sana.
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
Kailis
05.01.2008 15:40:23

ja siksi minun täytyy aina saada viimeinen sana.

Mikä sulle tuli???
markkuliini
05.01.2008 16:39:17

Okei okei! Se kuka on vanhin saa päättää. Onko kellään Louie Bellsonin puhelinnumeroa? :D
Nolte
05.01.2008 17:00:55 (muokattu 05.01.2008 17:07:42)
Hyvä on, minä päätän. Sleebaus EI ole sama asia, kuin hallittu taakse soittaminen eli "laid back" tai "takakeno". Liks laks lukot päälle. :)

Se joka muuta väittää on hölmö ja väärässä. ;)

EDIT: Sensuroin.
jhjghfjkdhsgjhjsfkahfj!!!!
jazzmies
05.01.2008 17:02:59
Rauhoittukaa nyt hyvät ihmiset, edessä tai takana, so not!
Maukasta makkaraa - Raikasta vettä - Kirkasta kalakeittoa
Timi
05.01.2008 17:31:30
Okei okei! Se kuka on vanhin saa päättää. Onko kellään Louie Bellsonin puhelinnumeroa? :D

Mä oon vasta -53 syntynyt!
Kylmän viileesti!
Gardiner
05.01.2008 17:33:14

Tärkeintä on hyvät bileet. :-D
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
welho
05.01.2008 19:32:49

Joo, ihmeen paljon herättää sitten tämmönenkin keskustelua. Hyvä vaan. Mun pointti oli vaan saada tukea omalle väittämälleni, jonka mukaan sleebaus, laid back-soitto ja biisin hidastaminen ovat kolme eri aisaa. Samoin kiilaus, eteen soittaminen ja biisin nopeuttaminen. Näin ei näköjään ihmisten mielestä ole, mä pidän silti mieleipiteeni, jonka perustelen itselleni kuten Holmi5.

Näin mäkin asian nään. Jos sleebaan niin en silloin tajua sitä tekeväni (enkä myönnä! sehän on kitaristi joka kiilaa ihan selvästi) tempo vaan laskee vahingossa tai muuten komppi laahaa vaikkei pitäis.

Laid back niin soitan hallitusti takakenossa, mutta tempo ei hidastu

Ja sitten tempon hidastaminen jos vaikka laskee rallin liian nopeesti kåyntiin.

Ja sama kerien..

Kiilaten mennään hieman lujempaa mitä muu bändi ja taas vahingossa(kännissä)

Eteen soittaen mennään nokillaan, mutta tempo ei kiihdy

Ja tempon nosto esim. jos biisi lähtöö liian laiskasti.

Ja kyllähän sen nyt tajuaa jos vaikka studiossa sanotaan et tässä biisissä sun tarvis vähän sleebata.. eli laiskemmin vedellään..

Livenä onkin vaikeempi jos ystävällinen artisti huutaa notta sleebaa ja on saakelin pahan näköinen.. Siis sleebanko vai pitäiskö sleebata?:)

sleeba sleebbars -sleebaten ja kiilaten
www.welhodrum.com, www.myspace.com/welhodrum
Bobana
05.01.2008 20:18:12 (muokattu 05.01.2008 20:21:08)
Laidback = Bonham
Sleebaaja= paska soittaja = tahaton temmon aleneminen.

EDIT:

Joopa. Aihetta olikin jo selvitetty aiemmin.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Nolte
05.01.2008 20:33:55
Joopa. Aihetta olikin jo selvitetty aiemmin.

Joo, reilut neljä sivua. :)
jhjghfjkdhsgjhjsfkahfj!!!!
Kailis
05.01.2008 20:54:07

Okei, kaikki on oikeessa ja väärässä. Itse muistan käyttäneeni sleebaus sanaa sekä hyvässä (tää menee liikaa kenossa, saisko tätä vähän sleebaamaan) että pahassa (tos yhes kohdassa kyllä sleebaa selvästi). Mutta olette varmaan oikeassa siinä, että yleensä sleebaminen käsitetään pahana ja ei toivottavana asiana. Peace
Renki
05.01.2008 20:54:41 (muokattu 05.01.2008 20:56:39)

Eiköhän mennä nyt pojat jo välillä soittamaan. Kävin muuten tuossa aamulla tanssimassa afrotanssia ensimmäistä kertaa elämässäni. Välillä olin etu ja takakenossa, joskus jopa balanssissa. 20 naista ja minä siellä ainoana miehenä seassa, aika jännittävä kokemus ja tanssin puolelta ennalta tuttu afrorytmi avautui mulle ihan eri tavalla. Suosittelen!
Clap the barber...
Bobana
05.01.2008 22:50:19
Joo, reilut neljä sivua. :)

Ehe ehe....

Tarkoitin lähinnä sitä syvintä analyysiä joita nuo termit ovat aiheuttaneet.
Bobana
05.01.2008 22:56:46
Okei, kaikki on oikeessa ja väärässä. Itse muistan käyttäneeni sleebaus sanaa sekä hyvässä (tää menee liikaa kenossa, saisko tätä vähän sleebaamaan) että pahassa (tos yhes kohdassa kyllä sleebaa selvästi). Mutta olette varmaan oikeassa siinä, että yleensä sleebaminen käsitetään pahana ja ei toivottavana asiana. Peace

Meilla sleebaus on aina ollu kirosana.
Mut ollaan käytetty rokki bändissä sanontaa että "vedä takakenossa" joka on tökerö suomennos näköjään tosta laid backista johonka olen törmännyt ekaa kertaa tässä topiikissa.
Mut mua ei muutenkaan kiinnosta vitjaakaan noi pilkun tarkat termit. Pääasia on että tiedän mistä on kyse ja homma toimii.
Jupi57
05.01.2008 23:00:49
"Tuo laitehan ihan selevästi kiilaa" sano klikistä
muudan simolainen hanuristi, ollessaan ensimmäistä kertaa studiossa Kemissä.

Tämä tarina on tosi, vaikka vitsinä sitä kerronkin.
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
Kailis
05.01.2008 23:09:36

Eiköhän mennä nyt pojat jo välillä soittamaan. Kävin muuten tuossa aamulla tanssimassa afrotanssia ensimmäistä kertaa elämässäni. Välillä olin etu ja takakenossa, joskus jopa balanssissa. 20 naista ja minä siellä ainoana miehenä seassa, aika jännittävä kokemus ja tanssin puolelta ennalta tuttu afrorytmi avautui mulle ihan eri tavalla. Suosittelen!

Kävin tänään soittamassa yssinään ja ihan tän topicin innoittamana kokeilin tuota eteen- ja taaksesoittamista oikein urakalla. Venytin rajoja vuorotellen snarella, haikalla ja basarilla. Mielenkiintoista ja avasi uusia näkökantoja
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)