Aihe: Musiikin tekoon PC vai iMAC!?
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Inmates
03.01.2008 17:26:40
En löytänyt aikaisemmista viesteistä muuta kuin kinastelua pc:n käyttäjien ja maccilaisten välillä, joten ajattelin aloittaa uuden.

Eli olen hommaamassa musiikin tekoon pöytäkonetta. 20 tuuman näyttö on minimi ja koneen täytyisi pyörittää (kivuttomasti) Sonaria+20-40 audioraitaa+2-4 vst instrumenttia.

Olen nyt luultavasti päätymässä jompaan kumpaan näistä:

PC: (+22 tuuman LG näyttö - kokonaishinta n. 850e)
http://www.gigantti.fi/is-bin/INTER … pecifications#t_category_tabcontent

iMac 20 Core 2 Duo 2.0GHz/1GB/250GB/SuperDrive MA876:(n. 1200e)
http://www.varimport.fi/tuotteet/ti … 6c2d615-e3d1-4758-a1f4-65a92b03a8dc

Olisiko jollain ihan käytännönkokemusta iMacista musiikin teossa? Ja nimenomaan sellaisessa mikä kuormittaa konetta paljon (esim. yli 30 raitaa)? Kun macin tiedot paperilla ei kovinkaan vakuuttavat ole verrattuna pc..ja varsinkin jos Sonaria joutuu käyttämään boot campin avulla niin miten käy macin tehojen kanssa? Ja pystyykö iMaciin itse lisäämään esim. gigan keskusmuistia vai onko tehtävä jossain ihan muualla kuin kotikonstein?

Aikaisempaa macci kokemusta ei ole, joten hieman ihmetyttää miten noilla tehoilla pärjää pc:lle..mutta neuvokaa viisammat ihmeessä!
Torniojaws
03.01.2008 18:34:02 (muokattu 03.01.2008 18:34:35)

(esim. yli 30 raitaa)

Ei ne raidat, vaan mitä plugareita niillä raidoilla on.

Otetaanpa vaikka 128 raidan projekti, jossa joka raita on 192 kHz 24-bit Stereo. Muistia menee per sekunti ainoastaan 128 * 192 * 24 * 2 = 1179648 / 8 = 147456 kilotavua, eli 144 MB. Prosessorille tuollainen raitamäärä nyt hiukan luo paineita, mutta mikä tahansa moderni suoritin pitäisi selvitä tuosta määrästä helposti.

Mutta sitten kun alat plugareita nakkomaan niille raidoille. Siinä vaiheessa käynnistyy lantahihna suuntanaan tuuletin.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
CryptoFib
03.01.2008 18:53:09
ihmetyttää miten noilla tehoilla pärjää pc:lle..

Eipäs huonommilla tehoilla paremmille pärjääkään. En ala nyt suosittelemaan kumpaakaan akselilla mac-pc, mutta suosittelen ostamaan rahoille parhaan mahdollisen määrän tehoa.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Inmates
03.01.2008 18:57:15
Ei ne raidat, vaan mitä plugareita niillä raidoilla on.

Otetaanpa vaikka 128 raidan projekti, jossa joka raita on 192 kHz 24-bit Stereo. Muistia menee per sekunti ainoastaan 128 * 192 * 24 * 2 = 1179648 / 8 = 147456 kilotavua, eli 144 MB. Prosessorille tuollainen raitamäärä nyt hiukan luo paineita, mutta mikä tahansa moderni suoritin pitäisi selvitä tuosta määrästä helposti.

Mutta sitten kun alat plugareita nakkomaan niille raidoille. Siinä vaiheessa käynnistyy lantahihna suuntanaan tuuletin.

Aivan. En asiaa maininnut, mutta siis oletuksenani oli siis juuri, että 2-5 plugaria per raita..

Ajattelin vaan jos jollain on käytössään tehoilta vastaava macci niin kuinka sillä jaksaa vääntää tuollaista pakettia..vai jaksaako. Toisaalta ehkäpä aliarvion tekniikan kehityksen, sillä oma 2 vuotta vanha kannettava pc on tähän asti "toiminut" studionani..

Mutta kiitos vastauksesta!
Torniojaws
03.01.2008 19:57:30

Nykyään Macit käyttävät ihan samoja Intelin Core-suorittimia kuin PC-koneetkin, niin siinä ei ole enää minkäänlaista eroa.
Wk
03.01.2008 20:00:00
Kyllä minä menisin PC-linjalla, vaikka oma kokemus on G4 ja G5-koneista. Erot on tosiaan aika pienet kun nyt "PC:n suoritin" maceissakin hyrrää.

Varmaan se käyttis ja design on se mistä maceissa loppupeleissä maksaa? Ei provo vaan ihan oma näkemys tämä... vielä kun sitä mac os x:ää näkee noissa PC-koneissakin... köh...
Torniojaws
03.01.2008 20:03:33 (muokattu 03.01.2008 20:04:01)

Varmaan se käyttis ja design on se mistä maceissa loppupeleissä maksaa?

Bootcampilla sekin ero katoaa :)
HK
03.01.2008 20:56:13
Jos vaatimuksena on Sonar niin aika selvästi PC-linjalla mennään. Omasta mielestäni on kyllä aika höperöä ostaa tietokone minkä mukana tulevalle käyttöjärjestelmälle ei edes kyseistä softaa löydy.

Macin bootcamp on hauska ja ihan toimivakin idea, mutta miksi hankkia itselleen enemmän vaivaa kun samanlaisen PC:n saa halvemmalla eikä tarvi alkaa erikseen asentelemaan toista käyttöjärjestelmää pelkästään Sonaria varten.

Eikä tässä nyt ole kyse mistään Mac/PC juupas eipäs vaarinhousut -touhusta. Jos tarkoituksena olisi käyttää Logicia olisi mielestäni PC ihan yhtä lailla huono vaihtoehto.
Peltikorva puupäässä.
Vasu
04.01.2008 00:01:17
Tarviiko olla se Sonar? Maceihin saa Logic Studio paketin joka on kyllä laajuudeltaan ja ominaisuuksiltaan ihan huippuluokkaa eikä maksa kuin alle 500€.
johanssen
04.01.2008 01:16:05

Asiahan on sillä selvä, että jos sonarii käytät, niin

Sonar -> PC
Logic -> Mac

Mutta kyllä tätä kannattaa varmaan vielä lisää pohtia :)
asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin ellun kanat
Vasu
04.01.2008 12:43:57
mun macin tiedot paperilla ei kovinkaan vakuuttavat ole verrattuna pc..ja varsinkin jos Sonaria joutuu käyttämään boot campin avulla niin miten käy macin tehojen kanssa? Ja pystyykö iMaciin itse lisäämään esim. gigan keskusmuistia vai onko tehtävä jossain ihan muualla kuin kotikonstein?
Bootcamp ei mitenkään hidasta konetta, vaan Bootcampissa Mac on ihan yhtä nopea kuin vastaavalla prosessorilla (muisteilla ym.) varustettu PC-kone. Bootcamp vain mahdollistaa erilaisella biosilla varustetun Macin ottamaan vastaan XP tai Vista käyttöjärjestelmän ja asentaa tarvittavat ajurit (näyttö, näppis ym.).
iMacin muistin lisäys on todella helppo homma: tarvitaan ristipää ruuvari ja aikaa n.5min. Ohjeet tulee iMacin ohjevihkossa. Musiikki käytössä ei lisämuisti ole pahitteeksi voi olla jopa välttämätöntä.
Logic Studiota suosittelisin kun hinta on todellakin pudotettu puoleen ja ominaisuuksia lisätty samalla rutkasti.
Värinä
04.01.2008 13:13:33
Ainakin muuten mainostavat, että Vista pyörisi nopeammin macillä kuin PC:llä. Mikäli se vista nyt jotakuta kiinnostaa. Eipä taida musiikkitouhuissa Vistalla vielä(kään) kauheasti tehdä. Ja muutenkin on kyllä ihan kauhea floppi mitä on muutaman kerran joutunut kämppiksen konetta käyttään...

Mun mielestä jos on uutta konetta kerran ostamassa, niin kannattaisin macin ostamista ja siihen Logicin asentamista. Joutuuhan sitä sitten opettelemaan uuden ohjelman käyttöä, mutta tuo logic on kyllä aika helppo oppia. Jos tarvii saada vanhat sonar sessiot auki, niin sitten asentaa windowsin ja sonarin siihen rinnalle.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
Sertzo S
04.01.2008 13:48:45 (muokattu 04.01.2008 13:49:11)
Ainakin muuten mainostavat, että Vista pyörisi nopeammin macillä kuin PC:llä. Mikäli se vista nyt jotakuta kiinnostaa. Eipä taida musiikkitouhuissa Vistalla vielä(kään) kauheasti tehdä. Ja muutenkin on kyllä ihan kauhea floppi mitä on muutaman kerran joutunut kämppiksen konetta käyttään...

Mun mielestä jos on uutta konetta kerran ostamassa, niin kannattaisin macin ostamista ja siihen Logicin asentamista. Joutuuhan sitä sitten opettelemaan uuden ohjelman käyttöä, mutta tuo logic on kyllä aika helppo oppia. Jos tarvii saada vanhat sonar sessiot auki, niin sitten asentaa windowsin ja sonarin siihen rinnalle.

iMac-konetta aion mennä erään kaverin luokse katsomaan lähiaikana. Saattaa tuon kuulema myydäkin, mutta eipä ole varaa vielä ostaa.
Muuten kaipa tuo Mac- toimii Cubasellakin hyvin, kun olen vanhassa PC-koneessani Cubase VST 32 softaa käyttänyt tähän asti ja ollut siihen tyytyväinen.
Lennu
04.01.2008 14:31:28

iMac-konetta aion mennä erään kaverin luokse katsomaan lähiaikana. Saattaa tuon kuulema myydäkin, mutta eipä ole varaa vielä ostaa.
Muuten kaipa tuo Mac- toimii Cubasellakin hyvin, kun olen vanhassa PC-koneessani Cubase VST 32 softaa käyttänyt tähän asti ja ollut siihen tyytyväinen.

Täytyy muistaa, että uudemmissa intel-maceissa ei toimi aikasemmat Cubaset, muistaakseni Cubase 4 on ensimmäinen universal-binary, jota siis intel-macit syö. Jos kyseinen mökki on vanhempaa G4 G5 osastoa, voi niille löytää vanhoja PPC-Cubasejakin. Korjatkaa, jos oon väärässä.

Mutta aikalailla Macin käyttömukavuusperiaatetta vastaan lie moinen säätäminen. Joten ostaisin kyllä uuden iMacin ja siihen Logic 8:n.

Jos mä voitan lauantaina lotossa, niin lähetän UPS:lla savoon uudenkarheen iimäkin ja Cubase 4:n ;)
Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
sami_sumea
04.01.2008 16:03:03 (muokattu 04.01.2008 16:09:22)

Olisiko jollain ihan käytännönkokemusta iMacista musiikin teossa?

Ei iMacista, mutta macbookista kylläkin, pyörii about samantasoisella raudalla... Tehoa piisaa juurikin kuin PC:llä musaa tehdessä, joten se ei ole ongelma, jos muistia on tarpeeksi (2gb piisaa mainiosti jollet jotain ihan ihmeellistä tee).

Mun 0.02€ on se, että jos sulla on joko a) järkevä määrä rahaa softan ostoon tai b) tarkoitus käyttää Logicia (tai Toolsia), osta mäkki.

Muuten, osta PC.

Mäkkipuolella ilmaisten plugarien (ja muunkin hyvätasoisen ilmaisen/halvan musasoftan) määrä on murto-osa PC:n vastaavasta. (edit: tsekkasin huvikseni KVR:stä, intel-mäkille löytyy ilmaisia instrumentteja 20kpl, PC:lle 610, effareita 77 vs 695).

PC:llä pystyy käytännössä nykyään kasaamaan "pro-tason" musantekosetin vaikkapa konemusan väsäilyyn käytännössä alle muutaman satasen softapanostuksella juurikin tuon loistavan softatuen takia, Mac-puolella vastaava tulee *huomattavasti* kalliimmaksi koska käytännössä intel-mäkkiin ei juuri ilmaisia plugareita löydy. Rahalla saa ja hevosella pääsee mäkkipuolellakin, tottakai.

Logic Studiossa (about 450€) tulee käytännössä niin kova setti tavaraa mukana, että sillä tekee melkeinpä mitä vain ...

...
http://www.adamantiumstudios.com
Titares
05.01.2008 08:00:14 (muokattu 05.01.2008 08:08:05)
Kovin monen ilmaissoftan kanssa kuluu vain aika hukkaan. Jos on rahaa, osta uusi Mökki, muuten ehkä mieluummin PuuCee.
Sertzo S
05.01.2008 09:28:01 (muokattu 05.01.2008 09:28:55)

Jos mä voitan lauantaina lotossa, niin lähetän UPS:lla savoon uudenkarheen iimäkin ja Cubase 4:n ;)

Heh, sä lupaat vaan ja valetta tulloo.
Jusu09
05.01.2008 10:49:24
Itse olen enemmän tietokone nörtti kuin mikääään muusikko ;D Niin laitampa tässä konepakettia että saisit paljon halvemmalla tuon gigantin koneen jos tilaisisit netistä. Tuo on kyllä erihyvä tarjous gigantilta mutta katsotaan paljonka tuo oikeastaan sitten netissä maksaa.

http://hintaseuranta.fi/kori.aspx?s … 970,52841,64432,64382,34019x2,62446

Tuohon ylläolevaan kasasin aika paljonkin paremman koneen, nopeampi suoritin, näytönohjain paremmalla jäähyllä ja hiljaisempi versio. Vähän paremmat muistit. Kovalevy tilaa 500 gigaa ja hiuljaisempia kovoja ovat...
Titares
05.01.2008 11:11:03 (muokattu 05.01.2008 12:07:25)
Musiikin teko on helppoa iMac'lla! Katso:
http://www.youtube.com/watch?v=9MRDDJjTwTw
http://www.youtube.com/watch?v=OzCUhhkMqSs

Käsittääkseni ohjelmisto tulee iMac'n mukana, vai tuleeko? ...
http://www.youtube.com/watch?v=mRns5Xxi0pM

Garageband-kurssi:
http://www.youtube.com/watch?v=tpUUKJeP7jE

Lainaus verkosta: http://www.youtube.com/watch?v=1LzhQAhgmNQ
"Check what Im workin' wit. Need a track? Holla at cha boi. I use the" following equipment for making music:
Korg Electribe EMX-1 tabletop beat machine
Roland Fantom X6 workstation
APPLE IMAC CORE2 DUO
STEINBERG CUBASE STUDIO 4
Arturia Analog Factory
Korg Kaoss Pad 3 FX proccesor
Korg Micro X synthesizer
Akai MPC1000 sample beat maker
Numark CD turntables"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)