Aihe: selluloidi taipuisaa?
1
ranttis
05.01.2008 13:50:55 (muokattu 05.01.2008 13:52:15)
sori et taas tulee uus aihe, mut miten taipuisaa tommonen selluloidilista (1.5x1.5mm) on?
vai kannatasko tehä oikeista mop:n paloista vois tulla hienompi.
niinpä...
Tim
05.01.2008 19:18:50

sori et taas tulee uus aihe, mut miten taipuisaa tommonen selluloidilista (1.5x1.5mm) on?
vai kannatasko tehä oikeista mop:n paloista vois tulla hienompi.

Abalonen näköstä selluloidia meinaat? Ainakin tommonen ivoroid selluloidi taipui hyvin LP:n loivempiin reunoihin, mutta vyötäröllä ja sarvessa piti lämmittää että taipui tarpeeksi. Lämmittämällä se menee ihan veltoksi, tosin ihan niin paljoa ei kannata lämmittää. Se nimittäin voi suhahtaa savuks jos lämmittää vähän yli, ja jos se menee ihan veteläksi, niin se on jäähtyessään suht jäykkää ja helposti katkeavaa.

Mutta täytyy sanoa, että vaikka en ole noita abalonoid listoja luonnossa nähnyt, niin en usko että selluloidi voi kiillellä samaan tyyliin kuin aito abalone, joten suosittelen paloista väsäämistä. Abalonen sydäntä kun vielä ostaa, niin siinä on sitä väriröpelöä sen verran, että vaikka tikut katkoo uraan, niin ne eivät pistä silmään.

http://www.kotikone.fi/timo/kitara/image/lapa.jpg
Tossa on abalonen sydäntä toi keskilista, ja muut on selluloidia.
ranttis
05.01.2008 19:24:30
juu kattelin tuolta Australialaisesta kaupasta, mistä sinäkin olit tilannu ni kyllä sit varmaan lähtee tilaus. kuinkas paljon se 3 unssia tota 1,5mm tavaraa on levynä?
niinpä...
SlantSix
05.01.2008 19:56:26
0,08505kg :D
Se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys...
ranttis
05.01.2008 20:07:53
0,08505kg :D

joo mut siis kuin iso levy esim. 120mmx120mm
niinpä...
ranttis
05.01.2008 20:14:57
oon ajtellu laittaa kans tollee, et olis toi abalone sisempänä ja valkonen selluloidilista ulompana. taipuukos ton verran, kun oon piirtäny ton lavan päätyyn (ei se ihan terävä kohta), vaan alareuna
niinpä...
Tim
05.01.2008 20:26:50

oon ajtellu laittaa kans tollee, et olis toi abalone sisempänä ja valkonen selluloidilista ulompana. taipuukos ton verran, kun oon piirtäny ton lavan päätyyn (ei se ihan terävä kohta), vaan alareuna

Taipuu varmaankin, ja tommonen pätkä on helppo pitää paikallaan sen aikaa että se liimautuu.

Noi oikeet helmiäiset ja muut simpukasta tulevat palat ei oo mitään 120mm x 120mm tyyliä, vaan koska kuori on kaareva, niin ne palat on pieniä. jotain 3-5 senttiä x 3-5 senttiä. Joskus ehkä saa isompiakin isommista kuorista, kannattaa kysyä jos tarvitsee tosissaan. MOP on kai isompaa kuin abalone.
Unssissa on jotain nelisen tommosta palaa.

En itse sahannut levyistä tikkuja vaan ostin noita valmiiks sahattuja tikkuja ja katkoin niistä. Joku tällä foorumilla sahas levystä listat kitaran muotoihin, joten sekin on mahdollista, mutta varmasti vaatii vähän kärsivällisyyttä.
ranttis
05.01.2008 20:52:59
juu ajattelin tilata abalonetikkuja ja muovilistaa sen verran, et saa otelaudan ja lavan vedettyä ympäri ja semmoset 4 unssia tota MOP:tä
niinpä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)