Aihe: Korvakuulolta soitaminen
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Eddie
04.01.2008 12:10:36

opettajat kaikki sanonu et oon äärettömän lahjakas pystyn opettelee lähes mitä vaan korvakuulolt ja korvat on mahtavat,.

Eli pystyt opetteleen esim. toisten tekemiä biisejä ja riffejä?
Ostetaan soittotaito.
Thet
04.01.2008 12:59:12
Eli pystyt opetteleen esim. toisten tekemiä biisejä ja riffejä?

Hoho! Jos mun salapoliisitaidot pitää paikkansa niin tämä kyseinen viittaus ei ole tapahtunut kuulon kautta vaan tabeista.
Stone
06.10.2008 17:54:15

Mielenkiintoinen ketju tosin en lukenut aivan kaikkea.
Onkohan seuraavaa käyty läpi? Itse en ole hirveästi harrastanut plokkausta (enemmän pitäisi ilmeisesti) eli pystyn toisinaan saamaan kiinni, jos siellä soi säveliä peräkkäin yhdellä kielellä soitettuna tai korkeintaan kahdella. Hankalinta on mielestäni hahmottaa (kutsun tätä harmaaksi alueeksi) kun ei tiedä toisinaan, jotta soiko siellä joku sointu, powerchord(viitosnuotti) tai fuzzilla/muulla lelulla höystetty bassokieli...tämä on mielestäni vaikea hahmottaa kun ei omista "kultakorvia". Varsinkin joskus viitosnuotin ja pelkän yhden bassokielen ero on hyvinkin hämärää. Aiheuttaako ongelmia muillekkin?
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
--Tomppa--
06.10.2008 19:53:17
Mielenkiintoinen ketju tosin en lukenut aivan kaikkea.
Onkohan seuraavaa käyty läpi? Itse en ole hirveästi harrastanut plokkausta (enemmän pitäisi ilmeisesti) eli pystyn toisinaan saamaan kiinni, jos siellä soi säveliä peräkkäin yhdellä kielellä soitettuna tai korkeintaan kahdella. Hankalinta on mielestäni hahmottaa (kutsun tätä harmaaksi alueeksi) kun ei tiedä toisinaan, jotta soiko siellä joku sointu, powerchord(viitosnuotti) tai fuzzilla/muulla lelulla höystetty bassokieli...tämä on mielestäni vaikea hahmottaa kun ei omista "kultakorvia". Varsinkin joskus viitosnuotin ja pelkän yhden bassokielen ero on hyvinkin hämärää. Aiheuttaako ongelmia muillekkin?

Jjep. Samoin isommat soinnut tuottaa ongelmia vielä (sekä tietty hirmutilut tai muuten vaan räkäsesti soitetut jutut).
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
Credence
06.10.2008 20:09:45
Jjep. Samoin isommat soinnut tuottaa ongelmia vielä (sekä tietty hirmutilut tai muuten vaan räkäsesti soitetut jutut).

Juu. Täällä kans.... Mitä enemmän säröä+efektiä niin sitä vaikeampi on saada yleensä soinnusta selvää. Perussävelen kyllä saan selville, vaikka olis efektiäkin.
Onko Rölli trolli?
Ianuarius
07.10.2008 07:48:12

Kaikki korjaantuu treenaamalla, eli kuuntelemalla. Ei noihin ole mitään oikotietä, mutta ihan varmasti joka ikinen pystyy kehittämään, tai avaamaan, omaa sävelkorvaansa jopa ns. ammattilaisen tasolle.

Kandee harjotella ihan vaan ite soittamalla ja kuuntelemalla. Soittaa jonku soinnun harmonisesti ja sit laulaa ite melodisesti ne sävelet alhaalta ylös ja sit tarkastaa soittamalla myös ne sävelet melodisesti. Jos joku menee väärin, niin sit laulaa sen sävelen pelkästään, soittaa sen soinnun harmonisesti uudestaan ja kuuntelee nimenomaan sitä säveltä ja sit laulaa ne sävelet uudestaan. Kyllä noihin juttuihin korva oppii.

Ite oon jostain 14-vuotiaasta asti guitar pro:lla ränkyttäny tabeja jostain iron maidenin sooloista. Osa meni vähän perseelleen, mutta koko ajan ne siitä parani. Välillä tein Dream Theaterin tabeja, välillä Stonea jne. Kuuntelemalla se korva paranee.
Animate-Inanimate
Roso
07.10.2008 11:55:16
Nyt vasta pikkuhiljaa alkaa itselle mennä päähän miksi pitäisi hankkiutua kitaratunneille. Korvakuulolta soittaminen on minulle aina ollut silkkaa mysteeriä. Kuitenkaan virittäminen eikä helppojen sointujen tunnistaminen ole vaikeaa joten toimivat korvat löytyy. Ei vaan tiedä mitä tehdä ja sitä mukaa ei osaa opiskella.
Tuolla ensimmäisillä sivuilla oli linkkiä jonnekin sivulle mistä löytyi paljon harjoituksia korvakuulon harjoittelemiseen. Hommahan oli suht helppoa kunnes päästiin erikoisempiin skaaloihin. Huomasin että en tiedä mitään mikä ihmeen lyydinen tai dyyrinen skaala??

Hirveän kokoisia aukkoja tiedoissa. Vasta nyt alan näkemään kuinka tärkeää olisi joskus ollu hankkiutua kitaratunneille kun ei noita itse opi millään, on siinä niin paljon asioita mitä pitäisi hoksata ajatella.
Tunneillahan en siis ole ikinä käynyt ja kaikki tiedonjyväset olen kerännyt täältä tai jostain muulta nettisivulta. Mietin notta olisikohan siitä suurikin apu jos hankkisin muutaman yksityistunnit ja ennen niihin menoa kävisin ajatuksella läpi mitä osaan, mitä en osaa ja mitä tahdon oppia. Luulisi ainakin saavan tehokkaammin tunneista hyötyä.
Muuttuuko leivän maku jos käytät eri levitettä?
Ianuarius
07.10.2008 12:54:02

Miten niin "joskus"? Ei ikinä ole liian myöhäistä.
Animate-Inanimate
Roso
07.10.2008 13:13:13
Ei ikinä ole liian myöhäistä.

En sitä sanonutkaan, mutta miten paljon sitä nyt tietäisikään enemmän kun ei ois sillon lähteny asenteella: "ei se hendrixkään mistään mitään tienny kuitenkaan."
Muuttuuko leivän maku jos käytät eri levitettä?
Ianuarius
07.10.2008 13:40:32

No Hendrixillä oli absoluuttinen sävelkorva, että.. hehhehehe..
Animate-Inanimate
oiva tumpeloinen
07.10.2008 14:04:12
Nyt vasta pikkuhiljaa alkaa itselle mennä päähän miksi pitäisi hankkiutua kitaratunneille. Korvakuulolta soittaminen on minulle aina ollut silkkaa mysteeriä. Kuitenkaan virittäminen eikä helppojen sointujen tunnistaminen ole vaikeaa joten toimivat korvat löytyy. Ei vaan tiedä mitä tehdä ja sitä mukaa ei osaa opiskella.
Tuolla ensimmäisillä sivuilla oli linkkiä jonnekin sivulle mistä löytyi paljon harjoituksia korvakuulon harjoittelemiseen. Hommahan oli suht helppoa kunnes päästiin erikoisempiin skaaloihin. Huomasin että en tiedä mitään mikä ihmeen lyydinen tai dyyrinen skaala??

Hirveän kokoisia aukkoja tiedoissa. Vasta nyt alan näkemään kuinka tärkeää olisi joskus ollu hankkiutua kitaratunneille kun ei noita itse opi millään, on siinä niin paljon asioita mitä pitäisi hoksata ajatella.
Tunneillahan en siis ole ikinä käynyt ja kaikki tiedonjyväset olen kerännyt täältä tai jostain muulta nettisivulta. Mietin notta olisikohan siitä suurikin apu jos hankkisin muutaman yksityistunnit ja ennen niihin menoa kävisin ajatuksella läpi mitä osaan, mitä en osaa ja mitä tahdon oppia. Luulisi ainakin saavan tehokkaammin tunneista hyötyä.

Vaikka tunteja yleensä pidänkin hyvänä juttuna, niin pakko se on muistuttaa, ettei se mikään oikotie onneen ole. Jos sulla kerran on toimivat korvat, niin plokkaaminen kehittyy siitä sillä tapaa, että laitat kiekon tiskille pyörimään ja alat tavaamaan sen perässä. Muistaa vaan ottaa tarpeeksi helppoa tavaraa alkuun. Tarkoittaa siis sellaista tavaraa, mistä sä selvästi kuulet kitararaidan, ja se ei ole liian kihara. Yksi semmoinen perusasia plokatessa on tosiaan tiedostaa, mitä soitinta sieltä plokataan. Kovin usein alkuvaiheissa sieltä saattaa mennä soititmet sekaisin. Yksi tapa välttää tuota on alkuun kuunnella läpi soitin kerralla, että mikä soitin soittaa mitäkin.

Moodeista sun muista teorioista sen verran, ettei nekään ole mikään automaattinen ratkaisu mihinkään. Niiden tarkoitus on helpottaa elämää, mutta ei ne sitä kitaraa kuitenkaan soita. Mutta jos asioiden ymmärtäminen itsekseen tuntuu vaikealta, tai vain kaipaa sitä potkua perseelleen, niin opettaja on silloin ihan hyvä juttu. Hyvä opettaja voi aika nopeastikin auttaa ymmärtämään tiettyjä juttuja.
vili linnakoski
07.10.2008 22:51:21
olin soittanut fonia neljä vuotta ja opin korva kuulolta soittamisen mutta musiikkiopiston teoria piinas niin soittokin vähenty ja vaihdoin kitaraan, sitten eräänä päivänä katsoin opiston laskua ja vaikka itä-helsingin musiikki opisto oli yksi helsingin surkeimmista läpistä lasku oli hillitön viikkoa myöhemmin sain sävellettyä ensimmäisen biisini kitaralle ja soittelen sitä vielläkin ja sillä kauniilla balladilla saa tiukankin lyylin ajattelemaan kauniita. lopetin musiikki opistossa käymisen ja turhasta bullshitistä maksamisen kahden kuukauden kuluttua koska huomasin, että kevätsää lämmittää biisin soittaminen ei ollut tasolleni tarpeeksi huomattava kun osasin soittaa jo vaikeitakin biisejä pelkällä korva kuulolla. ja nykyään haalin muita instrumentteja vain sen takia, koska opin ne niin nopeasti. synnynnäinen lahjakkuus vai harjoittelua sitä ei tiedä, onhan se kaks minuuttia instrumentti kädessä harjoittelua.
Jucciz
08.10.2008 18:32:03
No Hendrixillä oli absoluuttinen sävelkorva, että.. hehhehehe..

On mullakin. Ei se ole pelkästään siunaus: esim. jos on tottunut kuulemaan biisin jostain sävellajista ja sitten joku bändi vetääkin sen coverina eri sävellajista, kuulostaa ainakin hetken aikaa ihan "väärältä", vaikka soittaisivat oikein.

Samoin capon kera soittaminen on absokorvien kanssa työlästä, kun on tottunut, että G-duuriotteesta tulee G-duurin kuuloinen sointu. Yhtäkkiä esim. capo 2:lla G-duuriote synnyttääkin A-duurisoinnun, josta ainakin allekirjoittaneen korvat hämääntyvät tästä melkoisesti.

Toisaalta, kitara on hirveän helppo virittää jonkun muun soittimen mukaan nopeasti ja biisien sävellajit tunnistuvat suht vaivatta, samoin hankalienkin sointujen ja melodioiden plokkaaminen on huomattavasti helpompaa.

Ehkä edut kuitenkin ovat haittoja suuremmat.
Ianuarius
09.10.2008 07:51:21

Joo en mä usko sekuntiakaan mitään noita haittapuolia. Jätkä yrittää vaan brassailla. :D
Animate-Inanimate
Jucciz
09.10.2008 12:30:39
Joo en mä usko sekuntiakaan mitään noita haittapuolia. Jätkä yrittää vaan brassailla. :D

Usko tai älä, ne on ihan oikeasti olemassa. Kuulostaa siltä, ettet edes ole tajunnut, mitä koko homma tarkoittaa. Mitä brassailua tuossa muka on? Mun mielestä tuo on vain lahja muiden joukossa: onko se brassailua, jos joku kertoo pärjänneensä aina hyvin vaikkapa urheilussa tai kielissä? Mietityttää vaan, miten asia olisi pitänyt esittää sulle, että olisin ollut tarpeeksi neutraali.

Nykyisessä bändissäni on se mielenkiintoinen tilanne, että ainoastaan rumpalilla EI ole absoluuttista sävelkorvaa. Stemmat pölähtää aika hienosti kyllä. Onhan se harvinainen yhteensattuma, mutta näin on päässyt käymään.
Ianuarius
09.10.2008 12:38:10

onko se brassailua, jos joku kertoo pärjänneensä aina hyvin vaikkapa urheilussa tai kielissä?

Riippuu miten sen kertoo. Sinun tapauksessasi ilmeisesti osuin oikeaan kun noin otit nokkiisi vitsistäni.
Animate-Inanimate
Jucciz
09.10.2008 13:06:22
Riippuu miten sen kertoo. Sinun tapauksessasi ilmeisesti osuin oikeaan kun noin otit nokkiisi vitsistäni.

Nettikeskustelun suurimpia ongelmia on se, että kun ei tunne vastapuolta yhtään, on täysin mahdoton arvioida, millä meiningillä hän kommenttejaan laukoo: milloin vakavissaan, milloin pilke silmäkulmassa.

"Höhöhö, jätkä suuttu eikä tajunnu mun vitsiä" - kuten ei varmasti 80000 muutakaan lukijaa.
Ianuarius
09.10.2008 13:07:49 (muokattu 09.10.2008 13:20:32)

Siksi hymiöt onkin keksitty.
Animate-Inanimate
Apricot
09.10.2008 13:21:26 (muokattu 09.10.2008 13:21:51)
Toivottavasti tämä keskustelu ei jää nyt taas kerran jauhamaan tähän iänikuiseen "mitä hyötyä/haittaa absoluuttisesta" -turhuuteen. Siinä kun ei ole ketjun aiheen kannalta mitään kiinnostavaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)