Aihe: Välipäiviä treenaukseen?
1
Takajeejee
04.01.2008 17:15:28 (muokattu 04.01.2008 17:16:01)
Olen soittanut noin 6v kitaraa. Olen nyt reilun parin viikon ajan treenannut pelkkää pikkaus nopeutta lähes jokapäivä monta tuntia. Nyt on kolmas tunti meneillään tämän päivän harjoituksista. Vaikka lämmittelen perusteellisesti ja pidän pieniä taukoja tuntuu ettei vieläkään pysty soittamaan samalla tempolla mitä eilen. Ei millään. Ne mitkä eilen menivät täysin puhtaasti, eivät tänään taitu. Ei millään. Mihinkään ei satu eikä käsi mene maitohapoille.

Voiko kitaran soitossakin puhua ns. ylikunnosta? Kannattaako pitää välipäiviä?
Butcheri
04.01.2008 17:18:35 (muokattu 04.01.2008 17:21:53)
Kannattaako pitää välipäiviä?

Kannattaa. Levossa ne lihakset kehittyy. Ja muutenkin...monta tuntia päivässä pelkkää pikkausnopeustreeniä? Pari tuntia päivässä max. sanon minä. Ei kannatta ylirasittaa itseään.

E: Ja muista myös treenata välillä hidasta ja tarkkaa pikkausta. Se kehittää loppupeleissä enemmän kuin aina vaan pelkkään nopeampaan pyrkiminen.
Tee jätöksesi internettiin, se on helppoa.
Takajeejee
04.01.2008 17:28:12
Kannattaa. Levossa ne lihakset kehittyy. Ja muutenkin...monta tuntia päivässä pelkkää pikkausnopeustreeniä? Pari tuntia päivässä max. sanon minä. Ei kannatta ylirasittaa itseään.

E: Ja muista myös treenata välillä hidasta ja tarkkaa pikkausta. Se kehittää loppupeleissä enemmän kuin aina vaan pelkkään nopeampaan pyrkiminen.

Njoo. Ehkä taisin innostua liikaa tuosta hommasta. Kyl mun reeniin kuuluu tollanen rauhallisempikin. Taino joku tausta soimaan ja siihen improan päälle jotain vinkuttelua. Ehkä pitää ottaa vähän iisimmin ton pikkauksen kanssa.
JK1
04.01.2008 18:05:09
Itsellä kokemusta täysin vastaavasta ilmiöstä ja käsissä ollut oireita käsittääkseni jännetupentulehduksesta penikkatautiin. Välipäiviä kannattaa tosiaan pitää, mutta mulla on itellä se ongelma, että sitten tulee harjoteltua vähän liian suurella soittokurilla ilmakitaraa: silläkin saa kätensä kramppaamaan... Eli kun pitää vapaapäivät vapaapäivinä, soitto kulkee taas ihan hulluna, kun käsi on palautunut.

Tuohon aikaan pätee varmaan sama ohje kuin juostessa: yli 3 tuntia päivässä tiukkaa treeniä on oiva keino saada ylikunto.

Lisäksi jos käy salilla tms. niin salikäynnin jälkeen ainakin itse olen todella hidas ja epätarkka soittaja.
Takajeejee
04.01.2008 19:19:25
Tuohon aikaan pätee varmaan sama ohje kuin juostessa: yli 3 tuntia päivässä tiukkaa treeniä on oiva keino saada ylikunto.

Hmm. Jos lämmittelee noin tunnin, pikkaa tunnin, pitää 30min tauon, reenailee taas pikkauskuvioita tunnin ja sitten reilu tunnin hissukseen soittelee niitä näitä. Muutama kipaletta ja rauhallista improsooloa ja kaikkee rentoa. Onko tollasessakin sitten liikaa rasitusta?
käsi
04.01.2008 22:49:33

Hmm. Jos lämmittelee noin tunnin, pikkaa tunnin, pitää 30min tauon, reenailee taas pikkauskuvioita tunnin ja sitten reilu tunnin hissukseen soittelee niitä näitä. Muutama kipaletta ja rauhallista improsooloa ja kaikkee rentoa. Onko tollasessakin sitten liikaa rasitusta?

kannattaa oikeasti seurata sitä mikä tuntuu susn kropasta (käsistä) parhaimmalta jutulta. Joskus jopa päivän tai kahden treeni tauko voipi tehdä hyvää. Lihakset tosiaan kehittyy levossa, ja treenata voi myös päässä. Tekee jopa hyvää välillä treenata ilman kitaraa, miettiä musiikkia,lukea siitä, opsikella teoriaa jne.

Pahinta on jos treenaat kätesi ihan tukkoon ja et huolla mitenkkään räpylöitäsi ja saat esim tenniskyynerpään tai muita lihasvaivoja niin niiden hoitamisessa voipi vierähtää yllättävän kauan.
Kun on korvia myöten kusessa on paree pitää suu kiinni
Ville81
04.01.2008 23:46:27
Lihakset tosiaan kehittyy levossa, ja treenata voi myös päässä. Tekee jopa hyvää välillä treenata ilman kitaraa, miettiä musiikkia,lukea siitä, opsikella teoriaa jne..

Kyse on enemmän koordinaation eli käsien yhteispelin kehittämisestä, kuin lihasvoimasta.
Sitä paitsi saa olla aika palikka jos jotain tekniikkatreeniä paukuttaa aamusta iltaan. Soittaa ja treenaa monipuolisesti, niin varmasti kestää enemmän kuin kolme tuntia. Akatemiallakin porukka treenaa täyspäiväisesti (8-9h). Tauot ja venyttelyt vaikka tunnin välein on asiaa.

Ja toisekseen, jos soitto maistuu niin välipäiviä ei kannata/tarvitse sen kummemmin pitää. Niitä kun tulee aina välillä ihan suunnittelemattakin.
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
JK1
05.01.2008 16:01:57
Lienee sanomattakin selvää mutta sanon sen silti: rasittavuus on aikalailla erilaista, jos sen kolme tuntia soittaa Slayeria kuin, jos soittaisi Yölintua...

Venytykset tottakai kannattaa tehdä ja tukkoisen olon välttämiseksi varsinkin hartiat ja niskat on mun mielestä syytä venyttää huolella.
JarnoH
05.01.2008 19:27:33 (muokattu 05.01.2008 19:29:25)

Kyse on enemmän koordinaation eli käsien yhteispelin kehittämisestä, kuin lihasvoimasta.

Näin minäkin sen ajattelisin. Itse pyrkisin siihen, että pystyy pitkiä aikoja soittamaan ilman hirveätä vääntämistä. Ja vertaisin kitaran soiton harjoittelua ennemmin pingispallon pomputtelun harjoitteluun kuin painonnostoon tai juoksutreeniin. Eli lihasvoimalla tai oikeastaan kestävyydelläkään ei pitäisi kovin suurta merkitystä olla.

EDIT. Niin ja jos jonain päivänä ei onnistu yhtä hyvin kuin toisena, luulisi senkin olevan ihan luonnollista. Eikös se kehitys yleensä mene eteenpäin hieman epätasaisesti lajissa kuin lajissa.
Röytäen eteenpäin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)