Aihe: Basson opiskelua konservatoriossa..
1 2 3
JudeJude
03.01.2008 15:14:14
Siis siitä kirjasta puhuin. Ja omat kokemukset tosiaan rajoittuu yhteen vuoteen Jyväskylän konservatoriossa, jossa käytetään teoriaopiskeluun Tohtori Toonika -nimistä kirjaa. Näiden kokemuksien perusteella konservatorio ei ole kovin hyvä paikka. Käsittääkseni Tohtori Toonika käittää 3/3 tutkinnon, joka kestää kuusi vuotta. Ensimmäisenä vuotena opiskeltiin 0,5/3 eli parikymmentä sivua kirjasta eli TODELLA vähän. Koko tuon kirjan asiat pystyy sisäistämään todella nopeasti itseopiskelemalla jos vaan viittii.

Mulla oli Helsingin PJK:lla teoriamaikkanani Vellu Halkosalmi, siis kirjan tekijä. Homma meni sillä tavalla, että tein kirjan puolessa vuodessa itsekseni läpi, kysyin Vellulta neuvoa jos tarvitsin, siinä oli kolmekauttakolmonen. Sitten siirryin seuraavaan tasoon. Jykylässä on taidettu ymmärtää sen kirjan funktio väärin.
Fisunen
03.01.2008 18:15:50
Eihän nyt vaan sekoteta musiikin PERUSopetusta ja musiikin AMMATTIopetusta keskenään, eihän. Tuo pelkkä "konsasta" puhuminen voi olla hieman hämäävää...

Voisin kuvitella, että tuo parikymmentä ekaa sivua vuodessa tohtori toonikaa on jollekin 7v. tms. nassikalle ihan sopiva tahti. Pitänee siis yrittää tunnistaa oma tasonsa ja hakeutua sopivaan ryhmään. Tällöin hyöty ja mielekkyys varmasti löytyvät.
pekezu
03.01.2008 18:23:22

Oma 3/3 teoria kesti abaut kaksi vuotta. Eka vuosi laulettiin kuorolauluja ryhmän kanssa ja toinen opiskeltiin. Opettajalla oli vähän prioriteetit sekaisin. Ei se kyllä mitään, oli pirun hauskaa. Tämä siis silloin kun olin 12-14 vuotias. Mun mielestä ne jutut oli hemmetin helppoja, sainkin sitten musateoriasta erinomaisen kun lyötiin perustason päättötodistus käteen.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
kondensaattori
03.01.2008 19:31:19
Eihän nyt vaan sekoteta musiikin PERUSopetusta ja musiikin AMMATTIopetusta keskenään, eihän. Tuo pelkkä "konsasta" puhuminen voi olla hieman hämäävää...

Voisin kuvitella, että tuo parikymmentä ekaa sivua vuodessa tohtori toonikaa on jollekin 7v. tms. nassikalle ihan sopiva tahti. Pitänee siis yrittää tunnistaa oma tasonsa ja hakeutua sopivaan ryhmään. Tällöin hyöty ja mielekkyys varmasti löytyvät.

Minä olin 14-vuotias tuolloin ja siitä perusopetuksesta taisi olla kysymys. Ei siellä mitään kyselty, että mitä osaat tai kuinka nopeesti haluat oppia, siihen idioottiryhmään vaan laitettiin mukaan (kaikki oli siellä kyllä suurin piirtein saman ikäsiä). Tahti oli lähes paikoillaan pysyvä. Tämän takia en siellä enää olekaan, enkä susittele kenellekään omien kokemuksien pohjalta. Tiety voi olla, että mulla oli vain huonoa tuuria.
LOT
04.01.2008 18:42:10
Siis siitä kirjasta puhuin. Ja omat kokemukset tosiaan rajoittuu yhteen vuoteen Jyväskylän konservatoriossa, jossa käytetään teoriaopiskeluun Tohtori Toonika -nimistä kirjaa. Näiden kokemuksien perusteella konservatorio ei ole kovin hyvä paikka. Käsittääkseni Tohtori Toonika käittää 3/3 tutkinnon, joka kestää kuusi vuotta. Ensimmäisenä vuotena opiskeltiin 0,5/3 eli parikymmentä sivua kirjasta eli TODELLA vähän. Koko tuon kirjan asiat pystyy sisäistämään todella nopeasti itseopiskelemalla jos vaan viittii.

Siis, olet varmaankin opiskellut Jyväskylän konservatoriossa perusopetuksen puolella, eli musiikkiopistossa. Useimmiten ihmiset ymmärtävät konservatoriona keskiasteen, eli JAO:n konservatorion, entisen Suomalaisen konservatorion.

Olen saanut siellä todella hyvää teoriaopetusta, ja haluan siksi tehdä selväksi, että puhut eri paikasta.
kondensaattori
04.01.2008 20:33:45
Siis, olet varmaankin opiskellut Jyväskylän konservatoriossa perusopetuksen puolella, eli musiikkiopistossa. Useimmiten ihmiset ymmärtävät konservatoriona keskiasteen, eli JAO:n konservatorion, entisen Suomalaisen konservatorion.

Olen saanut siellä todella hyvää teoriaopetusta, ja haluan siksi tehdä selväksi, että puhut eri paikasta.

Konsaksi sitä on meilläpäin aina sanottu. Perusopetus taisi olla kyseessä, ei ainakaan ammatillinen puoli. Mutta minusta on huolestuttavaa, että teini-ikäisiä ihmisiä opetetaan sillä lailla. Ei minusta tarvitse olla ammattikoulutuksessa saadakseen kunnon opetusta.
kondensaattori
04.01.2008 21:39:39
No et kuitenkaan ajatellu sanoa asiasta. "Hei, mä osaan jo nää, voitasko mennä eteenpäin, miks me mennään näin hitaasti..." Olis ehkä saattanu apu löytyä.

Touhussa oli semmonen koulumainen ja virrallinen vaikutelma, että täällä mennään tätä tahtia. Ryhmässä oli muitakin kuin minä, oliko se sitten oikea tahti heille. Opettaja kyllä varmaan tiesi että tahti oli turhauttava, vaikka asiasta en koskaan suoraan maininnut. Olisi kyllä pitänyt, mutta jälkiviisaus on turhaa. Jotenkin koko touhussa oli vähän paska maku.
opa
07.01.2008 14:28:31
Yksi vaihtoehto opiskeluun on

www.rockway.fi

Kannattaa käydä katsomassa.
Kuz
17.01.2008 16:15:54
Tää menee ehkä vähän toisee asiaa mut onko jollain jotain netti sivuu tiedos tai jotain vastaavaa et sais ne basso soinnut?
absqua
17.01.2008 16:17:56
Tää menee ehkä vähän toisee asiaa mut onko jollain jotain netti sivuu tiedos tai jotain vastaavaa et sais ne basso soinnut?

Jaa niin mitkä? Tarkoitatko eri biisien bassolinjoja? Missäs muodossa sais olla?
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Kuz
17.01.2008 16:33:56
tarkotin basson "kaavioita", niitä missä näkyy mihin pannaan sormi ja vedetään se kieli , tätä ei taia ymmärtää kyllä kukaan mutta yritämpä kummiski,hehe
Kuz
17.01.2008 16:45:29
et tainnu tajuu?
Visakoivu
17.01.2008 17:26:20
tarkotin basson "kaavioita", niitä missä näkyy mihin pannaan sormi ja vedetään se kieli , tätä ei taia ymmärtää kyllä kukaan mutta yritämpä kummiski,hehe

Puhutko tabulatuureista?
Kuz
17.01.2008 17:39:33
tarkoitin niitä mitkä on kitaralla sointuina kappaleissa, tästä ei kyllä varmaan kukaan tajua mitään.
Visakoivu
17.01.2008 17:45:10
tarkoitin niitä mitkä on kitaralla sointuina kappaleissa, tästä ei kyllä varmaan kukaan tajua mitään.

Eli siis soinnut? Bassolla ei normaalisti soiteta sointuja, vaikka se mahdollista onkin. Bassolla soitetaan yleensä melodian juurisäveliä (taitaa olla oikea termi). Joku musiikin teorian paremmin tunteva voi jatkaa.
Kuz
17.01.2008 18:03:02 (muokattu 17.01.2008 18:03:18)
sävelii tarkotin
Heikki L.
17.01.2008 18:09:04

http://www.cyberfretbass.com/first-fret/note-names/index.php

Löytyy googlesta sanoilla bass, neck, notes
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Kuz
17.01.2008 21:28:12
oon tulostanu ton mut en tajunnu ku siin oli niin paljo niit samoi sävelii, 4 kertaa oli A sävel =/
Kuz
17.01.2008 21:29:18
tulostin ton mut ei selvinny oikee mit tosta,ku siin oli 4 kertaa A sävel. oiskos mitää helpompaa paikaa mis näkyis selvemmin ne ihan yhtenä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)