Mun pointti oli vaan saada tukea omalle väittämälleni, jonka mukaan sleebaus, laid back-soitto ja biisin hidastaminen ovat kolme eri aisaa. Samoin kiilaus, eteen soittaminen ja biisin nopeuttaminen. Näin ei näköjään ihmisten mielestä ole, mä pidän silti mieleipiteeni, jonka perustelen itselleni kuten Holmi5. Termithän on vaan termejä ja kukkakaalia voi ihan hyvin kutsua vaikka juustoksi, eihän sitä kukaan estä. Saattaa vaan tulla käytännössä väärinkäsityksiä. Jos rumpalia neuvoo keikalla sleebaamaan niin 99% tapauksista (mikäli suostuu tottelemaan) se alkaa hidastamaan biisiä. Eli etukäteen on hyvä selittää mitä tarkoittaa, koska selvästikin tuo termi yleisesti ymmärretään hidastamisella. Miten muuten itse erottelet sleebaamisen (siis "ei hidastamisen") ja laid-back-soiton? ..laid-back on hallittua taaksesoittoa, sleebaus sitä kun komppi "jumittaa" esim. virvelin tahi muun iskun ollessa "löysä" Edit: Ekassa viestissähän sä sen kerroit. Joskaan en oikein ymmärrä noiden eroa. |
Kailis 04.01.2008 20:02:47 (muokattu 04.01.2008 20:09:48) | |
---|
Termithän on vaan termejä ja kukkakaalia voi ihan hyvin kutsua vaikka juustoksi, eihän sitä kukaan estä. Saattaa vaan tulla käytännössä väärinkäsityksiä. Jos rumpalia neuvoo keikalla sleebaamaan niin 99% tapauksista (mikäli suostuu tottelemaan) se alkaa hidastamaan biisiä. Eli etukäteen on hyvä selittää mitä tarkoittaa, koska selvästikin tuo termi yleisesti ymmärretään hidastamisella. Miten muuten itse erottelet sleebaamisen (siis "ei hidastamisen") ja laid-back-soiton? Edit: Ekassa viestissähän sä sen kerroit. Joskaan en oikein ymmärrä noiden eroa. Mulle sleebaaminen on suomalainen slangivastine laidbackille ja vastakohta nokillaan tai kiilata vois olla tuo on the edge Jazzmieshän ekassa vastauksessa tyhjensi mukin; rushing - kiilaa on the edge - etukenossa on the beat - konemaisesti kohdillaan groove tai in the pocket - aavistuksen takakenossa laid back - reilusti, mutta hallitusti takakenossa draging - laahaa eli sleebaa |
Nolte 04.01.2008 20:06:59 | |
---|
Ei tarvitse olla lähellekään virtuoosi pystyäkseen soittamaan fiiliksellä. Tottahan tämäkin. Ei vaadi varsinaisesti mitään virtuositeettia, mutta jos joutuu kovasti keskittymään jo pelkästään tekniseen tekemiseen, on ainakin minulle melkoisen vaikeata vetää tunteella. Sitten kyllä voi onnistua, jos komppi on tuttu ja biisi mieleinen. ja oluen annostelun oikea :-) Tässä meillä on kovasti puutteita. Emme näet ota juuri ollenkaan... jhjghfjkdhsgjhjsfkahfj!!!! |
markkuliini 04.01.2008 20:10:44 | |
---|
Mulle sleebaaminen on suomalainen slangivastine laidbackille Jazzmieshän ekassa vastauksessa tyhjensi mukin; Jazzmieshän sanoi että sleebaaminen = laahaaminen = tempon hidastuminen. Kun taas laidback = takana, muttei hidastuen. Näin minäkin olen nuo käsittänyt. |
Jupi57 04.01.2008 20:15:23 (muokattu 04.01.2008 20:21:38) | |
---|
Tässä meillä on kovasti puutteita. Emme näet ota juuri ollenkaan... Nolten porukka on jo aikamiehiä, ei tarvii enää keppanan kanssa lutrata. Baarikaapista voi ottaa aina jotain parempaa reenikselle? : P Jazzmieshän sanoi että sleebaaminen = laahaaminen = tempon hidastuminen. Kun taas laidback = takana, muttei hidastuen. Näin minäkin olen nuo käsittänyt. Ja kiilaaminen kääntäen verrannollinen. Siis kiilaaminen ja sleebaaminen ovat yleensä huonoja asioita. Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni- |
Kailis 04.01.2008 20:22:38 (muokattu 04.01.2008 20:26:06) | |
---|
Jazzmieshän sanoi että sleebaaminen = laahaaminen = tempon hidastuminen. Kun taas laidback = takana, muttei hidastuen. Näin minäkin olen nuo käsittänyt. Ja minä kerroin mitä termejä olen itse käyttänyt ja tullut soittokavereideni kanssa ymmärretyksi. Ja sehän ratkaisee. Great big understanding. Eli minulle sleebaaminen tarkoittaa laidbackiä |
MK73 04.01.2008 20:23:26 | |
---|
Sitten kyllä voi onnistua, jos komppi on tuttu ja biisi mieleinen. Samma här.. Näin harrastelijana onkin mukavaa kun saa soitella niitä juttuja/biisejä jotka sujuu ja joista nauttii. Vaikeammat voi jättää suosiolla muille. En bändinkään kanssa soittaessa juuri mieti kiilaamista tai laahaamista. Yritän vain komppailla niin kuin hyvältä tuntuu tempon ollessa joku "hatustaheitetty sopiva". |
markkuliini 04.01.2008 20:27:04 (muokattu 04.01.2008 20:27:46) | |
---|
Ymmärsin kyllä lukemani. Viittasin "jazzmies tyhjensi mukin" kommenttiin ja sen kanssa hieman ristiriidassa olevaan sleebaamisen ja laidbackin rinnastamiseen (varsinkin kun olivat peräkkäisinä lauseina). En ymmärtänyt kumpaa käytäntöä suosittelit. Itse käyttämääsi vai Jazzmiehen käyttämää? Ehkä kyseessä oli Jazzmiehen terminologian suositus ja sivulauseen omainen "mutta voi sen näinkin toki tehdä". |
Nolte 04.01.2008 20:27:37 | |
---|
Nolten porukka on jo aikamiehiä Näin on. Baarikaapista voi ottaa aina jotain parempaa reenikselle? : P Saatamme olla huonoja soittoniekkoja, mutta siltikin olemme niin pösilöitä tosikkoja, että vedämme selvinpäin. Kerran oli kuitenkin reeneissä janojuomana pullolliset kepakkoa, kun basisti toi tullessaan. Emmehän me lasiin sentään sylje... :) Niin, hankalaksi menee, jos pitää puhua kahdesta eri sleebaamisesta, tahallisesta ja tahattomasta. Itse olen mieltänyt sleebaamisen negatiivisena asiana, eli siis jälkeen jäämisenä. Itsekin olen usein sleebaamiseen syyllistynyt, olen siis jälkeenjäänyt rumpali. jhjghfjkdhsgjhjsfkahfj!!!! |
Jupi57 04.01.2008 20:44:18 (muokattu 04.01.2008 21:51:30) | |
---|
Baarikaapista voi ottaa aina jotain parempaa reenikselle? : P Saatamme olla huonoja soittoniekkoja, mutta siltikin olemme niin pösilöitä tosikkoja, että vedämme selvinpäin. Kerran oli kuitenkin reeneissä janojuomana pullolliset kepakkoa, kun basisti toi tullessaan. Emmehän me lasiin sentään sylje... :) Hymiötkään ei näköjään auta: Tosiasiassa en ole koskaan ymmärtänyt, miksi treeneissä pitäisi kännätä. Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni- |
Nolte 04.01.2008 20:57:47 | |
---|
Hymiötkään ei näköjään auta Pöh, ite et ymmärtänyt. :) Minähän vastailin ihan höyhenenkevyellä otteella. Hymiösi huomattiin siis... jhjghfjkdhsgjhjsfkahfj!!!! |
Strumbali 04.01.2008 21:12:58 (muokattu 04.01.2008 21:38:14) | |
---|
sleebaaminen = laahaaminen = tempon hidastuminen. Tästä olen kyllä käyttänyt ihan vaan sanontaa "tempon hidastaminen". Mutta minä oonkin maalta kotoisin. Kun taas laidback = takana, muttei hidastuen. Tätäkään termiä ei sitten ole tarvinnut käyttää, vaikka tätä on ehkä joskus ilmassa. Taakse tai eteen soittamisen olen saattanut joskus väläyttää. Vähän siinä ja siinä, että onko ne nyt ihan meikäläisen juttuja. Jazzmiehellä vaikutti termit olevan ymmärrettävässä järjestyksessä. Hyvä keskustelu! :-) |
grooveman 04.01.2008 22:27:20 | |
---|
Jazzmieshän sanoi että sleebaaminen = laahaaminen = tempon hidastuminen. Kun taas laidback = takana, muttei hidastuen. Näin minäkin tämän olen käsittänyt, ja kaikki soittajat joiden kanssa olen näillä termeillä keskustellut ovat käsittäneet termit myös samalla tavalla. "rumpali jolla on huono taimi, on yksinkertaisesti vain huono rumpali."-S.Kuoppamäki |
Jupi57 04.01.2008 23:01:01 | |
---|
Vinkki Tänä iltana Yle Teema: J.J.Cale; To Tulsa and Back "Miten lauletaan hallitusti laidback" Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni- |
Kailis 05.01.2008 00:05:26 (muokattu 05.01.2008 00:07:20) | |
---|
Tämmöisiä määritelmiä yksittäisen soittajan suhteesta bändin "keskipulssiin" on näkynyt rushing - kiilaa on the edge - etukenossa on the beat - konemaisesti kohdillaan groove tai in the pocket - aavistuksen takakenossa laid back - reilusti, mutta hallitusti takakenossa draging - laahaa eli sleebaa Tämä oli kokonaisuudessaan se Jazzmiehen ensimmäinen viesti. Eli näistä termeistä puhuttiin KAIKISTA otsikon "määritelmiä yksittäisen soittajan suhteesta bändin keskipulssiin" alla. Tarkennus seurasi myöhemmin. Halutaanko täällä jonkinlainen konsensus sleebaa sanan tarkoituksesta? Mitään virallista totuuttahan tästä ei ole. Slangi- sanakirja sanoo; sleepaa _liukua perässä _2 _Olla sleepissä (hinauksessa). Summa summarum, mulle riitti kiitti |
markkuliini 05.01.2008 09:52:35 (muokattu 05.01.2008 09:52:48) | |
---|
Tämä oli kokonaisuudessaan se Jazzmiehen ensimmäinen viesti. Eli näistä termeistä puhuttiin KAIKISTA otsikon "määritelmiä yksittäisen soittajan suhteesta bändin keskipulssiin" alla... Eli sittenhän sun mielestä myös on niin, että jos joku kiilaa (rush), niin tempo ei kiihdy, vaan vain soitetaan hieman etukenoisesti? :) Sori, kunhan rääkkään kuollutta hevosta, siis tätä keskustelua. Eiköhän tää ole tullut jo selväksi. Peace, out. |
jazzmies 05.01.2008 11:20:02 (muokattu 05.01.2008 11:27:38) | |
---|
Nuo minun heittämäni termit ovat parista yhdysvaltalaisesta mikrorytmiikkaa käsittelevästä musiikkitieteen artikkelista ja väitöskirjasta. Täytyy muistaa että suomennokset eivät ole suoranaisia vastikkeita amerikankielisille rytmistä tunnetta kuvaaville termeille. Sleebata sanalla näyttäisi olevan kaksi vakiintunutta merkitystä: "temposta tahattomasti putoaminen" tai "liiallinen, raskassoutuinen takajättöisyys". Loppujen lopuksi jos muu bändi tai klikki jää pois jälkimmäisessä tapauksessa, tuloksena on taatusti ensimmäinen ilmaisu. Opetustyössäni itse käytän sleebausta nimenomaan ilmaisemaan tempon putoamista, mikä johtuu liiallisesta, raskassoutuisesta takajättöisyydestä. Eli summa summarum: liiallinen, raskassoutuinen takajättöisyys on syy ja temposta tahattomasti putoaminen, ja lopulta biisin hidastuminen on seuraus. Sama kiilauksessa, liiallinen nokittaminen on syy kiilaukseen, jolloin tempo tuppaa alkaa nousemaan koko bändillä, jos halutaan vielä kuulostaa yhdeltä bändiltä. Maukasta makkaraa - Raikasta vettä - Kirkasta kalakeittoa |
Nolte 05.01.2008 12:01:49 | |
---|
"liiallinen, raskassoutuinen takajättöisyys" Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat tuolla ilmaisulla? Ikäänkuin epäonnistunutta "laid back:iäkö"? Eli että vetää liiankin taakse, josta seuraa lopulta temposta jääminen? jhjghfjkdhsgjhjsfkahfj!!!! |
jazzmies 05.01.2008 12:48:29 (muokattu 05.01.2008 13:05:51) | |
---|
Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat tuolla ilmaisulla? Ikäänkuin epäonnistunutta "laid back:iäkö"? Eli että vetää liiankin taakse, josta seuraa lopulta temposta jääminen? Tismalleen! Luulempa että soittaja tuolloin ei yksinkertaisesti vain osaa. Joko väärällä alalla tai sitten haluaa tehdä Richie Haywardit väärässä paikassa väärien kavereiden kanssa. Eli yleensä tarkoituksetonta tai sitten mautonta, yleensä ammattitaidotonta. Nyt rytmikäsite-FAQ:iin on lisätty hakusana "time-feel", joka on jälleen OMAA tulkintaani hienorytmiikasta. Toiset voivat olla eri mieltä, mutta nämä ovat ongittu niin monista lähteistä eri puolelta, että nämä lienevät aikas lähellä neutraalia. Maukasta makkaraa - Raikasta vettä - Kirkasta kalakeittoa |
Nolte 05.01.2008 13:41:46 | |
---|
Tismalleen! Luulempa että soittaja tuolloin ei yksinkertaisesti vain osaa. Joko väärällä alalla tai sitten haluaa tehdä Richie Haywardit väärässä paikassa väärien kavereiden kanssa. Eli yleensä tarkoituksetonta tai sitten mautonta, yleensä ammattitaidotonta. Jep, halusin vain varmistaa. Eli sittenhän sun mielestä myös on niin, että jos joku kiilaa (rush), niin tempo ei kiihdy, vaan vain soitetaan hieman etukenoisesti? :) Hymiöstä huolimatta ihan oikea huomio epäloogisuudesta. :) Sori, kunhan rääkkään kuollutta hevosta, siis tätä keskustelua. Vielä korahtelee... jhjghfjkdhsgjhjsfkahfj!!!! |