jazzpiano 03.01.2008 19:45:54 | |
---|
Soolossa voi hyödyntää sointuarpeggioita oikealla kädellä, mutta ne eivät ole samoja sointuja kuin ns. left hand voicing, jotka on kehitetty sillä perusteella miltä sointu kuulostaa kun kaikki äänet soitetaan yhtä aikaa. Ovat jazzissa useibn tarkoituksella dissonoivia. Nämä sointuhajoitukset eivät mielestäni kuulosta hyviltä kun äänet soitetaan peräkkäin. Oikean käden sointuarpeggiot ovat yksinkeertaisempia ja niissä käytetään myös perusääntä ja kvinttiä kuulostaako fiksulta? muita ajatuksia jazz piano sooloista (johtosävelet jne.)? |
Janus 03.01.2008 20:33:08 | |
---|
Vaikka usein kuuleekin aivan järjettömiä mielipiteitä, on kuitenkin tosiasia, että jazzpianosoolo avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti hyvinvoivan yhteiskunnan rinnalle muodostuneita epäkohtia. Vaihtelevalla menestyksellä myös jazzpianosoolo vaatii täsmällisyyttä ja päättäväisyyttä, ja kannustaa kehittämään vastuunalaisia kontradiktioita. Käytännön täytyy turvautua tarkoituksenmukaisiin keinoihin, jos jazzpianosoolo avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti nykysukupolvia henkisesti rasittavaa elämäntyyliä. |
DJ Mambo 03.01.2008 22:11:25 | |
---|
Vaikka usein kuuleekin aivan järjettömiä mielipiteitä, on kuitenkin tosiasia, että jazzpianosoolo avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti hyvinvoivan yhteiskunnan rinnalle muodostuneita epäkohtia. Vaihtelevalla menestyksellä myös jazzpianosoolo vaatii täsmällisyyttä ja päättäväisyyttä, ja kannustaa kehittämään vastuunalaisia kontradiktioita. Käytännön täytyy turvautua tarkoituksenmukaisiin keinoihin, jos jazzpianosoolo avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti nykysukupolvia henkisesti rasittavaa elämäntyyliä. Kas näin analysoidaan jazzpianosooloja. Ei lisättävää! |
baron 04.01.2008 00:13:37 | |
---|
Oleellista on että kromaattiset hajasävelet ovat sopusoinnussa dissonoivien säestyssointujen kanssa! "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox) |
J. Cool 04.01.2008 13:39:50 | |
---|
Vaikka usein kuuleekin aivan järjettömiä mielipiteitä, on kuitenkin tosiasia, että jazzpianosoolo avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti hyvinvoivan yhteiskunnan rinnalle muodostuneita epäkohtia. Vaihtelevalla menestyksellä myös jazzpianosoolo vaatii täsmällisyyttä ja päättäväisyyttä, ja kannustaa kehittämään vastuunalaisia kontradiktioita. Käytännön täytyy turvautua tarkoituksenmukaisiin keinoihin, jos jazzpianosoolo avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti nykysukupolvia henkisesti rasittavaa elämäntyyliä. hahahaha :D http://puppulausegeneraattori.fi/?avainsana=jazzpianosoolo |
jazzpiano 04.01.2008 15:59:51 | |
---|
enpä ymmärrä muista vastuksista kuin Baronin Soolo ei välttämättä ole improvisoitu, itse pyrin ainakin yhden choruksen verran miettimään valmiiksi erilaisia kuvoita ja juoksutuksia, kun keikalla kuitenkin jännittää. Kehittäväää on kuulem tehdä transkrpitoita levyjen sooloista mutta eipä taida minulta onnistua |
|
DJ Mambo 04.01.2008 16:49:54 | |
---|
Toki. Ehkäpä tuolta teoria -osiosta saat parempia vinkkejä teoreettiseen pohdintaan. Mark levinen kirjakin on esimerkiksi mielenkiintoinen pläjäys. Sopii myös teoreettiseen lähsetymistapaan. Analysointi on tärkeää, mutta itse käytän sitä korkeintaan kuunnellessani soitettuja sooloja, omia, tai muiden. Jos ei tiedä mitä haluaa soololtaan, voi kirjoittaa vaikka kaikki jazzteoriaan liittyvät termit putkeen ja vaikka tehdä niillä sitten mitä huvittaa. Mä en ainakaan tajua hevon humppaa, miten joku teoreettinen likki liittyy soolon rakentamiseen, jos ei tiedä biisiä, soittotyyliä jne...Se on ihan turhanpäivästä perse-eeltä kipuamista. Soolotranskriptiot on hyvä juttu. Niitä löytyy kirjastoista ihan hyvin. BeBopista on kanssa hyviä kirjoja, joista saa vaikka valmiita likkejä ja harjoituksia. Tsekkaa vaikka Parkerin omnibookit, kyllä niissäkin on ainakin soolon alut skriptattuna. Itse yritän löytää niitä sävyjä, jotka hyvältä tuntuu ja käytellä niitä oman makuni mukaan. Mitään matemaattisia kaavoja en lähtis kehittämään, mutta kukin tavallaan. Lopputulos ratkaisee... Muiden soolojen kirjoitteleminen voi olla hankalaa, mutta kyllä siinäkin pääsee vauhtiin. Eti vaikka yksi hieno juttu ja opettele soittamaan perässä eri sävellajeissa. Tuskin kukaan dissaa sua siitä, ettet osaisi heti perään analysoida soittamaasi yleisölle. Ketään ei oikeastaan kiinnosta... ehkä. |
Haipuma 05.01.2008 22:13:21 | |
---|
enpä ymmärrä muista vastuksista kuin Baronin Soolo ei välttämättä ole improvisoitu, itse pyrin ainakin yhden choruksen verran miettimään valmiiksi erilaisia kuvoita ja juoksutuksia, kun keikalla kuitenkin jännittää. Kehittäväää on kuulem tehdä transkrpitoita levyjen sooloista mutta eipä taida minulta onnistua Tuossa transkriptio-hommassa ei kannata heti lähteä yrittämään mitää bebop-sooloja. Ihan simppeleitä biisejä kun alkaa ensin kirjoittelemaan, niin se homma aukeaa hiljalleen. Hyvä lähtö vois olla kirjoittaa nuotiks esim. jotain lastenlauluja/kansansävelmiä. Aluksi tuskaisen hidasta hommaa, mutta kyllä sekin kumma vaan nopeutuu kun ryhtyy sitä harjoittamaan. Solojen soitossa ja suunnittelussa hyvä käytännön harjoitus on kirjoittaa 8-osa linjaa jonkun sointukierron päälle. Etsiä sieltä "oikeita" ääniä ja yrittää saada tietysti kuulostamaan mahd. hyvältä. "Sain eka kerran tuossa -84 ja heti perään -96. Sen jälkeen on ollut hiljaista."
-Ravintelissa kuultuja |
baron 05.01.2008 23:10:02 | |
---|
Nettïhän on väärällään erilaisia blues ja II-V-I riffejä ja lickejä. Niitä kun opettelee muutaman ja pistää peräkkäin niin auttavan jazz-soolon saa aikaiseksi tai ainakin on välineet niitten soittamiseksi. "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox) |
TritoneSubstitution 08.01.2008 11:46:42 | |
---|
"Sointufunktioillahan ei ole jazzissa mitään merkitystä", totesi eräs asiaan ilmeisen hyvin vihkiytynyt. Oma filosofiani: Soita väärä ääni ja toista se - soitat jazzia! Soitan myös synaa. |
Mismatch error 08.01.2008 12:07:21 | |
---|
Oma filosofiani: Soita väärä ääni ja toista se - soitat jazzia! Tai: Soita ääni. Jos se dissonoi, liiku kromaattisesti ylös tai alas. Tai vapaavalintaisen intervallin verran johonki suuntaan. Jazz on kuitenkin hyvin laaja käsite, joka sulkee alleen kenties enemmän suuntauksia kuin mikään muu "suuri" musiikkityyli. Mielestäni kyseessä on pianonsoiton kuningaslaji, joka vaatii perehtymistä, soittamista, epäonnistumista, yrittämistä ja löytämistä. Toki muun muassa 2-5-1 -lickien avulla voi luota upeita sooloja, olihan monilla jazzin legendoilla sooloissaan usein toistuvia elementtejä (tietyt asteikot jne.). Soolotranskriptioiden analysointi voi hyvinkin olla teoreettisesta lähestymisestä pitäville ja miksei muillekin hyödyllistä - kenties voi löytää "sen jonkin", joka luo juuri tuolle soololle ominaisen tunnelatauksen. Onnea yrityksille! "All aboard the Honky Tonk Train!" |
J. Cool 11.01.2008 18:51:42 | |
---|
|
jazzpiano 12.01.2008 15:13:54 | |
---|
Soolossa voi hyödyntää sointuarpeggioita oikealla kädellä, mutta ne eivät ole samoja sointuja kuin ns. left hand voicing, jotka on kehitetty sillä perusteella miltä sointu kuulostaa kun kaikki äänet soitetaan yhtä aikaa. Ovat jazzissa useibn tarkoituksella dissonoivia. Nämä sointuhajoitukset eivät mielestäni kuulosta hyviltä kun äänet soitetaan peräkkäin. Oikean käden sointuarpeggiot ovat yksinkeertaisempia ja niissä käytetään myös perusääntä ja kvinttiä kuulostaako fiksulta? muita ajatuksia jazz piano sooloista (johtosävelet jne.)? ..jotka on kehitetty sillä perusteella... taidan tuossakin selostaa pelkkää puppua kuitenkin ns. rootles lefthand voicing on sitä että basisti soittaa root sävelen eikö niin? tätä soinnutus menetelmää kehitti aikanaan mm. Bill Evans onko näin? |