vitikka 04.01.2008 15:03:24 (muokattu 04.01.2008 15:04:37) | |
---|
Jotta pystyy olemaan aavistuksen verran etukenossa tai takakenossa valittuun tempoon nähden, päässä täytyy pitää koko ajan kaksi tempoa eikö niin. Siis se originaali ja sitten se oma. Molempien täytyy koko ajan pysyä horjumattomina ja näiden välisen hienovaraisen suhteen muuttumattomana. Vaatii käsittääkseni joltistakin rytm-tajua. No mutta jos soitin on koko biisin ajan muihin nähden etukenossa, niin eikö se tempo ole hänellä silloin hitusen eri? Itse ainakin ymärrän tuon etu-/takakenon lähinnä enemmänkin virvelin iskujen paikasta, kuin koko kompin jompaan kumpaan suuntaan nojaamista. Tämä siis toki rumpujen kannalta katsottuna. Esim. Jos koko komppi on kokonaisuudessaan hieman perässä, niin komppi kuulostaa huonolta/huonosti soitetulta. Jos basari tulee tarkasti ykköselle, mutta virveli hieman takakenossa, komppi kuulostaa oikein hyvältä.Tokihan se muukin soitto pitää pysyä lapasessa, mutta näin periaatteessa. |
Kailis 04.01.2008 15:07:07 | |
---|
Itse ainakin ymärrän tuon etu-/takakenon lähinnä enemmänkin virvelin iskujen paikasta, kuin koko kompin jompaan kumpaan suuntaan nojaamista. Tämä siis toki rumpujen kannalta katsottuna. Esim. Jos koko komppi on kokonaisuudessaan hieman perässä, niin komppi kuulostaa huonolta/huonosti soitetulta. Jos basari tulee tarkasti ykköselle, mutta virveli hieman takakenossa, komppi kuulostaa oikein hyvältä.Tokihan se muukin soitto pitää pysyä lapasessa, mutta näin periaatteessa. Näin sen itsekin tajuan. Be-bobissahan yksi tapa on vetää rideen hyvinkin tarkkaan ja jopa nokillaan ja maustaa virvelillä ei niinkään kohilleen |
markkuliini 04.01.2008 15:12:40 | |
---|
No mutta jos soitin on koko biisin ajan muihin nähden etukenossa, niin eikö se tempo ole hänellä silloin hitusen eri? Ajat autolla tietä pitkin ja edessäsi ajaa toinen. Jos etäisyytenne ei muutu, niin ajatteko samalla vauhdilla vai eri vauhdilla? |
mats petter 04.01.2008 15:15:14 | |
---|
samalla, mutta edelläoleva auto on joko lähtenyt aikaisemmin liikkeelle tai sitten jossain vaiheessa kiilannut ohitseni. |
samalla, mutta edelläoleva auto on joko lähtenyt aikaisemmin liikkeelle tai sitten jossain vaiheessa kiilannut ohitseni. Nimenomaan! Mutta vauhti on sama. Vauhti on tässä vertauksessa sama asia kuin tempo. Jnoko jymmarrat? Siinäpä körötätte puskuri puskurissa, ja matka taittuu lupsakasti. :) Mutta aiheeseen vielä sanottakoon, ettei musiikki ole niin eksaktia tiedettä millaisena moni sitä pitää. |
Kailis 04.01.2008 15:18:33 | |
---|
samalla, mutta edelläoleva auto on joko lähtenyt aikaisemmin liikkeelle tai sitten jossain vaiheessa kiilannut ohitseni. Samalla, mutta... Vastasit omaan kysymykseesi |
mats petter 04.01.2008 15:20:39 | |
---|
aivan samaa mieltä, ja siksipä nämä etukeno takakeno jutut ovat mielestäni fliisisasioita, jotka pitää tuntea, ei niitä voi mitenkään mitoittaa, että soitanpa nyt virveli-iskun nanosekunnin myöhemmin kuin haitsun, joka puolestaan on absoluuttisesti tasantarkkaan metronomitempossa. |
markkuliini 04.01.2008 15:22:23 | |
---|
aivan samaa mieltä, ja siksipä nämä etukeno takakeno jutut ovat mielestäni fliisisasioita, jotka pitää tuntea, ei niitä voi mitenkään mitoittaa, että soitanpa nyt virveli-iskun nanosekunnin myöhemmin kuin haitsun, joka puolestaan on absoluuttisesti tasantarkkaan metronomitempossa. Juurikin näin. Asiaa voi toki treenata, mutta fiilisasioista kun on kyse, niin jokainen tekee nämä jutut eri tavalla, ja juuri tuollainen millisekuntien tietoinen mittailu ei kyllä ihmiseltä onnistu. |
Ruutikallo 04.01.2008 15:24:49 | |
---|
Olen atomikello, seuratkaa minua. "Siit hyvästähä mie sahhaan siult puol päätä" |
Gardiner 04.01.2008 15:26:24 | |
---|
Mutta aiheeseen vielä sanottakoon, ettei musiikki ole niin eksaktia tiedettä millaisena moni sitä pitää. Onneks se on parhaimmillaan extaattista tunnetta. :-D "We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix |
mats petter 04.01.2008 15:27:26 | |
---|
Mielenkiintoinen ja hyvä keskustelu. Joudun poistumaan treeneihin. Kokeillaan siellä mitä tapahtuu, jos basisti aloittaa biisin vähän aikaisemmin tai jossain vaiheessa kiilaa ohitseni. Sitten körötellään tasatempoa mukavasti siitä etiäppäin. |
Hansu E 04.01.2008 16:09:25 | |
---|
aivan samaa mieltä, ja siksipä nämä etukeno takakeno jutut ovat mielestäni fliisisasioita, jotka pitää tuntea, ei niitä voi mitenkään mitoittaa,... Totta, musiikki pitää elää, kun sitä tulkitsee, miettimättä muita ulottuvuuksia. Opettelu on tietysti eri asia. Mutta musiikkiin olisi hyvä pystyä hyppäämään koko 'sielullaan' soittaessaan... |
Hansu E 04.01.2008 16:13:55 | |
---|
Minä uskoisin, että se svengi pitkälti syntyisi myös noin siihen soittoon. Ihmiset ovat erilaisia, joten tuo ei kai toimi sitten kaikilla, mutta... Mitä Jazzmies on mieltä? |
sirdickyj 04.01.2008 16:38:15 | |
---|
Joo, ihmeen paljon herättää sitten tämmönenkin keskustelua. Hyvä vaan. Mun pointti oli vaan saada tukea omalle väittämälleni, jonka mukaan sleebaus, laid back-soitto ja biisin hidastaminen ovat kolme eri aisaa. Samoin kiilaus, eteen soittaminen ja biisin nopeuttaminen. Näin ei näköjään ihmisten mielestä ole, mä pidän silti mieleipiteeni, jonka perustelen itselleni kuten Holmi5. Mulle kyse on soittajan iskujen suhteesta omaan soittoon tai muun bändin soittoon, eli kai sitten siihen keskitempoon. Ja siitä, että tuo tempo on eri asia kuin kiihdyttää tai hidastaa biisiä. I rest my case...not. Ei kerta homoa tee! |
Nolte 04.01.2008 16:40:10 | |
---|
Totta, musiikki pitää elää, kun sitä tulkitsee, miettimättä muita ulottuvuuksia. Opettelu on tietysti eri asia. Mutta musiikkiin olisi hyvä pystyä hyppäämään koko 'sielullaan' soittaessaan... Mutta jos ei ole sielua, niinkuin minulla? Möin sen paholaiselle, kun lupasi hirmuiset soittotaidot vastineeksi. Huijasi perkele... jhjghfjkdhsgjhjsfkahfj!!!! |
MK73 04.01.2008 18:10:37 | |
---|
Totta, musiikki pitää elää, kun sitä tulkitsee, miettimättä muita ulottuvuuksia. Opettelu on tietysti eri asia. Mutta musiikkiin olisi hyvä pystyä hyppäämään koko 'sielullaan' soittaessaan... Tätä mieltä minäkin olen. Parasta kun antaa tunteen viedä. |
Nolte 04.01.2008 18:34:13 | |
---|
Tätä mieltä minäkin olen. Parasta kun antaa tunteen viedä. Se varmaankin on parasta, mutta eipä onnistu tuosta vaan nappia painamalla. Vaatinee ainakin hyvin huolellisen tutustumisen soitettavaan materiaaliin ja soittimensa hallitsemisen. Tietysti jos nuo ovat itsestäänselvyyksiä, niin eihän siinä sitten muuta, kuin sielu lepattaen biisi käyntiin. Alkuperäiseen aiheeseen tulikin jo "oikeat" vastaukset. Minustakaan taakse/eteen soittamisella ei ole sinänsä mitään tekemistä tempon kanssa. Tyylikysymyshän se. Ihmettelen kovasti, jos joku on tästä(kin) eri mieltä. jhjghfjkdhsgjhjsfkahfj!!!! |
Timi 04.01.2008 18:42:50 | |
---|
Tavallisesti rumpali vetää kuitenkin muuta bändiä mukanaan omaan suuntaansa riippuen muiden soittajien rytmisestä vahvuudesta ja pokasta. Tai koittaa pitää kasassa biisin.Rumpalin on helvetin raskasta soittaa jos toiset soittajat karkaa.Joskus keikalla tulee mieli paiskoa kapulat ikkunasta pihalle ja lähteä himaan ja joskus on niin helppo vetää.Itse lähen ainaki helposti filleissä kiilaamaan. Kylmän viileesti! |
Ruutikallo 04.01.2008 18:52:16 | |
---|
Tai koittaa pitää kasassa biisin.Rumpalin on helvetin raskasta soittaa jos toiset soittajat karkaa.Joskus keikalla tulee mieli paiskoa kapulat ikkunasta pihalle ja lähteä himaan Tämä on niin totta. Kerran yhellä tuuraustanssikeikalla vedettiin jotain vanhaa foxia. Sudeilla siis, jah annas kun soolo-osuus koitti niin nerokas laulaja alkoi takoa tamburiinilla suoria 8-osia. Oliskohan ollu Moskovan valot... JUkolauta että teki mieli heittää kapula läpi selän. Thats the end of that chapter. "Siit hyvästähä mie sahhaan siult puol päätä" |
MK73 04.01.2008 19:15:48 | |
---|
Se varmaankin on parasta, mutta eipä onnistu tuosta vaan nappia painamalla. Vaatinee ainakin hyvin huolellisen tutustumisen soitettavaan materiaaliin ja soittimensa hallitsemisen. Tietysti jos nuo ovat itsestäänselvyyksiä, niin eihän siinä sitten muuta, kuin sielu lepattaen biisi käyntiin. Ei tarvitse olla lähellekään virtuoosi pystyäkseen soittamaan fiiliksellä. Meininki pitää hoitua omien taitojen puitteissa, täytyy tuntea rajansa. Mutta tosiaan, kanssasoittajien ja soitettavan musan on hyvä olla tuttuja... ja oluen annostelun oikea :-) |